Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 21 lut 2019, o 12:59

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 08:47 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10543
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Elektryczny (hydrauliczny?) napęd zwrotnicy to naprawdę nie jest tak nowy wynalazek. W latach 70. być może nie było dostępnych zbyt wiele możliwości przekazywania informacji bezprzewodowo, ale prowadzić kabel i przez niego sterować to żadna sztuka.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 15:17 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 27 gru 2012, o 18:39
Posty: 367
Lokalizacja: Kraków
Cukier napisał(a):
Elektryczny (hydrauliczny?) napęd zwrotnicy to naprawdę nie jest tak nowy wynalazek. W latach 70. być może nie było dostępnych zbyt wiele możliwości przekazywania informacji bezprzewodowo, ale prowadzić kabel i przez niego sterować to żadna sztuka.


Wiem. ;)
Zadałem pytanie, bo w PRL-u czasem były stosowane bardziej prymitywne rozwiązania. Kasowniki drukujące dzień i godzinę były w latach 70tych popularne na zachodzie, a na wschodzie wtedy często używane były kasowniki dziurkacze.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 20:17 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10543
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Ok, ale pomyśl: jeśli ktoś miałby tą zwrotnicę przerzucać wajchą, to stałby przy torach, jak jeszcze nie tak dawno na Dworcowej. Przecież gdyby taki zwrotniczy miał 60 razy na godzinę wchodzić i schodzić z bocianiego gniazda to by się wykończył fizycznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 20:20 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 12:22
Posty: 2924
Lokalizacja: Michałowice
kasztan napisał(a):
Wiem. ;)
Zadałem pytanie, bo w PRL-u czasem były stosowane bardziej prymitywne rozwiązania.

Czasem? :hmm: PRL był tak zacofany w stosunku do zachodu jak obecnie KRL-D do ich południowych braci. O całe dekady można powiedzieć. Jak u nas motorowy wychodził z kijem przekładać zwrotnicę ręcznie na rozjazdach, to na zachodzie już pojawiały się rozjazdy sterowane przez motorowego z kabiny :yes: U nas pierwsze kasowniki drukujące godzinę i dzień pojawiły się nieśmiało dopiero po 1990 roku.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 kwi 2018, o 22:35 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:37
Posty: 2953
Lokalizacja: zawsze Kraków
Przecież już w 70-latach w Krakowie były zwrotnice gdzie przekładało się kierunki wjeżdżając "z prądem" lub nie, oznaczenia wisiały na sieci, kwadraty żółte z czarnymi małymi kwadratami.
fachowo brzmi
Pierwsze urządzenia do automatycznego przestawiania zwrotnic były sterowane prądem pobieranym przez tramwaj. Na sieci zawieszony był czujnik, tzw. sanki, a nieco dalej, tuż nad sterowanym rozjazdem, wskaźnik ustawienia zwrotnicy. Ustawienie zwrotnicy zmieniało się na przeciwne w zależności od tego, czy tramwaj przejechał pod czujnikiem sankowym pobierając prąd z sieci, czy też nie

_________________
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2018, o 06:25 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 17 gru 2011, o 10:03
Posty: 1416
Lokalizacja: WDZ
Przed kasownikami dziurkującymi były kasowniki z wajchą, mniej więcej takie

Obrazek

Wybijały na bilecie jakiś numerek. Problemem był tusz: świeżo po uzupełnieniu kasownik wybijał na bilecie fioletowa plamę, potem cyferki z biletu na bilet robiły sie coraz bledsze...

_________________
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2018, o 18:41 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 12:22
Posty: 2924
Lokalizacja: Michałowice
Kasownik z powyższego zdjęcia to bardziej pamiętam z PKSów niż z komunikacji miejskiej. W H9 był zwykle zamontowany przy pierwszych drzwiach a w "Zemunach" przy wszystkich.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 kwi 2018, o 23:37 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 24 wrz 2009, o 15:37
Posty: 2953
Lokalizacja: zawsze Kraków
Te z "wajchą" były przystosowane do kasowania biletów 10-przejazdowych. Tak w Krakowie kartonowe 10-przejazdowe były.

_________________
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 sty 2019, o 23:59 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22054
Schemat nocnej km z 1997:
https://krabok.wordpress.com/2019/01/17 ... h-ad-1997/

Kursowało wtedy osiem linii:
"601" Bronowice Nowe - CAHTS
"602" Prądnik Biały - Prądnik Czerwony
"604" Os. Piastów - Plac Centralny
"607" Dworzec Główny - Bieżanów Nowy
"609" Borek Fałęcki - Wzgórza Krzesławickie
"610" Os. Kurdwanów - Górka Narodowa
"611" Azory - CAHTS
"612" Łagiewniki - Mistrzejowice

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2019, o 12:16 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 9 sty 2018, o 20:40
Posty: 198
Wie ktoś może gdzie znajdował się przystanek "Os. Ruczaj" zaznaczony na trasie 609 i którędy ta linia kursowała? Przez odcinek Kobierzyńskiej obok dzisiejszego Tesco, którym dzisiaj nie kursuje żadna linia?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 sty 2019, o 12:26 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22054
Mr. Passenger napisał(a):
Wie ktoś może gdzie znajdował się przystanek "Os. Ruczaj" zaznaczony na trasie 609 i którędy ta linia kursowała? Przez odcinek Kobierzyńskiej obok dzisiejszego Tesco, którym dzisiaj nie kursuje żadna linia?

Tak, linia jechała przez Kobierzyńską, potem skręcała w Grota-Roweckiego i dalej do Brożka. Na web.archive można znaleźć trasę :)
https://web.archive.org/web/19980126014 ... n.html#609

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sty 2019, o 09:11 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 27 gru 2010, o 20:02
Posty: 536
Lokalizacja: Nowa Huta
Jest szansa znalezc gdzies stary rozkład 151 kursujacej z Pleszowa?

_________________
Polska Kibolska


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sty 2019, o 10:23 
Offline
Znawca
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2014, o 09:52
Posty: 16
Kaszmir napisał(a):
Mr. Passenger napisał(a):
Wie ktoś może gdzie znajdował się przystanek "Os. Ruczaj" zaznaczony na trasie 609 i którędy ta linia kursowała? Przez odcinek Kobierzyńskiej obok dzisiejszego Tesco, którym dzisiaj nie kursuje żadna linia?

Tak, linia jechała przez Kobierzyńską, potem skręcała w Grota-Roweckiego i dalej do Brożka. Na web.archive można znaleźć trasę :)
https://web.archive.org/web/19980126014 ... n.html#609

Niby tak ale gdzie w takim razie był przystanek 'Os. Ruczaj' na trasie 609? Bo w takim wypadku pewnie nie chodzi o końcówkę przy Zachodniej dla 114/128.

_________________
https://www.facebook.com/inwestycjewkrakowie


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 sty 2019, o 19:02 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10543
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
NowaHutaWschód napisał(a):
Jest szansa znalezc gdzies stary rozkład 151 kursujacej z Pleszowa?

Internety najstarsze co mają to 2003: https://web.archive.org/web/20030721104 ... 51rw01.htm

Forumowicz Carol jeszcze się swego czasu podzielił swoimi prywatnymi zapiskami z 1999: https://drive.google.com/file/d/0BxQsMp ... sp=sharing


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 119 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL