[T] Projekt tramwajowy Kaszmira

Forumowe projekty siatki połączeń

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#16 Post autor: Lw25 » 16 wrz 2018, o 23:15

Cukier pisze:
Lw25 pisze:@Cukier
Zastanawiam się czy jest sens tworzyć tyle linii. "44" jest w Twoim układzie linią właściwie bez sensu.
Jedyną linią która się tworzy jest "15". A biorąc pod uwagę ile linii się likwiduje ("2", "11", "19") bilans wciąż wychodzi korzystny. Owszem, zgadzam się że "44" w takim układzie jest potworkiem, nie mniej jednak nie uważam jej za potworek absolutnie zbędny. Wolę by na Bronowicach była mocna "4" dzięki "15" - i to faktycznie mocna, bo razem dająca f~7,5/7.5/10/10 na wspólnym odcinku do Placu Centralnego - niż trzymać obecny układ z bardziej przydatnym "44". Natomiast to że "44" się nie przyda już po zachodniej stronie, to nie znaczy, że B1 nie potrzebuje niczego więcej niż "4" do Śródmieścia, a na Wieczystej jest nadmiar kursów. Odcinek Czyżyńskie - Mogilskie urbanizuje się coraz bardziej - czy to przy Arenie, czy to Orlińskiego - i nawet kursy na sztukę są i będą tam potrzebne, żeby odciążyć linie zbierające potoki z Huty. A podbieracz pasażerów który kursuje do Dworca i na Nowy Kleparz to całkiem dobry podbieracz.
Tylko czy nie lepiej to wzmocnienie "4" zrealizować poprzez włączenie tych kursów do "4" zamiast nowej linii. A jeśli już nadawać im jakiś numer to bardziej logiczne jest "44" niż "15". Ja bym raczej optował za włączeniem tych kursów do "4" jako wariantu. Realizacja nie jest możliwa przed remontem Bronowic, a po powinny być już Solarisy, więc będzie można puścić coś niskiego na dodatkowe brygady "4".
Nie neguję zasadności dodatkowych kursów na odcinku Czyżyńskie-Mogilskie. Powiedziałem, że nie mam lepszego pomysłu. Chociaż w sumie mam. A może by tak wzmocnić "9"? Ewentualnie można wzmocnić "5", ze skróceniem kursów do "DT", ale po pierwsze, pewnie Tunel nie wyrobi, po drugie, "5" nie ma problemów z zapełnieniem.
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7350
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#17 Post autor: Locutus » 17 wrz 2018, o 06:47

Kitek pisze: Owszem, jest to potrzebna relacja, ale nie ma możliwości jej pozostawienia, bo coś musi jechać na Cmentarz Rakowicki.
I właśnie dlatego uważam, że po prostu nie należy mieszać w obecnej siatce, która jest bliska optimum.
Kitek pisze: Pytanie co jest ważniejsze? Dojazd do Poczty Głównej czy na Basztową?
Zobacz sobie wymianę pasażerską na jednym i drugim przystanku, a sam odpowiesz sobie na to pytanie.
Kitek pisze: Z Kurdwanowa jest "184" na Stradom, poza tym "6" tłumów nie wozi, nie widziałem jej od dawna porządnie zapełnionej czy to w centrum czy pod Koroną w obydwie strony, zresztą przesiadka na Kablu na "13" czy na Dworcowej na "11"/"13" jadąc w kierunku centrum zajęłaby tylko chwilę.
Nie zauważyłem, żeby w propozycji Kaszmira padł pomysł wzmocnienia trzynastki. A w sytuacji gdy linia ta robi bokami, dorzucanie jej kolejnych pasażerów skończy się tragicznie.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

brovar
Dyrektor
Posty: 5148
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 02:47
Lokalizacja: - KrK

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#18 Post autor: brovar » 17 wrz 2018, o 09:10

Kaszmir pisze:Rozmyślałem nad zmianami w siatce tramwajowej. Żadna rewolucja, a jedynie drobne usprawnienia. Dyskusja oczywiście czysto akademicka, projekt tak dla zabawy.

"2": likwidacja (w zamian zmiany tras "10" i "14")
"6": likwidacja (w zamian wzmocnienie "24" i zmiana trasy "11")
"10": Borek Fałęcki - Łagiewniki - jak obecnie - Dworzec Główny - Lubicz - Cmentarz Rakowicki
"11": Mały Płaszów - jak obecnie - Korona - Krakowska - Plac Wszystkich Świętych - Salwator (wchłonięcie obecnej "6")
"14": Mistrzejowice - jak obecnie - T. Bagatela - Salwator
"15": nowa linia Pleszów - po trasie obecnej "10" - Dworzec Główny - Długa - Dworzec Towarowy
"17": jak obecnie przez Łagiewniki, wyższa częstotliwość ~f=7,5 / 15 / 20 / 20 (wchłonięcie obecnej "17" i "19")
"19": likwidacja (w zamian wydłużenie "10" i wzmocnienie "17")
"24": wyższa częstotliwość ~f=7,5 / 7,5 / 10 / 10 (wchłonięcie "6")
Sugerował bym rozważyć drobną korektę, dzięki niej Pleszów bez problemów zyskał by 26m niskopodłgowy tabor NGT6/EU8N.
"5" - Wzg - Mogilska - Lubicz - Basztowa - DT
"15" - Pleszów - Mogilska - Tunel - KG.

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2603
Rejestracja: 26 maja 2013, o 21:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#19 Post autor: scyzor663 » 17 wrz 2018, o 09:29

Na Pleszów po remoncie może jeździć niska podłoga, a ważniejszy jest bezpośredni dojazd do I obwodnicy niż do tunelu.

Kitek
Inspektor
Posty: 462
Rejestracja: 13 cze 2017, o 18:50

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#20 Post autor: Kitek » 17 wrz 2018, o 09:50

Adrian pisze:A co mają powiedzieć pasażerowie 19 i 22, którzy na Starowiślnej mają 19 w kierunku Borku oraz 22 w Borku? 22 jedzie prosto przez Kapelankę, a 19 w lewo przez Rondo Matecznego.
Dobrze, że o tym przypomniałeś. Wszyscy się już przyzwyczaili do tego, więc w wypadku "1" i "14" też nie byłoby problemów po pewnym czasie.
Cukier pisze:Odcinek Czyżyńskie - Mogilskie urbanizuje się coraz bardziej - czy to przy Arenie, czy to Orlińskiego - i nawet kursy na sztukę są i będą tam potrzebne, żeby odciążyć linie zbierające potoki z Huty. A podbieracz pasażerów który kursuje do Dworca i na Nowy Kleparz to całkiem dobry podbieracz.
Zgadzam się, obecnie mamy 24 kursy/h w szczycie na odcinku Rondo Czyżyńskie- Dworzec Główny i tramwaje są porządnie załadowane, więc utrzymanie tej liczby kursów jest konieczne.
Lw25 pisze:Nie neguję zasadności dodatkowych kursów na odcinku Czyżyńskie-Mogilskie. Powiedziałem, że nie mam lepszego pomysłu. Chociaż w sumie mam. A może by tak wzmocnić "9"? Ewentualnie można wzmocnić "5", ze skróceniem kursów do "DT", ale po pierwsze, pewnie Tunel nie wyrobi, po drugie, "5" nie ma problemów z zapełnieniem.
Wzmocnienie "9" jest ciekawym pomysłem, bo Mistrzejowice są jedyną większą pętlą w mieście bez linii tramwajowej o wysokiej częstotliwości (tutaj przynajmniej w szczycie byłaby linia co 7,5 minuty) + odciążyłaby trochę bardziej "50". Tylko czy pętla na Bieżanowie i przystanek Kabel pomieszczą dodatkowe 4 kursy/h?
Wzmocnienie "5" nie wchodzi w grę, bo tunel nie podoła. Zresztą wzmacnianie linii, które nie docierają do I obwodnicy nie wydaje się dobrym pomysłem.
Kitek pisze:Pytanie co jest ważniejsze? Dojazd do Poczty Głównej czy na Basztową?
Locutus pisze:Zobacz sobie wymianę pasażerską na jednym i drugim przystanku, a sam odpowiesz sobie na to pytanie.
Oczywiście, że większa wymiana pasażerska jest pod Pocztą Główną, ale pytałem o dojazd do którego przystanku byłby ważniejszy dla pasażerów linii pleszowskiej (do Poczty czy do Starego Kleparza).
Kitek pisze:Z Kurdwanowa jest "184" na Stradom, poza tym "6" tłumów nie wozi, nie widziałem jej od dawna porządnie zapełnionej czy to w centrum czy pod Koroną w obydwie strony, zresztą przesiadka na Kablu na "13" czy na Dworcowej na "11"/"13" jadąc w kierunku centrum zajęłaby tylko chwilę.
Locutus pisze:Nie zauważyłem, żeby w propozycji Kaszmira padł pomysł wzmocnienia trzynastki. A w sytuacji gdy linia ta robi bokami, dorzucanie jej kolejnych pasażerów skończy się tragicznie.
I tutaj masz rację, "6" zawsze tych kilkudziesięciu pasażerów "13" podbierze, dzięki czemu ta druga jeszcze jest zabieralna.
brovar pisze:Sugerował bym rozważyć drobną korektę, dzięki niej Pleszów bez problemów zyskał by 26m niskopodłgowy tabor NGT6/EU8N.
"5" - Wzg - Mogilska - Lubicz - Basztowa - DT
"15" - Pleszów - Mogilska - Tunel - KG.
Ciekawy pomysł, podoba mi się, ale...
scyzor663 pisze:Na Pleszów po remoncie może jeździć niska podłoga, a ważniejszy jest bezpośredni dojazd do I obwodnicy niż do tunelu.
...kompletne odcięcie Pleszowa od dojazdu do I obwodnicy nie przeszłoby bez echa.

obserwator
Dyspozytor
Posty: 542
Rejestracja: 23 lip 2017, o 13:19

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#21 Post autor: obserwator » 17 wrz 2018, o 10:04

Wzmocnienie "9" to też dobry pomysł. Bieżanów, Mogilska i lina 50 byłyby odciążone, a dodatkowo można by wtedy zabrać stamtąd wiedeńce i dać na niezabierlaną 13.

pjetrek
Specjalista
Posty: 262
Rejestracja: 25 cze 2017, o 10:17

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#22 Post autor: pjetrek » 17 wrz 2018, o 19:47

scyzor663 pisze:Na Pleszów po remoncie może jeździć niska podłoga...
ale po drodze jest jeszcze Ptaszyckiego i Ujastek Mogilski, które mogą stanowić przeszkodę...

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3712
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#23 Post autor: tomta1 » 17 wrz 2018, o 19:49

Ptaszyckiego idzie do remontu przecież.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10870
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#24 Post autor: Cukier » 17 wrz 2018, o 20:20

tomta1 pisze:Ptaszyckiego idzie do remontu przecież.
Nie idzie. Idzie do remontu Jana Pawła II od Centrum do Bulwarowej. O odcinku Bulwarowa - Dłubnia nic nie było mowy, poza tym coś czuję że będzie to remont na miarę Bieńczyckiej...
Kitek pisze:Wzmocnienie "9" jest ciekawym pomysłem, bo Mistrzejowice są jedyną większą pętlą w mieście bez linii tramwajowej o wysokiej częstotliwości (tutaj przynajmniej w szczycie byłaby linia co 7,5 minuty) + odciążyłaby trochę bardziej "50". Tylko czy pętla na Bieżanowie i przystanek Kabel pomieszczą dodatkowe 4 kursy/h?
Wzmocnienie "5" nie wchodzi w grę, bo tunel nie podoła. Zresztą wzmacnianie linii, które nie docierają do I obwodnicy nie wydaje się dobrym pomysłem.
No i sam sobie zaprzeczyłeś, z czym w sumie się zgadzam - wzmacnianie "9" jest pomysłem ciekawym, ale nie dobrym. Mistrzejowice może i są jedynym dużym osiedlem bez linii tramwajowej o wysokiej częstotliwości, ale są też jedynym osiedlem z którego dojazd tramwajem do centrum polega na oddalaniu się od tego centrum, a następnie jechaniu po obwodzie. Pętla Mistrzejowice jest w linii prostej od skrzyżowania Lubicz / Westerplatte oddalona o 5 km, tyleż samo jest oddalony przystanek Czyżyny. W drodze z Mistrzejowic w dużym przybliżeniu najpierw trzeba się 800m oddalić od centrum (do R. Piastowskiego), potem przejechać 2200 metrów ani nie zbliżając ani się nie oddalając od centrum (do R. Kocmyrzowskiego), by dopiero zacząć się do tego centrum zbliżać. Robiąc te same 3 km w stronę centrum najkrótszą trasą "182", można się znaleźć już na Miechowity.

Natomiast co do samej "9", to jak sam słusznie zauważyłeś, z Mogilskiej do Dworca nie ma szczególnego nadmiaru kursów i byłoby głupio zabierać z tej popularnej relacji na "9" omijającą centrum. Plus jak wcześniej słusznie zauważono, dużo ludzi od strony Huty przesiada się na tramwaje tunelowe na Mogilskim aby dojechać do Politechniki / Dworca i przesiadka z linii jadących w Lubicz jest tam 3 razy wygodniejsza od przesiadki z linii które wywożą w lewo na APW.
brovar pisze:Sugerował bym rozważyć drobną korektę, dzięki niej Pleszów bez problemów zyskał by 26m niskopodłgowy tabor NGT6/EU8N.
"5" - Wzg - Mogilska - Lubicz - Basztowa - DT
"15" - Pleszów - Mogilska - Tunel - KG.
A ja powtórzę raz jeszcze, że to "15" powinna trafić na Bronowice (najlepiej Małe) a nie "44", dzięki czemu ani Pleszów ani ciąg bronowicki nie byłby pokrzywdzony.
Kitek pisze:I tutaj masz rację, "6" zawsze tych kilkudziesięciu pasażerów "13" podbierze, dzięki czemu ta druga jeszcze jest zabieralna.
Tak samo częstsze "24" podbierze "13" pasażerów z Wielickiej do Bagateli i na ciąg bronowicki.

Kitek
Inspektor
Posty: 462
Rejestracja: 13 cze 2017, o 18:50

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#25 Post autor: Kitek » 17 wrz 2018, o 21:27

Cukier pisze:No i sam sobie zaprzeczyłeś, z czym w sumie się zgadzam - wzmacnianie "9" jest pomysłem ciekawym, ale nie dobrym. Mistrzejowice może i są jedynym dużym osiedlem bez linii tramwajowej o wysokiej częstotliwości, ale są też jedynym osiedlem z którego dojazd tramwajem do centrum polega na oddalaniu się od tego centrum, a następnie jechaniu po obwodzie.
Pełna zgoda, ale gdyby na Mistrzejowice wróciła "1" to wtedy może byłaby lepsza frekwencja w tramwaju na samych Mistrzejowicach. Jedna mocna linia jadąca do I obwodnicy mogłaby zachęcić mieszkańców do korzystania z niej (do Dworca i tak mają "182"/"482") i pomogłaby bardziej "52" podbierając jej pasażerów już od Ronda Piastowskiego jadących do Starowiślnej/Poczty Głównej. Tylko problemem byłby brak mocnej linii na Wzgórzach i wtedy pasowałoby tam dociągnąć i "9" i "14", co spowodowałoby, że na Wzgórzach byłyby aż 4 potworki i na Kocmyrzowskiej tlen w weekendy woziłby się jeszcze częściej, ponieważ byłoby 9 kursów/h zamiast obecnych 6 kursów/h. Ponadto Mistrzejowice byłyby stratne wieczorami i w weekendy :/.
Cukier pisze:A ja powtórzę raz jeszcze, że to "15" powinna trafić na Bronowice (najlepiej Małe) a nie "44", dzięki czemu ani Pleszów ani ciąg bronowicki nie byłby pokrzywdzony.
A ja zapytam raz jeszcze czy na pętli na Widoku pomieści się 24 kursy/h w szczycie?
Cukier pisze:Tak samo częstsze "24" podbierze "13" pasażerów z Wielickiej do Bagateli i na ciąg bronowicki.
To fakt, ale "24" nie podbierze pasażerów "13" jadących do Korony, na Stradom czy Plac Wszystkich Świętych, ale myślę, że przy częstszym "24" obecna częstotliwość "13" byłaby wystarczająca i nie byłoby dantejskich scen. Zresztą, z Wielickiej do Bronowic to powinna być jedna linia jeżdżąca co 5 minut w szczycie, co 7,5 w międzyszczycie oraz co 10 minut w weekendy i święta (trasa do ustalenia).

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10870
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#26 Post autor: Cukier » 17 wrz 2018, o 22:33

Kitek pisze:A ja zapytam raz jeszcze czy na pętli na Widoku pomieści się 24 kursy/h w szczycie?
Gdybyś mnie kilka lat temu zapytał, czy na Ruczaju zmieści się 28 kursów/h to bym Cię wyśmiał. A ZIKiT przez dłuższy czas puszczał tam nawet 30/h.
Kitek pisze:To fakt, ale "24" nie podbierze pasażerów "13" jadących do Korony, na Stradom czy Plac Wszystkich Świętych,
Czy ja wiem czy tak nie podbierze.. Duża część Kazmierza jest w porównywalnym zasięgu Starowiślnej co i Krakowskiej, kwestia tylko tego w którą stronę pójdzie się na przystanek. Plac Wszystkich Świętych również jest na tyle blisko Poczty, że jeśli ktoś idzie do wnętrza I obwodnicy to naprawdę mu to bez większej różnicy.

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#27 Post autor: Lw25 » 18 wrz 2018, o 14:56

@Cukier, nie rozumiem Twojego uporu, żeby Pleszów i Bronowice koniecznie łączyła "15", co wprowadzi dodatkowe zamieszanie, a nie "44", co funkcjonuje teraz albo wariant "4", co będzie można sprawdzić przy remoncie Bronowic, bo "73" będzie jeździć raz na Wzgórza, raz na Kopiec.
Dodatkowo wpadł mi do głowy kolejny pomysł na lepsze zagospodarowanie środków niż Twoja "44". Podbić "182" i "482" do f~5 w szczycie. Akurat mamy duży nadmiar 12 metrowców...
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10870
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#28 Post autor: Cukier » 18 wrz 2018, o 15:39

A pomyślałeś o tym, że byłaby to podstawowa linia na Pleszowie, a na czterdziestki biletów okresowych nie można kupić? Zaś czwórkę kursującą wariantowo co drugim kursem raz na Wzgórza raz na Pleszów uważam za absurd. Warianty są fajne, ale gdy jeden zawiera się w drugim, a nie gdy się rozgałęziają i stanowią de facto dwa niezależne byty.

FYI, mnie też nijak nie pasuje ten numer "15". Ale uważam go za mniejsze zło niż przenumerowanie "14" od lat jeżdżącej na Mistrzejowice i Aleją Pokoju. To samo w kwestii "24". A trasa "15" sprzed 2012 wciąż jest wiecznie żywa w pamięci krakowian i nowa inkarnacja by się z nią znacznie pokrywała.

I w żadnym razie nie neguję, że Mistrzejowice potrzebują autobusowych wzmocnień, ale ta potrzeba bynajmniej nie usprawiedliwia cięcia relacji Wieczysta - Dworzec. Poza tym zanim zaczniemy fantazjować o f~5 to może najpierw puśćmy przeguby, to samo na "304". Powyżej pewnych częstotliwości doktryna mniejszych pojazdów a częściej nie przynosi zauważalnych korzyści.

A przy beznadziejnym modelu rozliczeniowym MPK z taką samą stawką za solówkę co i przeguba rodzi to spore wydatki, ale też i realne problemy - przypominam że cały kraj zmaga się z deficytem kierowców autobusów. W stolicy MZA mówi o 300 brakujących kierowcach.

Muszę przypominać dlaczego to właśnie w Europie PCC się dorobiło mutacji przegubowej?

obserwator
Dyspozytor
Posty: 542
Rejestracja: 23 lip 2017, o 13:19

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#29 Post autor: obserwator » 18 wrz 2018, o 16:05

Jak już temat zszedł na przeguby, to mógłby mi ktoś wytłumaczyć dlaczego mimo wielu dostaw autobusów przegubowych podczas wakacji nadal na liniach "130" i "169" nadal są autobusy 12 metrowe? Skoro miasto już uznało że są potrzebne przeguby (oczywiście słusznie), to dlaczego mamy taką niekonsekwencję ze stron władz miasta?

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3145
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Drobne zmiany sieci tramwajowej

#30 Post autor: tomek_m » 18 wrz 2018, o 17:38

Cukier pisze: Muszę przypominać dlaczego to właśnie w Europie PCC się dorobiło mutacji przegubowej?
Może pytanie wyda się głupie, ale co to jest PCC? =P

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Projekty układu linii”