Wieści z TR

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wieści z TR

#271 Post autor: Cukier » 23 kwie 2015, o 22:34

Lukasy pisze:Stoimy przed perspektywą zakupu ok setki nowych tramwajów odpowiadających długością wagonom NGT8.
Które mają zastąpić wyeksploatowane E1+c3. Sumarycznie więc średnia długość taboru nie drgnie o centymetr, a to źle.
Lukasy pisze: Wywalanie masy pieniędzy w kompletną przebudowę dość nowego pojazdu
I tak mają iść na NG.
Lukasy pisze:który na dodatek jest "jedyny w swoim rodzaju" (nigdzie indziej na świecie nie występują Bombardiery w takim układzie)
To ma być argument, czy coś, bo nie rozumiem? Jak na razie faktem jest to, że posiadamy zdecydowanie zbyt dużo taboru o długości 27m i deficyt linii gdzie można by taki tabor kierować, by pasażerowie nie byli zmuszeni do jazdy w niekomfortowych warunkach. Linie "13", "20", "8" czy "18" bynajmniej nie są liniami idealnie pasującymi pod NGT6. Wagony te są tam kierowane, bo gdzieś jeździć muszą, natomiast są zdecydowanie zbyt mało pojemne jak na potrzeby tych linii. I niestety od wielu lat mamy w Krakowie dylemat - albo kierujemy na daną linię tabor o dużej pojemności, lecz wysokopodłogowy, albo tabor niskopodłogowy, lecz o niskiej pojemności. Niestety musimy wybierać - albo niska podłoga, albo pojemność.

Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest wydłużenie istniejących wagonów niskopodłogowych. Najlepiej się właśnie ku temu kwalifikują NGT6 bo:
- mają spory zapas mocy
- są na tyle nowe, że ich przeróbka jest opłacalna, bo jeszcze długo pojeżdżą
- są na tyle wyeksploatowane, że tak czy siak czeka je NG, więc wystarczy tylko poszerzyć jego zakres
Lukasy pisze:- wymiana foteli na bardziej komfortowe, wraz z ograniczeniem ich ilości.
MPK świadomie sobie zamawia fotele typu "decha", gdyby chciało to mielibyśmy wszędzie miękkie fotele. Tymczasem nasz przewoźnik prowadzi politykę wręcz odwrotną, czego świetnym przykładem jest GT8S, gdzie mega komfortowe kanapy zamieniono na plastiki z elementami obicia.

Natomiast w NGT6 od zaraz można pozyskać sporo miejsc stojących wywalając ten nieszczęsny fotel spomiędzy dwóch par drzwi, wraz z tymi szybami przed i za nim.

Arsents
Dyrektor
Posty: 3111
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 16:37
Lokalizacja: zawsze Kraków

Wieści z TR

#272 Post autor: Arsents » 23 kwie 2015, o 22:36

- zamontowanie 5 drzwi
Na ile technicznie jest możliwość montażu tych 5-tych drzwi? Ktoś pisał, że nie ma takiej możliwości.
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru

Awatar użytkownika
Jopek36
Dyrektor
Posty: 2115
Rejestracja: 30 mar 2010, o 18:45
Lokalizacja: Kraków

Wieści z TR

#273 Post autor: Jopek36 » 23 kwie 2015, o 23:02

Owszem w NGT6 dobrze byłoby na dzień dobry wyrzucić siedzenia w okolicach podwójnych drzwi - układ tj. w NGT8 - ale problemem są nagrzewnice na całą szerokość dwóch siedzeń, więc sprowadza się to do zamontowania nowych urządzeń na dachu, najlepiej z klimatyzacją, podczas NG.
Cóż mamy za dużo krótkiego taboru i zgodzę się z Cukrem, iż pomimo planowanych następnych 100 sztuk NGT8, niezbędne będzie wydłużenie NGT6 co najmniej o jeden człon, zwłaszcza w perspektywie rozrostu sieci tramwajowej.

Lukasy
Miłośnik
Posty: 100
Rejestracja: 17 lis 2014, o 19:25

Wieści z TR

#274 Post autor: Lukasy » 23 kwie 2015, o 23:48

Cukier pisze:Które mają zastąpić wyeksploatowane E1+c3. Sumarycznie więc średnia długość taboru nie drgnie o centymetr, a to źle.
To oznacza, że powinniśmy kupić jeszcze ok ~24 sztuki 40 metrowych tramwajów, a nie bawić się w przeróbki NGT6.
Cukier pisze:I tak mają iść na NG.
Odnoszę wrażenie, że dla ciebie NG składu w tak dobrym stanie to jakiś kosmiczny wydatek - a jeżeli MPK wybierze opcję oszczędnościową (bez dodawania żadnych nowych elementów) to koszt takiej naprawy głównej będzie sporo mniejszy niż koszt NG EU8N, GT8S, czy N8S.

A nawet teoretyczne wybranie wariantu wydłużonego pociąga za sobą sporo kosztów.

Po pierwsze - nikt na świecie nie zamawiał tramwajów w konfiguracji jaką proponujesz (do wydłużenia). Ewentualne wydłużenie wiązałoby się z koniecznością grzecznego udania się do producenta i poproszenia o opinię, czy takie coś jest wykonalne. Wszystkie obliczenia wytrzymałości konstrukcji trzeba by było robić od nowa.
Tak sam jak same dodatkowe człony - nie byłoby tak fajnie jak z EU8N, że bierzemy wózek i przegub z doczepki i łączymy z członem zespawanym w Autosanie. Co to to nie. Hipotetyczne nowe człony do NGT6 musiałyby mieć fabrycznie nowe wózki (niskopodłogowe i zapewne sztywne, takie jak w obecnym członie środkowym), nowe przeguby pasujące do istniejących wagonów, całe wnętrze od A do Z też musiałoby być nowe, a jednocześnie pasować pod względem układów elektronicznych do zgoła 15 letnich wagonów.
Wcale bym się nie zdziwił, jakby część elementów wyposażenia naszych bombek nie była już produkowana. Zresztą wystarczy spojrzeć na różnice pomiędzy poszczególnymi partiami - w sferze elektronicznej są dość spore.
Cukier pisze:Jak na razie faktem jest to, że posiadamy zdecydowanie zbyt dużo taboru o długości 27m i deficyt linii gdzie można by taki tabor kierować by pasażerowie nie byli zmuszeni do jazdy w niekomfortowych warunkach. Linie "13", "20", "8" czy "18" bynajmniej nie są liniami idealnie pasującymi pod NGT6. Wagony te są tam kierowane, bo gdzieś jeździć muszą, natomiast są zdecydowanie zbyt mało pojemne jak na potrzeby tych linii.


Mylisz pojęcia. Nie chodzi o zbyt dużą liczbę tramwajów o dł. ~26m, tylko o za małą liczbę dłuższych pojazdów.

Potencjalnych linii do obsadzenia przez NGT6 jest całkiem sporo (oczywiście po dostawie przynajmniej części nowych tramwajów). Ot chociażby "3", "9", "24" - i to na tą chwilę.
"8", "13", "18" to są linie które są idealnymi kandydatami na nowe tramwaje o długości 32m - tylko musimy na nie trochę poczekać. Podejrzewam że i tak pierwsze sztuki w ramach przyszłościowych zamówień dotarłyby do Krakowa mniej więcej w tym samym czasie, co hipotetycznie przebudowywane w TR NGT6.

Cukier pisze:I niestety od wielu lat mamy w Krakowie dylemat - albo kierujemy na daną linię tabor o dużej pojemności, lecz wysokopodłogowy, albo tabor niskopodłogowy, lecz o niskiej pojemności. Niestety musimy wybierać - albo niska podłoga, albo pojemność
Na szczęście już za kilka lat się to zmieni - i żadne wymysły z NGT6 nie będą do tego potrzebne.
Cukier pisze:Najlepszym rozwiązaniem tego problemu jest wydłużenie istniejących wagonów niskopodłogowych. Najlepiej się właśnie ku temu kwalifikują NGT6
Nie jest - nie zwróciłeś żadnej uwagi na koszty zaprojektowania takiej przebudowy, nie mówiąc już o ograniczonych mocach produkcyjnych TR. Ile takich "modernizacji" Podgórze byłoby w stanie przeprowadzić? 5-6 na rok? To jest gra nie warta świeczki.
Cukier pisze:MPK świadomie sobie zamawia fotele typu "decha", gdyby chciało to mielibyśmy wszędzie miękkie fotele. Tymczasem nasz przewoźnik prowadzi politykę wręcz odwrotną, czego świetnym przykładem jest GT8S, gdzie mega komfortowe kanapy zamieniono na plastiki z elementami obicia
Nowa umowa z MPK nie przewiduje przypadkiem miękkich siedzeń? Czy nie dotyczy ona tramwajów?
Cukier pisze:Natomiast w NGT6 od zaraz można pozyskać sporo miejsc stojących wywalając ten nieszczęsny fotel spomiędzy dwóch par drzwi, wraz z tymi szybami przed i za nim.
Tak, ciekawe gdzie umieścisz wtedy przyciski do otwierania drzwi i poręcze, żeby ci wszyscy stłoczeni pasażerowie mieli się czego trzymać i znowu nie odgięły się drzwi...

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Wieści z TR

#275 Post autor: Kaszmir » 24 kwie 2015, o 00:10

Lukasy pisze:Potencjalnych linii do obsadzenia przez NGT6 jest całkiem sporo (oczywiście po dostawie przynajmniej części nowych tramwajów). Ot chociażby "3", "9", "24" - i to na tą chwilę.
Potoki na "3" i "24" mogą wzrosnąć po otwarciu estakady. Co nie zmienia faktu, że zgadzam się z ogólnym stwierdzeniem - jest w Krakowie trochę linii, które nadają się na tabor nie większy niż 26 m.

A że E1 solo zostaną wcześniej czy później wycofane, a i GT8S czeka niepewny los - to NGT6 mogą znaleźć swoje miejsce.

krakus
Kierownik
Posty: 793
Rejestracja: 21 cze 2013, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

Wieści z TR

#276 Post autor: krakus » 24 kwie 2015, o 21:00

Lukasy pisze:Odnoszę wrażenie, że dla ciebie NG składu w tak dobrym stanie to jakiś kosmiczny wydatek - a jeżeli MPK wybierze opcję oszczędnościową (bez dodawania żadnych nowych elementów) to koszt takiej naprawy głównej będzie sporo mniejszy niż koszt NG EU8N, GT8S, czy N8S.
Myślę, że zostanie wybrana wersja oszczędnościowa jak piszesz bez dodawania nowych elementów jak klima i dodatkowe drzwi.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wieści z TR

#277 Post autor: Cukier » 24 kwie 2015, o 21:17

Lukasy pisze:To oznacza, że powinniśmy kupić jeszcze ok ~24 sztuki 40 metrowych tramwajów, a nie bawić się w przeróbki NGT6.
No i tu właśnie sednem sprawy jest to, że przeróbka NGT6 mimo swoich kosztów (bo będą dość pokaźne, to nie tak, że sobie z tego nie zdaję sprawy..) jest tańszym rozwiązaniem niż kupno fabrycznie nowych wagonów o takiej długości.
Lukasy pisze:Tak, ciekawe gdzie umieścisz wtedy przyciski do otwierania drzwi i poręcze, żeby ci wszyscy stłoczeni pasażerowie mieli się czego trzymać i znowu nie odgięły się drzwi...
Pisałem o wywaleniu szyb i fotela, a na tych elementach raczej przycisków nie ma z tego co mi wiadomo. Pionowe rurki mogą zostać, one w zasadzie nie zajmują miejsca, a ten nieszczęsny fotel i owszem.

maszynista
Inspektor
Posty: 358
Rejestracja: 22 wrz 2009, o 11:37
Lokalizacja: Kraków

Wieści z TR

#278 Post autor: maszynista » 24 kwie 2015, o 21:49

Jak czytam to forum, to dochodzę do wniosku, że dla niektórych w tramwaju mogłoby być 1 miejsce siedzące ...., dla motorniczego :lmao:

Awatar użytkownika
DaroKRK
Dyrektor
Posty: 2354
Rejestracja: 1 sie 2014, o 12:23
Lokalizacja: Kraków

Wieści z TR

#279 Post autor: DaroKRK » 24 kwie 2015, o 23:01

Cukier pisze:No i tu właśnie sednem sprawy jest to, że przeróbka NGT6 mimo swoich kosztów (bo będą dość pokaźne, to nie tak, że sobie z tego nie zdaję sprawy..) jest tańszym rozwiązaniem niż kupno fabrycznie nowych wagonów o takiej długości.
To zależy ile kosztuje przeróbka, a dwa czy uwzględniamy dofinansowanie z UE. Na początek ja bym dokończył obecną umowę na dostawę, poczekał na rozstrzygnięcie kolejnego przetargu i dostawy. Wtedy ocena RZETELNA i dopiero decyzja o ewentualnej przeróbce.

Arsents
Dyrektor
Posty: 3111
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 16:37
Lokalizacja: zawsze Kraków

Wieści z TR

#280 Post autor: Arsents » 24 kwie 2015, o 23:31

Ja jestem ciekawy czy możemy tak sobie wagon przerabiać bez akceptacji Bombardiera /dostawianie członów/, w końcu oni każdy wyrób promują swoją nazwą. Kosztowne jest także otrzymanie homologacji, ale to może byłoby do załatwienia.
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7814
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Wieści z TR

#281 Post autor: Locutus » 25 kwie 2015, o 10:32

maszynista pisze:Jak czytam to forum, to dochodzę do wniosku, że dla niektórych w tramwaju mogłoby być 1 miejsce siedzące ...., dla motorniczego :lmao:
Ja też mam jakieś takie dziwne wrażenie. Jedną rzeczą za którą właśnie uwielbiam skunksy jest fakt, że podróżuje się w nich na siedząco, a nie jak bydło do rzeźni...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wieści z TR

#282 Post autor: Cukier » 25 kwie 2015, o 12:39

Locutus pisze:
maszynista pisze:Jak czytam to forum, to dochodzę do wniosku, że dla niektórych w tramwaju mogłoby być 1 miejsce siedzące ...., dla motorniczego :lmao:
Ja też mam jakieś takie dziwne wrażenie. Jedną rzeczą za którą właśnie uwielbiam skunksy jest fakt, że podróżuje się w nich na siedząco, a nie jak bydło do rzeźni...
Jeśli to są jakieś aluzje do mnie, to zaakcentuję jeszcze raz, że zależy mi jedynie na wywaleniu DWÓCH pojedynczych krzesełek, umieszczonych między parami drzwi w pierwszym i ostatnim członie. Wywalenie jednego takiego miejsca siedzącego sprawi że przybędzie nawet do 4 miejsc stojących. I to do tego w tak cennym miejscu w NGT6 czyli przy drzwiach, gdzie zawsze się tłoczą tłumy ewidentnie nie zainteresowane wejściem wgłąb wagonu i zajmowaniem miejsc siedzących.

Lukasy
Miłośnik
Posty: 100
Rejestracja: 17 lis 2014, o 19:25

Wieści z TR

#283 Post autor: Lukasy » 25 kwie 2015, o 13:05

Locutus pisze:
maszynista pisze:Jak czytam to forum, to dochodzę do wniosku, że dla niektórych w tramwaju mogłoby być 1 miejsce siedzące ...., dla motorniczego :lmao:
Ja też mam jakieś takie dziwne wrażenie. Jedną rzeczą za którą właśnie uwielbiam skunksy jest fakt, że podróżuje się w nich na siedząco, a nie jak bydło do rzeźni...

Pozdrawiam!
LOKI
No tak, szczególnie na takiej 8, 13 czy 18 podróżuje się na siedząco. Zwłaszcza jak na 3 przystanku od początku trasy nie mieścisz się do srodka :rotfl:

Wzorem jeśli chodzi o ilość i rozmieszczenie foteli powinny być NGT8.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Wieści z TR

#284 Post autor: tomek_m » 25 kwie 2015, o 19:37

Arsents pisze:Ja jestem ciekawy czy możemy tak sobie wagon przerabiać bez akceptacji Bombardiera /dostawianie członów/, w końcu oni każdy wyrób promują swoją nazwą. Kosztowne jest także otrzymanie homologacji, ale to może byłoby do załatwienia.
NGT6 z pierwszej dostawy już chyba dawno są po gwarancji, więc co to Bombardiera obchodzi co obecnie MPK z nimi zrobi?

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Wieści z TR

#285 Post autor: Lw25 » 25 kwie 2015, o 21:34

tomek_m pisze:
Arsents pisze:Ja jestem ciekawy czy możemy tak sobie wagon przerabiać bez akceptacji Bombardiera /dostawianie członów/, w końcu oni każdy wyrób promują swoją nazwą. Kosztowne jest także otrzymanie homologacji, ale to może byłoby do załatwienia.
NGT6 z pierwszej dostawy już chyba dawno są po gwarancji, więc co to Bombardiera obchodzi co obecnie MPK z nimi zrobi?
Prawa autorskie... =P
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

ODPOWIEDZ

Wróć do „2. Wieści z zajezdni”