Projekt przebudowy ul. Poległych w Krzesławicach

Forumowe projekty tras drogowych, tramwajowych, pętli.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Projekt przebudowy ul. Poległych w Krzesławicach

#1 Post autor: Cukier » 15 cze 2018, o 00:30

W nawiązaniu do mojego wcześniejszego postu: https://www.pkk.info.pl/viewtopic.php?p=205853#p205853
Wie ktoś może, dlaczego na ulicy Poległych w Krzesławicach jadąc od ul. Jagiełły do Kocmyrzowskiej na całym odcinku obowiązuje zakaz zatrzymywania się? Wyznaczenie pasa parkingowego na praktycznie całej długości tejże ulicy od zachodniej strony (za wyjątkiem przejść dla pieszych gdzie powinny pozostać azyle a dojść powinno esowanie toru jazdy, oraz skrzyżowań gdzie powinny powstać uszy myszki Miki) nie tylko zapewniłoby mieszkańcom sporo dodatkowych miejsc parkingowych, ale przede wszystkim wpłynęłoby zbawiennie na bezpieczeństwo. Obecnie jezdnia ma tam około 9 metrów szerokości (a więc pas ruchu o szerokości 4.5 metra (sic!)), plus ukształtowanie terenu sprzyja rozpędzaniu się z górki. Nijak to koresponduje z ograniczeniem znakami prędkości do 40 kilometrów na godzinę. Geometria drogi NIE MOŻE stać w sprzeczności z ograniczeniem w postaci znaków. Tam gdzie jest szeroko kierowca pojedzie szybko, tam gdzie jest wąsko to zwolni. Taka jest ludzka podświadomość na co nie mamy wpływu. Kierowcy niestety bardziej się przejmują tym że na wąskiej dróżce zahaczą o coś lusterkiem, niż o to że na szerokiej drodze mogą kogoś zabić. A Poległych w Krzesławicach nie jest nawet ulicą klasy Z, tylko co najwyżej L (lokalna). A pas ruchu na ulicy klasy L musi mieć minimum 2.75m, co w warunkach zabudowy (a trudno ich odmówić ulicy osiedlowej!) można zwęzić nawet 2.50m. To samo rozporządzenie też mówi, że z różnych przesłanek ("prognozowana struktura rodzajowa lub ilościowa ruchu") można na drogach klasy L zwiększyć szerokość pasa ruchu ponad minimum, lecz uwaga: do MAKSYMALNIE 3.50 metra.

W związku z powyższym wytyczenie pasa postojowego o szerokości 2.50 metra, pozostawia na jezdni dwa pasy ruchu o szerokości po 3.25 metra, co już spełnia wymogi rozporządzenia i jest też rozsądne biorąc pod uwagę ruch autobusów na tej ulicy, co podchodzi pod strukturę rodzajową ruchu.

A biorąc się za reorganizację tej ulicy, należałoby również koniecznie przenieść przystanek "os. Na Stoku Szkoła" (kierunek Jagiełły), który jest zlokalizowany w niespełniającej żadnych norm przyzwoitości zatoce parkowania prostopadłego. Przystanek powinien zostać przeniesiony naprzeciwko przystanku w stronę przeciwną, wraz z rozbudową azylu i przeniesieniem przejścia dla pieszych. Rejon szkoły podstawowej to miejsce, gdzie piesi powinni być w sposób nadzwyczajny chronieni, bo są to w dużej mierze dzieci, które z definicji nie muszą znać przepisów ruchu drogowego, nie muszą być odpowiedzialne i nie muszą zdawać sobie sprawy z powagi zagrożenia. Dlatego w rejonie szkół podstawowych autobus powinien uspokajać ruch wstrzymując go z jednego czy nawet w skrajnych przypadkach z obu kierunków, a nie zjeżdżać do zatoki umożliwiając samochodom pozbycie się zawalidrogi i dodanie gazu! A zatoka parkowania prostopadłego powinna służyć do tego, do czego została zbudowana, bo tylko do tego się nadaje. Jako zatoka autobusowa zdecydowanie NIE! Tak samo zresztą jak w przypadku przystanku "Bosaków" w stronę Miechowity i zapewne jeszcze z co najmniej tuzina takich przypadków w skali miasta.
Przedstawiam swoją propozycję niewielkiej przebudowy i organizacji ruchu w rejonie przystanku "os. Na Stoku Szkoła". Główne założenie to podniesienie bezpieczeństwa, ale również komfortu korzystania z autobusów w rejonie szkoły podstawowej oraz zapewnienie większej liczby miejsc parkingowych dla okolicznych mieszkańców. W celu realizacji tych założeń zlikwidowana zostałaby niefunkcjonalna zatoka autobusowa (zamiana na parking prostopadły) i powstałyby bezpieczne przystanki autobusowe znacząco zniechęcające do omijania / wyprzedzania autobusu - nie da się tego wykonać nie przejeżdżając z drugiej strony wyspy dzielącej pod prąd. Przystanek autobusowy posiadałby przejścia dla pieszych z obu stron, plus duży azyl na środku, więc nawet dzieci wychodzące zza autobusu nie powinny być narażone na niebezpieczeństwo.

Przede wszystkim zbyt szeroka jezdnia zostałaby na każdym fragmencie zwężona do 3,25m (3m w rejonie przystanku) i poza przystankiem zostałby wytyczony pas parkowania równoległego o szerokości 2,5m. Dodatkowo celowo pas parkowania byłby po stronie przed przejściem, powodując esowanie toru jazdy tuż przed przejściem. Gdyby te wszystkie zabiegi okazały się niewystarczające, to w obrębie przystanku można zainstalować jeszcze progi zwalniające wyspowe.

https://drive.google.com/file/d/1p6hnV2 ... sp=sharing

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Projekty infrastruktury transportowej”