STADLER Tango Lajkonik

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
kucyk
Dyrektor
Posty: 2441
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

STADLER Tango Lajkonik

#31 Post autor: kucyk » 7 lut 2020, o 18:34

mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK! :D
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/
Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać? :wow:

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1131
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

STADLER Tango Lajkonik

#32 Post autor: Jamnik » 7 lut 2020, o 18:39

kucyk pisze:
mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK! :D
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/
Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać? :wow:
Masz coś do wagonów sypialnych? :fack-off:

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6346
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 14:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#33 Post autor: Coffee » 7 lut 2020, o 18:42

kucyk pisze:
mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK! :D
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/
Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać? :wow:
Możliwe, że chodzi o maksymalną oszczędność prądu w przypadku jazdy na module bateryjnym. Ma to sens, gdyż w takiej sytuacji liczy się każdy pobrany miliamper.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7404
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#34 Post autor: Locutus » 8 lut 2020, o 06:59

Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji na odcinku trzech kilometrów (czy ile tam było w SIWZ) podczas jazdy na bateriach – to nie może zachodzić konieczność wygaszania systemów… To tak jakby w autobusach elektrycznych trzeba było wyłączać SIP, żeby w ogóle mogły jechać… Bez jaj…

Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1131
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

STADLER Tango Lajkonik

#35 Post autor: Jamnik » 8 lut 2020, o 09:22

Locutus pisze: Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…

Pozdrawiam!
LOKI
Patrząc po zdjęciach, każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 145
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#36 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 8 lut 2020, o 10:55

pasazer_mobilisu pisze:Brakło informacji, że to pierwszy w Polsce taki przejazd i Kraków jest pierwszym w Polsce miastem eksploatującym takie tramwaje.
No jednak nie pierwszy w Polsce... Bowiem 15 lat temu...
http://tramwar.pl/u3002-21.html
patrz też: http://tramwar.pl/tw116n.html
kucyk pisze:Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony?
Byłem pierwszy ;D
https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... 6403505402 :P
Jamnik pisze:... każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.
Bo i taka jest praktyka jazd testowych, że tu i tam coś jest otwarte, coś gdzieś jest podpięte dla dodatkowej diagnostyki. Zaś wszystkie klapy zamknięte to już domena ostatniej jazdy odbiorowej.
Locutus pisze:Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji ...
Dokładnie tak być powinno, jednak cóż zrobić gdy w SIWZ trasa była opisana jako screen z Google maps? Wiecie, że przy dobrym prawniku to Wykonawca może dostarczyć pojazd ze zbyt małą pojemnością zasobników (tańszy) i wybronić się tym, że profil pionowy trasy nie został poprawnie zdefiniowany.
Na szczęście MedCom wie co robi i wedle moich informacji, dokonał pełnej analizy rzeczywistej trasy, więc powinno działać dobrze.

PanA
Kierownik
Posty: 883
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

STADLER Tango Lajkonik

#37 Post autor: PanA » 8 lut 2020, o 10:55

Locutus pisze:Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji na odcinku trzech kilometrów (czy ile tam było w SIWZ) podczas jazdy na bateriach – to nie może zachodzić konieczność wygaszania systemów… To tak jakby w autobusach elektrycznych trzeba było wyłączać SIP, żeby w ogóle mogły jechać… Bez jaj…

Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…

Pozdrawiam!
LOKI
No bez jaj - autobus ma agregat.
A tramwaj, cóż, musi sobie po odcięciu od sieci pracować z czym ma, a przy takich pojemnościach sprawność akumulatorów jest różna w zależności od np. temperatur, a także wieku, więc każda oszczędność może mieć sens.
Przecież teraz mamy zimę, czyli czas, kiedy sprawność akumulatora jest niższa, a jeszcze ogrzewanie mamy.

W Jaworznie autobusy elektryczne otrzymują na zimę olejowe agregaty prądotwórcze, bo przy niskich temperaturach i ogrzewaniu (które potrzebuje dużo więcej energii niż klima) po prostu zebrana energia elektryczna nie starcza.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 145
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#38 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 8 lut 2020, o 11:00

PanA pisze:... sprawność akumulatorów jest różna w zależności od np. temperatur, a także wieku, ...
Tym bardziej NOWY pojazd powinien przejechać odcinek "bez sieci" ze sporym zapasem energii.
Przykład z innej bajki - wiecie, że baterie w pojazdach Inspiro miały zapewnić 30 minut oświetlenia awaryjnego oraz wentylacji przestrzeni pasażerskiej? Wiecie, że po 8 latach eksploatacji większość pojazdów nie tylko spełnia to założenie, to pojemność baterii pozwala na ponad godzinną pracę w trybie awaryjnym, dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom w wypadku zatrzymania pojazdu w tunelu oraz zaniku zasilania?... a potem zdziwienie, czemu pojazdy tego producenta takie drogie :hmm:

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1131
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

STADLER Tango Lajkonik

#39 Post autor: Jamnik » 8 lut 2020, o 11:38

Jacek Fink-Finowicki pisze:
Jamnik pisze:... każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.
Bo i taka jest praktyka jazd testowych, że tu i tam coś jest otwarte, coś gdzieś jest podpięte dla dodatkowej diagnostyki. Zaś wszystkie klapy zamknięte to już domena ostatniej jazdy odbiorowej.
O to mi właśnie chodziło. Napisałem, bo Locutus już się bał, że coś jest nie tak.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1073
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#40 Post autor: pasazer_mobilisu » 8 lut 2020, o 15:50

@Jacek Fink-Finowicki dzięki za linki. Widząc brak propagandowej śpiewki zacząłem się zastanawiać czy nie było już wcześniej w Polsce tramwaju bez drutów i potwierdziłeś moje przypuszczenia, oby tylko w Krakowie sprawdziły się lepiej niż w Warszawie.

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 145
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#41 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 8 lut 2020, o 22:41

pasazer_mobilisu pisze:...zacząłem się zastanawiać czy nie było już wcześniej w Polsce tramwaju bez drutów...
Żartem mozna powiedzieć, że w Krakowie i wielu innych miastach były tramwaje bez drutu - zazwyczaj o trakcji pszenno-owsianej ;)

Zaś już bardziej serio. To np. w Warszawie był okres kiedy po zniszczeniach wojennych uruchamiano "tramwaje spalinowe"... i podobnie były te 15 lat temu. Czyli potrzeba uruchomienia (tym razem nowego) odcinka toru przy braku zasilania (opóźnienia w budowie podstacji) wymusiło znalezienie rozwiązania. Dziś w Warszawie wiele nowych tramwajów posiada zasobnik energii pozwalający nie tylko na "skok" w postaci zjazdu z izolatora, co nawet pozwala by przejechac po rozjeździe nakładkowym by zmienić tor bez drutu nad tymczasowym połączeniem torów.

Na świecie są natomiast rozwiązania liniowego wykorzystania tramwajów z zasobnikiem - tak np. zbudowano linie tramwajową w Katarze... i tu dwa filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=KIue6b5jkjE
I do tego filmik wybitnie uproszczony ukazujący w wybitnie bardzo ogólnym zarysie ideę
https://www.youtube.com/watch?v=p_metalYs3Y
W tym filmiku pominięto np. fakt ruszania z przystanku z wykorzystaniem sztywnej sieci na samym przystanku. Takie rozwiązanie w Doha pozwala nie tylko wydłużyć czas ładownia zasobników, co jeszcze "zmagazynować" energię kinetyczną w postaci rozpędzenia pojazdu.

Jako ciekawostkę dodam, że układ klimatyzacji w Doha ma tak potężne zużycie energii, że po uwzglednieniu rekuperacji to właśnie układ HVAC jest najbardziej energochłonny.

Ale czas wrócić do Krakowa i do meritum wątku, bo zginiemy w offtopie ;D

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7404
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#42 Post autor: Locutus » 9 lut 2020, o 10:05

@ PanA – Nie wszystkie autobusy elektryczne mają piece olejowe do ogrzewania. Jeżeli to oświetlenie zostało wyłączone dlatego, że tramwaj naprawdę nie jest w stanie przejechać zadanego dystansu ze wszystkimi systemami aktywnymi, to jest problem i mam nadzieję, że MPK takiego bubla nie odbierze…

@ Jamnik – Dzięki za sprostowanie, ale tak czy siak coś ewidentnie jest nie tak, skoro oświetlenie w jednym z członów nie działało…

@ Jacek – Po co szukać tak daleko, w jakimś kompletnie egzotycznym kraju? Nicejska linia T2 również jeździ na bateriach, a tramwaje są doładowywane na przystankach (zarówno tabor jak i system ładowania dostarczył Alstom).

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

dsp
Miłośnik
Posty: 99
Rejestracja: 15 lis 2015, o 17:50

STADLER Tango Lajkonik

#43 Post autor: dsp » 9 lut 2020, o 12:58

Ale rozpętaliście burze. Przecież w tym członie siedzą ludzie z laptopami - co widać na ekranie w tak mocnym i wieloźródłowym oświetleniu?

Awatar użytkownika
dwaeuro
Dyspozytor
Posty: 738
Rejestracja: 6 lip 2010, o 17:56
Lokalizacja: Nowa Huta Wolne Miasto!

STADLER Tango Lajkonik

#44 Post autor: dwaeuro » 9 lut 2020, o 13:43

dsp pisze:Ale rozpętaliście burze. Przecież w tym członie siedzą ludzie z laptopami - co widać na ekranie w tak mocnym i wieloźródłowym oświetleniu?
To samo pomyślałem, że wcale nie jest przyjemnie jechać w takim świetle w nocy. Poza tym, przy oświetleniu LED to oszczędność energii byłaby bardzo znikoma.

Awatar użytkownika
mpk-kuba1
Inspektor
Posty: 348
Rejestracja: 1 lut 2011, o 13:54
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#45 Post autor: mpk-kuba1 » 9 lut 2020, o 13:48

Światło wyłączone było celowo, ponieważ środkowy człon jest miejscem pracy pracowników Stadlera.

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”