Bilety, kontrole

Bilety, działalność ZIKiT oraz pozostałe tematy związane z komunikacją miejską w Krakowie

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
PanA
Kierownik
Posty: 884
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Bilety, kontrole

#3841 Post autor: PanA » 20 mar 2019, o 14:54

lucapacioli pisze: A komu jest potrzebna synchronizacja pomiędzy tak często jeżdżącymi liniami? Jakie ma znaczenie czy jeżdżą one w takcie 3+5 czy 4+4? Zresztą taka synchronizacja co do minuty i tak byłaby jedną wielką fikcją.
Na bardziej obciążonych ciągach ma znaczenie, każda minuta ma już znaczenie na ciągach, na których przewija się kilkanaście tysięcy pasażerów w ciągu godziny. Zwłaszcza że szczyt poranny jest bardziej skondensowany i na ogół więcej osób na godzinę jedzie, a akurat wtedy na najważniejszych relacjach, czyli Z OSIEDLI dałoby się ją przeprowadzić. A po południu dałoby się sterować kolejnością przyjazdu tramwajów.
No i nie za bardzo widzę "3+5" i "4+4", tylko prawie wszystkie możliwe kombinacje już po kilku iteracjach. Także z takim układem, że co kilka kursów nie ma swojego "asekuranta"w zasadzie niezależnie od wybranych odstępów na pierwsze kursy. Raz ci wyjdzie 3+5, raz 4+4, a raz 5 + nic.
I nie, 50 i 52 nie "mogłyby nawet dać radę lepiej" z f 7.5, ale Ty pewnie nie mieszkając w Krakowie wiesz to lepiej.
No i właśnie, jeśli dają radę kursy mając "5 + nic", to mając "7,5 + stała asekuracja drugą linią" dałaby radę, a brygad na najdłuższym taborze powinno starczyć. Choć oczywiście nie nalegam na to.
Przecież 50 i 52 na dużym fragmencie trasy pokrywają się w układzie stałym z 5 oraz 9 i powinny być razem zsynchronizowane.
A przecież te 5x i tak miewają ograniczone przy remontach częstotliwości np. 52 ma właśnie teraz zredukowaną częstotliwość do 7-8 minut w szczytach.
I - powiedz mi - co chce ZTP osiągnąć tak manipulując taktem na tych liniach?
A tym bardziej by sobie taka 50 czy 52 poradziła, gdyby sąsiednie osiedla do linii tramwajowej miały częstsze kursy linii autobusowych bardziej dalekosiężne.
Kaszmir pisze:Swoszowice przez wiele lat miały przez większość dnia ledwie dwa kursy/h w kier. Kurdwanowa - "155" i "135", ten drugi dodatkowo z ograniczonymi godzinami kursowania. Tą trasą jeździła garstka ludzi. To, że obecnie oferta jest dwukrotnie lepsza to i tak już olbrzymi skok ilościowy. Jasne, fajnie żeby było jeszcze więcej kursów ale... potoki na tym ciągu (niestety) nie uzasadniają żeby kursowało nim 7 autobusów/h, w tym 5 przegubowych. Musimy brać pod uwagę propozycje realne finansowo i uczciwe wobec innych rejonów.
Zwiększając ofertę kursów, rozbudzisz popyt na całej długości linii. Wystarczyłoby tak ogólnie w przypadku komunikacji miejskiej, gdyyb ZTP już więcej się nie porywał z motyką na słońce z jakimiś biedareformami bez dużych środków w budżecie, tylko właśnie pojedynczo poprawiał linie. Efekt w postaci oszczędności w budżecie i większego rozbudzania popytu dużo lepiej by zadziałał, gdyby poprawiali np. po 1-2 linie co kwartał niż wszystko nagle rzucać. Tutaj też - jak ZTP znajdzie środki na zabawę w układ linii, to mógłby pojedynczo się zająć takim 184/484 itd.
Uwzględnij też, że "484" powstało kosztem pocięcia połowy "184" na końcowym odcinku kurdwanowskim. Obecnie pasażerowie z okolic pętli mają przynajmniej do dyspozycji wciąż pozostałą połowę kursów. Skierowanie wszystkich "184" do Swoszowic natomiast by im już całkiem zabrało to połączenie
Oczywiście, że tak, tylko że jednak linia mająca np. w weekendy co godzinę aż 48-minutową dziurę nie jest aż tak przydatna.
To już - dodając całkowicie luźny pomysł, który nie ma być punktem odniesienia do niczego ani poważną propozycją - chyba lepsze dla obu osiedli byłoby zrównanie tego co 30-minutowego taktu i wjazd kieszeniowy przez pętlę 184 w obie strony i przeniesienie reszty środków na dni robocze.
Co do "50" - zgadzam się, że jest tłok, sam jestem jego świadkiem. Lecz to nie ta skala wielkości. "50" ma zdolności przewozowe rzędu 2500-3000 osób/h. Potoki ze Swoszowic w kier. Kurdwanowa to... tak z kilkadziesiąt osób/h, z czego część i tak już obecnie przesiada się na tramwaje.
Serio? Linię dowozową dla kilkudziesięciu osób na godzinę chciałbyś robić? Kiedy to nie jest jedyne połączenie?
Jeśli już coś zmieniać, to naprawdę dla większej liczby osób. Pełno dwusetek w okolicy, ogryzek jakim jest 484 i ty chcesz do tego dorzucać coś dla kilkudziesięciu os./h... To co ty chcesz puszczać? Mercedesa Sprintera puszczać co 15 minut czy dowozówkę normalnymi autobusami raz na 40 minut mającą na trasie jakieś 5 przystanków?
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7406
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Bilety, kontrole

#3842 Post autor: Locutus » 20 mar 2019, o 17:56

@ PanA - Kukałem na rozkłady paru wrocławskich linii autobusowych i nie trafiłem na żadną jeżdżącą w soboty i niedziele częściej niż raz na pół godziny... I to nawet w wypadku takich kursujących w tygodniu co piętnaście minut (co podobno u was znaczy często) cały dzień, również w międzyszczycie... Jak dla mnie, przyzwyczajonego do standardów krakowskich, które wszakże też tip-top nie są - jest to jakiś dramat...

W sprawie 52 - obecnie jest co 7,5 minuty i ludzie zostają na przystankach. Znaczy owszem, 50 i 52 wyrobiłyby co 7,5 minuty, ale pod warunkiem obsługi Krakowiakami.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

PanA
Kierownik
Posty: 884
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Bilety, kontrole

#3843 Post autor: PanA » 20 mar 2019, o 19:18

Locutus pisze:@ PanA - Kukałem na rozkłady paru wrocławskich linii autobusowych i nie trafiłem na żadną jeżdżącą w soboty i niedziele częściej niż raz na pół godziny... I to nawet w wypadku takich kursujących w tygodniu co piętnaście minut (co podobno u was znaczy często) cały dzień, również w międzyszczycie...
D, N, 106, 115 (tylko w soboty, taka dziwna efemeryda), 122, 127, 144. No i licząc jako tak naprawdę jedną linię 124/134. No i jeździła tak do niedawna 103, ale została podzielona na 2 linie.
No i musisz też "połączyć kropki" w przypadku par czy nawet trójek takich jak 145 i 146; 121, 131, 141; 132, 142 itd.
No cóż, tak wrocławianom pasuje, wolą mieć dwie prawie takie same trasą linie rzadziej.
W sprawie 52 - obecnie jest co 7,5 minuty i ludzie zostają na przystankach. Znaczy owszem, 50 i 52 wyrobiłyby co 7,5 minuty, ale pod warunkiem obsługi Krakowiakami.
Pod warunkiem obsługi Krakowiakami oraz synchronizacji z 5, 9 i 22. Jakby jeździły zawsze naprzemiennie, to ludzie nie zostawaliby na przystankach.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Bilety, kontrole

#3844 Post autor: Kaszmir » 21 mar 2019, o 13:41

PanA pisze:
W sprawie 52 - obecnie jest co 7,5 minuty i ludzie zostają na przystankach. Znaczy owszem, 50 i 52 wyrobiłyby co 7,5 minuty, ale pod warunkiem obsługi Krakowiakami.
Pod warunkiem obsługi Krakowiakami oraz synchronizacji z 5, 9 i 22. Jakby jeździły zawsze naprzemiennie, to ludzie nie zostawaliby na przystankach.
Taka "5" nie ma takiego wzięcia co "52" i mogłaby ją odciążyć co najwyżej symbolicznie.

Poza tym w liniach z ~f=5 chodzi o to, że nawet przy opóźnieniach zwykle coś za chwilę przyjedzie. Zakładanie że linie te by wyrobiły przy ~f=7,5 "gdyby były skoordynowane" jest mocno życzeniowe. Dziś dla przykładu sprawdziłem w MobileMPK opóźnienia kursów "52" przy DH Wanda kier. Piastów, po godz. 8. Trzy najbliższe kursy miały opóźnienia kolejno 10, 7, 5 minut.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Bilety, kontrole

#3845 Post autor: Łukasz » 27 mar 2019, o 19:08

radni przegłosowali podwyżkę cen biletów MPK.

Zgodnie z nową taryfą od 1 maja:

Bilet 20-minutowy będzie kosztował 3,4 złotego.

50-minutowy - 4,6 złotego.

90-minutowy - 6 złotych.

Miesięczny na 1 linie - 45 zł dla mieszkańców, 69 zł (dla reszty);

Na dwie linie 58/89 zł.

Na wszystkie linie 69/106 zł
Info: fb krowoderska

fkolasa
Miłośnik
Posty: 85
Rejestracja: 17 maja 2017, o 09:27
Lokalizacja: Kurdwanów

Bilety, kontrole

#3846 Post autor: fkolasa » 28 mar 2019, o 12:18

A na stronie ZTP informacja, że od 21 marca ruszą konsultacje społeczne w sprawie zmiany taryfy. I co? I jak zwykle wielkie G. Czy ta jednostka naprawdę musi się tak kompromitować na każdym kroku? Nie dość, że wrzucili jedno wielkie kłamstwo to nawet nie potrafią tego usunąć. Dno.

http://mobilnykrakow.pl/rusza-konsultac ... biletowej/

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

Bilety, kontrole

#3847 Post autor: kot_feliks » 29 mar 2019, o 10:37

Czy ktoś wie, jakie są zasady ważności biletów "na linię" w przypadku tras objazdowych? Rozumiem, że bilet jest ważny we wszystkich pojazdach na pierwotnej trasie linii oraz we wszystkich pojazdach na trasie objazdowej, ale:

1. Czy zasada "+1 przystanek" obowiązuje i na jednej i na drugiej trasie (działa to w dwie strony, o czym poniżej)?

Przykładowo, mam miesięczny na '10':
- czy mogę jechać np. '5' do tunelu - tu sprawa prosta, mogę, bo jest to +1 przystanek od zwykłej i aktualnej trasy '10';
- czy mogę jechać np. '50' do tunelu (?) - normalnie nie, bo linia nie ma wspólnej trasy z '10', ale obecnie ma wspólną trasę z trasą zastępczą '10'... liczy się trasa podstawowa, czy trasa zastępcza (?);
- czy mogę jechać '22' z Grzegórzeckiego jeden przystanek w kierunku Al. Pokoju (?) - normalnie nie, bo linia nie styka się tutaj nawet z '10', ale obecnie ma wspólny odcinek na Grzegórzeckiej, więc...?
- czy mogę jechać np. '73' z Teatru Słowackiego na Stary Kleparz? Normalnie tak, bo linie mają wspólny odcinek na Lubicz, ale obecnie '10' jeździ objazdem i nie jedzie Lubicz... liczy się trasa podstawowa, czy trasa zastępcza (?);

2. Czy jeśli miesięczny zgodnie z komunikatem ZTP zachowuje również ważność na trasach innych linii, to można jechać tylko liniami wymienionymi w komunikacie, czy wszystkimi na tej trasie? Czy tam również obowiązuje zasada... "+ 1 przystanek"?

Przykładowo, mam miesięczny na '4'. Zgodnie z komunikatem ZTP bilet zachowuje ważność "na trasie linii 501 na odcinku Bulwarowa – Bronowice Wiadukt".

Czy w takim przypadku:
- mogę po trasie '501' jeździć jedynie autobusami linii '501', czy wszystkimi poruszającymi się tą trasą (a więc np. 152 na Pilotów itd)?
- czy mogę np. pojechać z Placu Inwalidów '164' na przystanek AGH/UR (normalnie nie, bo nie ma wspólnej trasy z '4', ale obecnie ma wspólną trasę z '501', na której to trasie bilet na '4' zachowuje ważność)...?

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Bilety, kontrole

#3848 Post autor: Kaszmir » 29 mar 2019, o 10:59

Moje rozumienie jest takie:

1) W przepisach nie ma nic o tym, czy jest to stała czy tymczasowa trasa: Pasażerowie korzystający z biletu okresowego na określoną linię lub dwie linie komunikacyjne są uprawnieni do przejazdów po trasie tej/tych linii (od przystanku poprzedzającego rozpoczęcie wspólnej trasy do pierwszego przystanku po ustaniu wspólnej trasy) pojazdami każdej innej linii. - możliwe więc, że trasa objazdowa tak samo się liczy, i od niej też można liczyć +/-1 przystanek.

2) Tu na odwrót - skoro w komunikacie jest "na trasie linii 501" a nie coś w stylu "na trasie linii 501 oraz +/-1 jednym przystanku", tzn. że obowiązuje tylko na trasie tej linii, bez dodatkowych przystanków. Wszak zasada +/-1 przystanku jest opisana w regulaminie i dotyczy tylko linii na które ma się wykupioną kartę. Nie ma nic o liniach, na których trasy przejazd dostało się "gratis".

Zaznaczam jednak - nie jestem urzędnikiem, jest to tylko moje rozumowanie, nie biorę odpowiedzialności za jego stosowanie a jeśli ktoś chce interpretować zasady w ten sam sposób co ja, robi to na własną odpowiedzialność.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

Bilety, kontrole

#3849 Post autor: kot_feliks » 29 mar 2019, o 12:20

Czyli wyglądałoby to mniej więcej tak(?):

1. Czy zasada "+1 przystanek" obowiązuje i na jednej i na drugiej trasie (działa to w dwie strony, o czym poniżej)?

Przykładowo, mam miesięczny na '10':
- czy mogę jechać np. '5' do tunelu - tu sprawa prosta, mogę, bo jest to +1 przystanek od zwykłej i aktualnej trasy '10'; - tak
- czy mogę jechać np. '50' do tunelu (?) - normalnie nie, bo linia nie ma wspólnej trasy z '10', ale obecnie ma wspólną trasę z trasą zastępczą '10'... liczy się trasa podstawowa, czy trasa zastępcza (?); - tak
- czy mogę jechać '22' z Grzegórzeckiego jeden przystanek w kierunku Al. Pokoju (?) - normalnie nie, bo linia nie styka się tutaj nawet z '10', ale obecnie ma wspólny odcinek na Grzegórzeckiej, więc...? - tak
- czy mogę jechać np. '73' z Teatru Słowackiego na Stary Kleparz? Normalnie tak, bo linie mają wspólny odcinek na Lubicz, ale obecnie '10' jeździ objazdem i nie jedzie Lubicz... liczy się trasa podstawowa, czy trasa zastępcza (?); - tak

2. Czy jeśli miesięczny zgodnie z komunikatem ZTP zachowuje również ważność na trasach innych linii, to można jechać tylko liniami wymienionymi w komunikacie, czy wszystkimi na tej trasie? Czy tam również obowiązuje zasada... "+ 1 przystanek"?

Przykładowo, mam miesięczny na '4'. Zgodnie z komunikatem ZTP bilet zachowuje ważność "na trasie linii 501 na odcinku Bulwarowa – Bronowice Wiadukt".

Czy w takim przypadku:
- mogę po trasie '501' jeździć jedynie autobusami linii '501', czy wszystkimi poruszającymi się tą trasą (a więc np. 152 na Pilotów itd)? - tak
- czy mogę np. pojechać z Placu Inwalidów '164' na przystanek AGH/UR (normalnie nie, bo nie ma wspólnej trasy z '4', ale obecnie ma wspólną trasę z '501', na której to trasie bilet na '4' zachowuje ważność)...? - nie

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Bilety, kontrole

#3850 Post autor: Kaszmir » 29 mar 2019, o 12:41

Tak, wg mnie też pierwsze pięć "tak", a ostatnie "nie". Jednak mogę się mylić, to tylko moja interpretacja przepisów i nie biorę za nią odpowiedzialności ;) Wg mnie najlepiej byłoby zapytać ZTP.

piechur
Inspektor
Posty: 476
Rejestracja: 13 paź 2013, o 09:43
Lokalizacja: Kraków

Bilety, kontrole

#3851 Post autor: piechur » 29 mar 2019, o 16:27

Cała ta dyskusja nie ma już sensu, ponieważ od 1 maja znika zasada +/- 1 przystanku.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Bilety, kontrole

#3852 Post autor: Cukier » 29 mar 2019, o 19:52

piechur pisze:Cała ta dyskusja nie ma już sensu, ponieważ od 1 maja znika zasada +/- 1 przystanku.
Jeśli to prawda to uważam to za kiepską decyzję. Chyba, że to specjalna zagrywka ze strony miasta, skoro nie było zgody na likwidację biletu na jedną linię, to chociaż go okrójmy żeby ludzie sami go nie chcieli. Choć i tak wprowadza to nowe niesprawiedliwości, bo ktoś kto miał bilet na "52" i mieszkał przy Rondzie Piastowskim mógł w drodze do R. Kocmyrzowskiego skorzystać z każdego tramwaju - teraz będzie musiał być wierny "52" i "21" bo mistrzejowickie nie odjeżdżają z przystanku "Kleeberga" tylko "Rondo Piastowskie" - mimo, że te przystanki dzieli nieco mniej niż przystanki Rondo Mogilskie na których wysiądzie pasażer jadący od Pilotów w zależności od tego czy skorzystał z "501" czy ze "184".

Tak samo, mając bilet na "152" nie będzie można już jechać "502" przez Bora, a nawet jeśli się do niej wsiądzie na R. Młyńskim to i tak nie dojedzie się już do Cracovii ostatnim wspólnym przystaniem jest UJ. Przypadki można mnożyć.

piechur
Inspektor
Posty: 476
Rejestracja: 13 paź 2013, o 09:43
Lokalizacja: Kraków

Bilety, kontrole

#3853 Post autor: piechur » 29 mar 2019, o 20:52

Cukier pisze:Jeśli to prawda to uważam to za kiepską decyzję.
To nie koniec:
- likwidacji ulegnie również bilet dwuprzejazdowy, do dwukrotnego kasowania
- zmieni się zakres obowiązywania biletu rodzinnego
- zlikwidowany zostanie bilet miesięczny sieciowy na okaziciela
- zmieniona zostanie cena wybranych biletów okresowych
- wprowadzona będzie jednodniowa Krakowska Karta Turystyczna
- zmieni się cena nabywania uprawnień do przejazdów środkami komunikacji miejskiej w ramach Krakowskiej Karty Turystycznej: dwudniowej i trzydniowej
- zmienią się ceny i rodzaje okresowych zintegrowanych biletów na przejazdy łączone komunikacją miejską i kolejami
- zlikwidowana zostanie zasada „plus-minus jeden przystanek”
- prowadzący pojazdy komunikacji miejskiej będą sprzedawali wyłącznie bilety 90-minutowe.
Źrodło: http://krakow.pl/aktualnosci/228750,191 ... kiej_.html

Co ciekawe, obniżka z 72 na 69 zł dla posiadaczy KK nie jest jedyną obniżką. Według uchwały mniej zapłacą też kupujący sieciowy w ramach biletu zintegrowanego. Obecnie to 84 zł, a do 1 maja - 80 zł. Oczywiście w tym wypadku nie trzeba mieć KK.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Bilety, kontrole

#3854 Post autor: Cukier » 29 mar 2019, o 21:27

piechur pisze:Według uchwały mniej zapłacą też kupujący sieciowy w ramach biletu zintegrowanego. Obecnie to 84 zł, a do 1 maja - 80 zł. Oczywiście w tym wypadku nie trzeba mieć KK.
Po skurczybyku oferta, 80zł za część KMK + minimum 72zł za część kolejową. Razem 152zł vs 69zł przy Karcie Krakowskiej - w jaki sposób niby ma to przekonać jakiegokolwiek krakusa do korzystania z pociągu?

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 774
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Bilety, kontrole

#3855 Post autor: lolek-12 » 29 mar 2019, o 21:47

Co do nowej uchwały:
czasowy 20, 50 lub 90-minutowy przysługuje prawo kontynuowania przejazdu na
podstawie tego samego biletu innymi pojazdami w czasie wydłużonym o 15 minut
Jak to rozumieć? Na każdym bilecie ekstra 15min? :nerd:

ODPOWIEDZ

Wróć do „IV. Wokół KMK”