Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 23 paź 2019, o 12:15

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 935 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 63  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 23 gru 2012, o 23:51 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 23 wrz 2009, o 23:00
Posty: 1506
Lokalizacja: kraków
suchy napisał(a):
Zakładasz żywotność tych pojazdów jedynie na 10 lat? Ho ho, no to rzeczywiście bardzo to będzie opłacalne kupić sobie szpanerskie autobusy na prąd tylko na 10 lat - a potem co, kupujemy nowe

Obecnie sprzedawane zwykle autobusy, maja przewidywalny czas eksploatacji 10 lat. Nie widze powodu, dla ktorego w autobusie elektrycznym, mialby byc ten czas dluzszy.

Patrzac na wymogi przetargow, ZIKiT (oraz inni organizatorzy transportu) skracaja ten czas, do mniej wiecej 8 lat.

suchy napisał(a):
jakim cudem te pojazdy mają być tańsze w eksploatacji, skoro wyraźnie napisano, że zasięg wynosi 100km - zatem wystarczą np 3-4 kółka i już trzeba ładować na pętli, a to nie trwa 3 minuty, tylko troszkę dłużej, a wtedy autobus z kierowcą stoi bezproduktywnie, a jego kolejne kursy musi realizować inny pojazd.


Poza liniami, gdzie kolko zajmuje ~25-35 km, sa jeszcze linie, gdzie jedno kolko zajmuje ~6 km (np linia "105"/"405"). Tych kolek masz wowczas ile? 15?
No wiec, zalozmy, ze jest ich 15 (czyli mniej wiecej, tyle ile obiecuja przy maksymalnym zasiegu). Linia "105"/"405" w tygodniu wykonuje okolo 90 kolek. Czyli wychodzi, ze wystarczy 6 pojazdow. Ale zaraz. Na kazde kolko przypada mniej wiecej 15 minut postoju. 15 minut, w czasie ktorym autobus moze byc doladowywany. Ale liczmy, ze jest tego tylko 10 minut. Czyli mamy ~2,5h doladowywania. A to juz dlugo :)

suchy napisał(a):
jakim cudem MPK przeliczyło sobie koszt eksploatacji takiego autobusu, skoro dopiero rok temu Solaris rozpoczął prace nad stworzeniem elektrobusa, a na jesieni tego roku otrzymał pierwsze zamówienie na dostawę (do Brunszwiku)?

To ze rozwazaja opcje kupna, to znaczy, ze cos niecos juz o tym wiedza. Skoro Solaris planuje jego produkcje, to znaczy, ze pewnie ma juz prototyp. A ile bedzie kosztowac serwisowanie? Pewnie podobnie, jak i zwyklego autobusu :) /poza akumulatorami/


PS nie wiem czy pamietasz, ale miasto chcialo utworzyc stacje do ladowania samochodow elektrycznych. I moglo by z nich korzystac takze MPK :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 01:20 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22635
Znalazłem artykuł sprzed roku, który rzuca nieco światła na temat autobusów elektrycznych. Warto też uwzględnić, że w międzyczasie technika mogła pójść do przodu :)

Autobus na prąd? Solaris potrafi [ZDJĘCIA]
http://poznan.gazeta.pl/poznan/1,36037, ... ECIA_.html
Cytuj:
Taki zakup się jednak opłaca ze względu na niższe koszty eksploatacji. Przejechanie stu kilometrów pojazdem elektrycznym kosztuje tyle, ile 10 litrów oleju napędowego. Autobus spalinowy spala 34 litry oleju. Przewoźnik obniża więc koszty o dwie trzecie. Po drugie, autobusy elektryczne mają większą żywotność - właśnie ze względu na silnik elektryczny. Pojazd elektryczny powinien jeździć około 20 lat - zachwala Figaszewski.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Ostatnio edytowano 24 gru 2012, o 01:21 przez Kaszmir, łącznie edytowano 2 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 01:53 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10779
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
suchy napisał(a):
Dwa - jakim cudem te pojazdy mają być tańsze w eksploatacji, skoro wyraźnie napisano, że zasięg wynosi 100km - zatem wystarczą np 3-4 kółka i już trzeba ładować na pętli, a to nie trwa 3 minuty, tylko troszkę dłużej, a wtedy autobus z kierowcą stoi bezproduktywnie, a jego kolejne kursy musi realizować inny pojazd. W dodatku takie autobusy będą musiały obsługiwać tylko jedną, góra dwie konkretne linie - bo na pętlach mają się znaleźć urządzenia do ładowania. A chyba nie byłoby uzasadnione ekonomicznie wywalanie takich urządzeń na każdej krakowskiej pętli żeby stały bezużytecznie bo "a nuż będzie trzeba tam wysłać elektrobusa"?

Gdzieś słyszałem o pomyśle elektrycznego autobusu z wymiennymi akumulatorami o mniejszej pojemności. Działa to mniej więcej na takiej zasadzie że autobus dojeżdża z prawie rozładowanym akumulatorem do pętli, gdzie jest on wyjmowany i zamieniany na nowy, już naładowany. Taka wymiana może trwać ledwie parę minut, a na ładowanie jest sporo czasu (gdy autobus jest w trasie) - poza tym zawsze można mieć więcej akumulatorów :)

Kaszmir napisał(a):
Docelowo planują osiągnąć zasięg zbliżony do tradycyjnych autobusów.

Obawiam się że jeszcze długo im to potrwa..

Kaszmir napisał(a):
I dlatego na razie MPK rozważa kupno właśnie kilku autobusów. A gdyby na dłuższą metę wyszło, że jednak opłaca się postawić na taki tabor, to nic nie stoi na przeszkodzie, by zamontować je na większej ilości pętli.

Figaszewski napisał(a):
Po drugie, autobusy elektryczne mają większą żywotność - właśnie ze względu na silnik elektryczny.

A czy czasem na dłuższą metę nie opłaca się bardziej rozwinąć trakcję i kupić trajtki? Jakby nie patrzeć taniej i zdecydowanie korzystniej dla środowiska (bo odpada problem nieszczęsnych baterii). No tylko że zostaje nam problem kolejnych plątanin kabli rozwieszonych nad ulicami i szpecących krajobraz..


Ostatnio edytowano 24 gru 2012, o 01:54 przez Cukier, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 09:39 
Offline
Wisielec pomostowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 14:59
Posty: 6239
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Cytuj:
Gdzieś słyszałem o pomyśle elektrycznego autobusu z wymiennymi akumulatorami o mniejszej pojemności. Działa to mniej więcej na takiej zasadzie że autobus dojeżdża z prawie rozładowanym akumulatorem do pętli, gdzie jest on wyjmowany i zamieniany na nowy, już naładowany. Taka wymiana może trwać ledwie parę minut, a na ładowanie jest sporo czasu (gdy autobus jest w trasie) - poza tym zawsze można mieć więcej akumulatorów :)

Jeżeli dobrze pamiętam słowa z konferencji Solarisa (Transexpo 2011 - omawiane przy temacie baterii do Hybryd Plug-In), to rozwój takich baterii zajmie około 5-10 lat i będą ważyły w granicach 100-200 kilogramów, więc wcale takie małe nie będą.
Cukier napisał(a):
A czy czasem na dłuższą metę nie opłaca się bardziej rozwinąć trakcję i kupić trajtki?

Pewnie, że tak. Autobusy na baterie są w tej chwili strasznie niedopracowane. Są podatne na warunki atmosferyczne, napełnienie, a i sama praca "na luzie" niektórych elementów wyposażenia zabiera zbyt dużo prądu.

Myślę, iż przy obecnych warunkach MPK powinno zająć się tematem Hybryd Plug-In.
Jest to tak naprawdę trolejbus zasilany spalinowym generatorem prądu niewielkiej pojemności (Solaris używa silnika Cummins o pojemności 6.7L), który może przekazywać moc bezpośrednio na koła, jak i doładowywać baterie w razie ich wyczerpania. A przy okazji ma też możliwość jazdy bez emisyjnej, na samych bateriach.

_________________
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren


Ostatnio edytowano 24 gru 2012, o 09:52 przez Coffee, łącznie edytowano 6 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 09:50 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22635
Coffee napisał(a):
Jeżeli dobrze pamiętam słowa z konferencji Solarisa (Transexpo 2011 - omawiane przy temacie baterii do Hybryd Plug-In), to rozwój takich baterii zajmie około 5-10 lat i będą ważyły w granicach 100-200 kilogramów, więc wcale takie małe nie będą.

Tyle że w zamian zredukowano wagę innych części autobusu. Na tę chwilę bateria waży 1400 kg, a i tak łączna masa autobusu jest zbliżona do standardowych pojazdów :)

Premiery TRANSEXPO 2011 – Solaris i elektrobus
http://www.infobus.pl/text.php?id=42572
Cytuj:
Ostatecznie po dołożeniu do tej „odchudzonej konstrukcji autobusu”baterii o wadze 1400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 11:08 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7102
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Mam tylko jedną uwagę: nawet jeśli trwałość elektrycznych zespołów napędowych jest wyższa niż w wypadku zespołów spalinowych, czy aby na pewno trwałość innych elementów autobusu (konstrukcja nadwozia, zawieszenie, etc.) sprosta wydłużonej eksploatacji?

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 24 gru 2012, o 13:26 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10779
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Locutus napisał(a):
Mam tylko jedną uwagę: nawet jeśli trwałość elektrycznych zespołów napędowych jest wyższa niż w wypadku zespołów spalinowych, czy aby na pewno trwałość innych elementów autobusu (konstrukcja nadwozia, zawieszenie, etc.) sprosta wydłużonej eksploatacji?

Szczerze mówiąc wątpię. Czytałem trochę o tym elektrycznym Solarisie, gdzie właśnie żeby wcisnąć baterię 1400kg i żeby masa całego autobusu nie była większa od masy autobusów spalinowych, "odchudzono" masę pozostałych komponentów. A czy lekkie = trwałe (?) Cóż mam pewne obawy.

Cytuj:
Jednym z głównych wyzwań, przed jakim stanęli konstruktorzy Solarisa była redukcja masy pojazdu. Zostało to wymuszone przede wszystkim przez wagę zamontowanych baterii służących do magazynowania energii. W praktyce oznacza to zastąpienie części poszycia bocznego autobusu panelami z włókna węglowego (jako pierwsza firma na święcie!), niezwykle lekkimi a jednocześnie wytrzymałymi. Z włókna węglowego wykonano także tylną pokrywę komory, w której umieszczono układ napędowy i baterie magazynujące energię do napędzania pojazdu. Ponadto znaczne oszczędności w masie pojazdu znaleziono w cieńszych niż standardowe szybach oraz nowym materiale, z którego wykonano podłogę autobusu. Zamiast sklejki użyto drewna mahoniowego. Nowy materiał zastosowano także do wykonania klap kanałów powietrza –Foamed ACM. Lżejsze są również siedzenia dla pasażerów. Kilkanaście kilogramów zaoszczędzono również na aluminiowych, a nie stalowych felgach. Wreszcie, autobus zupełnie pozbawiony jest płynów eksploatacyjnych i zbiorników z tradycyjnym paliwem, co pozwoliło zredukować masę w tym elemencie aż o 300 kg. Ostatecznie po dołożeniu do tej „odchudzonej konstrukcji autobusu”baterii o wadze 1400 kg, autobus jest tylko nieznacznie cięższy w porównaniu z tym samym typem pojazdu o napędzie spalinowym.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 15:44 
Offline
Administrator Techniczny

Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 19:01
Posty: 9958
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
MPK chce zakupić 18 nowych tramwajów za 360 mln zł
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-ch ... _2368.html

Cytuj:
MPK zastrzega, że pojazdy nie mogą być krótsze niż 39 metrów


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 16:41 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 14 lip 2011, o 07:59
Posty: 427
Lokalizacja: Nowy Prokocim
Czyli już wiemy - NGT12


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 16:53 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 31 maja 2010, o 10:00
Posty: 266
Lokalizacja: Kraków
Czyli bzdurzysz.

Wagon ma być czteroczłonowy z pięcioma wózkami.

_________________
Bus Driving Game


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 16:55 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7102
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Gdzie tak napisano?

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 17:20 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 31 maja 2010, o 10:00
Posty: 266
Lokalizacja: Kraków
U źródła: http://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE ... HTML&src=0

_________________
Bus Driving Game


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 17:29 
Offline
Wisielec pomostowy
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 wrz 2009, o 14:59
Posty: 6239
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
aq1 napisał(a):
Czyli bzdurzysz.

Wagon ma być czteroczłonowy z pięcioma wózkami.

Nie wiem jakim cudem chcesz osiągnąć, ale tak się nie da. Albo będzie 10 osiowy, albo 4 członowy.

_________________
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren


Ostatnio edytowano 13 sty 2013, o 22:10 przez Coffee, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 17:36 
Offline
Administrator Techniczny

Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 19:01
Posty: 9958
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
Cytuj:
Całkowita wielkość lub zakres:
36 sztuk tramwajów w tym 18 sztuk tramwajów jako zamówienie podstawowe oraz przewiduje się możliwość zrealizowania dostaw dodatkowych 18 sztuk tramwajów w ramach prawa opcji.
Szacunkowa wartość bez VAT: 360 000 000 PLN


Cytuj:
Oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów kryteria określone poniżej

1. Cena. Waga 60

2. Kryteria techniczne (gwarancja, szerokość drzwi, % niskiej podłogi dla pasażerów, naciski ponizej 85kN). Waga 20

3. Kryteria eksploatacyjne (koszty eksploatacji w odniesieniu do 1 km przebiegu, gotowości technicznej wg EN-50126). Waga 20



Co w zasadzie ma oznaczać ten "przetarg"? Próbują się ubiegać o unijną dotację czy co?


Ostatnio edytowano 12 sty 2013, o 17:38 przez Mseifer, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 12 sty 2013, o 17:48 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 31 maja 2010, o 10:00
Posty: 266
Lokalizacja: Kraków
Coffee - bzdurzysz ;P. Najlepszy dowód na to, że się da to Citadis Dualis.

mseifer: zapowiedź przetargu. Dzięki temu, jeśli będą pewni finansowania z Unii będą mogli dać minimalny termin składania ofert i przetarg potrwa znacznie krócej.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 935 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 63  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Zieleńczanin i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL