Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać?mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK!
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/
STADLER Tango Lajkonik i Lajkonik 2
Moderator: Moderatorzy
STADLER Tango Lajkonik
STADLER Tango Lajkonik
Masz coś do wagonów sypialnych?kucyk pisze:Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać?mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK!
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/
- Coffee
- Wisielec pomostowy
- Posty: 6575
- Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
- Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
Możliwe, że chodzi o maksymalną oszczędność prądu w przypadku jazdy na module bateryjnym. Ma to sens, gdyż w takiej sytuacji liczy się każdy pobrany miliamper.kucyk pisze:Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony? To tak ma wyglądać?mateuszwon94 pisze:Testy jazdy ze schowanym pantografem. W linku wideo od MPK!
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 630179646/


Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren
- Locutus
- Moderator
- Posty: 8036
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji na odcinku trzech kilometrów (czy ile tam było w SIWZ) podczas jazdy na bateriach – to nie może zachodzić konieczność wygaszania systemów… To tak jakby w autobusach elektrycznych trzeba było wyłączać SIP, żeby w ogóle mogły jechać… Bez jaj…
Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…
Pozdrawiam!
LOKI
Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…
Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
STADLER Tango Lajkonik
Patrząc po zdjęciach, każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.Locutus pisze: Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…
Pozdrawiam!
LOKI
-
Jacek Fink-Finowicki
- Inspektor
- Posty: 301
- Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
No jednak nie pierwszy w Polsce... Bowiem 15 lat temu...pasazer_mobilisu pisze:Brakło informacji, że to pierwszy w Polsce taki przejazd i Kraków jest pierwszym w Polsce miastem eksploatującym takie tramwaje.
http://tramwar.pl/u3002-21.html
patrz też: http://tramwar.pl/tw116n.html
Byłem pierwszykucyk pisze:Zauważyliście, że środkowy człon podczas tych testów jest nieoświetlony?
https://www.facebook.com/mpkkrakow/post ... 6403505402
Bo i taka jest praktyka jazd testowych, że tu i tam coś jest otwarte, coś gdzieś jest podpięte dla dodatkowej diagnostyki. Zaś wszystkie klapy zamknięte to już domena ostatniej jazdy odbiorowej.Jamnik pisze:... każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.
Dokładnie tak być powinno, jednak cóż zrobić gdy w SIWZ trasa była opisana jako screen z Google maps? Wiecie, że przy dobrym prawniku to Wykonawca może dostarczyć pojazd ze zbyt małą pojemnością zasobników (tańszy) i wybronić się tym, że profil pionowy trasy nie został poprawnie zdefiniowany.Locutus pisze:Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji ...
Na szczęście MedCom wie co robi i wedle moich informacji, dokonał pełnej analizy rzeczywistej trasy, więc powinno działać dobrze.
STADLER Tango Lajkonik
No bez jaj - autobus ma agregat.Locutus pisze:Jeżeli tramwaj ten ma być zdolny do normalnej eksploatacji na odcinku trzech kilometrów (czy ile tam było w SIWZ) podczas jazdy na bateriach – to nie może zachodzić konieczność wygaszania systemów… To tak jakby w autobusach elektrycznych trzeba było wyłączać SIP, żeby w ogóle mogły jechać… Bez jaj…
Czyli coś się chyba zepsuło… Wszystkie klapy podsufitowe otwarte z lewej strony w środkowym członie wydają się na to wskazywać…
Pozdrawiam!
LOKI
A tramwaj, cóż, musi sobie po odcięciu od sieci pracować z czym ma, a przy takich pojemnościach sprawność akumulatorów jest różna w zależności od np. temperatur, a także wieku, więc każda oszczędność może mieć sens.
Przecież teraz mamy zimę, czyli czas, kiedy sprawność akumulatora jest niższa, a jeszcze ogrzewanie mamy.
W Jaworznie autobusy elektryczne otrzymują na zimę olejowe agregaty prądotwórcze, bo przy niskich temperaturach i ogrzewaniu (które potrzebuje dużo więcej energii niż klima) po prostu zebrana energia elektryczna nie starcza.
MKM-owie to jednak wielkie: 
-
Jacek Fink-Finowicki
- Inspektor
- Posty: 301
- Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
Tym bardziej NOWY pojazd powinien przejechać odcinek "bez sieci" ze sporym zapasem energii.PanA pisze:... sprawność akumulatorów jest różna w zależności od np. temperatur, a także wieku, ...
Przykład z innej bajki - wiecie, że baterie w pojazdach Inspiro miały zapewnić 30 minut oświetlenia awaryjnego oraz wentylacji przestrzeni pasażerskiej? Wiecie, że po 8 latach eksploatacji większość pojazdów nie tylko spełnia to założenie, to pojemność baterii pozwala na ponad godzinną pracę w trybie awaryjnym, dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom w wypadku zatrzymania pojazdu w tunelu oraz zaniku zasilania?... a potem zdziwienie, czemu pojazdy tego producenta takie drogie
STADLER Tango Lajkonik
O to mi właśnie chodziło. Napisałem, bo Locutus już się bał, że coś jest nie tak.Jacek Fink-Finowicki pisze:Bo i taka jest praktyka jazd testowych, że tu i tam coś jest otwarte, coś gdzieś jest podpięte dla dodatkowej diagnostyki. Zaś wszystkie klapy zamknięte to już domena ostatniej jazdy odbiorowej.Jamnik pisze:... każde testy były przeprowadzane z otwartymi klapami.
- pasazer_mobilisu
- Administrator Techniczny
- Posty: 1685
- Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19
STADLER Tango Lajkonik
@Jacek Fink-Finowicki dzięki za linki. Widząc brak propagandowej śpiewki zacząłem się zastanawiać czy nie było już wcześniej w Polsce tramwaju bez drutów i potwierdziłeś moje przypuszczenia, oby tylko w Krakowie sprawdziły się lepiej niż w Warszawie.
-
Jacek Fink-Finowicki
- Inspektor
- Posty: 301
- Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
Żartem mozna powiedzieć, że w Krakowie i wielu innych miastach były tramwaje bez drutu - zazwyczaj o trakcji pszenno-owsianejpasazer_mobilisu pisze:...zacząłem się zastanawiać czy nie było już wcześniej w Polsce tramwaju bez drutów...
Zaś już bardziej serio. To np. w Warszawie był okres kiedy po zniszczeniach wojennych uruchamiano "tramwaje spalinowe"... i podobnie były te 15 lat temu. Czyli potrzeba uruchomienia (tym razem nowego) odcinka toru przy braku zasilania (opóźnienia w budowie podstacji) wymusiło znalezienie rozwiązania. Dziś w Warszawie wiele nowych tramwajów posiada zasobnik energii pozwalający nie tylko na "skok" w postaci zjazdu z izolatora, co nawet pozwala by przejechac po rozjeździe nakładkowym by zmienić tor bez drutu nad tymczasowym połączeniem torów.
Na świecie są natomiast rozwiązania liniowego wykorzystania tramwajów z zasobnikiem - tak np. zbudowano linie tramwajową w Katarze... i tu dwa filmy:
https://www.youtube.com/watch?v=KIue6b5jkjE
I do tego filmik wybitnie uproszczony ukazujący w wybitnie bardzo ogólnym zarysie ideę
https://www.youtube.com/watch?v=p_metalYs3Y
W tym filmiku pominięto np. fakt ruszania z przystanku z wykorzystaniem sztywnej sieci na samym przystanku. Takie rozwiązanie w Doha pozwala nie tylko wydłużyć czas ładownia zasobników, co jeszcze "zmagazynować" energię kinetyczną w postaci rozpędzenia pojazdu.
Jako ciekawostkę dodam, że układ klimatyzacji w Doha ma tak potężne zużycie energii, że po uwzglednieniu rekuperacji to właśnie układ HVAC jest najbardziej energochłonny.
Ale czas wrócić do Krakowa i do meritum wątku, bo zginiemy w offtopie
- Locutus
- Moderator
- Posty: 8036
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
STADLER Tango Lajkonik
@ PanA – Nie wszystkie autobusy elektryczne mają piece olejowe do ogrzewania. Jeżeli to oświetlenie zostało wyłączone dlatego, że tramwaj naprawdę nie jest w stanie przejechać zadanego dystansu ze wszystkimi systemami aktywnymi, to jest problem i mam nadzieję, że MPK takiego bubla nie odbierze…
@ Jamnik – Dzięki za sprostowanie, ale tak czy siak coś ewidentnie jest nie tak, skoro oświetlenie w jednym z członów nie działało…
@ Jacek – Po co szukać tak daleko, w jakimś kompletnie egzotycznym kraju? Nicejska linia T2 również jeździ na bateriach, a tramwaje są doładowywane na przystankach (zarówno tabor jak i system ładowania dostarczył Alstom).
Pozdrawiam!
LOKI
@ Jamnik – Dzięki za sprostowanie, ale tak czy siak coś ewidentnie jest nie tak, skoro oświetlenie w jednym z członów nie działało…
@ Jacek – Po co szukać tak daleko, w jakimś kompletnie egzotycznym kraju? Nicejska linia T2 również jeździ na bateriach, a tramwaje są doładowywane na przystankach (zarówno tabor jak i system ładowania dostarczył Alstom).
Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
STADLER Tango Lajkonik
Ale rozpętaliście burze. Przecież w tym członie siedzą ludzie z laptopami - co widać na ekranie w tak mocnym i wieloźródłowym oświetleniu?
STADLER Tango Lajkonik
To samo pomyślałem, że wcale nie jest przyjemnie jechać w takim świetle w nocy. Poza tym, przy oświetleniu LED to oszczędność energii byłaby bardzo znikoma.dsp pisze:Ale rozpętaliście burze. Przecież w tym członie siedzą ludzie z laptopami - co widać na ekranie w tak mocnym i wieloźródłowym oświetleniu?
STADLER Tango Lajkonik
Światło wyłączone było celowo, ponieważ środkowy człon jest miejscem pracy pracowników Stadlera.