Wieści z ZTP/MPK/Mobilis

Linie, rozkłady, trasy, komunikaty

Moderator: Moderatorzy

suchy
Dyrektor
Posty: 2411
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1696 Post autor: suchy » 2 gru 2018, o 13:38

Adrian pisze:
pasazer_mobilisu pisze:
Kaszmir pisze:Na Lubicz raczej nie zmieści się więcej tramwajów. W szczycie przy "Teatrze Słowackiego" od strony ronda Mogilskiego i tak potrafią się tworzyć kolejki po 3-4 pojazdy.
Tramwaje są tam dodatkowo blokowane przez autobusy (lub odwrotnie jak kto woli). Czy były plany przesunięcia przystanku dla autobusów na ulicę tuż obok? Chodzi mi o ten na którym kiedyś zatrzymywało się 502 skrócone do Nowego Kleparza a w tym roku np linia 600. Widziałem kilka razy też inne linie ale to był zdaje się błąd/samowolka prowadzących. To jest niewielka zmiana, ale pozwoliłaby na jednoczesną obsługę przystanku przez tramwaj i autobus co w sytuacji gdy jest kolejka na kilka pojazdów zmniejszyłoby nieco opóźnienia tam generowane.
Zapewne byłoby tutaj durne tłumaczenie MPK typu "Ludzie widząc tramwaj będą wpadać pod autobus".
Prędzej padłoby bardziej sensowne tłumaczenie - że jeśli autobusy stawałyby "z prawej", to jak w godzinach szczytu przyjadą 3-4 naraz, to ZA NIMI będzie stać sznur samochodów, które nie będą miały którędy przejechać. A jeśli zbierze się choćby kilka samochodów, które będą stały pod wiaduktem (na zwężeniu), to wtedy nie przejadą tramwaje - więc korek jak był tak będzie dalej.

Żeby wprowadzić takie rozwiązanie, konieczne byłoby albo (łatwiejsze) wywalenie stamtąd ruchu samochodowego albo przebudowa/poszerzenie przekopu pod wiaduktem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1697 Post autor: Kaszmir » 2 gru 2018, o 14:32

Słuchajcie - jak napisał pasazer_mobilisu - takie rozwiązanie już funkcjonowało przy okazji kilku remontów, gdy autobusy skręcały w Pawią, jakby łącznie podliczyć wszystkie okresy to funkcjonowało nawet nie dzień czy dwa, tylko co najmniej parę miesięcy. I dało się.

Uważam, że jest ono warte rozważenia. Natomiast, o ile przyspieszyłoby odjazdy z Teatru Słowackiego, tak nie do końca wg mnie zwiększyłoby przepustowość ciągu - bo dalej w drugą stronę byłaby ona taka sama. W szczególności na przystanku "Lubicz", jadąc od strony Teatru Słowackiego, zatrzymywałoby się tyle samo kursów. Ktoś może powiedzieć, że tam przecież nie staje "502" więc jest miejsce na parę dodatkowych kursów (skoro przystanek "Teatr Słowackiego" wyrabia i to z "502"), jednak to co innego bo autobusy są szybsze i nie blokują tramwajów, zwykle zanim tramwaj jadący za autobusem dojedzie do następnego przystanku, tego autobusu już dawno tam nie ma. Dowodem są czasy przejazdu, np. Teatr Bagatela -> Teatr Słowackiego: dla "2" 5 minut, dla "124/424" 4 minuty - a trasa jest dokładnie ta sama.

Dlatego doprecyzowując moją poprzednią wypowiedź napiszę, że wg mnie nie ma już miejsca na więcej tramwajów między Lubicz a Teatrem Słowackiego.

PS suchy - ciężko by przyjechały cztery autobusy naraz skoro kursują tam tak naprawdę tylko trzy linie ("124/424" w takcie, "152" i "502") ;) Teoretycznie byłoby to możliwe gdyby np. zajechały się brygady "502", jednak mimo wszystko nie dochodzi do tego zbyt często. Zresztą nawet w takiej sytuacji byłoby to trudne, bo na rondzie Mogilskim jest tylko przystanek podwójny - a zanim druga para autobusów z niego odjedzie, jest spora szansa że wjedzie między nią a poprzednią jakiś tramwaj.

suchy
Dyrektor
Posty: 2411
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1698 Post autor: suchy » 3 gru 2018, o 09:22

Kaszmir pisze:PS suchy - ciężko by przyjechały cztery autobusy naraz skoro kursują tam tak naprawdę tylko trzy linie ("124/424" w takcie, "152" i "502") ;) Teoretycznie byłoby to możliwe gdyby np. zajechały się brygady "502", jednak mimo wszystko nie dochodzi do tego zbyt często. Zresztą nawet w takiej sytuacji byłoby to trudne, bo na rondzie Mogilskim jest tylko przystanek podwójny - a zanim druga para autobusów z niego odjedzie, jest spora szansa że wjedzie między nią a poprzednią jakiś tramwaj.
W teorii możliwość istnieje - jeśli np. na całej długości Lubicz masz korek samochodów (popołudniowe korki), to zanim 2 autobusy z przystanku dojadą do wjazdu na torowisko, to kolejne 2 zdążą na ten przystanek wjechać, obsłużyć go i również ruszyć. A na torowisku też może się zdarzyć taki moment, że akurat przez dłuższą chwilę nie jedzie żaden tramwaj (bo akurat są godziny szczytu i wymiana pasażerów trwa ponad minutę) :]

Wiem, że to gdybanie i raczej rzadko by się takie coś zdarzało ale mimo wszystko wracając do meritum - przy Dworcu (Teatrze) wystarczyłoby, żeby te 2 autobusy stanęły na przystanku "z prawej" i już samochody nie mają jak przejechać, więc stoją pod wiaduktem i korkują przejazd tramwajom.

Wg mnie żeby wyeliminować większość ruchu samochodowego w tamtym rejonie, powinno się od skrzyżowania z Bosacką / Strzelecką wprowadzić strefę B (ograniczonego wjazdu) - tak jak na Dunajewskiego przy Bagateli. A kierowcy, którzy chcą dojechać na Pawią lub Plac Matejki (bo w lewo w Westerplatte jest przecież zakaz skrętu) mogliby dotrzeć tam przez Lubomirskiego i tunel pod dworcem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1699 Post autor: Kaszmir » 3 gru 2018, o 12:35

suchy pisze:W teorii możliwość istnieje - jeśli np. na całej długości Lubicz masz korek samochodów (popołudniowe korki), to zanim 2 autobusy z przystanku dojadą do wjazdu na torowisko, to kolejne 2 zdążą na ten przystanek wjechać, obsłużyć go i również ruszyć. A na torowisku też może się zdarzyć taki moment, że akurat przez dłuższą chwilę nie jedzie żaden tramwaj (bo akurat są godziny szczytu i wymiana pasażerów trwa ponad minutę) :]
No ale tu zakładasz, że korek samochodowy się w ogóle nie rusza, i do tego że w międzyczasie, podczas tej wymiany pasażerskiej, żadne auto nie dojedzie do korka (i tym samym dwa kolejne autobusy będą stać tuż za dwoma poprzednimi). Czyli wymagasz czterech zjawisk naraz:
- spotkanie się brygad "502",
- chwilowy brak tramwajów wyjeżdżających z dołu,
- brak przesuwania się korka samochodowego,
- brak samochodów dojeżdżających do korka,
każde z tych czterech już samo w sobie niecodziennie, a co dopiero cztery naraz. Jasne, wszystko jest możliwe. To, że Ty albo ja wygramy jutro na loterii grube miliony - też ;) Jednak nie sądzę, by przy projektowaniu jakiegoś rozwiązania dla ruchu trzeba się było przejmować przypadkami które są absolutnie marginesami marginesów.
suchy pisze:Wiem, że to gdybanie i raczej rzadko by się takie coś zdarzało ale mimo wszystko wracając do meritum - przy Dworcu (Teatrze) wystarczyłoby, żeby te 2 autobusy stanęły na przystanku "z prawej" i już samochody nie mają jak przejechać, więc stoją pod wiaduktem i korkują przejazd tramwajom.
To w najgorszym wypadku chwilę postoją - jednak i tak by stały, bo tak blokowałyby je dwa autobusy na przystanku. A przecież nie zawsze tak będzie. Zatem w takim układzie, w części przypadków będzie tak samo (tramwaj i tak stoją), a w części lepiej (tramwaje przejadą) :) Choć oczywiście jakieś ograniczenia ruchu ogólnego byłyby tym bardziej pomocne.

suchy
Dyrektor
Posty: 2411
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1700 Post autor: suchy » 3 gru 2018, o 14:51

Kaszmir pisze:No ale tu zakładasz, że korek samochodowy się w ogóle nie rusza, i do tego że w międzyczasie, podczas tej wymiany pasażerskiej, żadne auto nie dojedzie do korka (i tym samym dwa kolejne autobusy będą stać tuż za dwoma poprzednimi). Czyli wymagasz czterech zjawisk naraz:
- spotkanie się brygad "502",
- chwilowy brak tramwajów wyjeżdżających z dołu,
- brak przesuwania się korka samochodowego,
- brak samochodów dojeżdżających do korka,
każde z tych czterech już samo w sobie niecodziennie, a co dopiero cztery naraz. Jasne, wszystko jest możliwe. To, że Ty albo ja wygramy jutro na loterii grube miliony - też ;) Jednak nie sądzę, by przy projektowaniu jakiegoś rozwiązania dla ruchu trzeba się było przejmować przypadkami które są absolutnie marginesami marginesów.
1 - w godzinach szczytu to chyba nic szczególnego, żeby spotkać duet (czy nawet trio) na 502? Przecież nawet na fejsie wrzucacie czasem takie śmieszki-heheszki :]

2 - od strony APW => Lubicz mamy tylko dwie linie (14 i 20/teraz 78), więc od tamtej strony możesz trafić nawet na 6-7 minutową przerwę (np. odjazdy po godzinie 15 - 01, 08, 09, 16, 23, 24). Teraz wystarczy, żeby w tej "dziurze czasowej" od strony Mogilskiej przyjechał zapchany po dach 52 (co się zdarza), który będzie stać na przystanku dobre 1-2 minuty, bo 3/4 wagonu wysiada a drugie tyle wsiada / albo było jakieś chwilowe (2-3min) zatrzymanie z powodu awarii - i już masz "brak tramwajów z dołu" ;)

3 i 4 - wiesz też o tym, że kierowcy autobusów czasem odrobinę "naciągają" obowiązujące przepisy (np. obsługują we 3 przystanek podwójny - często spotykane pod ICE) lub "pomagają" sobie nawzajem (np. przy wyjeździe z przystanku na kilka sekund zablokują ruch samochodów za sobą, żeby autobus będący przed/za nimi zdążył obsłużyć przystanek i włączyć się razem do ruchu)? :puppyeyes:
To w najgorszym wypadku chwilę postoją - jednak i tak by stały, bo tak blokowałyby je dwa autobusy na przystanku. A przecież nie zawsze tak będzie. Zatem w takim układzie, w części przypadków będzie tak samo (tramwaj i tak stoją), a w części lepiej (tramwaje przejadą) :) Choć oczywiście jakieś ograniczenia ruchu ogólnego byłyby tym bardziej pomocne.
Ale mnie rozchodzi się o to, że kierowcy autobusów i motorniczowie wiedzą, że jeśli obecny przystanek (plus wydzielony kawałek za nim) jest już zajęty, to należy zatrzymać się PRZED wiaduktem, tak żeby zostawić wolny przejazd.

Zaś kierowcy aut mają zwykle w takich sytuacjach mają to "gdzieś" - i jak autobusy zatrzymają się na przystanku, to obstawiam, że samochody staną za nimi jeden za drugim, zderzak w zderzak również pod/za wiaduktem "bo przecież co bendem stał jak kołek przed wiaduktem". I jak autobusy odjadą to tramwaj zamiast ruszyć od razu (obecnie może to zrobić - bo widzi, że przystanek się zwalnia), to musiałby jeszcze dodatkowo czekać, aż wszystkie nagromadzone pod wiaduktem samochody się ruszą.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1701 Post autor: Kaszmir » 3 gru 2018, o 16:55

suchy pisze:1 - w godzinach szczytu to chyba nic szczególnego, żeby spotkać duet (czy nawet trio) na 502? Przecież nawet na fejsie wrzucacie czasem takie śmieszki-heheszki :]

2 - od strony APW => Lubicz mamy tylko dwie linie (14 i 20/teraz 78), więc od tamtej strony możesz trafić nawet na 6-7 minutową przerwę (np. odjazdy po godzinie 15 - 01, 08, 09, 16, 23, 24). Teraz wystarczy, żeby w tej "dziurze czasowej" od strony Mogilskiej przyjechał zapchany po dach 52 (co się zdarza), który będzie stać na przystanku dobre 1-2 minuty, bo 3/4 wagonu wysiada a drugie tyle wsiada / albo było jakieś chwilowe (2-3min) zatrzymanie z powodu awarii - i już masz "brak tramwajów z dołu" ;)

3 i 4 - wiesz też o tym, że kierowcy autobusów czasem odrobinę "naciągają" obowiązujące przepisy (np. obsługują we 3 przystanek podwójny - często spotykane pod ICE) lub "pomagają" sobie nawzajem (np. przy wyjeździe z przystanku na kilka sekund zablokują ruch samochodów za sobą, żeby autobus będący przed/za nimi zdążył obsłużyć przystanek i włączyć się razem do ruchu)? :puppyeyes:
Zajeżdżanie "502" to mimo wszystko rzadkość, i piszę to jako osoba codziennie jeżdżąca tą linią. Zdjęcie które podlinkowałeś jest... sprzed 2,5 roku.

Od strony Mogilskiego wyjeżdża 36 tramwajów/h, czyli tramwaj średnio co prawie 1,5 minuty. Nie chodzi o to czy linia "X" jeździ co tyle a tyle minut bo i tramwaje przecież nie trzymają się rozkładu co do minuty.

Przystanek przy Mogilskim mieści na styk dwa przegubowce, a Ty twierdzisz że trzeci kierowca stanie i wypuści pasażerów.

I przede wszystkim - nie tu jest sedno mojej wypowiedzi. Jasne, dwa "502" mogą się zajechać. Jasne, może być nawet parę minut bez tramwaju wyjeżdżającego z dołu. Jasne, może akurat korek będzie stał i nie będą dojeżdżać kolejne samochody, a jakiś kierowca autobusu oszaleje i wysadzi ludzi prosto na barierkę. Ja po prostu nie uważam za realne, że to wszystko stanie się naraz.
suchy pisze:Ale mnie rozchodzi się o to, że kierowcy autobusów i motorniczowie wiedzą, że jeśli obecny przystanek (plus wydzielony kawałek za nim) jest już zajęty, to należy zatrzymać się PRZED wiaduktem, tak żeby zostawić wolny przejazd.

Zaś kierowcy aut mają zwykle w takich sytuacjach mają to "gdzieś" - i jak autobusy zatrzymają się na przystanku, to obstawiam, że samochody staną za nimi jeden za drugim, zderzak w zderzak również pod/za wiaduktem "bo przecież co bendem stał jak kołek przed wiaduktem". I jak autobusy odjadą to tramwaj zamiast ruszyć od razu (obecnie może to zrobić - bo widzi, że przystanek się zwalnia), to musiałby jeszcze dodatkowo czekać, aż wszystkie nagromadzone pod wiaduktem samochody się ruszą.
Jasne, rozumiem co masz na myśli, jest to zawsze jakaś różnica na minus. Niemniej wierzę, że całościowo ciąg byłby na plus, bo jednak ruch indywidualny nie jest tam aż tak duży, by do takich sytuacji dochodziło za każdym razem. Do tego nawet w przypadku korka, część kierowców potrafi się jednak zatrzymać przed wiaduktem - piszę to z własnych doświadczeń jako pasażer. Myślę, że przydałyby się tu jakieś profesjonalne badania czy całościowo byłoby to na korzyść czy nie ;)

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1702 Post autor: tomta1 » 4 gru 2018, o 21:23

Otwarcie ruchu tramwajowego na Wielickiej będzie wcześniej – już w piątek, zamiast dopiero w niedzielę.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

lukaszpdg
Dyrektor
Posty: 3373
Rejestracja: 26 maja 2015, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1703 Post autor: lukaszpdg » 4 gru 2018, o 21:59

Nie w piątek tylko w sobotę i nie w niedzielę tylko w poniedziałek by otworzyli ruch. Na komunikacie jest wyraźnie napisane do.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1704 Post autor: Łukasz » 4 gru 2018, o 22:02

To zdecydujcie się kiedy to otwarcie?

kucyk
Dyrektor
Posty: 2552
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1705 Post autor: kucyk » 5 gru 2018, o 12:52

Łukasz pisze:To zdecydujcie się kiedy to otwarcie?
W piątek. Przykładowo linia "69" już w nocy z tego dnia na sobotę jedzie przez Dworcową i Na Zjeździe. :)

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 09:02

Wieści z ZIKiT/MPK/Mobilis

#1706 Post autor: fysztof » 5 gru 2018, o 14:12

Niemniej linie dzienne - jeśli wierzyć komunikatowi na kmkrakow - wrócą na trasę przez Wielicką od soboty, a myślę, że większość osób w ten sposób rozumie przywrócenie ruchu;-)

kucyk
Dyrektor
Posty: 2552
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Wieści z ZTP/MPK/Mobilis

#1707 Post autor: kucyk » 11 gru 2018, o 15:19

W najbliższy weekend tramwaje nie dojadą do Mistrzejowic i os. Piastów. Linie: "9", "14" pojadą na K. Wandy a "52" i "73" przez Kocmyrzowską do W. Krzesławickich. Linia "5" skrócona z Krowodrzy G. do Wieczystej. :)

fkolasa
Miłośnik
Posty: 85
Rejestracja: 17 maja 2017, o 10:27
Lokalizacja: Kurdwanów

Wieści z ZTP/MPK/Mobilis

#1708 Post autor: fkolasa » 11 gru 2018, o 17:36

Czyli kolejna możliwość na przyoszczędzeniu na pracy dla tramwajów?

obserwator
Dyspozytor
Posty: 564
Rejestracja: 23 lip 2017, o 14:19

Wieści z ZTP/MPK/Mobilis

#1709 Post autor: obserwator » 11 gru 2018, o 23:18

kucyk pisze:W najbliższy weekend tramwaje nie dojadą do Mistrzejowic i os. Piastów. Linie: "9", "14" pojadą na K. Wandy a "52" i "73" przez Kocmyrzowską do W. Krzesławickich. Linia "5" skrócona z Krowodrzy G. do Wieczystej. :)
Która to zmiana trasy trasy linii "73"? :hihi:

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1253
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

Wieści z ZTP/MPK/Mobilis

#1710 Post autor: pasazer_mobilisu » 12 gru 2018, o 04:43

obserwator pisze: Która to zmiana trasy trasy linii "73"? :hihi:
To piąta trasa tej linii:
Krabok pisze: Wpierw były linie "4/44" i "13", które połączono w "73" na czas przebudowy trasy bronowickiej (zmiana 1). Potem wzięto się za al. Solidarności i "73" puszczono do Piastów / Bieńczyc (zmiana 2). Następnie zamknięto Dworcową, co wymagało skierowania "73" estakadą (zmiana 3). Okazało się jednak (co zresztą przewidywały osoby siedzące w temacie), że skręt Dietla > Stradomska będzie problematyczny i "73" trzeba było awaryjnie puścić przez Pocztę Główną (zmiana 4).

ODPOWIEDZ

Wróć do „II. Układ komunikacyjny”