Przystanki i ich wyposażenie

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Jaka nazwa dla obecnego przystanku "Centrum Kongresowe"?

Centrum Kongresowe ICE
28
45%
Rondo Grunwaldzkie
26
42%
Jest mi to obojętne
8
13%
 
Liczba głosów: 62

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1067
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

Przystanki i ich wyposażenie

#2536 Post autor: pasazer_mobilisu » 9 lut 2019, o 15:10

@Kaszmir owszem tory niekoniecznie widać, jak się przypatrzeć to można dostrzec perony ale za to w tej okolicy zawsze są ludzie i rzucając do losowej osoby "dworzec", "pociąg", "autobus" po polsku czy po angielsku dostanie się co najmniej wskazanie ręką w którą stronę się udać.
A Lubicz choć blisko MDA i po drodze przechodzi się przez piękny park to jednak droga do dworca nie jest oczywista, ja dopiero jadąc z rdzennym krakusem poznałem ten skrót.

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 08:02

Przystanki i ich wyposażenie

#2537 Post autor: fysztof » 9 lut 2019, o 21:38

Z innej beczki, polecam zerknąć na efekty tej pseudo-przebudowy przystanku Kabel... Raz, że nadal jest to przystanek pojedynczy (co niestety było od początku zakładane, ale jest kompletnie niezrozumiałe). Dwa, ze z całego tego poszerzenia o szalony metr... połowę zabierają barierki, które wcześniej były przy krawężniku, a teraz oczywiście "niedasie". Trzy, że ma się rozumieć na wiatę miejsca brak.
Centrum przesiadkowe godne Krakowa. Który debil to wymyślił? Który jeszcze większy debil to zatwierdził?

kucyk
Dyrektor
Posty: 2436
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2538 Post autor: kucyk » 9 lut 2019, o 22:45

fysztof pisze:Z innej beczki, polecam zerknąć na efekty tej pseudo-przebudowy przystanku Kabel... Raz, że nadal jest to przystanek pojedynczy (co niestety było od początku zakładane, ale jest kompletnie niezrozumiałe). Dwa, ze z całego tego poszerzenia o szalony metr... połowę zabierają barierki, które wcześniej były przy krawężniku, a teraz oczywiście "niedasie". Trzy, że ma się rozumieć na wiatę miejsca brak.
Centrum przesiadkowe godne Krakowa. Który debil to wymyślił? Który jeszcze większy debil to zatwierdził?
Dokładnie. Raz, że przeczy to temu co miało być w planie. Dwa, że ten 1 metr jest g.wno wart bo nie można postawić wiat na przystanku przesiadkowym. Trzy, że nie można było barierek postawić przy krawężnikach. Masakra i paranoja w wykonaniu dawnego ZIKIT-u. :wall:

PanA
Kierownik
Posty: 881
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Przystanki i ich wyposażenie

#2539 Post autor: PanA » 10 lut 2019, o 03:30

Nie można postawić barierek przy krawężniku. Pół metra należy do skrajni jezdni.

Jeszcze dość niedawno Wrocław ten przepis trochę naginał, bo liczył pół metra od wewnętrznej krawędzi barierki (od strony przystanku), ale ministerstwo pogroziło paluszkiem.

Niestety, z tym umiejscowieniem barierki nic nie zrobisz.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 08:02

Przystanki i ich wyposażenie

#2540 Post autor: fysztof » 10 lut 2019, o 10:10

Nic nie zrobisz? To czemu przez trzy lata barierki mogły stać na jezdni tuż przy krawężniku? Łącznie z tym, że w międzyczasie był remont nakładkowy z poszerzeniem "rynsztoku", w którym one stały?
Czemu nie założono przesunięcia osi jezdni na całej długości przystanku, tylko na części, co w praktyce nic nie dało (oprócz tego, że zatoka autobusowa w kierunku Prokocimia bedzie oddzielona szlachtowaniem od pasów ruchu - kolejny kretynizm).
Chciałbym wierzyć, że dziennikarze i radni dzielnicowi ostro wezmą się za tę przebudowę i ktoś odpowiedzialny za ten kompletny bubel beknie! Bo w efekcie na kolejne lata zostajemy z niefunkcjonalnym i idiotycznym rozwiązaniem... Kolejna zachęta do KM.

suchy
Dyrektor
Posty: 2390
Rejestracja: 17 maja 2012, o 23:08
Lokalizacja: KRK

Przystanki i ich wyposażenie

#2541 Post autor: suchy » 10 lut 2019, o 10:15

kucyk pisze:
fysztof pisze:Z innej beczki, polecam zerknąć na efekty tej pseudo-przebudowy przystanku Kabel... Raz, że nadal jest to przystanek pojedynczy (co niestety było od początku zakładane, ale jest kompletnie niezrozumiałe). Dwa, ze z całego tego poszerzenia o szalony metr... polowę zabierają barierki, które wcześniej były przy krawężniku, a teraz oczywiście "niedasie". Trzy, że ma się rozumieć na wiatę miejsca brak.
Centrum przesiadkowe godne Krakowa. Który debil to wymyślił? Który jeszcze większy debil to zatwierdził?
Dokładnie. Raz, że przeczy to temu co miało być w planie. Dwa, że ten 1 metr jest g.wno wart bo nie można postawić wiat na przystanku przesiadkowym. Trzy, że nie można było barierek postawić przy krawężnikach. Masakra i paranoja w wykonaniu dawnego ZIKIT-u. :wall:
Raz - ile trzeba powtarzać, że przebudowa jest zrobiona wg projektu (który jest dostępny tutaj)? Widocznie nie dało się jeszcze bardziej przesunąć całej jezdni (tak jak sugerowałeś w poście z 28.01), bo musiałbyś albo zrobić wzdłuż płotu Centrum Ogrodniczego wąziutki chodniczek, albo wykupić od właściciela Centrum fragment/pasek jego ziemi (na co ten wcale nie musiałby wyrazić zgody, a wywłaszczenie nie wchodzi w grę, bo to nie jest budowa nowej drogi, tylko remont).

Dwa - co w takim razie według ciebie stoi np. na Jubilacie czy Filharmonii (które są podobnej szerokości)? Bo wydawało mi się, że wiaty :puppyeyes: Przecież na projekcie widać wyraźnie "niebieskie prostokąty" (czyli wiaty) na nowym przystanku - taki sam prostokąt jest na przystanku autobusowym w stronę Bieżanowa. A to, że jeszcze tych wiat nie ma, nie znaczy że na pewno ich nie będzie - przebudowa przecież jeszcze się nie zakończyła.

Trzy - jak już PanA napisał wyżej, istnieje coś takiego jak SKRAJNIA drogowa i zgodnie z przepisami wszelkie słupki czy barierki muszą być odsunięte o 0,5m od krawędzi jezdni. Spójrzcie sobie na przystanek Bieżanowska w kierunku Bieżanowa - czy barierki są tam zamontowane centralnie przy krawężniku czy jednak "w głębi" przystanku? :]

Gdy w 2015 otwarto estakadę (na którą skierowano 9 i 50), Kabel nagle stał się przystankiem przesiadkowym. Wcześniej gdy wszystkie tramwaje jeździły Wielicką, wszyscy pasażerowie przesiadali się już wcześniej (na Powstańców Wlkp, Cmentarzu Podgórskim czy Dworcowej). Niestety, w godzinach szczytu ludzi na Kablu zaczęło być tak dużo, że po prostu "wysypywali się" na jezdnię pod jadące samochody - dlatego założono barierki.

A postawili je przy samym krawężniku zapewne w drodze "bardzo dużego wyjątku" - bo gdyby chcieli zachować obowiązującą skrajnię 0,5m od jezdni, to musieliby zamontować barierki prawie w połowie przystanku i ludzie mieliby jeszcze mniej miejsca (i zamiast na jezdnię, to wchodziliby na torowisko). Spójrzcie sobie Kucyk i Fysztof na to zdjęcie - i wyobraźcie sobie, że barierki stałyby 0,5m bliżej (na równo ze słupem). I teraz zmieśćcie tam te 100-150 osób, czekających codziennie na przesiadkę.

Teraz, gdy przystanek został poszerzony (obstawiam, że ma dokładnie tyle, ile zapowiadano od 2016, że będzie mieć - czyli 3,5metra), to raczej już ciężko byłoby twierdzić, że "nie ma miejsca na skrajnię", więc barierki będą tam, gdzie muszą być - ale wciąż dla pasażerów pozostanie 3m szerokości. A co do drugiego zarzutu Fysztofa - przystanek raczej jednak będzie podwójny, bo z tego co kojarzę jak wczoraj tamtędy jechałem, to wypukła kostka dla niewidomych została położona na CAŁEJ długości przystanku od strony torowiska, a nie tylko w części "tramwajowej" przystanku. Dwie Pesy naraz raczej się tam nie zmieszczą (ale chyba nigdzie w Krakowie się nie mieszczą), ale spokojnie Pesa + coś krótkiego, albo 2x NGT8 czy 2x NGT6 powinny się zmieścić.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Przystanki i ich wyposażenie

#2542 Post autor: Cukier » 10 lut 2019, o 11:25

suchy pisze:Widocznie nie dało się jeszcze bardziej przesunąć całej jezdni (tak jak sugerowałeś w poście z 28.01), bo musiałbyś albo zrobić wzdłuż płotu Centrum Ogrodniczego wąziutki chodniczek, albo wykupić od właściciela Centrum fragment/pasek jego ziemi (na co ten wcale nie musiałby wyrazić zgody, a wywłaszczenie nie wchodzi w grę, bo to nie jest budowa nowej drogi, tylko remont).
Tymczasem od samego początku mówiłem, że istnieje tańsze i znacznie prostsze rozwiązanie: zredukować liczbę pasów ruchu do jednego, lewego, a na prawym zrobić przystanek. Tuż przed tym przystankiem tramwajowym zrobić ślepy buspas z insertem na światłach (jak przy Politechnice -> tunel) i tuż przed światłami zrobić przystanek autobusowy - obie rzeczy dokładnie tak, jak teraz zrobiono na czas remontu, z wyjątkiem pozostawienia przystanku tramwajowego przed skrzyżowaniem, w obecnym miejscu, w godnym rozmiarze.

Teraz jeszcze dodam, że zamiast wąskiego przystanku autobusowego wciśniętego między jezdnię a torowisko przy nieco większym nakładzie finansowym można to było zrobić profesjonalnie robiąc fragment jednokierunkowego PATu i wspólny przystanek A+T - i wciąż ten PAT mógłby się kończyć autobusowym insertem na tym skrzyżowaniu. A to gdzie ten PAT by się zaczynał to kwestia tylko funduszy - gdyby było czym szastać, to widziałbym go przynajmniej od Bieżanowskiej (ulicy).

To co pamiętam, to jak mnie tu pewien forumowy Bieżanowiczanin zjechał z góry na dół, że co ja sobie myślę, że jak to pas ruchu, że przecież będą gigantyczne korki. Przecież obecnie Wielicka nie jest żadnym wąskim gardłem i przez skrzyżowanie z Powstańców Wielkopolskich może wyjechać z Wielickiej więcej pojazdów niż na nią może wjechać od Kamieńskiego. A nie, chwila... :twisted:

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7402
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Przystanki i ich wyposażenie

#2543 Post autor: Locutus » 10 lut 2019, o 12:40

Kaszmir pisze: No a 23 (24? 25?) lata temu już była inna.
No właśnie. I przez te dwadzieścia lat z okładem nazwa "Dworzec Główny" świetnie się sprawdzała. Do tego stopnia, że jak raz chciano ją zmienić i zapytano mieszkańców, to masowo zagłosowali za tym, by jej nie ruszać.
Kaszmir pisze: Jedyne tory jakie widać z przystanku "Teatr Słowackiego" to ew. wiadukt kolejowy nad Lubicz. A ten z przystanku "Lubicz" również widać.
Ale widzisz też budynek dawnego dworca plus spory plac - i ruszając w tamtym kierunku niebawem zaczynasz widzieć perony. Wiesz, że jesteś w dobrym miejscu. Z przystanku Lubicz nie ma tak dobrze.
Kaszmir pisze: I zaznaczę, nie jestem fanem zmiany nazwy tak jak to przeprowadzono. Po prostu - mimo że mam opinię podobną do Twojej, Locutus - trudno mi uznać Twoje argumenty.
Jednym słowem czepiasz się dla zasady. :rotfl:

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Przystanki i ich wyposażenie

#2544 Post autor: Cukier » 10 lut 2019, o 19:40

Locutus pisze:Ale widzisz też budynek dawnego dworca plus spory plac - i ruszając w tamtym kierunku niebawem zaczynasz widzieć perony.
Widzisz budynek starego dworca jeśli chcesz do widzieć - bo wiesz że tam właśnie jest. Gdybym się nie interesował tematem, to pewnie sam bym nigdy nie wskazał co to za budynek, co w nim jest, co kiedyś było - więc co dopiero przyjezdni. Z zewnątrz wygląda jak każda inna kamienica w okolicy. A nawet jeśli by uznać że wygląda nieco bardziej wzniośle / monumentalnie, to przecież równie dobrze może to być jakiś pałac, uniwersytet, cokolwiek.

Turyści zagraniczni mogą mieć jeszcze większy problem, w momencie gdy nie zaplanowali dokładnie podróży i nie sprawdzili co się jak nazywa i gdzie się udać, a np. przyjechali z lotniska taksówką i chcieliby się wybrać pociągiem do Wieliczki - nawet wielkimi literami "KRAKÓW GŁÓWNY" (na wzór Wrocławia) raczej nic niepolskojęzycznym nie powie (no, Słowianom może coś tam). Zostaje tylko pytanie ludzi na ulicy, a nam krakowianom tłumaczenie, że trzeba wejść do galerii, przejść do końca i to będzie w piwnicy po prawo.

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 08:02

Przystanki i ich wyposażenie

#2545 Post autor: fysztof » 11 lut 2019, o 10:12

suchy pisze:co w takim razie według ciebie stoi np. na Jubilacie czy Filharmonii (które są podobnej szerokości)? Bo wydawało mi się, że wiaty
Jeśli to jest Twój wyznacznik wygodnego przystanku przesiadkowego, to gratuluję humoru... Jak sam chwilę później zauważyłeś, "w godzinach szczytu ludzi na Kablu zaczęło być tak dużo, że po prostu "wysypywali się" na jezdnię pod jadące samochody - dlatego założono barierki". Więc jako szczyt wygody w ramach przebudowy proponujesz tym samym ludziom jedną czy dwie pseudowiatki metrowej szerokości? Ile osób pod nimi się zmieści? Ile osób takie wiaty ochronią...? Ten sam efekt to można uzyskać chroniąc głowę foliową reklamówką - a o ile taniej....
suchy pisze:Widocznie nie dało się jeszcze bardziej przesunąć całej jezdni
suchy pisze:już PanA napisał wyżej, istnieje coś takiego jak SKRAJNIA drogowa i zgodnie z przepisami wszelkie słupki czy barierki muszą być odsunięte o 0,5m od krawędzi jezdni.
Odpowiedzią w stu procentach jest post "Cukra". Jeśli faktycznie przesunięcie osi wykracza poza możliwości miasta, to należy jezdnię w stronę Podgórza zawęzić do jednego pasa ruchu. Zresztą obecnie w czasie remontu tak fizycznie jest - i wielkiej różnicy względem "dwupasmowego" stanu nie ma. Natomiast dla wygody pasażerów przygotowanie prawdziwego, obszernego przystanku zapewniającego możliwość przyzwoitej przesiadki miałoby znaczenie kapitalne... Z resztą tych pasażerów jest z pewnością więcej niż użytkowników samochodów, no ale "święta przepustowość" nie od dziś zwycięża w Krakowie...
suchy pisze:przystanek raczej jednak będzie podwójny, bo z tego co kojarzę jak wczoraj tamtędy jechałem, to wypukła kostka dla niewidomych została położona na CAŁEJ długości przystanku od strony torowiska
Obyś miał rację, obym się mylił... ale projekt przystanku podwójnego nie zakładał i wątpię, by coś się zmieniło... Z resztą na wysokości przystanku autobusowego wypukłej kostki od strony torów tramwajowych już nie ma, jest tylko stara barierka. Swoją drogą to też mistrzostwo krakowskiego centusiostwa na KM - na kolejne metry bieżące asfaltu pieniądze się znajdą, na wymianę parunastu pordzewiałych barierek przy przystanku nawet w ramach jego przebudowy - już nie...

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 08:02

Przystanki i ich wyposażenie

#2546 Post autor: fysztof » 12 lut 2019, o 14:09

Pozwolę sobie dodać odnośnik, wrzucony w innym wątku:
I to by było na tyle w temacie podejścia do przebudowy przystanku Kabel... Cytując:
Dyrekcja ZDMK zdecydowała także, że deweloper po położeniu nowego chodnika nie będzie musiał wymieniać starych, skorodowanych barierek, tylko ponownie je zamontuje.
Czy przy okazji przebudowy przystanku pojawi się wiata dla pasażerów komunikacji miejskiej? Magdalena Wasiak z ZDMK przyznaje wprost, że taki element nie był uwzględniony w projekcie.
Brawo Wy! ZIKiT/ZDMK w pigułce.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Przystanki i ich wyposażenie

#2547 Post autor: Kaszmir » 12 lut 2019, o 16:23

Cukier pisze:Widzisz budynek starego dworca jeśli chcesz do widzieć - bo wiesz że tam właśnie jest. Gdybym się nie interesował tematem, to pewnie sam bym nigdy nie wskazał co to za budynek, co w nim jest, co kiedyś było - więc co dopiero przyjezdni. Z zewnątrz wygląda jak każda inna kamienica w okolicy. A nawet jeśli by uznać że wygląda nieco bardziej wzniośle / monumentalnie, to przecież równie dobrze może to być jakiś pałac, uniwersytet, cokolwiek.
Dokładnie, argument Locutusa jest na zasadzie "jak ktoś umie trafić, to trafi". Dawny budynek dworca nie ma już z dworcem nic wspólnego, więc skąd osoba nieumiejąca trafić na perony pociągów ma wiedzieć, że gdzieś tam kiedyś był dworcem? A samego dworca od strony Teatru Słowackiego nie widać w ogóle - bo został schowany na tyłach galerii (co zresztą było już komentowane). Jeśli ktoś twierdzi, że jest inaczej, to proszę niech mi powie gdzie tu widać dworzec?
przystanek od strony Westerplatte
przystanek od strony Basztowej

Dlatego sytuacja z przystankami "Lubicz" i "Teatr Słowackiego" jest taka sama - z obu jest blisko do dworca, jednak z obu go nie widać i z obu trzeba jednak wiedzieć jak trafić.

kucyk
Dyrektor
Posty: 2436
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2548 Post autor: kucyk » 12 lut 2019, o 17:59

fysztof pisze:Pozwolę sobie dodać odnośnik, wrzucony w innym wątku:
I to by było na tyle w temacie podejścia do przebudowy przystanku Kabel... Cytując:
Dyrekcja ZDMK zdecydowała także, że deweloper po położeniu nowego chodnika nie będzie musiał wymieniać starych, skorodowanych barierek, tylko ponownie je zamontuje.
Czy przy okazji przebudowy przystanku pojawi się wiata dla pasażerów komunikacji miejskiej? Magdalena Wasiak z ZDMK przyznaje wprost, że taki element nie był uwzględniony w projekcie.
Brawo Wy! ZIKiT/ZDMK w pigułce.
Jednym zdaniem - moje obawy zostały potwierdzone. Cała ta przebudowa jest jedną wielką ściemą nie mającą nic z pierwotną wersją jaką widzieliśmy i słyszeliśmy jeszcze rok temu. Teraz pod wpływem oburzenia wśród mieszkańców i ukazania się artykułu na ten temat dowiadujemy się, że pierwotne plany zostaną zrealizowane w czasie późniejszym (najwcześniej w 2021 roku). Czuję, że to kolejna ściema z ust urzędników. :wall:

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Przystanki i ich wyposażenie

#2549 Post autor: Cukier » 12 lut 2019, o 18:40

To jest miś na miarę naszych możliwości. Ktokolwiek łudził się że ZIKiT / ZDMK pomyślał o pasażerach i zaproponował rozwiązanie "dobre dla wszystkich, tramwajarzom dające a samochodziarzom nie zabierające" to wygrał zasłużone wiadro zimnej wody na twarz.

Ja to bym prędzej powiedział że do tej całej przebudowy przystanku doszło tylko i wyłącznie dlatego, że jakaś wyższa instancja pokroju wojewody zaczęła naciskać na natychmiastowe rozwiązanie niekwestionowanie największego problemu w tym miejscu, czyli barierek w skrajni drogowej. Przecież ktoś tam sobie mógł uszkodzić lusterko! Zero w was empatii dla jedynych słusznych mieszkańców, tylko jakieś biedopiesze jojczenie.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2550 Post autor: volferssj » 12 lut 2019, o 20:11

Wiecie co? Na tramwajowym "Kablu" ostatnie co jest niezbędne to wiata, już na autobusowym jest bardziej potrzebna. Jojczycie tu jak stare baby albo i gorzej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”