Studium rozwoju Krakowa do 2050

Budynki, parki, osiedla, planowanie przestrzenne, bilbordy

Moderator: Moderatorzy

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#91 Post autor: pablo » 9 lip 2014, o 12:18

Krakowiak2013 pisze:Urzędnicy zaprojektowali nowe drogi, linie tramwajowe i przebieg metra w przygotowywanym właśnie studium zagospodarowania całego Krakowa. Przy jednej planowanej inwestycji weszli jednak w spór z mieszkańcami.
Przy jednej? Urzędnicy weszli w spór z mieszkańcami przy więcej niż jedna inwestycji. Niech gazeta krakowska nie kłamie.

Krakowiak2013
Dyrektor
Posty: 7016
Rejestracja: 1 sie 2013, o 08:24
Lokalizacja: Kraków

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#92 Post autor: Krakowiak2013 » 10 lip 2014, o 08:30

Kraków ma nowe studium. Będzie obowiązywać do 2030 roku

Wiceprezydent Elżbieta Koterba, która kierowała pracami nad studium uważa, iż Kraków dzięki studium będzie miastem bardziej przyjaznym. Pod inwestycje przeznaczone zostały wszystkie tereny, które wymagają rewitalizacji. Jak podkreśla wiceprezydent, planistom zależało szczególnie, by tworzyć miasto zwarte, ekologiczne, by jego zabudowa nie rozlewała się w sposób chaotyczny. Studium to skomplikowany dokument, który przesądza o tym, jak będzie się rozwijało miasto przez najbliższe kilkanaście lat.
Nowe studium to nie tylko plany przebiegu nowych ścieżek rowerowych czy linii tramwajowych, ale też trzech linii metra. Metro może być potrzebne, bo planiści założyli, iż do 2030 roku liczba mieszkańców wzrośnie do 1,2 mln osób. Ważnym elementem studium są projekty strategiczne, czyli obszary wyznaczane pod duże inwestycje. Jedną z takich inwestycji będą Nowa Huta Przyszłości, obszar przy lotnisku w Balicach oraz obszar Płaszów-Rybitwy. Studium, które ma zastąpić dokument z 2003 roku pracowano przez siedem lat. Kilkuosobowemu zespołowi przewodniczyła wiceprezydent Elżbieta Koterba. Przed ostatnimi wakacjami projekt został wyłożony do publicznego wglądu. Wtedy to aktywiści miejscy organizowali maratony pisania uwag do studium, ostrzegając, iż w planach jest zabudowa ogródków działkowych czy brzegów Bagrów. Do studium ostateczne złożono ponad 8,5 tysiąca uwag. Uwagi dotyczyły obrony ogródków działkowych oraz wiele osób chciało zmiany działek z rolnych na budowlane, które z czasem stało się sprzeczne z inicjatywami społecznymi, którym zależało, aby w mieście było jak najwięcej zielonych terenów. Projekt po konsultacjach społecznych trafił do radnych i wczoraj podczas obrad rady miasta został przyjęty.
Znaczenie dla zwykłych mieszkańców
W nowym studium są nie tylko plany przebiegu nowych ścieżek rowerowych czy linii tramwajowych, ale też trzech linii metra. Najwcześniej ma szansę powstać ta z Nowej Huty do Bronowic. Może być potrzebna, bo planiści założyli, że do 2030 r. liczba mieszkańców wzrośnie do 1,2 mln osób.
Ważnym elementem studium są tzw. projekty strategiczne, czyli obszary wyznaczone pod duże inwestycje. Najważniejszy z nich to Nowa Huta Przyszłości (centrum logistyczne, park technologiczny i część rekreacyjną), obszar przy lotnisku w Balicach (głównie funkcja wystawienniczo-targowa i biznesowa) i obszar Płaszów-Rybitwy. Ten ostatni to jedyne miejsce, gdzie będzie można wznosić budynki powyżej 55 metrów wysokości.
Jakie praktyczne znaczenie ma studium dla zwykłych mieszkańców? Grzegorz Stawowy, przewodniczący komisji planowania przestrzennego: - Choćby takie, że kilkanaście tysięcy osób uzyskało możliwość, by w przyszłości ich działki były przeznaczone pod budownictwo jednorodzinne. Poza tym zaznaczono przebieg 18 tras rowerowych, a także miejsca pod nowe parki, m.in. na Ruczaju, os. Złocień czy przy ul. Cegielnianej. Można też powiedzieć, że Kraków odchodzi od przemysłu na rzecz usług, bo wiele terenów przemysłowych i przemysłowo-usługowych przekwalifikowano na usługowe.
http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,35798, ... _2030.html

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#93 Post autor: pablo » 10 lip 2014, o 11:31

Krakowiak2013 pisze:planiści założyli, iż do 2030 roku liczba mieszkańców wzrośnie do 1,2 mln osób
Nie mieszkańców, tylko mieszkańców+przyjezdnych :hihi:
Krakowiak2013 pisze:obszar przy lotnisku w Balicach
Jakim to cudem miasto Kraków ma w swoim studium tereny znajdujące się poza miastem?
Krakowiak2013 pisze:Można też powiedzieć, że Kraków odchodzi od przemysłu na rzecz usług, bo wiele terenów przemysłowych i przemysłowo-usługowych przekwalifikowano na usługowe.
Część terenów to raczej powinni przekwalifikować na komunikacyjno-okopowe, patrząc na przyrastającą ilość szerokich arterii otaczanych ekranami. Ale lud zadowolony - zwłaszcza ten spod Krakowa. :sugoi:

Awatar użytkownika
adamp55kr
Dyspozytor
Posty: 645
Rejestracja: 11 lut 2014, o 14:16
Lokalizacja: Krakow

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#94 Post autor: adamp55kr » 10 lip 2014, o 12:43

pablo pisze:
Krakowiak2013 pisze:obszar przy lotnisku w Balicach
Jakim to cudem miasto Kraków ma w swoim studium tereny znajdujące się poza miastem?
Obszar przy balickim lotnisku na prawo od drogi wojewódzkiej 774 (tej, którą kursują "208" i "209") leży w granicach Krakowa. Zobacz przebieg granic na mapie:
http://kmkrakow.atlaskolejowy.pl/
Pozdrawiam - Adam

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#95 Post autor: pablo » 10 lip 2014, o 13:05

adamp55kr pisze:
pablo pisze:
Krakowiak2013 pisze:obszar przy lotnisku w Balicach
Jakim to cudem miasto Kraków ma w swoim studium tereny znajdujące się poza miastem?
Obszar przy balickim lotnisku na prawo od drogi wojewódzkiej 774 (tej, którą kursują "208" i "209") leży w granicach Krakowa. Zobacz przebieg granic na mapie:
http://kmkrakow.atlaskolejowy.pl/
Czyli zastosowano skrót myślowy, który wyprowadził mnie w pole (no bo skoro Balice, to już nie w Krakowie). Dzięki za podanie, o który to teren chodzi. Mogli chociaż napisać "teren w Olszanicy, nieopodal lotniska w Balicach".

brovar
Dyrektor
Posty: 5165
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 03:47
Lokalizacja: - KrK

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#96 Post autor: brovar » 15 lip 2014, o 20:58

Cukier pisze:Nikt im nie każe jechać przez Gustawa Morcinka. Myślę że tu chodzi głównie o połączenie z Mistrzejowicką i dalej Łowińskiego / Makuszuńskiego pozwalające dostać się z północy Huty na jej wschód omijając właśnie zakorkowaną Piasta Kołodzieja, rejon R. Piastowskiego i dalej ciąg Mikołajczyka, Obrońców Krzyża czy rejon skrzyżowania Okulickiego / Kupały.

Zresztą takie połączenie byłoby nawet w przyszłości nie głupie, bo można by wydłużyć "153" przez nową drogę wzdłuż torów i Gustawa Morcinka do Zesławic :thumbup:
Na podstawie planów Krakowa i pozwoleń środowiskowych trwających o pozwolenie budowy bloków pozwoliłem sobie przedstawić otoczenie łącznie z drogą która jest planowana a o której tutaj dyskutujemy. Uważasz że lepsza byłaby ta droga przy PKP?
Obrazek

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Studium rozwoju Krakowa do 2050

#97 Post autor: Cukier » 15 lip 2014, o 21:33

brovar pisze:Uważasz że lepsza byłaby ta droga przy PKP?
Tak, tranzyt powinien się odbywać z dala od zabudowań. A odcinek od Piasta Kołodzieja do wschodniej części czerwonego i zielonego bloku powinien albo być ślepy, albo skierowany na północ i tam połączony z Powstańców. Grunt żeby droga biegnąca blisko zabudowań nie była tą najszybszą i najprostszą, bo taka powinna być ta wzdłuż torów, gdzie nikomu to nie będzie przeszkadzać.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Strategia Rozwoju Miasta

#98 Post autor: Łukasz » 22 lut 2016, o 21:21

Kraków w 2030 roku: nowoczesny, bogaty, bezpieczny i otwarty
http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,4442 ... warty.html

bomsiarz
Dyspozytor
Posty: 578
Rejestracja: 12 wrz 2015, o 19:17
Lokalizacja: Prądnik Czerwony

Strategia Rozwoju Miasta

#99 Post autor: bomsiarz » 22 lut 2016, o 21:27

Ja się obawiam o rozwój tego miasta. Zapewne ponastawiają kilometry ekranów i wybetonują resztki trawników w mieście. Zamiast zielonych torowisk, dostaniemy to co na al. Jana Pawła II po remoncie. Naprawdę, jeżeli sytuacja się nie zmieni to to miasto będzie przypominać betonowego molocha.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Strategia Rozwoju Miasta

#100 Post autor: Mistrzejowiczanin » 22 lut 2016, o 21:34

lukaskrk pisze:Kraków w 2030 roku: nowoczesny, bogaty, bezpieczny i otwarty
http://krakow.wyborcza.pl/krakow/1,4442 ... warty.html
Kraków w dniu dzisiejszym też jest nowoczesny, bogaty (oczywiście dopóki nie zapłaci janosikowego) i bezpieczny. A otwarty to nie wiadomo na co ma być, bo zamknięty nie jest. Pożyjemy, zobaczymy. Może skoczy milion mieszkańców, może będzie mniej. Może będzie tak jak napisano w artykule, może być inaczej. Nie ma co spekulować. :hmm:
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Festence
Dyspozytor
Posty: 590
Rejestracja: 8 maja 2012, o 16:42
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Strategia Rozwoju Miasta

#101 Post autor: Festence » 22 lut 2016, o 21:37

bomsiarz pisze:Ja się obawiam o rozwój tego miasta. Zapewne ponastawiają kilometry ekranów i wybetonują resztki trawników w mieście. Zamiast zielonych torowisk, dostaniemy to co na al. Jana Pawła II po remoncie. Naprawdę, jeżeli sytuacja się nie zmieni to to miasto będzie przypominać betonowego molocha.
Dokładnie. Strach się bać, co będzie w przyszłości. Kierunek, w jakim podążąmy jest jednoznacznie negatywny, beton, i ekrany. Nic więcej.

chlorofil
Dyrektor
Posty: 1072
Rejestracja: 26 sie 2013, o 21:29
Lokalizacja: Ziemia

Strategia Rozwoju Miasta

#102 Post autor: chlorofil » 22 lut 2016, o 23:06

bomsiarz pisze:Zamiast zielonych torowisk
Torowiska nie mają być zielone tylko asfaltowe - jedna wspólna trasa A+T.

To co zabija rozwój miasta to blokowania zabudowy w górę. Dlatego każdy wolny skrawek będzie zapełniony. Jak nie można w górę, to trzeba wszerz.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Strategia Rozwoju Miasta

#103 Post autor: tomek_m » 22 lut 2016, o 23:08

Mistrzejowiczanin pisze:Może skoczy milion mieszkańców
Jak na razie to jest emigracja mieszkańców, powolna ale jednak.

bomsiarz
Dyspozytor
Posty: 578
Rejestracja: 12 wrz 2015, o 19:17
Lokalizacja: Prądnik Czerwony

Strategia Rozwoju Miasta

#104 Post autor: bomsiarz » 22 lut 2016, o 23:23

chlorofil pisze: Torowiska nie mają być zielone tylko asfaltowe - jedna wspólna trasa A+T.
Tylko po cholere taki pas np. na Mogilskiej czy Jana Pawła II, trasie na Czerwone Maki? Oczywiście tam gdzie jeździ dużo lini autobusowych to jak najnajbardziej powinno się położyć asfalt na torowisku, by mógł po nich jeździć też autobus. Tylko nie wszędzie, bo naprawdę, nie opłaca się w niektórych miejscach.

aislinnek
Dyspozytor
Posty: 508
Rejestracja: 24 lis 2014, o 00:30

Strategia Rozwoju Miasta

#105 Post autor: aislinnek » 23 lut 2016, o 00:21

chlorofil pisze:Jak nie można w górę, to trzeba wszerz.
It's not as easy as it looks.

Nie ma zainteresowania wysoką zabudową, bo to droższe, trudniejsze konstrukcyjnie itd. itd. A póki grunty są relatywnie tanie to nie każdemu będzie się chciało budować w górę. Tutaj akurat receptą mogłoby być metro.

ODPOWIEDZ

Wróć do „II. Architektura i zagospodarowanie przestrzeni”