Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
CzynDobro4Fun
Dyrektor
Posty: 1098
Rejestracja: 1 cze 2013, o 23:00

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#376 Post autor: CzynDobro4Fun » 15 cze 2014, o 22:33

suchy pisze:Tylko szkoda o tyle, że tychże "szyber"-dachów nie ma w przednich częściach wagonów (bo pantograf na dachu zawadza)
To akurat jest zaleta, bo w tylnej części mogą być osoby, które wolą przyjemny przewiew, a z przodu mogą sobie siedzieć spokojnie stare babki w płaszczach i się gotować do woli. :D

A tak w ogóle to istniej szansa, żeby przy jakimś większym remoncie/modernizacji NGT6 doczekały się klimatyzacji? Słyszałem, że ta opcja odpada, bo dopuszczalne naciski na oś będą zbyt duże, ale jest ktoś w stanie to potwierdzić?

brovar
Dyrektor
Posty: 5163
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 03:47
Lokalizacja: - KrK

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#377 Post autor: brovar » 15 cze 2014, o 23:35

maria pisze:I szkoda że ten szyberdach otwiera się w dwie strony i część pasażerów zamiast otworzyć przednią część tak by powietrze wypadało otwierają tylną część i nie ma tego przewiewu :(
Za czasów linii "10" w konstalach na Piastów i Łagiewnikach w cieplejsze dni zawsze otwierałem przednią część szyber dachu i nikt nie śmiał otwierać drugiej części w czasie mojej jazdy. ;)

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3738
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#378 Post autor: tomta1 » 16 cze 2014, o 06:44

CzynDobro4Fun pisze:A tak w ogóle to istniej szansa, żeby przy jakimś większym remoncie/modernizacji NGT6 doczekały się klimatyzacji? Słyszałem, że ta opcja odpada, bo dopuszczalne naciski na oś będą zbyt duże, ale jest ktoś w stanie to potwierdzić?
Też tak słyszałem.

@up: Tylko ta klima w 105Na ma tę wadę, że ona działa wtedy i tylko wtedy, jak tramwaj jedzie :]
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

suchy
Dyrektor
Posty: 2405
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#379 Post autor: suchy » 16 cze 2014, o 09:56

maria pisze:I szkoda że ten szyberdach otwiera się w dwie strony i część pasażerów zamiast otworzyć przednią część tak by powietrze wypadało otwierają tylną część i nie ma tego przewiewu :(
Ale to prawda, że szyberdach + otwarte wszystkie okna + luzy w drzwiach i jest faktycznie przyjemniej niż w EUR.
Maria, ale to wystarczy wtedy pchnąć przód (o ile nie jest zablokowany - ja np w kilku Konstalach próbowałem i się nie dało, bo pokrętło do obluzowania rączki było zakręcone do oporu, dało się tylko otworzyć tył daszku) i zamknąć tył. A jak nie sięgasz bo żeś jak stwierdziła "uboga wzrostem", to poprosić kogoś nieco wyższego ;P

Awatar użytkownika
maria
Dyrektor
Posty: 1014
Rejestracja: 22 wrz 2009, o 08:45
Lokalizacja: Kraków NH

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#380 Post autor: maria » 16 cze 2014, o 10:20

No niestety jak wzrost rozdawali to stałam w kolejkach za innymi przymiotami ciała i ducha ;)
Ale za czasów "10" na Piastów zdarzało mi się prosić o otwarcie szyberdachu, lub przestawianie go we właściwą stronę, teraz już rzadko jeżdżę Konstalami.
Rozwinięte miasto to nie takie, w którym biedni jeżdżą samochodami. W rozwiniętym mieście bogaci podróżują komunikacją publiczną - Enrique Penalosa.

Awatar użytkownika
Jopek36
Dyrektor
Posty: 2115
Rejestracja: 30 mar 2010, o 18:45
Lokalizacja: Kraków

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#381 Post autor: Jopek36 » 17 cze 2014, o 19:57

CzynDobro4Fun pisze:A tak w ogóle to istniej szansa, żeby przy jakimś większym remoncie/modernizacji NGT6 doczekały się klimatyzacji? Słyszałem, że ta opcja odpada, bo dopuszczalne naciski na oś będą zbyt duże, ale jest ktoś w stanie to potwierdzić?
Ktoś coś wspominał, ale przedstawię krótką prezentację :P

W NGT6 z trzech dostaw, dla przedziału pasażerskiego, jest po 1 urządzeniu w skrajnych członach (łącznie 2) typu HKL 112 (dla III dostawy HKL 113 - zwiększono prawie dwukrotnie ilość napływu świeżego powietrza) o mocy grzewczej 23,3 kW, wadze 160 kg i wymiarach 1560x1212x480 (długość x szerokość x wysokość) oznaczonych literką e:
Obrazek
Źródło: http://www.transportszynowy.pl
Urządzenie wentylacyjne, w środkowym członie, oznaczone zielonym prostokątem, jest małe i niewiele miejsca, aby zastosować coś innego - nieszczęsny pantograf.

W NGT8, w każdym członie jest urządzenie klimatyzacyjno-grzewcze typu HKL 342 o mocy chłodniczej 18,0 kW, grzewczej 18,0 kW, wadze 480 kg i wymiarach 1900x1600x495.
Jak widać klimatyzator w NGT8 jest dłuższy i szerszy o prawie 40 cm, a patrząc na to zdjęcie dachu NGT6:
Obrazek
Źródło: http://www.transportszynowy.pl
widać, że trochę miejsca jest, ale czy wystarczająco? Natomiast waga pozostawia wiele do życzenia - ponad dwukrotnie większa, choć dostępna jest lżejsza wersja urządzenia HKL 342 - 410 kg i lepszej wydajności chłodniczej 20,0 kW i grzewczej 25,0 kW, ale o 100m^3 gorszy napływ świeżego powietrza - myślę, że do przełknięcia.

Zakładając, że na dachu NGT6 jest miejsce na HKL 342, to masa własna tramwaju zwiększy się o 500 kg (wybierając lżejszą wersję o masie 410 kg)- tj. 8 osób, więc mało prawdopodobne wydaje się, że problemem jest przekroczenie nacisku na oś.


I sprawa klimatyzacji w EU8N. Na poniższym schemacie przedstawiony jest układ klimatyzatorów dla wszystkich wagonów tego typu oprócz #3012-3014:
Kliknij, aby pobrać
Wszystko wygląda nawet przyzwoicie gdyby nie fakt, iż klimatyzatory te są przeznaczone do chłodzenia kabiny motorniczego! - są zastosowane również w kabinie NGT6/III (no i oczywiście w zmodernizowanych N8C i zapewne GT8S):
Obrazek
Źródło: http://www.transportszynowy.pl
Jest to typ HKL 309 o mocy chłodniczej tylko 4,0 kW, co w EU8N daje łącznie na cały wagon 16,0 kW, podczas gdy w NGT8 na jeden człon przypada 18,0 kW!!!

Więc problemem w EU8N, N8C-NF i zapewne GT8S, jest zastosowanie za słabych urządzeń klimatyzacyjnych.


Dane techniczne urządzeń klimatyzacyjno-grzewczych i wentylacyjnych pochodzą z broszurek VOSSLOH KIEPE:
http://vossloh-kiepe.at/heizung-klima-l ... t_download
http://vossloh-kiepe.at/heizung-klima-l ... t_download
http://vossloh-kiepe.at/heizung-klima-l ... t_download

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2037
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#382 Post autor: Sgriffin » 18 cze 2014, o 13:40

No to nie mam pytań. 16,0 kW to mniej niż w autobusach, gdzie moc sięga 24 kW...

http://fotozajezdnia.pl/details.php?ima ... ode=search - wydaje się, że miejsca na dachu jest sporo, a tu takie dziadowanie.

KONVEKTA ma jeszcze mniejsze klimatyzatory - 1500x1500 przy mocy chłodniczej 16 kW - chciałbym zauważyć, że jest jeszcze miejsce nad drugim końcem NGT6 ;)
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
Jopek36
Dyrektor
Posty: 2115
Rejestracja: 30 mar 2010, o 18:45
Lokalizacja: Kraków

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#383 Post autor: Jopek36 » 18 cze 2014, o 19:53

Sgriffin pisze:16,0 kW to mniej niż w autobusach, gdzie moc sięga 24 kW...
Autobusy mają jeszcze ten atut, iż klimatyzator nie posiada urządzeń grzewczych tj. w tramwajach.
Sgriffin pisze:KONVEKTA ma jeszcze mniejsze klimatyzatory - 1500x1500 przy mocy chłodniczej 16 kW
W zamian ten model ma słabą moc grzewczą - zaledwie 7,2/9,5 kW, ale może upchnęłoby się go do EU8N, gdyż pod siedzeniami są dodatkowe urządzenia grzewcze, które rekompensują małą wydajność skrzynek na dachu. Przeglądając inne typy klimatyzatorów Konvekty, to HVAC 6405 ma korzystniejsze wymiary, wagę i parametry techniczne od HKL 342 Vossloha. Protram 405N ma klimę Konvekty (nie wiem jaki typ, ale patrząc po rozmiarach skrzynek, będą miały raczej większą moc chłodniczą niż HKL 309), ale jak dla mnie, klima Vossloha z NGT8, rażąco przebija skutecznością wszystkie klimatyzowane tramwaje w Krakowie.
Sgriffin pisze: chciałbym zauważyć, że jest jeszcze miejsce nad drugim końcem NGT6 ;)
Zgadza się ;) choć wystarczy jedna, porządna skrzynka na miejscu obecnego urządzenia wentylacyjnego :D Mam nadzieję, że jak NGT6 doczekają się klimatyzacji, to MPK nie wciśnie im HKL 309 :/

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6360
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#384 Post autor: Coffee » 18 cze 2014, o 21:09

jopek36 pisze:Autobusy mają jeszcze ten atut, iż klimatyzator nie posiada urządzeń grzewczych tj. w tramwajach.
Akurat klimatyzatory w Mercedesach również służą do grzania.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2037
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#385 Post autor: Sgriffin » 18 cze 2014, o 21:35

Tylko czy grzanie w NGT6 jest potrzebne? Przecież starsze wozy tych nawiewów nie mają i grzanie jest przez nagrzewnice.

Już widzę NGT6 z dwoma klimatyzatorami jak w EU8N :D No, ale ZIKiT nie ma wpływu na klimatyzacje, to MPK może nawet i klime pokojową wsadzić :P
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
Jopek36
Dyrektor
Posty: 2115
Rejestracja: 30 mar 2010, o 18:45
Lokalizacja: Kraków

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#386 Post autor: Jopek36 » 18 cze 2014, o 22:15

Coffee pisze:Akurat klimatyzatory w Mercedesach również służą do grzania.
Silniki Merca są takie "eco", że wydzielają za mało ciepła do ogrzania autobusu, czy producent zapobiegawczo zamówił taką wersję klimatyzatora?
Sgriffin pisze:Tylko czy grzanie w NGT6 jest potrzebne? Przecież starsze wozy tych nawiewów nie mają i grzanie jest przez nagrzewnice.
2 dachowe urządzenia HKL 112(3) o łącznej mocy grzewczej 46,6 kW (więc sporo) mają od nowości wszystkie NGT6.
Sgriffin pisze:Już widzę NGT6 z dwoma klimatyzatorami jak w EU8N :D
Po 2 w skrajnych członach i efekt chłodniczy tj. w EU8N ;P

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6360
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#387 Post autor: Coffee » 18 cze 2014, o 22:18

jopek36 pisze:Silniki Merca są takie "eco", że wydzielają za mało ciepła do ogrzania autobusu, czy producent zapobiegawczo zamówił taką wersję klimatyzatora?
Taki standard Mercedesa. Dzięki temu przy mniejszej mocy jest bardziej wydajniejsze.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

KierowcaWD
Specjalista
Posty: 191
Rejestracja: 5 sie 2012, o 18:33
Lokalizacja: Jesteś?

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#388 Post autor: KierowcaWD » 10 lip 2014, o 08:53

Co się dzieje z klimatyzacją w autobusach?

  • Często poruszam się środkami komunikacji miejskiej. Chciałam więc zapytać, dlaczego w takie dni, gdy temperatura przekracza 30 stopni w cieniu, autobusy nie mają włączonej klimatyzacji albo jaką trasą jadą klimatyzowane autobusy? - list Czytelniczki o braku klimatyzacji lub jej niewłączania w autobusach aglomeracyjnych i miejskich w Krakowie.
    http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425, ... LokKrakTxt

    Kolejna zbulwersowana. :)

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#389 Post autor: pablo » 10 lip 2014, o 14:43

KierowcaWD pisze:Co się dzieje z klimatyzacją w autobusach?

  • Często poruszam się środkami komunikacji miejskiej. Chciałam więc zapytać, dlaczego w takie dni, gdy temperatura przekracza 30 stopni w cieniu, autobusy nie mają włączonej klimatyzacji albo jaką trasą jadą klimatyzowane autobusy? - list Czytelniczki o braku klimatyzacji lub jej niewłączania w autobusach aglomeracyjnych i miejskich w Krakowie.
    http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,44425, ... LokKrakTxt

    Kolejna zbulwersowana. :)
Przeczytałem z uwagą. Znowu winne MPK na linii 304 (któż by się tam interesował takim szczegółem, że 304 to nie MPK obsługuje). I w ogóle niech się pasażerka zdecyduje, czy w końcu było gorąco, czy była burza? Wszyscy wiemy, że 9 lipca od południa lało prawie cały czas i było trochę ponad 20 stopni przez całe popołudnie, a wieczorem jeszcze mniej. Jedyne co tu może być prawdziwe, to fakt, że na 184 trafił się jej jelcz, który nie miał włączonej klimatyzacji, bo jej nie posiada. Resztę kursów pasażerka odbywała w czasie ulew (przynajmniej tak wynika z tego opisu), więc nie było takich temperatur, przy których włączana jest klimatyzacja. Istnieje też możliwość, że wybiórcza wybiórczo podała część informacji, a reszty nie podała, bądź przekręciła. Niemniej jednak pożywka jest, zwłaszcza, że minuta śmiechu to jak kilogram cielęciny. :letssin:

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2037
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Klimatyzacja i komfort podróży pojazdami KM

#390 Post autor: Sgriffin » 10 lip 2014, o 14:47

A może była włączona klimatyzacja tylko wszystkie okna były wyotwierane?
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”