Busy kontra kolej

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Busy konta kolej

#16 Post autor: lucapacioli » 19 gru 2015, o 17:06

wincent pisze:
Castaway pisze: Busiarz spełnia dokładnie taką samą funkcję publiczną jak kolejka marszałkowska. Dlaczego ma być traktowany gorzej?
W sensie kolej truje na Alejach?
No, lepiej, żeby zamiast jednym busem te ~ 20 osób pojechało samochodami. Najlepiej w pojedynkę.
e.
Również wina miasta, że w dalszym ciągu nie ma na obrzeżach miasta punktów przesiadkowych z których by busiarze mogli korzystać.
Tylko, że taka przesiadka znacznie podnosi ludziom koszty podróży, nie wiadomo ile z nich wybrałoby zamiast tego samochód. A na obrzeżach miasta powinny powstać przede wszystkim P&R w większej ilości.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Busy konta kolej

#17 Post autor: Cukier » 19 gru 2015, o 18:07

lucapacioli pisze:
wincent pisze:
Castaway pisze: Busiarz spełnia dokładnie taką samą funkcję publiczną jak kolejka marszałkowska. Dlaczego ma być traktowany gorzej?
W sensie kolej truje na Alejach?
No, lepiej, żeby zamiast jednym busem te ~ 20 osób pojechało samochodami. Najlepiej w pojedynkę.
Podpisuję się pod tym.

Natomiast szalenie denerwuje to, w jaki sposób busiarze zatrzymują się na przystankach. Żadnych chętnych na peronie, nikt mu nie machał żeby się zatrzymał, a ten sobie stanie w połowie peronu, a za nim 1-2 przegubowce KMK stoją i czasem nawet blokują skrzyżowanie bo nie mogą podjechać na przystanek..

Adams
Dyrektor
Posty: 1176
Rejestracja: 18 wrz 2011, o 22:34

Busy konta kolej

#18 Post autor: Adams » 19 gru 2015, o 19:40

lucapacioli pisze:
wincent pisze:
Castaway pisze: Busiarz spełnia dokładnie taką samą funkcję publiczną jak kolejka marszałkowska. Dlaczego ma być traktowany gorzej?
W sensie kolej truje na Alejach?
No, lepiej, żeby zamiast jednym busem te ~ 20 osób pojechało samochodami. Najlepiej w pojedynkę.
A spójrzmy na to z innej strony. Nie lepiej jakby 60 osób zamiast trzema busami pojechali jednym cywilizowanym autobusem?

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Busy konta kolej

#19 Post autor: Cukier » 20 gru 2015, o 02:00

Adams pisze:Nie lepiej jakby 60 osób zamiast trzema busami pojechali jednym cywilizowanym autobusem?
Gdyby to było realne to czemu by nie. Ale wciąż jest mnóstwo relacji, w których MPK się nie będzie nigdy opłacało jeździć, a busiarzowi owszem. A mówienie "skróćmy busy do peryferiów miasta i zmuśmy ich pasażerów do przesiadki na KMK" wcale nie sprawi, że ludzie będą właśnie tak podróżować. Bilet u busiarza + bilet na KMK daje łącznie taki koszt, że ludzie sobie to przekalkulują i kupią starego Golfa czy Corsę bo tak im wyjdzie taniej.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Busy konta kolej

#20 Post autor: tomek_m » 20 gru 2015, o 10:16

Cukier pisze:Ale wciąż jest mnóstwo relacji, w których MPK się nie będzie nigdy opłacało jeździć, a busiarzowi owszem.
Ale to chyba nie tak działa. Aby mogła powstać linia Aglomeracyjna, to jako pierwsza z inicjatywą musi wyjść zainteresowana gmina. W przypadku busiarni, gmina nic nie musi robić, to busiarz jak wywęszy że jakaś relacja jest intratna, to sam występuje o pozwolenie utworzenia linii na tej trasie. Oczywiście są wyjątki, że są relacje co nikt nie chce jeździć w jakiejś relacji, i gmina musi opłacać busiarza, aby obsługiwał jakąś relację. Tak jest np: u mnie w gminie.

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Busy konta kolej

#21 Post autor: lucapacioli » 20 gru 2015, o 12:20

Adams pisze:A spójrzmy na to z innej strony. Nie lepiej jakby 60 osób zamiast trzema busami pojechali jednym cywilizowanym autobusem?
Jeszcze lepiej jakby przyjechali rowerami. Proponuję jednak zamiast teoretyzować, zastanowić się nad tym jaki byłby realny scenariusz, a moim zdaniem byłby taki, jak napisał Cukier.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Busy konta kolej

#22 Post autor: Cukier » 20 gru 2015, o 14:04

tomek_m pisze:Ale to chyba nie tak działa. Aby mogła powstać linia Aglomeracyjna, to jako pierwsza z inicjatywą musi wyjść zainteresowana gmina. W przypadku busiarni, gmina nic nie musi robić, to busiarz jak wywęszy że jakaś relacja jest intratna, to sam występuje o pozwolenie utworzenia linii na tej trasie.
No i właśnie o tym mowa. Skoro ZIKiT sam z siebie nie tworzy nowych linii aglomeracyjnych (bo przecież mógłby zbadać potoki, uznać że dana marszruta będzie rentowna i zaproponować gminie układ z podziałem kosztów 0% gmina, 100% ZIKiT, na co każda gmina by się zgodziła), to znaczy że dla KMK nie są one rentowne. Wiadomo: nowoczesny autobusy, przyjazna taryfa biletowa, przyzwoite warunki pracy kierowców - to wszystko kosztuje. I w praktyce, aby MPK docierało do jakiejś gminy, to sama gmina musi za to zapłacić.

Tymczasem busiarz to przedsiębiorca który kalkuluje koszty / zyski i decyduje się na uruchomienie danej linii w momencie gdy ma pewność, że uda mu się na tym zarobić. A osiąga to m.in. przez eksploatację ziemniakowozów, drogie bilety i zatrudnianie kierowców na umowy śmieciowe - to wszystko sprawia że linia jest rentowna.

A gmina, mając do wyboru - zapłacić za komunikację miejską (czyli zaprosić MPK) lub za nią nie zapłacić a i tak ją mieć (jakiś busiarz zawsze się znajdzie), z reguły wybiera to drugie. A zaoszczędzone pieniądze pakuje w remont dróg, szkół czy innych obiektów gminnych.

Gminy w objęcia KMK zwykle wpychają dopiero zmasowane narzekania ze strony mieszkańców na standard podróży busiarnią - wtedy już gminne władze pełne obaw o reelekcję w nadchodzących wyborach wolą się ugiąć i zaczynają dopłacać do komunikacji, poprzez zaproszenie MPK.

Adams
Dyrektor
Posty: 1176
Rejestracja: 18 wrz 2011, o 22:34

Busy konta kolej

#23 Post autor: Adams » 27 sty 2016, o 00:23

Przewoźnicy wytrzymują konkurencję z mocno dotowaną koleją. Ale za rok czeka ich jeszcze większe zagrożenie - koncesje na obsługę transportu na liniach użyteczności publicznej. Stracić mogą na tym także pasażerowie Kolej ma być kręgosłupem transportu zbiorowego w Małopolsce, a autobusy - jego uzupełnieniem. To założenie przyjęte kilkanaście miesięcy temu w „Planie zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego w województwie małopolskim” za rok stanie się faktem. Głównie za sprawą wchodzących w życie 1 stycznia 2017 r. przepisów dotyczących linii użyteczności publicznej

Szczegóły: Dziennik Polski

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2039
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Busy konta kolej

#24 Post autor: Sgriffin » 27 sty 2016, o 09:55

Śmieszne. Kolej ma być chyba kręgosłupem powiatu krakowskiego.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Busy konta kolej

#25 Post autor: Lw25 » 27 sty 2016, o 10:04

Sgriffin pisze:Śmieszne. Kolej ma być chyba kręgosłupem powiatu krakowskiego.
Krakowskiego to trochę niezbyt. :p Krzeszowice są połączone linią, która będzie zaraz remontowana, ale Skała czy Kocmyrzów przecież nie mają połączenia kolejowego (Kocmyrzów już nie ma). Najbardziej poprzecinany siatką jest chyba wielicki, bo S1 i S3 będą mieć. Tarnowski będzie mieć feederbusy, ale ja bym osobiście utworzył linie SKA oparte o Tarnów. Też połączyłbym Olkusz z Krakowem nową linią. Koszty nie powinny chyba wykończyć województwa i gmin.
A ponadto uważam, że Przewozy Regionalne oddział Kraków należy po zakupie większej liczby taboru dużego taboru dla KMŁ, zorać.
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Busy konta kolej

#26 Post autor: Cukier » 27 sty 2016, o 12:05

Lw25 pisze:Krzeszowice są połączone linią, która będzie zaraz remontowana, ale Skała czy Kocmyrzów przecież nie mają połączenia kolejowego (Kocmyrzów już nie ma).
Kocmyrzów powinien zainwestować w dworzec autobusowy i parking P+R przy stacji w Baranówce - odległej jedynie o 1,2 km od pętli Luborzyca.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Busy konta kolej

#27 Post autor: tomek_m » 5 lut 2016, o 22:45

Lw25 pisze: Też połączyłbym Olkusz z Krakowem nową linią. Koszty nie powinny chyba wykończyć województwa i gmin.
W jaki sposób, linią kolejową? Mało realne, którędy niby miałaby ta linia przebiegać? Teren niesprzyjający. Teoretycznie jest możliwość połączenia Olkusza i Krakowa SKA, przez Tunel. Z Olkusza linią kolejową 62 do stacji Tunel, gdzie następowałaby zmiana czoła i dalej kolejową "ósemką" do Krakowa. Przy obsłudze trasy EZTami zmiana kierunku jazdy to żaden problem.

omega
Dyspozytor
Posty: 537
Rejestracja: 28 gru 2015, o 11:22

Busy konta kolej

#28 Post autor: omega » 13 lut 2016, o 00:28

Skandaliczne zachowanie kierowcy autobusu:
Nie tak dawno toczyła się w tym wątku dyskusja o skandalicznym zachowaniu kierowców, którzy bardzo często lekceważą znaki drogowe, a nawet rogatki na przejeździe kolejowym. Filmik, który przedstawiam jest przerażający, zwłaszcza, że bohaterem jest kierowca autobusu (a właściwie busa) jednej z firm przewozowych kursujących w powiecie wadowickim. Niestety występki kierowców tej firmy są na porządku dziennym, a na przejazdach kolejowych już nie raz pokazali co potrafią. ^^" Co o tym sądzicie? Dodam jeszcze, że filmik został nagrany przez anonimową osobę w Andrychowie (woj.małopolskie, powiat wadowicki):
http://www.youtube.com/watch?v=NXc8Wd0k ... e=youtu.be
Film znaleziony na: http://www.facebook.com/LiniaKolejowa117

Adams
Dyrektor
Posty: 1176
Rejestracja: 18 wrz 2011, o 22:34

Busy kontra kolej

#29 Post autor: Adams » 13 lut 2016, o 13:52

omega pisze:Skandaliczne zachowanie kierowcy autobusu:...
No cóż, nadarzyła się okazja żeby uciec przed konkurencją i pozbierać pasażerów, gdyż sytuacja miała miejsce w krainie 1001 busów :rotfl:
A tak już zupełnie poważnie, to szkoda że na filmie nie jest widoczny nr rejestracyjny tego busa. Myślę że Policja chętnie by się tym debilem zainteresowała, gdyż było to jawne zagrożenie w ruchu lądowym, a na to są odpowiednie paragrafy.

Lw25
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 21 sty 2014, o 15:52
Lokalizacja: Krowodrza Górka/日進市

Busy kontra kolej

#30 Post autor: Lw25 » 13 lut 2016, o 18:18

Adams pisze:
omega pisze:Skandaliczne zachowanie kierowcy autobusu:...
No cóż, nadarzyła się okazja żeby uciec przed konkurencją i pozbierać pasażerów, gdyż sytuacja miała miejsce w krainie 1001 busów :rotfl:
A tak już zupełnie poważnie, to szkoda że na filmie nie jest widoczny nr rejestracyjny tego busa. Myślę że Policja chętnie by się tym debilem zainteresowała, gdyż było to jawne zagrożenie w ruchu lądowym, a na to są odpowiednie paragrafy.
Na przejeździe może być kamera. Policja jest zbyt łagodna za przejazdy. Zresztą praow też, czego zmiany chce PLK. Za takie coś powinien na zawsze stracić uprawnienia. Na zawsze. Zresztą za przejechanie przez zamknięty przejazd każdy kierowca powiniem tracić uprawnienia. Nie mieć zabrany dokument. Egzamin od nowa.
Komunikacja Miejska w Krakowie jest na pokaz. Jak masa rzeczy w tym mieście.

ODPOWIEDZ

Wróć do „5. Aktualności ze świata kolei”