Komunikacja miejska w 2020 roku

Linie, rozkłady, trasy, komunikaty

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1474
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

Komunikacja miejska w 2020 roku

#241 Post autor: pasazer_mobilisu » 20 sty 2020, o 10:13

Locutus pisze:Przecież Pasażer Mobilisu sobie kpi z absurdu obecnej sytuacji, nie wyłapaliście ironii...
W końcu ktoś zauważył :)

Częstotliwość ma być zwiększona do f30, więc jakby jednak trochę za mało, chociaż jak będą się też zatrzymywać inne pociągi to może wystarczy.
Czas przejazdu kusi, punktualność też powinna być lepsza niż takiego 208 czy 501 tylko właśnie ta nieszczęsna integracja - teraz z Łobzowa do Głównego bilet kosztuje 3,50zł - nie dużo ale kto będzie chciał dopłacać mając okresowy KMK? Nie wiem jak wygląda to w innych miastach, ale domyślam się że przewoźnicy kolejowi nie wpuszczają pasażerów za darmo tylko dostają $$ od ZTMu czy innego organizatora, a tych wolnych $$ w budżecie KMK nie ma.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Komunikacja miejska w 2020 roku

#242 Post autor: kot_feliks » 20 sty 2020, o 14:04

Z Łobzowa na Główny powinieneś mieć SKA co 15 minut (jedna linia Wieliczka - Lotnisko + druga z Krzeszowic w kierunku Tarnowa), więc oferta całkiem spoko.

Natomiast z tą punktualnością to obecnie bardziej pewny jest autobus stojący niewiadomą ilość czasu w korku, niż pociąg ;)

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 780
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Komunikacja miejska w 2020 roku

#243 Post autor: lolek-12 » 21 sty 2020, o 13:44

Co do integracji taryfowej - nie można po prostu skopiować systemu z Warszawy czy Budapesztu? Chyba, że tam mają łatwiej, bo tamtejsze zarządy transportu mają w swoim posiadaniu linie kolei miejskiej?

PanA
Dyrektor
Posty: 1012
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Komunikacja miejska w 2020 roku

#244 Post autor: PanA » 21 sty 2020, o 13:51

A gdzie miałaby jeździć oddzielna KM? Gdzie są te tory? Poza tym czy to w Warszawie, czy to w Budapeszcie, jest też integracja z koleją regionalną.

Wiem jednak, dlaczego Kraków nie chce tego robić - to wymagałoby zwiększenia budżetu. No wiecie, np. Wrocław musiał znaleźć na to w tym roku całe 8,9 mln złotych na pokrycie dopłaty dla wszystkich połączeń KD i PR w mieście. Nawet biorąc pod uwagę to, że w Krakowie wzięto by całe 2 linie do integracji - ile by to było ciętych wozokilometrów!
MKM-owie to jednak wielkie: xD

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Komunikacja miejska w 2020 roku

#245 Post autor: kot_feliks » 21 sty 2020, o 14:17

lolek-12 pisze:Co do integracji taryfowej - nie można po prostu skopiować systemu z Warszawy czy Budapesztu? Chyba, że tam mają łatwiej, bo tamtejsze zarządy transportu mają w swoim posiadaniu linie kolei miejskiej?
Pewnie można, ale w Krakowie aktualnie "toczą się prace" nad "studium jak to zrobić", które to zakończa się w 2027, a potem przez kolejne 15 lat będą odbywać się kolejne prace nad tym, jak to wdrożyć ;)

Awatar użytkownika
PiotrDeda
Znawca
Posty: 39
Rejestracja: 29 sie 2019, o 21:05

Komunikacja miejska w 2020 roku

#246 Post autor: PiotrDeda » 21 sty 2020, o 19:36

Bądźmy optymistami – kadencja samorządowa kończy się przed 2027, a Majchrowski się już starzeje ;)

PanA
Dyrektor
Posty: 1012
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Komunikacja miejska w 2020 roku

#247 Post autor: PanA » 21 sty 2020, o 20:15

Ale tak poważnie, myślę, że najlepszym benchmarkiem byłoby to, co się dzieje na Dolnym Śląsku. Z jednej strony - trzeba po prostu zwiększać kwoty, z drugiej strony - kolejarze coraz więcej chcą.
Np. w tym roku KD i PR zażądały aż 2-krotnie wyższej kwoty za integrację taryfową niż wcześniej, mimo że nie zostało uruchomione ani pół połączenia dla Wrocławia, a liczba kursów pociągów regionalnych nie zwiększyła się ani trochę. A dofinansowanie działa tak, jak w całym kraju (wyłączając linie kolejowe mające innych organizatorów niż województwa), czyli przewoźnicy biorą kasę z biletów, a województwo dopłaca i tu wygląda tak, że integracja taryfowa jest doliczana do przychodu z biletów (dzięki czemu województwo musi oczywiście mniej dopłacać). Już pomijając to, że Wrocław zaczynał od 1,5 mln dofinansowania rocznie. W dodatku przewoźnicy dostają też kasę od gmin ościennych, bo gmina Kąty Wrocławskie, Czernica i Siechnice mają dowozowe linie i dofinansowanie również na integrację taryfową z koleją (nawet + z biletem na KM we Wrocławiu).
PLK dodatkowo drenuje, bo kolejne zdewastowane odcinki oddaje UMWD, które to będzie musiał wyremontować za własne (tak jak już robił z linią do Trzebnicy, Dzierżoniowa, Bielawy), a w dodatku jeszcze bierze kasę od podwrocławskich gmin za remontowanie budynków dworców.
W dodatku sami kolejarze piszą o tym, że aglomeracja wrocławska musi płacić za to, ponieważ UMWD ani przewoźnicy nie są od komunikacji aglomeracyjnej, mimo że na komunikację aglomeracyjną nie powstało ani jedno dedykowane połączenie, a Wrocław uruchamiając pilotażową linię kolei miejskiej (która została zawieszona z powodu remontu), płaciło za nią przewoźnikowi (KD) w całości. Tak samo Kolejom Dolnośląskim też nie przeszkadza, że gmina Kąty Wrocławskie z nimi prowadzi rozmowy o utworzeniu nowych połączeń wyłącznie z pieniędzy gminy (mimo że, jak wyżej, i tak swoje wyłożyła). Bardzo "ciekawe".

Tylko czekać na to, żeby w małopolskiem było to samo - PLK zamyka odcinki, UMWM je bierze i wykłada kasę, Kraków i gminy ościenne ładują kasę z integrację, więc przewoźnicy piszą, że nie będą robić komunikacji aglomeracyjnej dla Krakowa i będą żądać coraz większych kwot <3
MKM-owie to jednak wielkie: xD

wiktor32
Znawca
Posty: 29
Rejestracja: 12 sty 2020, o 18:55

Komunikacja miejska w 2020 roku

#248 Post autor: wiktor32 » 22 sty 2020, o 13:45

Mysle ze hitem ,byłoby uruchomienie szczytówki z Ruczaju do Bronowic Malych .

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2039
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Komunikacja miejska w 2020 roku

#249 Post autor: Sgriffin » 23 sty 2020, o 09:35

Nie bierzmy Dolnego Śląska za jakikolwiek benchmark rozsądnego rozwiązania bo póki koleją rządzi tam brat byłego ministra, to wszystko będzie opierać się na jego widzimisie, a nie rzeczowych analizach i najlepszych praktykach (co z resztą pokazał "projektując" komponent kolejowy CPK kreśląc ołówkiem po mapie). Przejmowanie linii kolejowych przez samorząd to jakaś aberracja która nie powinna mieć miejsca.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Zieleńczanin
Moderator fb pkk
Posty: 320
Rejestracja: 24 cze 2019, o 21:54

Komunikacja miejska w 2020 roku

#250 Post autor: Zieleńczanin » 23 sty 2020, o 12:08

wiktor32 pisze:Mysle ze hitem ,byłoby uruchomienie szczytówki z Ruczaju do Bronowic Malych .
Zmieść ją na Ruczaju w normalnym układzie. Powodzenia.

PanA
Dyrektor
Posty: 1012
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Komunikacja miejska w 2020 roku

#251 Post autor: PanA » 24 sty 2020, o 02:11

Sgriffin pisze:Nie bierzmy Dolnego Śląska za jakikolwiek benchmark rozsądnego rozwiązania bo póki koleją rządzi tam brat byłego ministra, to wszystko będzie opierać się na jego widzimisie, a nie rzeczowych analizach i najlepszych praktykach (co z resztą pokazał "projektując" komponent kolejowy CPK kreśląc ołówkiem po mapie). Przejmowanie linii kolejowych przez samorząd to jakaś aberracja która nie powinna mieć miejsca.
Akurat duża część planu była przed jego nadejściem i PiS w Dolnośląskiem w zasadzie przyszedł na gotowe.

Mówisz, że przejęcia nie powinny mieć miejsca? Że wszystko powinno należeć do PLK? Może, ale nie wydaje mi się.

Natomiast Dolny Śląsk nie powinien być benchmarkiem? To mi powiedz, po czym jeździ SKM w Warszawie? Po czym jeździ WKD? Po czym jeździ PKM na Pomorzu?

PLK nie opłaca się utrzymywanie małych linii, a już kończą się opcje dokładania z budżetu na nie kosztem większych linii, bo w przyszłych perspektywach projekty infrastrukturalne będą mocno ograniczone. Tak samo na Dolnym Śląsku. Część linii została po prostu zawieszona w latach 90 i 2000, a np. linia do Lwówka Śląskiego została zamknięta ledwie 2 lata temu! I PLK nie chciało i nie zachce ich nigdy w przyszłości remontować.
Jak pisałem wyżej, budynków stacyjnych PLK też nie chce remontować bez wsparcia gmin.

Będzie też w przyszłości, tak jak już obecnie się dzieje pod wielkimi miastami, choćby jak teraz z linią 285. Jeśli PLK nie dostanie pokrycia od województwa na to, że linia będzie używana, tak nici z planowanego odbudowania.

Tak, wiem, że w małopolskiem sieć kolejowa jest biedna, ale kiedy sieć się rozbuduje tak jak przewidują to plany, to urząd marszałkowski się wreszcie wypnie na Kraków i powie, że nie będzie utrzymywać SKA za swoje, bo będzie miał nowe połączenia do utrzymania. A Kraków, lotnisko i Wieliczka powinny w szczególności się zainteresować wkładem w jej rozwój.
I właśnie dlatego SKA nie kursuje za często. Bo jest to zwyczajnie linia regionalna i jest utrzymywana mniej-więcej w standardzie linii regionalnych. Województwo nie jest od tego, żeby wam robić kolejkę miejską i puszczać pociąg co 15 minut dedykowany na jednej linii kursującej niemal wyłącznie w Krakowie. A tym bardziej, kiedy Kraków nawet nie chce na integrację taryfową się złożyć.
Zresztą, przecież na kilku liniach w Małopolsce też jest zawieszony ruch pasażerski i bez większego wkładu województwa oraz aglomeracji krakowskiej sytuacja się nie rozwinie.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 780
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Komunikacja miejska w 2020 roku

#252 Post autor: lolek-12 » 24 sty 2020, o 09:09

My chcemy metrem się zajmować, a gotowych rozwiązań nie umiemy okiełznać. To może do takiej SKA1 winien się dorzucić Kraków, Wieliczka i lotnisko, żeby była integracja i git.

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 275
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Komunikacja miejska w 2020 roku

#253 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 24 sty 2020, o 12:05

lolek-12 pisze:...winien się dorzucić ... i lotnisko, ...
To byłby chyba pierwszy przypadek na świecie, gdzie branża lotnicza się do czegoś dorzuca zamiast tylko doić innych

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 780
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

Komunikacja miejska w 2020 roku

#254 Post autor: lolek-12 » 24 sty 2020, o 18:28

Jacek Fink-Finowicki pisze:To byłby chyba pierwszy przypadek na świecie, gdzie branża lotnicza się do czegoś dorzuca zamiast tylko doić innych
Przecież łożą na "208" także w czym problem? :)

Aiad
Pasażer
Posty: 6
Rejestracja: 13 lis 2019, o 12:23

Komunikacja miejska w 2020 roku

#255 Post autor: Aiad » 25 sty 2020, o 22:39

Jakby uruchomić linię 522 i by puścić z Łagiewnik na Bulwarowa i by kursował co 15 minut

ODPOWIEDZ

Wróć do „II. Układ komunikacyjny”