Komunikacja miejska w 2019 roku

Linie, rozkłady, trasy, komunikaty

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Komunikacja miejska w 2019 roku

#1 Post autor: Kaszmir » 13 sty 2019, o 22:08

Napisałem do ZTP w sprawie poprawy koordynacji "124/424" z "502" poza szczytem. Pokrywają się na sporej części trasy, obie mają ~f=15 a niestety w kier. centrum jadą w odstępie jednej minuty. Przy okazji poprawiałby się synchronizacja "124/424" z "2" (Cmentarz Rakowicki - Jubilat).

https://krabok.wordpress.com/2019/01/13 ... SHYCe5dQcI
Szanowni Państwo,

Zwracam się z prośbą o korekcję godzin odjazdów linii 124 i 424 w godzinach międzyszczytowych, jadąc z ronda Młyńskiego w kierunku osiedla Podwawelskiego, celem poprawy koordynacji z linią 502. Obecnie ze wspomnianych rejonów w stronę Rynku i dalej do Muzeum Narodowego odjeżdżają autobusy 124/424, 152 i 502. Poza szczytem 124/424 i 502 mają ten sam takt co 15 minut, lecz z przystanków odjeżdżają w odstępie zaledwie minuty. Często dochodzi jeszcze 152, przez co mają miejsce sytuacje iż trzy autobusy jadą razem, a potem na następny trzeba oczekiwać blisko 15 minut. Tak jest m.in. po godz. 9:30 (odjazdy z ronda Młyńskiego: 9:31, 9:34, 9:35, a kolejne dwa dopiero 9:49 i 9:50). Oprócz jazdy dwóch-trzech autobusów jeden za drugim, przekłada się to też na zapełnienia: pierwszy autobus w grupie ma często problemy ze zmieszczeniem wszystkich pasażerów, podczas gdy za nim jadą pozostałe, puściejsze.

Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze możliwa jest koordynacja, lecz tu sytuacja jest dogodna: 124/424 i 502 mają te same takty, w dodatku 124/424 nie jest skoordynowane z innymi autobusami. Nawet przesunięcie godzin odjazdów 124/424 o 4-5 minut wcześniej (czyli z ronda Młyńskiego np. 59, 14, 29, 44 zamiast 04, 19, 34, 49) już poprawi sytuację.

Obecnie 124/424 mają po 11 minut postoju na Wieczystej/Ugorku i 15 na Osiedlu Podwawelskim. Gdyby wdrożyć zaproponowaną wyżej zmianę, miałyby one odpowiednio 6-7 i 20-21 minut na pętlach. Ten pierwszy przedział mieści się w akceptowalnych przez ZTP granicach (np. 502 w międzyszczycie na Cracovii Stadionie ma 6 minut postoju), do tego wydłużenie przerwy na Osiedlu Podwawelskim da więcej czasu na ładowanie autobusów elektrycznych obsługujących 124/424.

“Rondo Młyńskie” zbiera potoki z całej okolicy, do tego służy za punkt przesiadkowy z innych linii (jako pierwszy umożliwiając przesiadkę na 124/424, 152 i 502 jednocześnie). Poprawienie koordynacji odczuliby również pasażerowie z przystanków “Narzymskiego” i “Łukasiewicza” które, mimo że pod inną nazwą, również dzielą część potoków. Poprawiłaby się również koordynacja 124/424 z linią 2 na odcinku Cmentarz Rakowicki – I Obwodnica – Jubilat (obecnie takt wynosi 3+12 minut, po zmianach wynosiłby 7+8).

Chodzi o zmianę tylko w stronę osiedla Podwawelskiego, w przeciwną 124/424 w międzyszczycie jest dobrze skoordynowane zarówno z linią 2, jak i 502. Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojej prośby.

Z wyrazami szacunku,

Castaway
Dyspozytor
Posty: 682
Rejestracja: 27 mar 2012, o 12:11
Lokalizacja: Małopolska

Komunikacja miejska w 2019 roku

#2 Post autor: Castaway » 14 sty 2019, o 08:42

Te 11 minut postoju na Ugorku/Wieczystej to fikcja w szczycie i bardzo często też poza szczytem. Najczęściej autobus przyjeżdża na Ugorek na styk bądź w ogóle spóźniony. Kierowca po drodze zmienia już tablice na "Os. Podwawelskie". Zmniejszenie tej 11-minutowej rezerwy spowoduje opóźnienia i ogólną konsternację i niepewność wśród pasażerów na ciągu ul. Meissnera/Ułanów czy autobus w ogóle przyjedzie. A tam żadnej alternatywy nie ma...
Oficjalna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys.
Realna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys. zameldowanych + 200 tys. studentów + 200 tys. byłych studentów i słoików + min. 300 tys. gości ze Wschodu + dziesiątki tysięcy turystów = minimum 1,5 mln.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 878
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

Komunikacja miejska w 2019 roku

#3 Post autor: pasazer_mobilisu » 14 sty 2019, o 09:11

@Kaszmir, bardzo dobre działanie, oby organizator rozpatrzył wniosek pozytywnie.
Castaway pisze:Zmniejszenie tej 11-minutowej rezerwy spowoduje opóźnienia i ogólną konsternację i niepewność wśród pasażerów na ciągu ul. Meissnera/Ułanów czy autobus w ogóle przyjedzie. A tam żadnej alternatywy nie ma...
Przecież sprawdzą w aplikacji gdzie autobus się znajduje ;D

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Komunikacja miejska w 2019 roku

#4 Post autor: Kaszmir » 14 sty 2019, o 17:05

Castaway pisze:Te 11 minut postoju na Ugorku/Wieczystej to fikcja w szczycie i bardzo często też poza szczytem. Najczęściej autobus przyjeżdża na Ugorek na styk bądź w ogóle spóźniony. Kierowca po drodze zmienia już tablice na "Os. Podwawelskie". Zmniejszenie tej 11-minutowej rezerwy spowoduje opóźnienia i ogólną konsternację i niepewność wśród pasażerów na ciągu ul. Meissnera/Ułanów czy autobus w ogóle przyjedzie. A tam żadnej alternatywy nie ma...
W szczycie rzeczywiście tak jest i choć akurat na "124/424" nie jest najgorzej z punktualnością, to zdecydowanie bym nic nie zmieniał. Natomiast poza szczytem wg mnie nie ma problemów, jeżdżę tą linią regularnie, nieraz po parę razy w tygodniu. Nie zdarzyło mi się, by "124/424" przyjechało w międzyszczycie jakoś spóźnione. Zresztą nawet miejsc do złapania spóźnienia jakoś dużo nie ma, bo poza szczytem jedyne co może go spowolnić to korek na moście Dębnickim (który jednak zwykle dość płynnie idzie) czy jeśli ew. wjedzie za jakiś tramwaj na I obwodnicy i będzie musiał się za nim wlec. Ogólnie jednak - w godzinach 9-13, bo o tych mowa - wg mnie "124/424" jest w miarę punktualne. 6-7 minut postoju na Wieczystej/Ugorku da radę (tu zaznaczę, że dla kierowców w zamian wydłuży się przerwa na os. Podwawelskim).

Adrian
Inspektor
Posty: 361
Rejestracja: 28 lut 2017, o 16:58

Komunikacja miejska w 2019 roku

#5 Post autor: Adrian » 14 sty 2019, o 17:30

Castaway pisze:Te 11 minut postoju na Ugorku/Wieczystej to fikcja w szczycie i bardzo często też poza szczytem. Najczęściej autobus przyjeżdża na Ugorek na styk bądź w ogóle spóźniony. Kierowca po drodze zmienia już tablice na "Os. Podwawelskie". Zmniejszenie tej 11-minutowej rezerwy spowoduje opóźnienia i ogólną konsternację i niepewność wśród pasażerów na ciągu ul. Meissnera/Ułanów czy autobus w ogóle przyjedzie. A tam żadnej alternatywy nie ma...
To niech dołożą dodatkową brygadę :lmao: :lmao:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Komunikacja miejska w 2019 roku

#6 Post autor: Kaszmir » 19 sty 2019, o 13:10


obserwator
Dyspozytor
Posty: 543
Rejestracja: 23 lip 2017, o 13:19

Komunikacja miejska w 2019 roku

#7 Post autor: obserwator » 19 sty 2019, o 13:40

Wobec tego może dobrym pomysłem byłoby posłanie autobusów midi Mobilisu na aglomerację? Wiadomo że wymagałoby to nowej umowy, ale gminy dzięki temu mogłyby sobie pozwolić na większą ilość kursów.

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2029
Rejestracja: 4 paź 2013, o 13:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Komunikacja miejska w 2019 roku

#8 Post autor: Sgriffin » 19 sty 2019, o 13:59

Na aglomerację to się powinno robić osobne przetargi.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10871
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Komunikacja miejska w 2019 roku

#9 Post autor: Cukier » 19 sty 2019, o 16:09

Jestem zaskoczony, że najmniej podrożały pckm, mimo szumnie zapowiadanych podwyżek cen energii o co najmniej 30%.

lemond
Miłośnik
Posty: 132
Rejestracja: 5 sie 2016, o 19:07
Lokalizacja: Kraków

Komunikacja miejska w 2019 roku

#10 Post autor: lemond » 19 sty 2019, o 16:26

Sgriffin pisze:Na aglomerację to się powinno robić osobne przetargi.
No i wtedy by wyszło jeszcze taniej :)

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2029
Rejestracja: 4 paź 2013, o 13:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Komunikacja miejska w 2019 roku

#11 Post autor: Sgriffin » 19 sty 2019, o 19:30

Cukier pisze:Jestem zaskoczony, że najmniej podrożały pckm, mimo szumnie zapowiadanych podwyżek cen energii o co najmniej 30%.
Mechanizm waloryzacji jest zapewne taki sam jak w autobusach, tylko zamiast ceny paliwa jest cena energii z TGE. A waloryzacja ma to do siebie, że jest trochę opóźniona bo bazuje na przeszłych danych.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

PanA
Kierownik
Posty: 835
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Komunikacja miejska w 2019 roku

#12 Post autor: PanA » 19 sty 2019, o 19:57

Sgriffin pisze:Na aglomerację to się powinno robić osobne przetargi.
Bo?
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2029
Rejestracja: 4 paź 2013, o 13:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Komunikacja miejska w 2019 roku

#13 Post autor: Sgriffin » 19 sty 2019, o 20:27

Bo:
a) tylko tak gmina rzeczywiście dostanie to co chce,
b) linie aglo mają całkiem inną charakterystykę, nie ma co tego mieszać, nie bez powodu z resztą MPK ma inną stawkę na aglo.

Wystarczy spojrzeć np. na model wrocławski - gmina Długołęka ma stawki na poziomie 5,1 zł brutto. Fabrycznie nowe pojazdy. Dynamiczny system informacji pasażerskiej.
A w Krakowie jak w lesie.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

PanA
Kierownik
Posty: 835
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Komunikacja miejska w 2019 roku

#14 Post autor: PanA » 20 sty 2019, o 00:17

Sgriffin pisze:Bo:
a) tylko tak gmina rzeczywiście dostanie to co chce,
Podkrakowskie gminy same zdecydowały, że chcą MPK.
b) linie aglo mają całkiem inną charakterystykę, nie ma co tego mieszać, nie bez powodu z resztą MPK ma inną stawkę na aglo.
No i jest - zróżnicowana stawka aglo.
Wystarczy spojrzeć np. na model wrocławski - gmina Długołęka ma stawki na poziomie 5,1 zł brutto. Fabrycznie nowe pojazdy. Dynamiczny system informacji pasażerskiej.
A w Krakowie jak w lesie.
Tylko że pod Wrocławiem każda gmina mająca ten model komunikacji ma własne bilety, własną taryfę, własną dystrybucję biletów i własne standardy inne niż na reszcie sieci.
No i gminy powoli od tej formy uciekają. Kiedyś 3 gminy w tym systemie miały linie na prawie całą gminę, od wakacji zostanie jedna, a teraz są dwie (uciekają z tego powodu, że skoro przewoźnik i standardy obsługi nie muszą być identyczne jak w mieście, to jeszcze taniej im wyjdzie organizacja na własną rękę). Dwie inne gminy w tym systemie doprowadziły komunikację tylko do niektórych miejscowości tuż pod miastem, natomiast pozostałe 2 mają do dwóch/trzech miejscowości po 2 linie MPK i resztę organizują same (jedna to 7 najbogatsza gmina w Polsce, czyli Kobierzyce, a druga to taka biedniejsza). I to też - z niektórych gmin organizujących linie we własnym zakresie mieszkańcy mają wspólny bilet, w którym za część miejską się dopłaca, a niektóre nie mają i trzeba kupować osobne bilety.
I w zasadzie nie ma też kwartału, żeby na jakiejś linii strefowej kierowca się z kimś nie pobił lub nie został ściągnięty zza kółka będąc pijanym xD
Ta Długołęka zostanie ostatnią gminą, która będzie się opierać na tym modelu komunikacji, a kto wie, czy i ona tego w przyszłości nie porzuci ;)

TO jest cywilizacja, że hej! :D

Poznań, Warszawa, Olsztyn, Trójmiasto i większość innych dużych miast również doprowadzają do miejscowości pod miastem linie MPK na zasadach dokładnie takich, jak w Krakowie.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10871
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Komunikacja miejska w 2019 roku

#15 Post autor: Cukier » 20 sty 2019, o 18:36

PanA pisze:Podkrakowskie gminy same zdecydowały, że chcą MPK.
Bo gdy zarządca zaczął myśleć o przetargu, to MPK wysłało delegację "po kolędzie" i im zrobiło pranie mózgu, że gdy wybiorą prywaciarzy to krowy przestaną dawać mleko a kury nosić jajka.
Sgriffin pisze:A waloryzacja ma to do siebie, że jest trochę opóźniona bo bazuje na przeszłych danych.
Możliwe że to skutek politycznego zamiatania pod dywan - odwlekania podwyżki na po wyborach.

ODPOWIEDZ

Wróć do „II. Układ komunikacyjny”