Propozycje zmian w komunikacji nocnej

Forumowe projekty siatki połączeń

Moderator: Moderatorzy

brovar
Dyrektor
Posty: 5165
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 03:47
Lokalizacja: - KrK

#451 Post autor: brovar » 9 gru 2013, o 10:12

pablo pisze:
Kaszmir pisze:Zresztą możemy prześledzić nagranie autora PSMKMS z północy (czyli jednego z dwóch najbardziej popularnych zlotów)
https://picasaweb.google.com/1048713142 ... 8813664386
Na tym nagraniu w ogóle nie dostrzegłem linii tramwajowej na Krowodrzę...
1:27 masz Bombke na "69" -> KG

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

#452 Post autor: pablo » 9 gru 2013, o 12:05

brovar pisze:1:27 masz Bombke na "69" -> KG
Fakt. Ślepy byłem. :shy:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

#453 Post autor: Kaszmir » 9 gru 2013, o 13:52

pablo pisze:Czyli 5 minut przed odjazdem. Zróbcie zdjęcie dowolnej linii na pętli 5 minut przed odjazdem, nawet najbardziej popularnej. Myślicie, że będzie zatłoczona, jeśli jedzie zgodnie z planem i nie było zatrzymań?
Mam wrażenie, że nigdy jednak nie korzystałeś ze zlotów gwieździstych :) Tam już przed przyjazdem linii potrafią czekać tłumy na niektóre linie. Oczywiście te, które mają swoich pasażerów a nie są pustakami.

Oczywiście między x:55 a odjazdem też dochodzą jacyś pasażerowie, jednak nie jest tak że po przyjeździe takie "601" czy "608" jest puste. A oprócz powyższego dochodzą również pasażerowie przesiadający się z innych linii (którzy na zlotach siłą rzeczy też są wcześniej) oraz ludzie, którzy wsiedli na poprzednich przystankach i jadą dalej bez przesiadki. "69" objeżdża CAŁĄ I obw., więc w niej powinno być tych pasażerów procentowo najwięcej.

A tymczasem są pustki. Dla porównania "601" już o 23:55 czy 0:55 potrafi być zapełnione w 80-90% w zwykły weekend (nie Andrzejki, z których było wspomniane zdjęcie "69")! Z własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że "64" w kier. Huty (gdy jeździło do PC) bywało puste, podobnie jak "69" do KG. W drugą stronię nie zwróciłem uwagi. Zgaduję, że z "62" jest podobnie - z badań potoków "609" wyszło, że pewne problemy były w dni powszednie - zapełnienie powyżej 90% - lecz wtedy kursował na nim 12-metrowiec, raz na godzinę!
Ostatnio zmieniony 9 gru 2013, o 13:54 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 1 raz.

pablo
Dyrektor
Posty: 4403
Rejestracja: 25 lis 2010, o 18:18
Lokalizacja: Kraków

#454 Post autor: pablo » 9 gru 2013, o 14:54

Jak Was czytam, to zaczynam mieć wrażenie, że wystarczy gdy jakąś nocną relację zacznie obsługiwać tramwaj zamiast autobusu, to zaczyna ona świecić pustkami. ;)

brovar
Dyrektor
Posty: 5165
Rejestracja: 28 wrz 2009, o 03:47
Lokalizacja: - KrK

#455 Post autor: brovar » 9 gru 2013, o 17:48

Kaszmir pisze: Tam już przed przyjazdem linii potrafią czekać tłumy na niektóre linie. Oczywiście te, które mają swoich pasażerów a nie są pustakami.

Oczywiście między x:55 a odjazdem też dochodzą jacyś pasażerowie, jednak nie jest tak że po przyjeździe takie "601" czy "608" jest puste.
Pamiętam nie zlot ale w dzień powszedni wracałem późno opóźnionym PKP z Rzeszowa po godzinie 1:20 przychodzę na przystanek "608" i jest tłum ale gdy po chwili przyjechał autobus już mi zostały tylko stojące miejsca. =P
Ostatnio zmieniony 9 gru 2013, o 17:50 przez brovar, łącznie zmieniany 1 raz.

Maciek2207
Inspektor
Posty: 369
Rejestracja: 12 paź 2013, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

#456 Post autor: Maciek2207 » 9 gru 2013, o 18:15

Kaszmir pisze:Zresztą możemy prześledzić nagranie autora PSMKMS z północy (czyli jednego z dwóch najbardziej popularnych zlotów)
Dwa tygodnie temu w sobotę o 3 w stronę Krowodrzy odjechał EU8N z 80% frekwencją. Wszystkie siedzące zajęte, dużo ludzi stało. ;)
Ostatnio zmieniony 9 gru 2013, o 18:15 przez Maciek2207, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

#457 Post autor: Kaszmir » 17 gru 2013, o 23:36

Wczorajsza noc (ndz/pon), zlot o północy:
> "601" kier. Czyżyny - miejsca siedzące zajęte, część osób stoi,
> "69 za tramwaj" kier. KG - wolne miejsca siedzące.
pablo pisze:Jak Was czytam, to zaczynam mieć wrażenie, że wystarczy gdy jakąś nocną relację zacznie obsługiwać tramwaj zamiast autobusu, to zaczyna ona świecić pustkami. ;)
E? To raczej ja mam wrażenie, że wg Ciebie puszczenie nocnego tramwaju nagle sprawia, że kilkukrotnie większe tłumy rzucą się na linię.

Zapytam. Jeśli z badań np. "609" wyszło, że w dni powszednie typowy kurs (raz na godzinę) przewoził 40-90 osób (zależnie od kierunku i godziny), to skąd ma się nagle wziąć potok uzasadniający kursowanie 200-osobowego tramwaju dwa razy częściej??

A "64"? Fakt, dawne "601" jeździło pełne, przez Królewską do Bronowic. Tyle, że... olbrzymia część jego potoku to byli studenci z Miasteczka Studenckiego. Wtedy żadna nocka nie jeździła przez MS, więc siłą rzeczy ludzie jechali tramwajem i podchodzili Piastowską do akademików. Potem zamieniono autobus w tramwaj, jednocześnie przenosząc "601" na Armii Krajowej. Efekt? Studenci dalej jeżdżą autobusem, bo teraz mogą nim podjechać bliżej. A w tramwaju pustki :]

No ale co tam. Bogatego stać, więc utrzymujmy nocne tramwaje. Najwyżej jak będzie trzeba, znów się potnie autobusy w Hucie. Który następny? Może by tak "128" znów przyciąć? Albo "501"?
Ostatnio zmieniony 17 gru 2013, o 23:37 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 4 razy.

Awatar użytkownika
flosan
Dyrektor
Posty: 1318
Rejestracja: 13 lis 2012, o 19:03

#458 Post autor: flosan » 14 lut 2014, o 15:40

Temat jakoś ucichł, mapki i plany już zostały blisko 3 miesiące temu zatwierdzone, a teraz cisza. Czy trafiły do Rad Dzielnic oraz ZIKiT? Szczerze powiedziawszy po zmianie trasy 154 przez Wybickiego, wolałbym żeby proponowana trasa nowego 603 biegła tak samo jak 154 czyli również przez Wybickiego, ale zdaję sobie sprawę, że to niewykonalne już, gdyż chodzi o to, żeby obsłużyć Krowodrzę Górkę, z drugiej strony jak co drugi kurs miałby kończyć na KG a reszta jechać na Prądnik Biały to by się dało, ale ze znaczną stratą dla KG, więc i tak nie ma co marzyć by na karcie na 154 móc pojechać nocnym 603 z Centrum do domu..

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

#459 Post autor: tomta1 » 14 lut 2014, o 19:52

Projekt nie umarł i są czynione odpowiednie kroki :)

Jeśli urodzi się z tego coś konkretniejszego i będzie to warte umieszczenia tego na forum, też to uczynię.

Awatar użytkownika
slowak99
Specjalista
Posty: 194
Rejestracja: 28 lis 2013, o 15:29
Lokalizacja: Krowodrza Górka

#460 Post autor: slowak99 » 16 lut 2014, o 14:59

Wczoraj (zasadniczo dzisiaj) miałem okazję być na dworcu przy zlocie o 1:00. Większość autobusów i tramwajów odjechała z całkiem przyzwoitym napełnieniem. 64 w kier. Os. Piastów napełnienie ok. 60%, 69 za tramwaj w kierunku Krowodrzy odjechał z zapełnieniem ok. 80% i stopniowo od Nowego Kleparza zaczął się wypróżniać.
Zasadniczo stwierdzam, że w weekend kursy z taktem ~30 min były dobrym posunięciem. :)
Nie może być tak, że będzie , jak było.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

#461 Post autor: tomta1 » 16 lut 2014, o 15:42

Tylko zauważ że o wpół do pełnej godziny to tylko 3, a w weekendy 4 linie odjeżdżają. Więc wymiana pasażerska jest mniejsza i mniej ludzi korzysta z tych kursów.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
slowak99
Specjalista
Posty: 194
Rejestracja: 28 lis 2013, o 15:29
Lokalizacja: Krowodrza Górka

#462 Post autor: slowak99 » 16 lut 2014, o 19:00

Zgadza się, ale są to te linie, na których występuje największy potok pasażerski.
Nie może być tak, że będzie , jak było.

Maciek2207
Inspektor
Posty: 369
Rejestracja: 12 paź 2013, o 20:14
Lokalizacja: Kraków

#463 Post autor: Maciek2207 » 18 lut 2014, o 00:20

slowak99 pisze:, 69 za tramwaj w kierunku Krowodrzy odjechał z zapełnieniem ok. 80% i stopniowo od Nowego Kleparza zaczął się wypróżniać.
Ale gdzie? Tak po prostu na ulicę? :O
I nikt nie zwrócił mu uwagi, że w miejscu publicznym nie wolno?
Są lepsze słowa na określenie tego zjawiska jakim jest wychodzenie ludzi z autobusu na przystankach. :wall:

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

#464 Post autor: tomta1 » 2 mar 2014, o 23:25

Od ostatniej wersji projektu minęło trochę czasu. Bez zbędnych wstępów przechodzę do rzeczy:

Wersja profesjonalna 5.1Wersja "dla ludu" 5.1Folder z przykładowymi rozkładami

Najważniejsze zmiany:
1) Przy obliczeniu kosztów uwzględniono nową, uboższą pulę wzkm/pckm (jakiś czas temu zlikwidowano jeden kurs linii "64").
2) Dodano jeden kurs na liniach "częstych" w weekendy. Dzięki temu wysoka częstotliwość (co 20 minut) będzie zachowana aż do godziny 3:00.
3) Zrezygnowano z linii "618" na rzecz linii "611" i wzmocnień na "608"
4) Skrócono wzmocnienia linii "609" do placu Centralnego.

Ad 1: Mimo zmniejszenia puli pieniędzy przeznaczanej na komunikację nocną i wielu wzmocnień, które pojawiły się między wersją 4.0 a 5.1, projekt dalej niesie ze sobą oszczędności w wysokości nieco ponad 500 zł na tydzień.

Ad 2: Długo myślałem nad tym, czy w weekendy dodać jeden kurs na liniach "częstych". Zdecydowałem się na taki krok, gdyż w badaniach potoków linii nocnych wyszło, że na kilku liniach (szczególnie "601") większe napełnienie jest na kursach wykonywanych z Dworca Głównego o godzinie 2:00, niż 1:00. Pomijając linię "601", na której wysokie napełnienie było też wynikiem częstotliwości (f-60; badania było robione w kwietniu 2013, a więc przed wydłużeniem linii "618"), innym szczególnie martwiącym mnie przypadkiem był kurs linii "64" sobotnio-niedzielnej nocy wykonywany właśnie o godzinie 2:00 z Dworca w kierunku Bronowic Małych, gdzie pod Dworcem miał on 59, pod Bagatelą 144, a na placu Inwalidów już 165 pasażerów. Co prawda i tak takie napełnienie nie przekracza możliwości autobusu przegubowego (~170 miejsc), a i był to jednostkowy przypadek, niemniej w obawie, czy duże wzmocnienia do godziny 2:00 będą wystarczające, i mając na uwadze fakt, że wydłużenie wzmocnień o godzinę będzie kosztowało jakieś 2500 zł na tydzień (w tej chwili już nie pamiętam dokładnie ile to było), postanowiłem tak zrobić. W razie, gdyby kursy o 2:20 i 2:40 jeździły z napełnieniem poniżej średnio 30 osób, można by powrócić do koncepcji wzmocnień w godzinach 23:40-2:00, zamiast 23:40-3:00.

Ad 3: Tutaj również miałem problem z ułożeniem tego w jedną całość. Zlikwidowałem linię "618". Jej rolę na odcinku Dworzec Główny – Nowa Huta przejęła linia "608", która teraz na odcinku Osiedle Piastów – Dworzec Główny jest linią "częstą" (ta, wiem, że pewnie ZIKiT będzie chciał oznaczyć tę linię jedno- lub dwukierunkowo jako "618", ale kwestia numerka to już sprawa trzeciorzędna). Z kolei na odcinku z Dworca Głównego do MS AGH linię tę zastąpi linia "611". Dlaczego taki krok? Otóż, jak wynika z badań napełnień, bardzo dużo osób wysiada z linii "601" na przystankach Uniwersytet Rolniczy, Bosaków, Miechowity i Bora-Komorowskiego, gdzie linia "618" już nie dociera. Pod Uniwersytetem Rolniczym na niektórych kursach wysiada połowa autobusu! Na pozostałych ww. przystankach wymiana pasażerska sięga nawet do 30 osób na jeden przystanek i na 60 osób na cały ten odcinek (Brogi – Bora-Komorowskiego; z przystankiem pod UR-em to i coś koło 90 osób będzie). Dlatego postanowiłem stworzyć linię "611", która od MS AGH do Wiślickiej jeździłaby dokładnie tak samo jak linia "601" (z pętlą na Cichym Kąciku po jednej i na Skarżyńskiego po drugiej stronie).
Przy okazji zastanowiłem się, co zrobić z linią "608", gdyż dosyć duży potok na tej linii występuje do przystanku Os. Jagiellońskie, jednak f-20/30 na tej linii od Zajezdni Bieńczyce nie byłby chyba najlepszym pomysłem. "608" z f-60 na Obrońców Krzyża spokojnie wystarczy.

Ad 4: Skróciłem te wzmocnienia ze względu na kilka rzeczy:
1) ilość brygad: na niektórych kursach postój niektórych brygad wynosiłby całą 1 (słownie: jedną) minutę, co wydaje mi się nie najlepszym pomysłem;
2) napełnienia: odcinek Klasztorna-Struga nie miał jakiegoś dużego zapełnienia, w związku z czym na tej zmianie stracą (a w zasadzie, porównując ze stanem obecnym: nie zyskają) tylko pojedyncze osoby;
3) koszty: taka zmiana to jest oszczędność rzędu ~2k zł na tydzień.

Również po analizie napełnień na liniach nocnych doszedłem do wniosku, że:
1) Napełnienia pojazdów w noce powszednie są na tyle małe, że byłbym skory do takiego układu:
— tabor midi: 637
— tabor standardowy: 601, 603, 605, 609, 610, 611, 902, 904
— tabor wielkopojemny: 604, 608
W razie problemów można by na "601" oraz główne brygady "603" skierować przeguby, ale w związku ze wzmocnieniami na linii "601" ("611") oraz dodatkowym kursem na linii "603", nie wydaje mi się konieczne.

2) Tabor w noce weekendowe:
— tabor midi: 612, 637, 643, 903, 915
— tabor standardowy: 610, 902
— tabor wielkopojemny: 601, 603, 604, 605, 608, 609, 611, 904

3) Jedynymi problematycznymi kwestiami, z jakimi przyszło mi się borykać, są linie "610" oraz "637", a w zasadzie ich częstotliwość w weekendy. Napełnienie "610" szałowe nie jest i teoretycznie f-60 w weekendy (z dodatkowymi kursami o 23:40 i 4:30) obsługiwane przegubami dałyby radę. Z tym, że wtedy zniknąłby nam dosyć pokaźny obszar obsługiwany linią o godzinach innych niż pełne, a co za tym idzie – napełnienie byłoby mniej równomiernie rozłożone. Dlatego też wolałbym "610" z f-20, ale z taborem 12-metrowym. W razie czego można to zmienić.
Podobnie ma się kwestia z linią "637". Tutaj, przez analogię do "610" są dwie opcje: albo f-60 (+23:40) i tabor midi+, albo f-20 i tabor midi.

Jeśli dotarłeś do końca moich wypocin to szczerze Ci gratuluję ( :D). W pliku z omówieniem "profesjonalnym" dodałem parę stron z... hm, omówieniem profesjonalnym xD Może jest tam coś, czego tutaj nie omawiałem.

Na koniec tylko poinformuję, że projekt nie jest pozostawiony samemu sobie i gdy się coś z tego urodzi, to tutaj o tym poinformuję.

rodan
Dyrektor
Posty: 1257
Rejestracja: 15 maja 2011, o 15:35
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

#465 Post autor: rodan » 3 mar 2014, o 01:13

Jeżeli dobrze porównałem wersje pro/dla ludu z przykładowymi rozkładami to trasy 604/609 zawierające kolejno wyrażenia "po trasie 64/62" nie uwzględniają ostatnich zmian tras 64 i 62. Nawet jeśli uważasz te zmiany za czasowe to myślę że lepiej by było wypisać pogrubione trasy ulicami, bez odwołania do (nie)istniejącej siatki. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Projekty układu linii”