[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2110
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1486 Post autor: kot_feliks » 17 gru 2018, o 08:21

Kaszmir pisze:Też tego nie rozumiem. Oraz tego, że jakby MPK od razu zamówiło 50 wozów to wszyscy by chwalili, a jak już zamówiło 35+15 (czyli też 50) to pojawiają się głosy krytyki że czemu bierze te 15 itd.
I tak, i nie. Jeśli PZP nie przewidywała prawa opcji, to owszem, lepszym rozwiązaniem było rozpisanie przetargu większego, niż mniejszego. Ale jeśli prawo opcji mamy, to jest ono przecież po to, aby dopiero po dostawie pierwszych sztuk można było realizować ew. opcję (na bazie jakichś tam już doświadczeń z kupionym produktem). :)

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2029
Rejestracja: 4 paź 2013, o 13:21
Lokalizacja: Kreuzberg

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1487 Post autor: Sgriffin » 17 gru 2018, o 09:05

A dlaczego prawo opcji ma dotyczyć tylko "sprawdzenia" eksperymentalnego rozwiązania, a nie finansowania?
Gdyby było jak piszesz to zamówienia byłyby 1+49.

MPK dostało kredyt z EBI to zamawia...
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 694
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 09:00

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1488 Post autor: gagacek » 17 gru 2018, o 10:10

Locutus pisze: wyobraźcie sobie, że poprzedni przetarg, ten który wygrała Pesa, miał podobną formułę i zamiast od razu 36 tramwajów, był na 24 tramwaje plus 12 w opcji. Czy gdyby MPK podpisało umowę na dostawę opcji przed dostawą pierwszego Krakowiaka, nie uważalibyście, że popełniło koszmarny błąd, w świetle tego jak Krakowiaki się sprawują? Tu, zważywszy na to, że dostawy z opcji mogły być rozłożone do 2023. roku
A nie chodziło przypadkiem o wykorzystanie dofinansowania? Reszta wypowiedzi też raczej tendencyjna. Nie każdy tramwaj Solarisa jest/był zły. Firma uczy się na błędach a w przeciwieństwie co do poniektórych jak np. padną łożyska to oficjalnie przyznaje się (chociaż projekt i wykonawstwo innej, cenionej firmy) i szuka szybkiego i SKUTECZNEGO rozwiązania. Życzyłbym sobie, aby inni wykonawcy umieli tak postępować. Jak to wygląda w praktce wiemy.
Sgriffin pisze:MPK dostało kredyt z EBI to zamawia...
Dokładnie

mateuszwon94
Miłośnik
Posty: 112
Rejestracja: 5 wrz 2014, o 09:59
Lokalizacja: Ruczaj

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1489 Post autor: mateuszwon94 » 17 gru 2018, o 10:32

Moim zdaniem ważna tu jest kwestia dlaczego MPK rozpisało to jako 35+15, a nie po prostu 50. Zapewne bali się, że nie będą mieć kasy (czy to nie dostaną kredytu, czy to dofinansowania). Kasę zabezpieczyli to zamówili. Ale zgadzam się, że wygląda to dość nieroztropnie, zwłaszcza patrząc przez pryzmat jakości Krakowiaków.

A czy jak ktoś podpisze umowę na podstawowe zamówienie, to może odmówić podpisania umowy na opcję? Tzn. w tym wypadku np. w 2021 MPK idzie do SS i mówi: "wasze tramwaje są fajne, domówimy jeszcze te 15 sztuk z opcji", to czy SS może im powiedzieć: "Fajnie, ale prąd poszedł w górę, pensje poszły w górę, podzespoły poszły w górę i w takiej cenie nie opłaca się nam już tego tramwaju robić i nie podpiszemy umowy"? Bo jeśli takie coś jest realne to to może być kolejna kwestia, dlaczego MPK decyduje się na opcję teraz. Wszyscy wokół w końcu mówią jakie to podwyżki się nie szykują wszystkiego.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1035
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1490 Post autor: Jamnik » 17 gru 2018, o 10:40

mateuszwon94 pisze: A czy jak ktoś podpisze umowę na podstawowe zamówienie, to może odmówić podpisania umowy na opcję? Tzn. w tym wypadku np. w 2021 MPK idzie do SS i mówi: "wasze tramwaje są fajne, domówimy jeszcze te 15 sztuk z opcji", to czy SS może im powiedzieć: "Fajnie, ale prąd poszedł w górę, pensje poszły w górę, podzespoły poszły w górę i w takiej cenie nie opłaca się nam już tego tramwaju robić i nie podpiszemy umowy"? Bo jeśli takie coś jest realne to to może być kolejna kwestia, dlaczego MPK decyduje się na opcję teraz. Wszyscy wokół w końcu mówią jakie to podwyżki się nie szykują wszystkiego.
Wg mnie nie jest możliwe. Składając ofertę S&S miało tego świadomość.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7350
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1491 Post autor: Locutus » 17 gru 2018, o 13:39

Na podpisanie umowy na opcję zamawiający ma tyle czasu, ile zostało przewidziane w SIWZ. I póki ten termin nie zostanie przekroczony, konsorcjum nie ma prawa odmówić. Natomiast o ile pamiętam, SIWZ przewidywała rewaloryzację stawek w sytuacji gdyby pojazdy zostały domówione później (nie bardzo mam jak sprawdzić, SIWZ została mi na poprzednim telefonie)...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Edi
Specjalista
Posty: 154
Rejestracja: 28 cze 2017, o 09:01

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1492 Post autor: Edi » 17 gru 2018, o 15:32

kot_feliks pisze: Tak, serio? A w którym mieście było już testowane _krakowskie_ Tramino albo tramwaj produkowany przez konsorcjum Solaris/Stadler? :lmao:
W Lipsku.
kot_feliks pisze: Naprawdę...? A podasz, skąd ta wiedza? Bo może sporo ekspertów ds. funduszy ue by się dowiedziało czegoś nowego... :D
Z planowanego budżetu UE na kolejne lata.
kot_feliks pisze: "Ceny tramwajów są wyższe", czy może tylko po prostu odpadł jeden podmiot oferujący tramwaje, jak się okazało, poniżej kosztów...?
Ceny prądu, gazu, koszt pracy poszły mocno w górę.
Poza tym Pesa nadal startuje w przetargach, tylko teraz z cenami grubo powyżej budżetu zamawiającego.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1035
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1493 Post autor: Jamnik » 17 gru 2018, o 17:03

Edi pisze:
kot_feliks pisze: Tak, serio? A w którym mieście było już testowane _krakowskie_ Tramino albo tramwaj produkowany przez konsorcjum Solaris/Stadler? :lmao:
W Lipsku.
Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale akurat w Lispku na razie jeżdżą Solarisy. Dopiero teraz przejął to zamówienie Stadler, a krakowski przetarg był pierwszym, w którym wystartowało konsorcjum (i tego ostatniego jestem pewien).

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7350
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1494 Post autor: Locutus » 18 gru 2018, o 08:00

Masz oczywiście całkowitą rację, Jamnik... Od siebie dodam jeszcze, że lipskie Tramino budowane było w znacznej części na podzespołach niemieckich podczas gdy krakowskie ma powstać na polskich, co też dużo zmienia... Kozia rzyć nie waltornia, Medcom nie Vossloh...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2110
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1495 Post autor: kot_feliks » 18 gru 2018, o 08:18

Edi pisze:W Lipsku.
W Lipsku nie ma żadnego "Stadlero-Solarisa"...
Edi pisze: Z planowanego budżetu UE na kolejne lata.
Tzn...? Co wynika z planowanego budżetu UE na kolejne lata, poza tym, że Polska najprawdopodobniej dostanie mniej pieniędzy? Wynika może na co dostanie te pieniądze? Jak będą dzielone? Kto z tego skorzysta...? Ah, wait, nie może wynikać, bo część tych decyzji jest również po stronie PL :D

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 694
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 09:00

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1496 Post autor: gagacek » 18 gru 2018, o 09:20

Locutus pisze:Kozia rzyć nie waltornia, Medcom nie Vossloh...
Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu. Są bardzo, ale to bardzo mocni w SiC. Może nie będzie aż tak źle, czarnowidzu? :D

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3145
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1497 Post autor: tomek_m » 18 gru 2018, o 17:52

gagacek pisze:Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu.
A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.

sienioo
Kierownik
Posty: 888
Rejestracja: 15 kwie 2010, o 17:05
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1498 Post autor: sienioo » 18 gru 2018, o 19:32

tomek_m pisze:
gagacek pisze:Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu.
A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.
Jest napęd i przetwornice 2x60kw i 1x30kw.

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 694
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 09:00

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1499 Post autor: gagacek » 19 gru 2018, o 20:37

tomek_m pisze:A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.
To trochę nie tak. Od czasu debiutu krakowiaka czy darta trochę czasu upłynęło :) I chyba nie muszę przypominać, że wszystkie komponenty do tych cudów były, napiszmy tak: mocno budżetowe. Nie można też wszystkiego zwalać na moduły wykonawcze, bo nie pomogą najlepsze moduły jeżeli są nie zoptymalizowane połączenia z masą, ekranowanie, a każdy uskok zasilania to przepełnienie buforów i dyskoteka na pulpicie. Najlepszy napęd na tym się wyłoży. A jak dodatkowo reboot tego g. systemu ZTCW trwa ładnych parę minut, to mamy to, co mamy.
W Dartach OIDP najbardziej awaryjnym elementem był sprowadzany z Hiszpanii dławik. Ogólnie pokutuje/pokutowała filozofia dobierania w ciemno elementów systemu i testowania go na kliencie.

A jak sprawują się nowe moduły, będzie można zaobserwować np. po padach Gamm :)

Awatar użytkownika
seven2101
Miłośnik
Posty: 90
Rejestracja: 22 wrz 2018, o 07:26
Lokalizacja: Skawina

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1500 Post autor: seven2101 » 16 mar 2019, o 11:21

Kiedy przyjedzie do Krakowa pierwszy Tramino?

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Przetargi, zakupy, kasacje”