Wyświetlacze / informacja głosowa

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
PanA
Kierownik
Posty: 835
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1531 Post autor: PanA » 13 sty 2020, o 10:54

Sgriffin pisze: Mobilis w Warszawie też ma pomieszanie z poplątaniem (część urządzeń używanych z poprzednich kontraktów) - mixy Macrosystemu, SIMSa, mobiteca...
I wszystko działa :)
Ale Mobilis w Warszawie jeździ tymi samymi autobusami przez cały czas trwania umowy, a krakowskie MPK wymienia tabor w trybie ciągłym, podobnie z SIP-em. W dodatku, jak widać, są eksperymenty. I samo w sobie jest OK, ale faktycznie, jeśli nie ma bazowej specyfikacji, to jest bardzo źle.
I chyba właśnie tu widzę dobre działanie SIP-u z Bygdoszczy. Bo i z SIMS, i z Pixela, ich komputerki są zgodne z KPP-2, który przecież swego czasu był jednym z najpopularniejszych w kraju. A eksperymentalne lub chaotyczne rozwiązania własne, no bolą.
pasazer_mobilisu pisze:Mobilis w Warszawie przypadkiem nie dostaje po łapach za niedziałający SIP? Nic tak nie motywuje do działania jak kara finansowa, niestety u nas jak już kilka osób pisało karanie MPK nie ma sensu. A problem z systemami robiącymi to samo ale różnych firm to nie tylko kwestia SIPu, ale też słynnych już GPSów w pojazdach. Niestety w systemach IT tam gdzie coś może być niekompatybilne to zwykle jest, a próby poprawy sytuacji kończą się tak:

Obrazek
Nie do końca, bo format wymiany danych jest prosty lub zawsze można to robić w centrali MPK, a takie komputerki i tak się programuje w asemblerze.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1532 Post autor: Lw25 » 13 sty 2020, o 12:08

Skoro jest prosty, to czemu nasz wspaniały monopolista tego nie wprowadzi?
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

PanA
Kierownik
Posty: 835
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1533 Post autor: PanA » 13 sty 2020, o 13:04

Jego się zapytaj, czemu nie chce wymagać w przetargach zgodności z jednym z używanych systemów.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Zieleńczanin
Inspektor
Posty: 301
Rejestracja: 24 cze 2019, o 20:54

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1534 Post autor: Zieleńczanin » 13 sty 2020, o 15:55

lolek-12 pisze:W ogóle w Tarnowie mają też fajny system, bo w okolicach dworca PKP wyświetlają bieżące godziny odjazdów pociągów. U nas by się coś takiego przydało, szczególnie gdyby w końcu zintegrowano KMK z SKA.
Jesteś pewien? Byłem w sobotę w Tarnowie i nie zauważyłem...

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 95
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#1535 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 14 sty 2020, o 02:45

Locutus pisze:do ogarnięcia SIP nie potrzeba wielkich nakładów finansowych.
Zależy na jakim poziomie ma to ogarnięcie polegać. Naprawdę dobry SIP to jest wiele wiele godzin pracy programistów, a to nie są tanie godziny.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 881
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#1536 Post autor: pasazer_mobilisu » 14 sty 2020, o 07:42

@Jacku oczywiście że dobry SIP to wiele godzin programistów a również i project managerów, UI/UX designerów jak również QA engineerów tylko w Krakowie podstawowymi problemami są:
-przeznaczenie większej powierzchni wyświetlaczy na reklamy niż informacje pasażerską
-ciągnące się miesiącami aktualizowanie informacji w pojeździe po zmianach tras
-nie działanie tablic w ogóle

Naprawdę integrację systemów i wyświetlanie informacji w czasie rzeczywistym (przykładowo o przesiadkach z następnego przystanku biorąc pod uwagę rzeczywistą lokalizację pojazdów), które faktycznie wymagałyby pracy wyżej wymienionych na razie mamy w marzeniach.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7354
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1537 Post autor: Locutus » 14 sty 2020, o 07:52

@ Coffee - gdzieś Ty w Krakowie widział SIP od Pixela? Ostatnimi wozami, które miały SIP Pixela były scanie CN113CLL; pierwsza dostawa tantusów też miała SIP tej marki... Ale wozów tych już nie ma z nami od jesieni 2018... Owszem, Pixel dostarcza system monitoringu video do krakowskich autobusów, ale to tyle...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7354
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#1538 Post autor: Locutus » 14 sty 2020, o 07:59

@ Jacek Fink-Finowicki - tę pracę to akurat dostawcy sprzętu wykonują zanim jeszcze sprzęt zostanie zakupiony. W Krakowie głównym problemem są rzeczy, o których wspominał Pasażer Mobilisu. Każdy z używanych w Krakowie systemów ma możliwość użycia ekranów podsufitowych w całości do informacji pasażerskiej - i takie wykorzystanie nie generowałoby dodatkowych kosztów (ewentualnie odpadłyby zyski z reklam, ale przecież tam reklamują się głównie miejskie instytucje, wątpię, żeby płaciły one MPK kokosy). Wgrywanie na bieżąco nowych informacji do systemu też nie generuje wysokich kosztów. I wreszcie prawidłowa konserwacja systemu również może być zapewniona wewnętrznie przez techników MPK na zajezdni - a tymczasem mamy sytuację, w której lekką ręką połowa taboru na mieście jeździ z mniejszymi lub większymi usterkami SIP. I nikogo w MPK to nie obchodzi.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1045
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1539 Post autor: Jamnik » 14 sty 2020, o 09:45

Locutus pisze:@ Coffee - gdzieś Ty w Krakowie widział SIP od Pixela? Ostatnimi wozami, które miały SIP Pixela były scanie CN113CLL; pierwsza dostawa tantusów też miała SIP tej marki... Ale wozów tych już nie ma z nami od jesieni 2018... Owszem, Pixel dostarcza system monitoringu video do krakowskich autobusów, ale to tyle...

Pozdrawiam!
LOKI
Rodzynki DE601, DE606 i DN005 (choć przy tym ostatnim pewności nie mam) mają Pixela.

Awatar użytkownika
MarekB
Dyspozytor
Posty: 527
Rejestracja: 17 lis 2014, o 00:03

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1540 Post autor: MarekB » 14 sty 2020, o 11:35

005 raczej nie natomiast na pewno 977 ma Pixela.
W Krakowie bez zmian, Wisła PANY!

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 95
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#1541 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 14 sty 2020, o 12:17

Chciałem napisać w odpowiedzi do Pasażera... ale Locutus już trochę podkręcił temat...
Locutus pisze:@ Jacek Fink-Finowicki - tę pracę to akurat dostawcy sprzętu wykonują zanim jeszcze sprzęt zostanie zakupiony. W Krakowie głównym problemem są rzeczy, o których wspominał Pasażer Mobilisu.

Zatem uporządkujmy temat.

SIP składa się z dwu warstw:
1 - Sprzętowej
2 - Programowej

Ilu programistów potrzebnych jest do warstwy sprzętowej? Zazwyczaj niewielu - w wielu przypadkach to są albo proste wyświetlacze albo proste stacje prezentujące z wgraną sekwencją i jedynie odpalanymi na sygnał potokami informacji.

Ilu programistów trzeba by uporać się choćby z tym:
pasazer_mobilisu pisze:-ciągnące się miesiącami aktualizowanie informacji w pojeździe po zmianach tras
-nie działanie tablic w ogóle
tu potrzeba po prostu "dobrego silnika" i jego dobrej integracji z danymi wejściowymi. To tu jest cała przewaga wielkich firm które poświęciły już miliony godzin na rozwój systemu względem rozwiązań szytych budżetowo pod małe projekty poszczególnych dostaw -nastu czy nawet kilkudziesięciu pojazdów.

Zaś tak na prawdę to:
pasazer_mobilisu pisze:Naprawdę integrację systemów i wyświetlanie informacji w czasie rzeczywistym (przykładowo o przesiadkach z następnego przystanku biorąc pod uwagę rzeczywistą lokalizację pojazdów), które faktycznie wymagałyby pracy wyżej wymienionych na razie mamy w marzeniach.
jest dopiero SIPem a nie barwnym umilaczem czasu przejazdu. Takie rozwiązania są w wielu miastach. Sam widziałem jak to działa w Monachium... i jak fajnie się jedzie metrem widząc za ile minut (w czasie rzeczywistym a nie rozkładowo) na najbliższej stacji będzie tramwaj.

Czy o tym należy tylko marzyć? Nie o tym trzeba rozmawiać, bo zaimplementowanie kompleksowego rozwiązania jest dla miasta TAŃSZE niż utrzymywanie mozaiki różnych systemów.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 881
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#1542 Post autor: pasazer_mobilisu » 14 sty 2020, o 12:42

Jacek Fink-Finowicki pisze: tu potrzeba po prostu "dobrego silnika" i jego dobrej integracji z danymi wejściowymi. To tu jest cała przewaga wielkich firm które poświęciły już miliony godzin na rozwój systemu względem rozwiązań szytych budżetowo pod małe projekty poszczególnych dostaw -nastu czy nawet kilkudziesięciu pojazdów.
Firmy których SIP używany jest w Krakowie jak na polskie warunki są właśnie tymi wielkimi firmami i ich rozwiązania w innych miastach działają lepiej.
Jacek Fink-Finowicki pisze: fajnie się jedzie metrem widząc za ile minut (w czasie rzeczywistym a nie rozkładowo) na najbliższej stacji będzie tramwaj
Robię dokładnie to samo (jadąc autobusem/tramwajem) tyle że patrząc na smartfon a nie na ekrany w pojeździe. A żeby ogól pasażerów mógł z tego korzystać mając te informacje na wyświetlaczach w pojeździe, potrzebne właśnie jest:
Jacek Fink-Finowicki pisze: zaimplementowanie kompleksowego rozwiązania
I w ten sposób doszliśmy chyba do porozumienia, przy okazji prośba do moderacji o przeniesienie tej dyskusji do wątku Wyświetlacze / informacja głosowa

Posty przeniesione - mod.: Locutus

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7354
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1543 Post autor: Locutus » 14 sty 2020, o 13:16

Jamnik pisze:Rodzynki DE601, DE606 i DN005 (choć przy tym ostatnim pewności nie mam) mają Pixela.
Racja. Zapomniałem o używanych rodzynkach...

@ Jacek Fink-Finowicki - Ogólnie zgadzam się z Tobą, tylko po prostu podobnie jak Pasażer Mobilisu myślę sobie, że oczekiwać od przewoźnika, który nie potrafi ogarnąć podstawowego, prostego SIPu, który ma, tak, by działał jako-tako, wdrożenia tak zaawansowanego systemu jak w Monachium oznacza poruszanie się w strefie marzeń...

@ Pasażer Mobilisu - NovaMedia nie jest "wielką firmą"... Jest raczej januszem polskiego biznesu, odpowiednikiem Pesy w branży kolejowo-tramwajowej... ;D

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1544 Post autor: Lw25 » 14 sty 2020, o 15:27

Tylko zauważcie, że to, iż MPK nie korzysta z gotowych rozwiązań, tylko robi mozaikę to jest trochę ich modus operandi. To wygląda na celowe działanie, bo z automatami i KKM było to samo.
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1045
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1545 Post autor: Jamnik » 14 sty 2020, o 16:00

Lw25 pisze:Tylko zauważcie, że to, iż MPK nie korzysta z gotowych rozwiązań, tylko robi mozaikę to jest trochę ich modus operandi. To wygląda na celowe działanie, bo z automatami i KKM było to samo.
Celowe działanie, bo robi na złość ZTP, któremu też trzeba zarzucić, że nie stawia twardych wymagań.

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”