Autobusy elektryczne i hybrydowe

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3149
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#646 Post autor: tomek_m » 28 gru 2018, o 16:47

Wszytko fajnie pięknie, moda na elektryki. Bo podobno to ekologiczne itp... Tylko w polskich realiach tabor elektryczny jednak nie jest ekologiczny zważywszy na to, w jaki sposób pozyskujemy prąd. Gdybyśmy w Polsce mieli energie elektryczną przynajmniej w 60% z alternatywnych źródeł (elektrownie wodne, wiatrowe) Wówczas moglibyśmy mówić że transport elektryczny jest ekologiczny, ale nie w przypadku kiedy prąd pozyskujemy z kopcących elektrowni węglowych. :no:
To jest tylko wystawianie kopcącej rury do sąsiada za miedzę. :yes:

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10872
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#647 Post autor: Cukier » 28 gru 2018, o 17:16

Ogólnie rzecz biorąc i tak lepiej, gdy spaliny ze spalania kopalin wydostają się z położonych na zadu*iach kominów elektrowni wyposażonych w filtry, które muszą spełniać określone normy i są regularnie kontrolowane, niż gdy wydostają się kilka(naście) metrów od przechodzących pieszych i otwartych okien domów / bloków / kamienic z wydechów pojazdów, które niby też muszą normy spełniać, ale DPFy są wycinane na potęgę i nikt zdaje się nad tym nie panować.

Tak więc w miejscu użytkowania, elektryki jakieś tam korzyści dają. Ja jednak uważam za podstawowy problem to, że autobusy KMK to niewielki procent wszystkich użytkowników dróg, do tego nawet te dieslowskie autobusy obu przewoźników i tak są zdecydowanie bardziej niskoemisyjne niż reszta pojazdów.

Trochę to wygląda jak docieplanie domu poprzez wymianę plastikowych okien z podwójnymi szybami na takie z potrójnymi, podczas gdy obok tego okna jest wielka dziura w ścianie przez którą wiatr hula jak chce.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#648 Post autor: Kaszmir » 28 gru 2018, o 17:38

Cukier pisze:Ja jednak uważam za podstawowy problem to, że autobusy KMK to niewielki procent wszystkich użytkowników dróg, do tego nawet te dieslowskie autobusy obu przewoźników i tak są zdecydowanie bardziej niskoemisyjne niż reszta pojazdów.
Mam podobne odczucia, czymże jest kilkaset autobusów wobec dziesiątek tysięcy samochodów. Sam zastanawiam się jaki jest tego cel - czy tylko propagandowy ("patrzcie jakie super autobusy kupujemy")? Chyba że Miasto planuje jakąś pokerową zagrywkę za parę lat, typu ograniczenie wjazdu do centrum dla wszystkich bardziej kopcących pojazdów? Chciałbym, chciałbym, jednak ciężko w to uwierzyć.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10872
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#649 Post autor: Cukier » 28 gru 2018, o 17:45

Kaszmir pisze:Sam zastanawiam się jaki jest tego cel - czy tylko propagandowy ("patrzcie jakie super autobusy kupujemy")?
Trudno powiedzieć, niemniej jednak gdzieś tam na górze jest Mateusz który śni o elektromobilności i będzie ją wprowadzał choćby siłą. Coś mi się obiło o uszy że od któregoś tam roku ileś tam procent taboru miejskich przewoźników w dużych miastach będzie musiało być elektryczne. Przynajmniej sobie ten durny cel rozkładamy na lata, żeby się nie obudzić z ręką w nocniku.
Kaszmir pisze: Chyba że Miasto planuje jakąś pokerową zagrywkę za parę lat, typu ograniczenie wjazdu do centrum dla wszystkich bardziej kopcących pojazdów?
Równie dobrze miasto mogłoby już dziś wprowadzić buspasy na 10 najważniejszych arteriach. Wszystko sprowadza się jednak do lęku przez zrobieniem kierowcom tak wielkiego ziaziu, które doprowadzi do kopa w d*pę przy kolejnych wyborach. A jak polityka krajowa uczy, jak się sondaże nie zgadzają, to się sięga i po głosy morderców drogowych (vide fotoradary).

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#650 Post autor: Kaszmir » 28 gru 2018, o 17:58

Cukier pisze:Równie dobrze miasto mogłoby już dziś wprowadzić buspasy na 10 najważniejszych arteriach. Wszystko sprowadza się jednak do lęku przez zrobieniem kierowcom tak wielkiego ziaziu, które doprowadzi do kopa w d*pę przy kolejnych wyborach.
Przy buspasach wprowadzanych kosztem pasów dla ruchu ogólnego zawsze jest ryzyko, że zwiększą się korki - i te mogą przekładać się na blokowanie również km w miejscach bez buspasów. Do tego jest to fizyczne zabieranie czegoś kierowcom, więc nie dziw że powoduje oburzenie (choć oczywiście jestem po stronie buspasów).

Za to w przypadku takiego zakazu dla kopcących technicznie nic się nie zmienia - liczba pasów zostaje, każdy też dalej ma wjazd. Po prostu musi mieć "czysty" samochód jednak jeśli go ma to może jeździć tak, jak wcześniej.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3149
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#651 Post autor: tomek_m » 28 gru 2018, o 19:32

Kaszmir pisze:
Za to w przypadku takiego zakazu dla kopcących technicznie nic się nie zmienia - liczba pasów zostaje, każdy też dalej ma wjazd. Po prostu musi mieć "czysty" samochód jednak jeśli go ma to może jeździć tak, jak wcześniej.
A jak będą rozróżniane te samochody "czyste" od tych "brudnych"? Bo chyba nie po tym, jak stoi w korku z zapalonym silnikiem i kopci czarnym/niebieskim/zielonym dymem? Bo nawet pojazd z normą "Euro1", ale nie z zajechanym silnikiem nie będzie kopcił :] Czy może naklejka na szybie odpowiadająca kolorystycznie danej normie spalin, jaką pojazd spełnia?

PanA
Kierownik
Posty: 837
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#652 Post autor: PanA » 28 gru 2018, o 20:34

Jeśli chodzi o buspas, to na jakichś 99% odcinków autobus i tak by przejechał szybciej. Może postałby 5 minut w korku, którego nie było, ale za to 15 minut na dotychczas korkującym się odcinku zaoszczędzone. W dodatku taki korek potrwałby max 3 miesiące, potem ustaliłby się nowy stan równowagi, w którym korek by się zmniejszył i autobusy nie stałyby już. Tylko sytuacje katastrofalne by korek powodowały, ale opóźnienia byłyby małe. Obecnie w sytuacjach katastrofalnych nic nie jeździ punktualnie.
Jeśli chodzi o auta elektryczne, to tylko tymczasowa zachęta tak, by zrównoważyć obecne wady (mniejsza dostępność miejsc do ładowania) oraz trochę zachęcić. W miarę upowszechniania się aut elektrycznych - spokojnie profity będą systematycznie zmniejszane aż do zrównania sytuacji niezależnie od napędu.
A jeśli chodzi o autobusy - państwo robi zamówienie i daje za półdarmo elektryki, to czemu nie brać?
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3713
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#653 Post autor: tomta1 » 29 gru 2018, o 09:02

Cukier pisze:Coś mi się obiło o uszy że od któregoś tam roku ileś tam procent taboru miejskich przewoźników w dużych miastach będzie musiało być elektryczne. Przynajmniej sobie ten durny cel rozkładamy na lata, żeby się nie obudzić z ręką w nocniku.
Dobrze Ci się obiło:
Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz.U. poz. 317 ze zm.) pisze:Art. 36. ust. 1. Jednostka samorządu terytorialnego, z wyłączeniem gmin i powiatów, których liczba mieszkańców nie przekracza 50 000, świadczy usługę lub zleca świadczenie usługi komunikacji miejskiej w rozumieniu ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym(…) podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki samorządu terytorialnego wynosi co najmniej 30%. [wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2028 r.]

Art. 68 ust. 4. Jednostka samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 36 ust. 1, zapewnia udział autobusów zeroemisyjnych w użytkowanej flocie pojazdów co najmniej:
1) 5% – od 1 stycznia 2021 r.;
2) 10% – od 1 stycznia 2023 r.;
3) 20% – od 1 stycznia 2025 r. [już obowiązuje]
MPK ma 467(+11) autobusów spalinowych, 26 elektrycznych i 64 hybrydowe. Daje nam to 4,58% udziału autobusów zeroemisyjnych w samym MPK i 4,02% w Krakowie w ogóle. Do 2021 roku, a więc w ciągu 2 lat, musimy dokupić jeszcze co najmniej… 7 elektryków (bez względu na to, czy będzie wymiana 1:1, czy po prostu zwiększymy inwentarz).

Do tego 31 lipca 2024 roku kończy się umowa z Mobilisem. Nowa umowa z nowym (lub dotychczasowym, kto wie ;) ) operatorem może wymagać min. 30-procentowego udziału elektryków, ale nie musi. Ale w ten sposób można łatwiej przebić 20% w 2025 roku.
Zaś 31 grudnia 2024 kończy się obecna umowa z MPK… kolejna będzie obowiązywała, gdy miasto będzie musiało mieć przynajmniej 20-procentowy udział elektryków.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7355
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#654 Post autor: Locutus » 29 gru 2018, o 10:57

Primo - zgadzam się z PanemA (czy może z PanĄ - jak się to odmienia?)...

Secundo - Tomta - autobusy hybrydowe nie są zeroemisyjne. Przecież mają silnik spalinowy. Zeroemisyjne są jedynie elektryki oraz pojazdy na ogniwa wodorowe.

Tertio - W tej całej sprawie gdzieś mi umknęło to, że Kraków będzie jeszcze elektryki kupował. Myślałem, że jak z gazowcami (których było pięć, a które już poszły na żyletki) - kupili trochę, żeby się pochwalić i wystarczy. Zwłaszcza, że po ostatnich zakupach zapowiadano, że w najbliższym czasie nowych autobusów się już kupować nie będzie, bo przecież wymieniono sporą część floty i że teraz czas na inwestowanie w wymianę tramwajów.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#655 Post autor: volferssj » 29 gru 2018, o 11:02

Locutus pisze:Secundo - Tomta - autobusy hybrydowe nie są zeroemisyjne. Przecież mają silnik spalinowy. Zeroemisyjne są jedynie elektryki oraz pojazdy na ogniwa wodorowe.
Oczywiście, że nie ale w ustawie którą zacytował wymienia się pojazdy plug-in hybrid jako napęd alternatywny (na równi z gazowym) czyli te uprzywilejowane.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7355
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#656 Post autor: Locutus » 29 gru 2018, o 13:30

Sęk w tym, że o ile się nie mylę, plug-in hybrid to mamy całe zero sztuk…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6314
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 14:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#657 Post autor: Coffee » 29 gru 2018, o 15:17

Locutus pisze:Sęk w tym, że o ile się nie mylę, plug-in hybrid to mamy całe zero sztuk…

Pozdrawiam!
LOKI
Jedną. #BH071 jest Plug-Inem.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7355
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#658 Post autor: Locutus » 29 gru 2018, o 15:37

Że #BH071 jest szeregowy (w przeciwieństwie do pozostałych hybryd, które są równoległe), to wiem. Ale jesteś pewien, że można mu baterie podładować wtyczką lub z pantografu (bo właśnie tym jest plug-in hybrid)?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3149
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#659 Post autor: tomek_m » 29 gru 2018, o 16:29

Locutus pisze: Zwłaszcza, że po ostatnich zakupach zapowiadano, że w najbliższym czasie nowych autobusów się już kupować nie będzie, bo przecież wymieniono sporą część floty i że teraz czas na inwestowanie w wymianę tramwajów.

Pozdrawiam!
LOKI
Autobusy będą kupowane, tylko nie w takiej ilości co obecnie. Przecież niedługo zapewne w okolicach 2020 do odstrzału będą Solarisy U12 z drugiej dostawy od "BU851" wzwyż. A Pierwsze Citara?

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3713
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

Autobusy elektryczne i hybrydowe

#660 Post autor: tomta1 » 29 gru 2018, o 18:16

Locutus pisze:Secundo - Tomta - autobusy hybrydowe nie są zeroemisyjne. Przecież mają silnik spalinowy. Zeroemisyjne są jedynie elektryki oraz pojazdy na ogniwa wodorowe.
Wiem. Teraz policz sobie, które wozy wliczyłem jako zeroemisyjne ;P

Obecnie najstarsze autobusy MPK to Solarisy Urbino 12 #BU851–885 oraz Mercedesy Citaro G #DC701–710 – z 2008 roku. Potem mamy: Autosany M09LE #DA105–DA112, Solarisy Urbino 12 #BU886–903 („mleczaki”) oraz Mercedesy Citaro G #DC711–722 – z 2009 roku. Biorąc pod uwagę subiektywne odczucia co do stanu technicznego SU12, wg mnie skasowane zostaną najsampierw mleczaki, a potem te z przedziału 851–885.

Do tego, o ile z 2008 i 2009 roku mamy dużo wozów (87), o tyle z 2010 roku mamy tylko dwa rodzynki: #BH071 oraz #BA113. Gdy zacznie się kasacja rocznika 2009, będzie rok przerwy od kasowania ;)
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”