Wieści z PT

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#196 Post autor: tomek_m » 11 sty 2018, o 21:55

Mistrzejowiczanin pisze: Powiedziałem, że najwyżej 30 lat, a technologia długiej jazdy z napędem elektrycznym na rekordowo szybkim ładowaniu cały czas się prężnie rozwija, więc równie dobrze te zmiany mogą nastąpić szybciej. Nie dramatyzujmy. :]
Nie ma też co się podniecać i wciskać kit, że w polskich realiach transport elektryczny jest ekologicznym, bo każdy z tych "ekologicznych" autobusów jeżdżących po Krakowie kopci, tylko nie w Krakowie a np: w Połańcu.
Więc jeśli w Polsce nie przybędzie alternatywnych źródeł energii(elektrownie wodne, wiatrowe...) to jest to tylko przesuwanie kopcącego problemu na podwórko sąsiada.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#197 Post autor: Mistrzejowiczanin » 11 sty 2018, o 21:59

tomek_m pisze:Nie ma też co się podniecać i wciskać kit, że w polskich realiach transport elektryczny jest ekologicznym, bo każdy z tych "ekologicznych" autobusów jeżdżących po Krakowie kopci, tylko nie w Krakowie a np: w Połańcu. Więc jeśli w Polsce nie przybędzie alternatywnych źródeł energii(elektrownie wodne, wiatrowe...) to jest to tylko przesuwanie kopcącego problemu na podwórko sąsiada.
A, to już inna sprawa, chociaż elektrownie cieplne przez swoją nieekonomiczność produkują również mnóstwo prądu, który nie zostaje na nic spożytkowany, idzie wniwecz, tak czytałem, więc szczególnie więcej smrodu nie przybędzie.
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2612
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#198 Post autor: scyzor663 » 11 sty 2018, o 22:08

Mistrzejowiczanin pisze:produkują również mnóstwo prądu, który nie zostaje na nic spożytkowany
Przeczysz sam sobie, jak prąd (a właściwie en. elektryczna) jest produkowany to musi być spożytkowany.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#199 Post autor: Cukier » 11 sty 2018, o 22:16

Mistrzejowiczanin pisze:Zresztą tym tokiem myślenia, to zajezdnie powinny być lokowane w ścisłym centrum, by jak najkrótsza była droga na wyjazdówki
Guzik prawda. Po pierwsze w ścisłym centrum mamy stosunkowo mało autobusów, po drugie mamy tam mało pętli (a autobusy z reguły zaczynają na pętlach).
Mistrzejowiczanin pisze:Zajezdnie zawsze lokuje się na obrzeżach, by nie marnować cennego gruntu w obszarze zurbanizowanym, a wyjazdówki są normalną sprawą i wszystko jest wkalkulowane.
No i właśnie zajezdnie jak najbardziej powinny być na obrzeżach, dlatego zaproponowałem Tonie, co zignorowałeś i wyjeżdżasz ze ścisłym centrum i Olszą...

Kluczowe jest to, żeby zajezdnie były porównywalnej wielkości i rozparcelowane równomiernie po mieście. Czego obecnie nie ma z dwiema zajezdniami w szeroko pojętym Podgórzu i brakiem jakiejkolwiek w szeroko pojętej Krowodrzy / Bronowicach. Większa liczba równomiernie rozmieszczonych zajezdni to też między innymi krótszy czas dojazdu podmiany / rezerwy / zatramwaju tam gdzie jest potrzebny.
Mistrzejowiczanin pisze:A, to już inna sprawa, chociaż elektrownie cieplne przez swoją nieekonomiczność produkują również mnóstwo prądu, który nie zostaje na nic spożytkowany, idzie wniwecz, tak czytałem, więc szczególnie więcej smrodu nie przybędzie.
Każde elektrownie muszą produkować tyle energii ile jest aktualnie konsumowane. To wynika bezpośrednio z tego że energię elektryczną bardzo trudno jest zmagazynować. Jedną z metod ku temu to tzw. elektrownia szczytowo-pompowa, która de facto nie jest elektrownią tylko wielkim akumulatorem. Niestety takich obiektów mamy tyle w kraju stanowczo za mało (wg wikipedii sześć).

Oczywiście różne typy elektrowni mają różne tempo i koszty dopasowywania swojej produkcji do bieżącego zużycia i węglowe są tu szczególnie nieadaptacyjne, bo wiąże się to z rozruchem bądź wygaszaniem części generatorów co jest długotrwałe, a jeśli wiadomo że zużycie wkrótce znów wzrośnie - nieopłacalne. Dlatego wszystkie te akcje typu "wyłącz światło na 5 min, pomożesz planecie" to kpina sprowadzająca się do tego, że elektrownie mają dodatkowy problem i muszą uruchomić wszystkie możliwe rezystory, żeby nadmiarową energię spożytkować.

Choć i tak dobrze, że nie mamy szczególnie dużo elektrowni wiatrowych, bo one produkcję energii mają zupełnie losową i bez magazynowania to w ogóle nie jest w stanie funkcjonować. Duńczycy tego pełno narobili i gdy mają nadmiar energii bo wiatraki jej dużo generują a jest np. środek nocy, to sprzedają ją Niemcom, a gdy są godziny szczytu a w Danii wiatru brak, to wtedy muszą tą energię kupić, oczywiście po znacznie wyższej stawce.

Impuls
Dyrektor
Posty: 1561
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 19:09
Lokalizacja: Kraków

Wieści z PT

#200 Post autor: Impuls » 11 sty 2018, o 22:17

http://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-ro ... 23766.html

Czyli nie będzie trzeciej zajezdni. Obie będą rozbudowywane .

p.s. nie wiedziałem, że w innym wątku ten link się pojawił. Ale w tym dziale na przyszłość lepiej żeby pozostał.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#201 Post autor: Mistrzejowiczanin » 11 sty 2018, o 23:08

Cukier pisze:Po pierwsze w ścisłym centrum mamy stosunkowo mało autobusów, po drugie mamy tam mało pętli (a autobusy z reguły zaczynają na pętlach).
Ale jest stosunkowo podobna, sprawiedliwa odległość do większości pętli.
Cukier pisze:No i właśnie zajezdnie jak najbardziej powinny być na obrzeżach, dlatego zaproponowałem Tonie, co zignorowałeś i wyjeżdżasz ze ścisłym centrum i Olszą...
Aha, a co w takim razie z wyjazdówkami na Bieżanów, Borek czy... Przewóz, bo wtedy ta linia na pewno będzie już istnieć? Gdzie tu konsekwencja?
Cukier pisze:Kluczowe jest to, żeby zajezdnie były porównywalnej wielkości i rozparcelowane równomiernie po mieście. Czego obecnie nie ma z dwiema zajezdniami w szeroko pojętym Podgórzu i brakiem jakiejkolwiek w szeroko pojętej Krowodrzy / Bronowicach. Większa liczba równomiernie rozmieszczonych zajezdni to też między innymi krótszy czas dojazdu podmiany / rezerwy / zatramwaju tam gdzie jest potrzebny.
To wobec tego dlaczego miasta generalnie starają się likwidować te dziesiątki, setki, miliony, pierdyliony małych zajezdni, dla jednej, no góra kilku dużych, ale dobrze doposażonych? Jak Poznań, gdzie kiedy zbudowali Zajezdnię Franowo, to kilka mniejszych zajezdni, placów postojowych zostało polikwidowanych.

Wciąż nie odpowiedziałeś mi na pytanie, czemu rzekomo jedna wielka zajezdnia to same wady.
Cukier pisze:Każde elektrownie muszą produkować tyle energii ile jest aktualnie konsumowane.
Tak, tylko np. w przypadku elektrowni jądrowych stosunkowo łatwo przestawić z produkcji mniejszej na większą i odwrotnie, a w elektrowniach cieplnych trwa to o wiele dłużej i jest nieopłacalne, co z resztą zauważyłeś niżej po akapicie.

Wiatrowe elektrownie w Małopolsce są szczególnie nieopłacalne, bo wieje od czasu do czasu. Co innego nad morzem, gdzie regularnie wieją wiatry nadmorskie bryzy. Jednak nawet te odnawialne źródła energii też będą na wymarciu, jak w końcu opanujemy technologię pozwalającą na magazynowanie wielkich ilości energii. Wtedy będziemy mogli łapać pioruny i będziemy mieli ,,potąd" prądu, nawet jeżeli wyłapiemy 20-30 piorunów na rok na przełomie wiosny i lata w sezonie burzowym. A to akurat zmierza w dobrym kierunku, bo już umiemy magazynować małe ilości energii - patrz powerbanki, a stąd już krok do wielkich ilości energii.
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#202 Post autor: Cukier » 11 sty 2018, o 23:24

Mistrzejowiczanin pisze:Ale jest stosunkowo podobna, sprawiedliwa odległość do większości pętli.
Co może i by miało jakieś pozory sensu, gdybyśmy mieli do czynienia z jedną jedyną zajezdnią na całe miasto.
Mistrzejowiczanin pisze:Aha, a co w takim razie z wyjazdówkami na Bieżanów, Borek czy... Przewóz, bo wtedy ta linia na pewno będzie już istnieć? Gdzie tu konsekwencja?
Od tego jest Wola / Płaszów. Zlikwidowanie Zajezdni Płaszów a stworzenie Zajezdni Tonie to same plusy, bo nowa zajezdnia pokryłaby Bronowice i Krowodrzę, a tereny pokrywane przez Płaszów podzieliłyby między siebie Wola i Bieńczyce.
Mistrzejowiczanin pisze:To wobec tego dlaczego miasta generalnie starają się likwidować te dziesiątki, setki, miliony, pierdyliony małych zajezdni, dla jednej, no góra kilku dużych, ale dobrze doposażonych?
Ależ ja jestem orędownikiem kilku dużych. Miastu wielkości Krakowa wystarczą trzy zajezdnie autobusowe i tramwajowe. A w przypadku małych zajezdni które pozostałe miasta likwidują przede wszystkim problemem jest ich niefunkcjonalny układ torowy, ciasnota, brak miejsca na rozbudowę i ogólna nieopłacalność liczona w kosztach funkcjonowania per pojazd.
Mistrzejowiczanin pisze:Jak Poznań, gdzie kiedy zbudowali Zajezdnię Franowo, to kilka mniejszych zajezdni, placów postojowych zostało polikwidowanych.
Poczekajmy na powódź i zobaczymy jak sobie Poznań poradzi z odcięciem połowy taboru zalanym tunelem. To jest jeden z dużych minusów grupowania dużej liczby pojazdów w jednym miejscu.

Odwróć też sobie argument dotyczący wielu mniejszych zajezdni - przy jednej dużej trzeba długo czekać na pojazd zastępczy (podmianę / rezerwę / zatramwaj). Oraz to co zostało wspomniane w innym temacie. Czas pracy prowadzących jest ograniczony prawnie. Wyjazd i zjazd wlicza się do tego czasu, co bezpośrednio przekłada się na to że z odległych od zajezdni końcówek pierwsze kursy są późno a ostatnie wcześnie. Część problemów można rozwiązać łączeniami, ale nie wszystkie.

lukaszpdg
Dyrektor
Posty: 3563
Rejestracja: 26 maja 2015, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#203 Post autor: lukaszpdg » 12 sty 2018, o 00:28

Festence pisze:MPK ROZBUDOWUJE ZAJEZDNIĘ W PODGÓRZU, BO NIE POMIEŚCI TRAMWAJÓW
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/mpk-ro ... 23766.html
Krakowskie MPK kupiło niedawno działkę przy ulicy Rzemieślniczej, razem ze stojącym tam budynkiem. Spółka zamierza o ten teren rozbudować swoją zajezdnię tramwajową. Ma to związek m.in. z planowanymi przez przewoźnika zakupami taboru.
Nie ma się co dziwić. W nocy tramwaje stoją na pętli w Łagiewnikach, bo w zajezdni się nie mieści. Dwa dni temu około 0:20 w rejonie Łagiewnik działo się tak:
Obrazek
Ostatni kurs "8" miał 26 minut opóźnienia.

smerf
Dyrektor
Posty: 2653
Rejestracja: 6 lut 2015, o 16:46

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#204 Post autor: smerf » 12 sty 2018, o 03:32

lukaszpdg pisze:Nie ma się co dziwić. W nocy tramwaje stoją na pętli w Łagiewnikach, bo w zajezdni się nie mieści. Dwa dni temu około 0:20 w rejonie Łagiewnik działo się tak:
Obrazek
Ostatni kurs "8" miał 26 minut opóźnienia.
Hmm, zapowiedziana na rano kontrola czystości z ZIKiT, czy tak się namnożyło późnych zjazdów?

W czwartek i piątek zjazdy 62 z Maków wjeżdżają przez Rzemieślniczą, bo zablokowany jest tor ex12.
"Jest super, jest super
Więc o co ci chodzi?"

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2612
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#205 Post autor: scyzor663 » 12 sty 2018, o 09:38

Cukier pisze:Jedną z metod ku temu to tzw. elektrownia szczytowo-pompowa, która de facto nie jest elektrownią tylko wielkim akumulatorem. Niestety takich obiektów mamy tyle w kraju stanowczo za mało (wg wikipedii sześć).
I taki Żar np jest uruchamiany średnio raz na dwa lata bo nie ma potrzeby.

suchy
Dyrektor
Posty: 2444
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#206 Post autor: suchy » 12 sty 2018, o 12:29

smerf pisze:Hmm, zapowiedziana na rano kontrola czystości z ZIKiT, czy tak się namnożyło późnych zjazdów?
Co kilka dni odbywa się generalne mycie wszystkich pojazdów - a że brama zjazdowa obok myjni jest tylko jedna, to trwa to nieco dłużej niż zwykle, zanim każdy wagon zostanie umyty i posprzątany.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Wieści z PT

#207 Post autor: tomek_m » 12 sty 2018, o 19:03

scyzor663 pisze:
Cukier pisze:Jedną z metod ku temu to tzw. elektrownia szczytowo-pompowa, która de facto nie jest elektrownią tylko wielkim akumulatorem. Niestety takich obiektów mamy tyle w kraju stanowczo za mało (wg wikipedii sześć).
I taki Żar np jest uruchamiany średnio raz na dwa lata bo nie ma potrzeby.
Nie to że nie ma potrzeby, tylko obecnie nie ma tej nadwyżki energii co by można przeznaczyć na "magazynowanie". Jest takie zapotrzebowanie w gospodarstwach domowych, przemyśle itp... że wszystko jest na styk. Bo nie oszukujmy się, po 1990 roku nie zbudowali ani jednej zupełnie nowej elektrowni, tylko rozbudowywali te co już są, a to jest mało na dzisiejsze potrzeby.

kucyk
Dyrektor
Posty: 3394
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Wieści z PP

#208 Post autor: kucyk » 7 sie 2019, o 21:57

Nikt nigdzie o tym dzisiejszym fakcie nie napisał. W zajezdni Podgórze zaprezentowano dzisiaj opinii publicznej odnowiony wagon doczepny KSW #126 z Grazu. Spięty on został z gdańskim wagonem #272 z racji czerwonego koloru. W niedzielę ma kursować na linii "0".

lukaszpdg
Dyrektor
Posty: 3563
Rejestracja: 26 maja 2015, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

Wieści z PP

#209 Post autor: lukaszpdg » 7 sie 2019, o 22:28

Chyba pomyliłeś sobie tematy, bo Podgórze to nie jest PP, tylko PT. PP to Płaszów.


Przeniesione - adm. K

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1819
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

Wieści z PP

#210 Post autor: Jamnik » 7 sie 2019, o 23:04

lukaszpdg pisze:Chyba pomyliłeś sobie tematy, bo Podgórze to nie jest PP, tylko PT. PP to Płaszów.
A tak z innej beczki - wybaczcie może durne pytanie, ale skąd wzięły się te skróty (PB, PW, PP, PH - tu wiem, że druga litera skrótu to pierwsza litera zajezdni, ale przy PT nie wiem skąd obydwie literki)? :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „2. Wieści z zajezdni”