Pętla tramwajowa Kombinat

Forumowe projekty tras drogowych, tramwajowych, pętli.

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Pętla tramwajowa Kombinat

#76 Post autor: Cukier » 6 sie 2016, o 21:01

Aktualizacja mojej koncepcji, zdaje się już piąta. Tym razem bazą był projekt ZIKiTu - dzięki temu wiedziałem dokładnie jaki teren mogę zagospodarować.

Na rysunku brakuje w zasadzie tylko szczegółów technologii budowy torów (gdzie w betonie, gdzie tłuczeń / zielone), barierek i pokazania pojemności poszczególnych pętli. Kiedyś to dokończę, póki co mogę powiedzieć że na pętli autobusowej na jednym stanowisku powinny się zmieścić 2 przegubowce / 3 solówki, zaś na małej pętli tramwajowej zmieszczą się 3 Krakowiaki (na dużej nie liczyłem, ale zapewne więcej).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/204 ... nat_50.png

chlorofil
Dyrektor
Posty: 1072
Rejestracja: 26 sie 2013, o 21:29
Lokalizacja: Ziemia

Pętla tramwajowa Kombinat

#77 Post autor: chlorofil » 6 sie 2016, o 21:17

Projekt Cukiera na pewno lepszy niż ZIKIT-u. Są wspólne przystanki A+T.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Pętla tramwajowa Kombinat

#78 Post autor: Mistrzejowiczanin » 6 sie 2016, o 21:22

Cukier pisze:Aktualizacja mojej koncepcji, zdaje się już piąta. Tym razem bazą był projekt ZIKiTu - dzięki temu wiedziałem dokładnie jaki teren mogę zagospodarować.

Na rysunku brakuje w zasadzie tylko szczegółów technologii budowy torów (gdzie w betonie, gdzie tłuczeń / zielone), barierek i pokazania pojemności poszczególnych pętli. Kiedyś to dokończę, póki co mogę powiedzieć że na pętli autobusowej na jednym stanowisku powinny się zmieścić 2 przegubowce / 3 solówki, zaś na małej pętli tramwajowej zmieszczą się 3 Krakowiaki (na dużej nie liczyłem, ale zapewne więcej).

https://dl.dropboxusercontent.com/u/204 ... nat_50.png
I ładnie. Podoba mi się ogólnie koncepcja przystanków autobusowo-tramwajowych, rozkładu torów, pętli autobusowej i ronda z Mrozową. Projekt ZIKiT-u też dobry, ale ten lepszy. :)
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

bomsiarz
Dyspozytor
Posty: 578
Rejestracja: 12 wrz 2015, o 19:17
Lokalizacja: Prądnik Czerwony

Pętla tramwajowa Kombinat

#79 Post autor: bomsiarz » 6 sie 2016, o 23:29

Świetna koncepcja. :thumbup: Zdecydowanie lepiej rozwiązana pętla i podoba mi się koncepcja ronda przy skrzyżowaniu z Mrozową. No i przede wszystkim lepiej rozplanowane niż w projekcie ZIKiTu.

Choć zastanawiam się czy nie byłoby lepiej przystanku dla tramwajów przy postoju dla autobusów zrobić na środkowym torze, aby tramwaje jadące od Kopca Wandy zabierały pasażerów z przystanku A+T na al. Solidarności.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Pętla tramwajowa Kombinat

#80 Post autor: Cukier » 7 sie 2016, o 02:10

Ależ będą zabierały, peron przy pętli autobusowej w założeniu ma być końcowym dla ewentualnej linii od Kopca Wandy :)

kucyk
Dyrektor
Posty: 3072
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Pętla tramwajowa Kombinat

#81 Post autor: kucyk » 7 sie 2016, o 10:17

Cukier pisze:Ależ będą zabierały, peron przy pętli autobusowej w założeniu ma być końcowym dla ewentualnej linii od Kopca Wandy :)
Cukier. Podziwiam Twój zapał, czas poświęcony na ten projekt. Wszystko jest niby okej ale.... jednak widzę w tym opracowaniu kilka "minusów". :]
Pierwszy "-" jak dla mnie. Osobiście uważam, ze przy tak zaprojektowanej pętli autobusowej w środku pętli tramwajowej przegubowe autobusy będą miały na 100 procent problemy z poruszaniem na tak zaprojektowanym łuku aby dojechać do peronów. =P
Kolejny i chyba ostatni "-" tego projektu dotyczy tego ronda z ulicą Mrozową. Owszem ładnie to wygląda ale czy jest ono tam tak potrzebne? Ruch tam z tego co obserwuję jest znikomy a niepotrzebnie zmuszasz w tym projekcie motorniczych do kilku zwolnień (zatrzymań) tuż przed rondem jak i na rondzie. Osobiście uważam, że motorniczowie tramwajów powinni mieć na tym odcinku od Kombinatu do zajezdni Nowa Huta możliwość jak najszybszej jazdy bez zbędnych zatrzymań jakie im serwujesz. Tak zaprojektowane układy naprawdę nie zachęcaja do pozostawienia samochodów i korzystania z komunikacji miejskiej na czym chyba nam wszystkim zależy. :] Prawda?
To chyba na tyle ode mnie. Resztę jestem w stanie zaakceptować. ;D

suchy
Dyrektor
Posty: 2436
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Pętla tramwajowa Kombinat

#82 Post autor: suchy » 7 sie 2016, o 12:09

kucyk pisze:Cukier. Podziwiam Twój zapał, czas poświęcony na ten projekt. Wszystko jest niby okej ale.... jednak widzę w tym opracowaniu kilka "minusów". :]
Też miałem podobne przemyślenia i się zastanawiałem, czy pisać tutaj o nich - bo i tak mało prawdopodobne, że ZIKiT się takim autorskim projektem zainteresuje, więc Cukier robi go raczej dla swojej satysfakcji ;)
1 - zamiast robić na pętli takie zawijasy, autobusy mogłyby mieć swój przystanek końcowy zaraz na początku peronu (po skręcie z Solidarności), a potem mogłyby od razu skręcać w lewo na plac postojowy.
2 - ronda projektuje się raczej tam, gdzie ruch z KAŻDEGO wlotu jest dość duży, a na przykład jeden z tych wlotów jest podporządkowany i z tego powodu się korkuje. W tym przypadku, ruch na Ujastku jest przeciętny i najczęściej idzie "na wprost", zaś na Mrozowa wręcz ZNIKOMY - jakieś kilka-kilkanaście aut/h. To nie centrum miasta z ruchem jak na Grzegórzeckim czy Mogilskim, gdzie w ciągu godziny przejeżdża kilka-kilkanaście tys. pojazdów :]

Ponadto, tak jak Kucyk napisał, również motorniczym się utrudnia pracę - np. przez to, że zwrotnice są na płycie ronda - a przypominam przepisy MPK, zezwalające na przejazd po iglicach i krzyżakach max 10km/h. Więc zanim 42m Pesa przetoczy się od strony zajezdni w kierunku Kombinatu, to kierowcy postoją sobie grzecznie jakieś 20-30 sekund - nie wiem tylko po co, skoro w obecnym stanie mogą jechać równolegle do jadącego tramwaju :puppyeyes:
Ostatnio zmieniony 7 sie 2016, o 13:01 przez suchy, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2612
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Pętla tramwajowa Kombinat

#83 Post autor: scyzor663 » 7 sie 2016, o 12:31

Też uważam, że to rondo tam jest zbędne ale jeśli by się chciało zrealizować taki układ to torowisko i tak musi się przeciąć z jezdnią z kierunku zajezdnia-Kombinat.

Impuls
Dyrektor
Posty: 1557
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 19:09
Lokalizacja: Kraków

Pętla tramwajowa Kombinat

#84 Post autor: Impuls » 7 sie 2016, o 12:46

Po oddaniu trasy S7 do Kopca Wandy w 2017 roku ruch pod Kombinatem i wzdłuż ul. Ujastek będzie bardzo duży. Przy u. Ujastek Mogilski będzie koniec S7 i w naturalny sposób potok aut wpadnie w al. Solidarności a później w Ujastek. Tylko część ruchu przejmie Ptaszyckiego. Dopóki nie wybudują następnego odcinka S7 za 5-8 lat tędy będzie tranzyt. Dlatego skrzyżowania pod Kombinatem w relacji al.Solidarności - Ujastek czy Ujastek - Mrozowa powinny być jak najprostsze i z pierwszeństwem w obu kierunkach (w tym drugim przypadku wzdłuż Ujastek). Najlepiej aby pozostały w sposób zbliżony do obecnego stanu.

suchy
Dyrektor
Posty: 2436
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Pętla tramwajowa Kombinat

#85 Post autor: suchy » 7 sie 2016, o 13:09

scyzor663 pisze:Też uważam, że to rondo tam jest zbędne ale jeśli by się chciało zrealizować taki układ to torowisko i tak musi się przeciąć z jezdnią z kierunku zajezdnia-Kombinat.
No ok, ale do tego przecięcia nie jest potrzebne rondo to raz. Dwa - jeśli tramwaj ma zjechać na środek drogi, to niech to zrobi POZA zwrotnicami, jak już zdąży nabrać prędkości. Bo w obecnym projekcie Cukra tramwaj zjeżdża z wydzielonego torowiska na środek (rondo), gdzie ZWALNIA do 10km/h i toczy się z tą prędkością przez całą płytę ronda (bo zwrotnice).

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Pętla tramwajowa Kombinat

#86 Post autor: Cukier » 7 sie 2016, o 15:14

kucyk pisze:Osobiście uważam, ze przy tak zaprojektowanej pętli autobusowej w środku pętli tramwajowej przegubowe autobusy będą miały na 100 procent problemy z poruszaniem na tak zaprojektowanym łuku aby dojechać do peronów.
O który łuk dokładnie chodzi? Jeśli chodzi o pętelkę do nawracania to i tak jest ona większa choćby od tej w Olszanicy czy Mydlnikach.
kucyk pisze:Kolejny i chyba ostatni "-" tego projektu dotyczy tego ronda z ulicą Mrozową. Owszem ładnie to wygląda ale czy jest ono tam tak potrzebne? Ruch tam z tego co obserwuję jest znikomy
No to widocznie zbyt mało tam przebywasz, żeby dokonać miarodajnych obserwacji. W godzinach przełamania zmian, zwłaszcza rannej i popołudniowej korek potrafi się ciągnąć przez (czasem nawet więcej niż) pół Ujastka i Mrozowej. Głównym czynnikiem korkującym (oprócz nadmiaru samochodów) jest rozwleczony sznurek pieszych, którzy zamiast grupkami idą często w pojedynkę. Dzięki temu że Ujastek ma pierwszeństwo, to na tej ulicy korek jeszcze jako tako się rozładowuje, natomiast wyjazd w lewo z Mrozowej jest prze**bany i w projekcie ZIKiTu się nic w tej materii nie zmieni, czy nawet wręcz się pogorszy, bo zniknie ten bufor na wyspie dzielącej, który pozwala podzielić ustępowanie pierwszeństwa na dwie raty.
Impuls pisze:Po oddaniu trasy S7 do Kopca Wandy w 2017 roku ruch pod Kombinatem i wzdłuż ul. Ujastek będzie bardzo duży. Przy u. Ujastek Mogilski będzie koniec S7 i w naturalny sposób potok aut wpadnie w al. Solidarności a później w Ujastek. Tylko część ruchu przejmie Ptaszyckiego. Dopóki nie wybudują następnego odcinka S7 za 5-8 lat tędy będzie tranzyt.
Zauważ że skrzyżowanie przebudowuje się raz na kilkadziesiąt lat i trzeba patrzeć w nieco dalszą przyszłość niż prowizoryczny zjazd S7 w Ujastek Mogilski. Widać to chociażby na projekcie ZIKiTu w postaci drogi 2x2 (+ dwustronna DDR) skierowanej w kierunku Bramy Głównej kombinatu. Dla mnie jest to jawna insynuacja, że powstanie przedłużenie al. Solidarności przez obecny teren Kombinatu, które będzie drogą publiczną prowadzącą gdzieś w kierunku Ruszczy.

Taka droga jest zaznaczona na wielu planach, podobnie jak przedłużenie ul. Mrozowej wzdłuż torów kolejowych aż do ul. Sawy-Calińskiego - a to już oznacza że ul. Mrozowa nie będzie tylko niemalże ślepą uliczką dojazdową na teren kombinatu, ale jedną z ważniejszych tras tranzytowych we wschodniej części miasta.
Impuls pisze:Dlatego skrzyżowania pod Kombinatem w relacji al.Solidarności - Ujastek czy Ujastek - Mrozowa powinny być jak najprostsze i z pierwszeństwem w obu kierunkach (w tym drugim przypadku wzdłuż Ujastek). Najlepiej aby pozostały w sposób zbliżony do obecnego stanu.
Rondo najkorzystniej wpływa na bezpieczeństwo, płynność ruchu i tym samym na przepustowość.
kucyk pisze:niepotrzebnie zmuszasz w tym projekcie motorniczych do kilku zwolnień (zatrzymań) tuż przed rondem jak i na rondzie. Osobiście uważam, że motorniczowie tramwajów powinni mieć na tym odcinku od Kombinatu do zajezdni Nowa Huta możliwość jak najszybszej jazdy bez zbędnych zatrzymań jakie im serwujesz.
I tak mamy ograniczenia do 10 km/h na rozjazdach a tymi jest Ujastek wręcz naszpikowany, więc trudno mówić o atrakcyjności tranzytowej tej trasy.
suchy pisze:Dwa - jeśli tramwaj ma zjechać na środek drogi, to niech to zrobi POZA zwrotnicami, jak już zdąży nabrać prędkości. Bo w obecnym projekcie Cukra tramwaj zjeżdża z wydzielonego torowiska na środek (rondo), gdzie ZWALNIA do 10km/h i toczy się z tą prędkością przez całą płytę ronda (bo zwrotnice).
Jeśli to tak istotny problem to zawsze można zlikwidować rozjazdy z Mrozowej w kierunku Elektromontażu. Nic tędy liniowo nie jeździ, wyjazdy na linię mogą się odbywać z nawrotką na Kombinacie.

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2039
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Pętla tramwajowa Kombinat

#87 Post autor: Sgriffin » 7 sie 2016, o 15:46

suchy pisze: 2 - ronda projektuje się raczej tam, gdzie ruch z KAŻDEGO wlotu jest dość duży
Generalnie główną przesłanką do zbudowania ronda jest duże natężenie na relacjach skrętnych.

Jeżeli wszyscy jadą na wprost to bardziej opłacają się światła ;)
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Projekty infrastruktury transportowej”