Stawki za wzkm/pockm

Linie, rozkłady, trasy, komunikaty

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Stawki za wzkm/pockm

#1 Post autor: Kaszmir » 26 wrz 2015, o 19:24

W nawiązaniu do dyskusji tutaj. Ze stawkami wzkm za autobusy MPK się teraz w ogóle zmieniło. Z tego co mi powiedziano w MPK, teraz nie ma sztywnej stawki za wzkm, tylko miasto pokrywa po prostu koszty które Przewoźnik poniósł + parę procent zysku (nie wiem ile dokładnie). Stawki za wzkm generalnie dalej funkcjonują, tyle że są obliczane po rozliczeniu się, a nie deklarowane z góry. Może więc powiedzieć, że bardziej służą celom informacyjnym i porównawczym.

Jeśli spytacie czemu to zmieniono: z tego co zrozumiałem, to jakieś unijne przepisy które, gdy wygasała poprzednia umowa z MPK, dały miastu dwie możliwości: albo właśnie takie rozwiązanie, albo rozpisanie przetargu na wszystkie linie MPK. Nie chciano ryzykować tego drugiego (a co, gdyby wygrał jakiś prywatny przewoźnik?), zatem zdecydowano się na to pierwsze.

Tramwaje na razie funkcjonują normalnie, aż do czasu wygaśnięcia obecnej umowy z MPK. Potem będzie podobny dylemat.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10899
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Stawki za wzkm/pockm

#2 Post autor: Cukier » 26 wrz 2015, o 19:35

Czyli jakie to ma przełożenie na rzeczywistość?

PanA
Kierownik
Posty: 884
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Stawki za wzkm/pockm

#3 Post autor: PanA » 26 wrz 2015, o 19:43

Nic nowego, bo stawki właśnie w ten sposób ustalano.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Stawki za wzkm/pockm

#4 Post autor: Kaszmir » 26 wrz 2015, o 19:44

PanA pisze:Nic nowego, bo stawki właśnie w ten sposób ustalano.
:no: Z tego co mi powiedziano, jest to właśnie spora nowość, przynajmniej w Krakowie.
Cukier pisze:Czyli jakie to ma przełożenie na rzeczywistość?
Chyba nie aż tak wielkie ;)

Natomiast gdyby wprowadzili to w przypadku tramwajów, to wg mnie otwiera to drogę wpisaniu wyjazdów z/do zajezdni niektórych linii - odpadnie argument, że "ZIKiT musiałby za to zapłacić". Teraz i tak by to nie robiło różnicy, koszty zostałyby właściwie bez zmian.

PanA
Kierownik
Posty: 884
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

Stawki za wzkm/pockm

#5 Post autor: PanA » 26 wrz 2015, o 19:56

Kaszmir pisze:
Nic nowego, bo stawki właśnie w ten sposób ustalano.
Z tego co mi powiedziano, jest to właśnie spora nowość, przynajmniej w Krakowie.
Chodzi mi o to, że w praktyce. A same stawki właśnie formalnością. Określenie budżetu - koszta za poprzedni rok oraz przewidywanie nowych - i jest.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

chlorofil
Dyrektor
Posty: 1072
Rejestracja: 26 sie 2013, o 20:29
Lokalizacja: Ziemia

Stawki za wzkm/pockm

#6 Post autor: chlorofil » 10 paź 2015, o 20:33

Kaszmir pisze:albo właśnie takie rozwiązanie, albo rozpisanie przetargu na wszystkie linie MPK. Nie chciano ryzykować tego drugiego (a co, gdyby wygrał jakiś prywatny przewoźnik?)
Interes urzędników wygrał nad interesem mieszkańców. Taki model nigdy nie powinien mieć miejsca. Skłania do bezkarnego pompowania kosztów.

suchy
Dyrektor
Posty: 2395
Rejestracja: 17 maja 2012, o 23:08
Lokalizacja: KRK

Stawki za wzkm/pockm

#7 Post autor: suchy » 11 paź 2015, o 23:03

chlorofil pisze:
Kaszmir pisze:albo właśnie takie rozwiązanie, albo rozpisanie przetargu na wszystkie linie MPK. Nie chciano ryzykować tego drugiego (a co, gdyby wygrał jakiś prywatny przewoźnik?)
Interes urzędników wygrał nad interesem mieszkańców. Taki model nigdy nie powinien mieć miejsca. Skłania do bezkarnego pompowania kosztów.
Na prywatnych przewoźników ustawia się "mega-przetargi" - tak jak w GOPie ma/miało to miejsce wielokrotnie:
http://www.wpk.katowice.pl/?itemid=2209

Czyli coś w stylu - X pojazdów, z tego Y przegubowych, z tego A niskopodłogowych, z tego B nie starszych niż 7 lat, z tego C posiadających normę Euro 6. I "kompletnym przypadkiem" SIWZ odwzwierciedla park taborowy potencjalnego zwycięzcy :puppyeyes:

Owszem, z jednej strony to nieuczciwe, bo "zwycięzca" wiedząc, że nikt go nie przelicytuje, najczęściej winduje oferowane stawki możliwie jak najwyżej. Z drugiej jednak - stawka jest wtedy sztywna (taka jak zaoferowano w przetargu), zmienna jedynie o ewentualną inflację.

chlorofil
Dyrektor
Posty: 1072
Rejestracja: 26 sie 2013, o 20:29
Lokalizacja: Ziemia

Stawki za wzkm/pockm

#8 Post autor: chlorofil » 12 paź 2015, o 21:07

Nie powinno się na nikogo nic ustawiać, tylko zrobić kilkanaście licytacji po kilkanaście linii o równych, rozsądnych warunkach dla wszystkich. Mogłoby się wtedy łatwo okazać, że można w tych samych kosztach mieć kilkanaście proc. więcej kursów.

Awatar użytkownika
kaktus32
Dyrektor
Posty: 1144
Rejestracja: 13 mar 2014, o 21:52
Lokalizacja: Kraków

Stawki za wzkm/pockm

#9 Post autor: kaktus32 » 12 paź 2015, o 22:06

chlorofil pisze:Nie powinno się na nikogo nic ustawiać, tylko zrobić kilkanaście licytacji po kilkanaście linii o równych, rozsądnych warunkach dla wszystkich. Mogłoby się wtedy łatwo okazać, że można w tych samych kosztach mieć kilkanaście proc. więcej kursów.
A ten pomysł jakie miałby realne odzwierciedlenie w jakości podróżowania i pracy oraz płacy kierowcom?

bielanek
Dyrektor
Posty: 1760
Rejestracja: 29 wrz 2009, o 14:57
Lokalizacja: Mistrzejowice
Kontakt:

Stawki za wzkm/pockm

#10 Post autor: bielanek » 12 paź 2015, o 22:17

kaktus32 pisze:
chlorofil pisze:Nie powinno się na nikogo nic ustawiać, tylko zrobić kilkanaście licytacji po kilkanaście linii o równych, rozsądnych warunkach dla wszystkich. Mogłoby się wtedy łatwo okazać, że można w tych samych kosztach mieć kilkanaście proc. więcej kursów.
A ten pomysł jakie miałby realne odzwierciedlenie w jakości podróżowania i pracy oraz płacy kierowcom?
Według mnie taki pomysł by nie przeszedł nigdy, a jeśli nawet, to te rzekome oszczędności ZIKiT by zgarnął dla siebie, a KM zostałaby jak była...

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6346
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 14:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Stawki za wzkm/pockm

#11 Post autor: Coffee » 13 paź 2015, o 09:50

kaktus32 pisze:
chlorofil pisze:Nie powinno się na nikogo nic ustawiać, tylko zrobić kilkanaście licytacji po kilkanaście linii o równych, rozsądnych warunkach dla wszystkich. Mogłoby się wtedy łatwo okazać, że można w tych samych kosztach mieć kilkanaście proc. więcej kursów.
A ten pomysł jakie miałby realne odzwierciedlenie w jakości podróżowania i pracy oraz płacy kierowcom?
Sadząc po tym, co wyrabia Mobilis i jak wygląda stan nieco ponad rocznego taboru, możemy mówić nie o "jakości", a jedynie "jakoś to będzie".
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
kaktus32
Dyrektor
Posty: 1144
Rejestracja: 13 mar 2014, o 21:52
Lokalizacja: Kraków

Stawki za wzkm/pockm

#12 Post autor: kaktus32 » 13 paź 2015, o 15:05

Tak właśnie myślałem... Znając polskie realia taki scenariusz w Krakowie skończyłby się podobnie jak w Warszawie.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3185
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Stawki za wzkm/pockm

#13 Post autor: tomek_m » 13 paź 2015, o 17:51

Coffee pisze: Sadząc po tym, co wyrabia Mobilis i jak wygląda stan nieco ponad rocznego taboru .... "jakoś to będzie".
Wyjaśnisz coś dokładniej? Pytam, bo ostatnio nie mam okazji korzystać z Mobilisowych linii. Rozumiem że już zaczynają się sypać? =P Z zewnątrz jeszcze wyglądają OK.

bielanek
Dyrektor
Posty: 1760
Rejestracja: 29 wrz 2009, o 14:57
Lokalizacja: Mistrzejowice
Kontakt:

Stawki za wzkm/pockm

#14 Post autor: bielanek » 13 paź 2015, o 18:18

tomek_m pisze:
Coffee pisze: Sadząc po tym, co wyrabia Mobilis i jak wygląda stan nieco ponad rocznego taboru .... "jakoś to będzie".
Wyjaśnisz coś dokładniej? Pytam, bo ostatnio nie mam okazji korzystać z Mobilisowych linii. Rozumiem że już zaczynają się sypać? =P Z zewnątrz jeszcze wyglądają OK.
Korzystam ze 178 dość regularnie w ostatnim czasie i patrząc na autobusy to najbardziej denerwuje ruszająca się na boki kabina przy pokonywaniu wybojów. W AMZ często odchodziły zółte listwy przy stopniach przy siedzeniach, które są prymitywnie dokręcane. Jakkolwiek póki co jak dla mnie stan jest jeszcze w miarę dobry. A tak swoją drogą wczoraj w którymś NGT8 widziałem, że guma trzymająca szybę przy kabinie motorniczego gdzieś zniknełą, a pustkę wypełniono w trzech miejscach zwiniętymi, zielonymi ręcznikami papierowymi. Można? Można. Generalnie kto widział SU18 czy Irisbusy w ostatnich miesiącach eksploatacji w Krakowie wie jak będą wyglądały Mercedesy i AMZ za 4-6 lat, a co dopiero za 7-8 ;P.

Awatar użytkownika
kaktus32
Dyrektor
Posty: 1144
Rejestracja: 13 mar 2014, o 21:52
Lokalizacja: Kraków

Stawki za wzkm/pockm

#15 Post autor: kaktus32 » 13 paź 2015, o 19:50

Ogółem plusy AMZtów i Conecto to są:
- wygodne siedzenia,
- SIP (choć nie zawsze działa poprawnie),
- duża ilość kasowników,
- okna w obu modelach (wydają mi się lepsze niż w Solarisach MPK),
- doskonałe ogrzewanie (oba, a w szczególności AMZ-ty przy silniku...),
- i wydajna klima (tylko Conecto, bo z w/w powodu w AMZtach nie wyrabia).

Minusy to tkwią właśnie w szczegółach... AMZty mają zawsze silnik gorący, że poparzyć się można... pracują kilkanaście godzin, a później ustać w tylnych drzwiach się nie da. Nie daj Boże jeszcze, gdy kierowca włączy ogrzewanie... Conecto są w miarę okej, ale same trzeszczenie plastików i latanie drzwi jest okropne do zniesienia :no: Jak to kolega Bielanek ujął "Jakkolwiek póki co jak dla mnie stan jest jeszcze w miarę dobry.". Dlatego nie widzi mi się oddanie znacznie większej ilości linii prywaciarzom.
bielanek pisze:A tak swoją drogą wczoraj w którymś NGT8 widziałem, że guma trzymająca szybę przy kabinie motorniczego gdzieś zniknełą, a pustkę wypełniono w trzech miejscach zwiniętymi, zielonymi ręcznikami papierowymi.
Jadąc kiedyś w 14, kiedy na niej jeszcze w tygodniu NTG8 jeździły widziałem jak nad drzwiami otworzyły się "klapy" zasłaniające bebechy :D Takie coś się powtórzyło dwa razy :thumbup: Nie dokręcili i taki pech...

ODPOWIEDZ

Wróć do „II. Układ komunikacyjny”