[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1471 Post autor: Locutus » 15 gru 2018, o 10:12

Niestety Tomek M ma sporo racji...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6342
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 14:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1472 Post autor: Coffee » 15 gru 2018, o 10:15

Eee, ale może nie porównujmy obu producentów? Chyba jest różnica, między (mentalnie i formalnie) byłym zakładem remontowym, a światowym producentem taboru w tym kolejowego (bo Solaris w tym przypadku będzie tylko dawcą marki).
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1473 Post autor: Locutus » 15 gru 2018, o 10:26

Projekt jest bardziej solarisowski niż stadlerowski (wyraźnie toto oparte na Tramino Leipzig), więc można się zastanawiać co z tego wyjdzie. Jasne że do Solarisa mam więcej zaufania niż do Pesy... Ale jednak jest to kupowanie kota w worku...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

sienioo
Kierownik
Posty: 891
Rejestracja: 15 kwie 2010, o 17:05
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1474 Post autor: sienioo » 15 gru 2018, o 11:28

tomek_m pisze:MPK bardzo odważnie postępuje domawiając opcję a nie mając jeszcze ani jednego pojazdu z podstawowego zamówienia, tym samym nie wiedząc jak się będą te tramwaje sprawować. To tak jakby w przetargu na Krakowiaki, była możliwość opcji i ją w ciemno zrealizowali sprowadzając do Krakowa jeszcze większą ilość tego badziewia.
Są dwa zasadnicze powody takiego odważnego ruchu - kasa, która jest na zakupy (oraz chęć producenta na dostarczenie pojazdów w tak szybkim czasie) i propaganda jak najszybszego wyzbycia się akwariów.

Ja mam wielką nadzieję, że pojazdy dostarczone przez Stadlera będą się bardzo dobrze sprawować. Liczę na szwajcarską technologię :D Pociągi z Siedlec trzymają poziom, załoga liczna, znająca się na rzeczy. Martwi tylko brak doświadczenia w tramwajach...

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1475 Post autor: Locutus » 16 gru 2018, o 10:45

sienioo pisze: Są dwa zasadnicze powody takiego odważnego ruchu - kasa, która jest na zakupy (oraz chęć producenta na dostarczenie pojazdów w tak szybkim czasie)
Pierwsza rzecz, która mnie tu zaskakuje... Skoro producent gotów jest robić wozy na rach-ciach-ciach, to czemu złożył nieważną ofertę w przetargu warszawskim?
sienioo pisze: i propaganda jak najszybszego wyzbycia się akwariów.
Z całym szacunkiem, ale to NIE jest propaganda. Propagandą była wymiana niskopodłogowych autobusów na nowsze niskopodłogowe autobusy, bo dla pasażera różnica umiarkowana (SIP + klima)... Ale nie wymiana wysokopodłogowych złomów, które odcinają ciężej niepełnosprawnych od dostępu do komunikacji, a lżej niepełnosprawnym czy objuczonym zamieniają życie w piekło, na tramwaje niskopodłogowe.
sienioo pisze: Ja mam wielką nadzieję, że pojazdy dostarczone przez Stadlera będą się bardzo dobrze sprawować. Liczę na szwajcarską technologię :D
Nie zapominaj, że zaoferowany pojazd to Solaris Tramino Kraków a nie Stadler Tango Kraków. :twisted:
sienioo pisze: Pociągi z Siedlec trzymają poziom, załoga liczna, znająca się na rzeczy. Martwi tylko brak doświadczenia w tramwajach...
Jak mawiają praktyczni Rosjanie: поживём – увидим.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

sienioo
Kierownik
Posty: 891
Rejestracja: 15 kwie 2010, o 17:05
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1476 Post autor: sienioo » 16 gru 2018, o 11:11

Locutus pisze: Z całym szacunkiem, ale to NIE jest propaganda. Propagandą była wymiana niskopodłogowych autobusów na nowsze niskopodłogowe autobusy, bo dla pasażera różnica umiarkowana (SIP + klima)... Ale nie wymiana wysokopodłogowych złomów, które odcinają ciężej niepełnosprawnych od dostępu do komunikacji, a lżej niepełnosprawnym czy objuczonym zamieniają życie w piekło, na tramwaje niskopodłogowe.
No złego słowa użyłem :D Jasne, że chcą jak najszybciej wycofać stopiątki, bo nie mają żadnych udogodnień i komfortu ale tylko ten model wysokopodłogowy. O wiedniach cisza...

To tylko nazwa tramwaju. Liczą się podzespoły.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1477 Post autor: Locutus » 16 gru 2018, o 12:20

sienioo pisze:No złego słowa użyłem :D Jasne, że chcą jak najszybciej wycofać stopiątki, bo nie mają żadnych udogodnień i komfortu ale tylko ten model wysokopodłogowy. O wiedniach cisza...
Fakt faktem, że w sytuacji rozpaczliwego niedoboru taboru trzydziestodwumetrowego wycofanie w pierwszej kolejności mniej pojemnych dwuskładów wydaje się optymalnym rozwiązaniem...
sienioo pisze: To tylko nazwa tramwaju. Liczą się podzespoły.
Wiemy już na przykład, że elektryka będzie od szczerze znienawidzonego przez wielu forumowiczów Medcomu… Więc mój optymizm jest mocno umiarkowany…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

PanA
Kierownik
Posty: 879
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1478 Post autor: PanA » 16 gru 2018, o 13:15

Na miejscu przewoźnika jednak też bym się skupił na wymianie 105-tek. Te tramwaje potrzebują napraw co chwilę, więc się nie opłaca, w dodatku ich jakże "oszałamiające" parametry ruchu...
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Edi
Specjalista
Posty: 154
Rejestracja: 28 cze 2017, o 09:01

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1479 Post autor: Edi » 16 gru 2018, o 13:53

Locutus pisze: Pierwsza rzecz, która mnie tu zaskakuje... Skoro producent gotów jest robić wozy na rach-ciach-ciach, to czemu złożył nieważną ofertę w przetargu warszawskim?
Dlatego że woli realizować kolejne dostawy dla Lipska czy Krakowa niż projektować nowy tramwaj dla Warszawy.
Zresztą ponoć oferta dla Warszawy jest ważna, bo w utajnionym załączniku zawiera wniosek o przesunięcie terminu dostawy o trzy miesiące.
Locutus pisze:Niestety Tomek M ma sporo racji...

Pozdrawiam!
LOKI
Nie ma racji.
tomek_m pisze:MPK bardzo odważnie postępuje domawiając opcję a nie mając jeszcze ani jednego pojazdu z podstawowego zamówienia, tym samym nie wiedząc jak się będą te tramwaje sprawować. To tak jakby w przetargu na Krakowiaki, była możliwość opcji i ją w ciemno zrealizowali sprowadzając do Krakowa jeszcze większą ilość tego badziewia.
Przecież Tramino było testowane w Krakowie, jest też znane z innych miast i ma bardzo dobre opinie.
Poza tym kończy się unijna perspektywa i nie będzie kasy na dotacje.
Do tego ceny tramwajów w nowych przetargach są wyższe o dobre 50%.
MPK byłoby głupie gdyby nie skorzystało z opcji.

Btw, wiadomo coś o wizualizacjach Tramino Kraków?
Dlaczego nie ma ich do tej pory?

PanA
Kierownik
Posty: 879
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1480 Post autor: PanA » 16 gru 2018, o 14:59

Tramwaj to nie samochód i nie jest produkowany taśmowo.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1118
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1481 Post autor: Jamnik » 16 gru 2018, o 15:06

@Edi
Nie ma wizualizacji posiadasz... to wróć się do września.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1482 Post autor: kot_feliks » 16 gru 2018, o 15:36

Edi pisze:Przecież Tramino było testowane w Krakowie, jest też znane z innych miast i ma bardzo dobre opinie
Tak, serio? A w którym mieście było już testowane _krakowskie_ Tramino albo tramwaj produkowany przez konsorcjum Solaris/Stadler? :lmao:
Edi pisze:Poza tym kończy się unijna perspektywa i nie będzie kasy na dotacje.
Naprawdę...? A podasz, skąd ta wiedza? Bo może sporo ekspertów ds. funduszy ue by się dowiedziało czegoś nowego... :D
Edi pisze:Do tego ceny tramwajów w nowych przetargach są wyższe o dobre 50%.
"Ceny tramwajów są wyższe", czy może tylko po prostu odpadł jeden podmiot oferujący tramwaje, jak się okazało, poniżej kosztów...?
Edi pisze:MPK byłoby głupie gdyby nie skorzystało z opcji.
O ile trzymam mocno kciuki za Solarisa/Stadlera, o tyle to, czy MPK "było głupie" to wyjdzie dopiero po jakimś czasie eksploatacji tych wagonów w Krk...
Edi pisze:Btw, wiadomo coś o wizualizacjach Tramino Kraków?
Dlaczego nie ma ich do tej pory?
No fakt, poza tymi, które były już oficjalnie prezentowane, w tym nawet na filmie promocyjnym, to faktycznie, "nie ma nic" :rotfl:

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2033
Rejestracja: 4 paź 2013, o 13:21
Lokalizacja: Kreuzberg

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1483 Post autor: Sgriffin » 16 gru 2018, o 16:17

Nie rozumiem osób które piszą, że MPK kupuje kota w worku. Rozumiem, że jak rozpisze nowy przetarg na 15 tramwajów to wygra na pewno sprawdzona konstrukcja :thumbup:

Skorzystanie z opcji jest dobre, kolejarze raczej znowu nie wykorzystają funduszy więc tą 15stkę będzie można wciągnąć na dofinansowanie. Podobnie jak kolejne na które MPK dostało kredyt.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1484 Post autor: Kaszmir » 16 gru 2018, o 17:10

Sgriffin pisze:Nie rozumiem osób które piszą, że MPK kupuje kota w worku. Rozumiem, że jak rozpisze nowy przetarg na 15 tramwajów to wygra na pewno sprawdzona konstrukcja :thumbup:
Też tego nie rozumiem. Oraz tego, że jakby MPK od razu zamówiło 50 wozów to wszyscy by chwalili, a jak już zamówiło 35+15 (czyli też 50) to pojawiają się głosy krytyki że czemu bierze te 15 itd.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1485 Post autor: Locutus » 17 gru 2018, o 07:59

@ Edi - Kot Feliks już Ci odpisał, więc sobie daruję... Choć naprawdę chciałbym się dowiedzieć co takiego ma wspólnego tramwaj pięcioczłonowy oparty na trzech wózkach sztywnych (bo taki był właśnie prototypowy Tramino testowany w Krakowie) z tramwajem trzyczłonowym opartym na czterech wózkach skrętnych (bo takie będą krakowskie Tramino).

@ Sgriffin & Kaszmir
- panowie, wyobraźcie sobie, że poprzedni przetarg, ten który wygrała Pesa, miał podobną formułę i zamiast od razu 36 tramwajów, był na 24 tramwaje plus 12 w opcji. Czy gdyby MPK podpisało umowę na dostawę opcji przed dostawą pierwszego Krakowiaka, nie uważalibyście, że popełniło koszmarny błąd, w świetle tego jak Krakowiaki się sprawują? Tu, zważywszy na to, że dostawy z opcji mogły być rozłożone do 2023. roku (a co za tym idzie umowa na opcję mogła być podpisana spokojnie do 2021. roku), MPK mogło poczekać na dostawę pierwszych wozów i w zależności od ich jakości podpisać umowę na opcję lub nie. Mam nadzieję, że Tramino Kraków będzie produktem na poziomie, ale jakoś tak nie potrafię przestać myśleć o tym, że obu partnerów konsorcjum zaliczyło już poważne wtopy. Olsztyńskie Tramino to jakaś jedna wielka pomyłka, prawie jedna trzecia wozów uziemiona jest przez awarie, co w połączeniu z zerową rezerwą taborową sprawia, że ichnia trójka od paru tygodni jest obsługiwana zatramwajem. Monachijskie stadlery zaś sprawowały się tak cudownie, że ichni przewoźnik zrezygnował z opcji i wolał ogłosić nowy przetarg.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Przetargi, zakupy, kasacje”