Autobusy elektryczne i hybrydowe

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
etred
Miłośnik
Posty: 129
Rejestracja: 15 kwie 2017, o 12:58

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#751 Post autor: etred » 26 mar 2020, o 10:40

pasazer_mobilisu pisze:
26 mar 2020, o 09:48
gdy się mu bateryjki niespodziewanie rozładują
Większym problemem są chyba często psujące się ładowarki na końcówkach (a przynajmniej kiedyś były).

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1099
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#752 Post autor: Jamnik » 26 mar 2020, o 11:15

etred pisze:
26 mar 2020, o 10:40
pasazer_mobilisu pisze:
26 mar 2020, o 09:48
gdy się mu bateryjki niespodziewanie rozładują
Większym problemem są chyba często psujące się ładowarki na końcówkach (a przynajmniej kiedyś były).
W tygodniu SU18 IV jeżdżą (jak jeżdżą) na "169". Na Górce Narodowej ładowarka się nie psuje bo jej tam nie ma, a na zajezdni łatwo zrobić ewentualną podmianę.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 984
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#753 Post autor: pasazer_mobilisu » 26 mar 2020, o 12:07

Awarie będą naprawdę dużym problemem gdy nie będzie dość dieseli do podmian, dlatego uważam że ładowarki powinny być na obu końcówkach, nie tylko ze względu na awarie ale też na utrudnienia w ruchu.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7372
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#754 Post autor: Locutus » 27 mar 2020, o 08:53

@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6332
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 14:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#755 Post autor: Coffee » 27 mar 2020, o 08:59

Locutus pisze:
27 mar 2020, o 08:53
@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI
Choćby przez ilość składników systemu, które trzeba ze sobą zgrać. Do tego są spore różnice w ilości okablowania i ich połączeń.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

franio
Miłośnik
Posty: 104
Rejestracja: 30 paź 2013, o 22:38
Lokalizacja: Golkowice

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#756 Post autor: franio » 27 mar 2020, o 11:50

Napęd spalinowy również.

PanA
Kierownik
Posty: 864
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#757 Post autor: PanA » 27 mar 2020, o 16:33

Coffee pisze:
27 mar 2020, o 08:59
Locutus pisze:
27 mar 2020, o 08:53
@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI
Choćby przez ilość składników systemu, które trzeba ze sobą zgrać. Do tego są spore różnice w ilości okablowania i ich połączeń.
Napęd elektryczny jest dużo łatwiejszy do zainstalowania i utrzymania, a zwłaszcza przy obecnych silnikach Euro 6. A i tak taka sytuacja była zawsze. Napęd elektryczny jesteś w stanie złożyć nadal samodzielnie w garażu nawet, a silnik spalinowy Euro 6 ma mikrokomputer jako minimum techniczne, bo czysto mechanicznie nie ma szans spełnić wymagań, w dodatku jest dużo bardziej delikatny - a samo chłodzenie silnika! Czy właśnie najtrudniejsze obecnie odprowadzanie spalin.
Napęd elektryczny zawsze był, jest i będzie prostszy, wytrzymalszy i tańszy w eksploatacji od napędu spalinowego. Jedynym powodem upowszechnienia się napędu spalinowego (który rozwinął się dużo później od elektrycznego i nie bez powodu nie objął powszechnie małych pojazdów, a także pojazdów szynowych) było magazynowanie paliwa a magazynowanie prądu. Tylko że obecnie od tego się uwalniamy i dlatego napęd elektryczny rulez, bo pod każdym względem poza dostępnością ładowania, jest lepszy od napędu spalinowego, włącznie z budową i implementacją, montażem.

A to straszne okablowanie jest od sterowników i autokomputera, co przy napędzie spalinowym jest jeszcze gorsze, bo do diagnostyki (także w czasie rzeczywistym) musi być gotowa każda najmniejsza część, a już samo odlewanie współczesnych silników spalinowych to rocket science, a w dodatku silnik elektryczny ma mniej elementów.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3168
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#758 Post autor: tomek_m » 27 mar 2020, o 17:10

PanA pisze:
27 mar 2020, o 16:33
silnik spalinowy Euro 6 ma mikrokomputer jako minimum techniczne, bo czysto mechanicznie nie ma szans spełnić wymagań,
Mikrokomputer do sterowania silnikiem spalinowym to już był przy normie Euro3, natomiast przy każdej kolejnej normie Euro4, 5 i 6 dochodziły kolejne bajery jak DPF, SCR itp... Coraz więcej bebechów które wymagają interwałów obsługi i regeneracji.
Nie bez powodu MPK co jakiś czas ogłasza przetargi na regenerację SCR i DPF

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7372
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#759 Post autor: Locutus » 28 mar 2020, o 09:32

No właśnie tak mi się wydawało, PanA

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 128
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#760 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 28 mar 2020, o 22:49

tomek_m pisze:
27 mar 2020, o 17:10
Mikrokomputer ... już był przy normie Euro3, ...
No bez przesady. Euro3 to jeszcze się dało ograć na mechanice silnika - przy szczególnej uwadze w zakresie wymiany ładunku.

Euro 3 można było spokojnie osiągnąć bez elektroniki... tu polecam zapoznać się z instrukcją silnika 4CTi90 w wydaniu Euro 3:
https://chomikuj.pl/ajni/Andoria/Gazela ... 670441.doc

Dopiero Euro 4 wprowadzona w 2006 roku Euro 4, istotnie ograniczyła dozwolony poziom tlenków węgla, azotu i cząstek sadzy. To ona zasadniczo wymusiła stosowanie w większości silników o zapłonie samoczynnym filtrów DPF. Choć o ile dobrze pamietam, to Andoria próbowała homologować ulepszoną wersję 6CT107 w wersji Euro 4 bez żadnej elektroniki i wówczas zachodnie koncerny to oprotestowały, tłumacząc, że Euro 4 nie można osiągnąć bez elektroniki... Równolegle Andoria wprowadzała ADCR (z układem zasobnikowym i elektroniką) która spokojnie oparła się protestom.

Ze względu na coraz większą komplikację silnika, zaś przy Euro 6 złwaszcza układu wydechowego jako układu obróbki spalin (not bene dlatego MPK Kraków co przetarg daje dodatkowe punkty za osiągnięcie Euro 6 bez AdBlue i innych dziwadeł... i nikt tych punktów nie zgania, choć szkoda, bo gdyby któryś z producentów miał taką technologię to byłaby to wymieran oszczędność dla MPK) konieczne są częste prace serwisowe wokól silnika.

Zaś silniki elektryczne... cóż, napędy elektryczne w pojazdach szynowych wymagają jedynie dosmarowania łożysk co kilka lat i wymiany oleju w przekładni też co parę lat.

Krótko pisząc PanA ma rację

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 984
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#761 Post autor: pasazer_mobilisu » 3 kwie 2020, o 16:11

Do Krakowa nie trafią autobusy elektryczne w ramach porozumienia podpisanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (porozumienie zakładało zakup do 161 pojazdów elektrycznych). Do MPK SA trafił już list, w którym dyrektor NCBR poinformował o zakończeniu Programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Przyczyną takiej decyzji jest m.in. brak możliwości zrealizowania zamówienia, które obejmuje opracowanie pojazdów i ich dostawę do końca roku 2023.
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 604195514/

Tancin
Inspektor
Posty: 307
Rejestracja: 21 gru 2009, o 12:49
Lokalizacja: Kraków

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#762 Post autor: Tancin » 3 kwie 2020, o 16:20

Bardzo dobrze, 50 przegubowców wystarczy do spełnienia wymagań 5% autek na bateryjki w roku 2021 ;)

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1099
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#763 Post autor: Jamnik » 3 kwie 2020, o 16:45

Też się cieszę. ;)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 984
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#764 Post autor: pasazer_mobilisu » 3 kwie 2020, o 18:14

Tancin pisze:
3 kwie 2020, o 16:20
Bardzo dobrze, 50 przegubowców wystarczy do spełnienia wymagań 5% autek na bateryjki w roku 2021 ;)
A nawet na 10% od 2023 o ile ilość autobusów znacznie nie wzrośnie.

Arsents
Dyrektor
Posty: 3066
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 15:37
Lokalizacja: zawsze Kraków

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#765 Post autor: Arsents » 3 kwie 2020, o 21:01

MPK wybrało , ale umowy jeszcze nie podpisało
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”