[STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] 60 tramwajów - 28.09.2018

Moderator: Moderatorzy

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1558
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#241 Post autor: Jamnik » 17 wrz 2019, o 13:56

volferssj pisze:No to już wiem kto siedział obok mnie.
O kogo chodzi?

@Kaszmir
Jakby nie było to 620 mln to ponad 550 mln ;D
Ciekawe, czy dorzucą :hmm:
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2019, o 14:08 przez Jamnik, łącznie zmieniany 1 raz.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#242 Post autor: volferssj » 17 wrz 2019, o 14:06

Jamnik pisze:
volferssj pisze:No to już wiem kto siedział obok mnie.
O kogo chodzi?
Tylko jedno źródło zdążyło mnie ubiec ;) (cóż przejazd chwilę zajął a z telefonu nie pisze się za wygodnie), więc to musiał być albo sam Michał z PSMKMS albo ktoś z dostępem do ich FB.

NGT10
Znawca
Posty: 41
Rejestracja: 17 paź 2013, o 15:22
Lokalizacja: Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#243 Post autor: NGT10 » 17 wrz 2019, o 14:44

Jaka długość?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1428
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#244 Post autor: pasazer_mobilisu » 17 wrz 2019, o 14:55

Na FB MPK jest tylko "co najmniej 32 metrów", podobnie nie wiadomo ile członów miałaby mieć ta konstrukcja chyba że koledzy będący na otwarciu kopert wiedzą coś więcej?

Arsents
Dyrektor
Posty: 3111
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 16:37
Lokalizacja: zawsze Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#245 Post autor: Arsents » 17 wrz 2019, o 15:35

Naszła mnie pesymistyczna myśl. Co będzie jeśli by się okazało, że Stadlery są awaryjne, złe gorsze niż Pesa. Jesteśmy ze 110 takimi tramwajami.
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#246 Post autor: volferssj » 17 wrz 2019, o 16:45

pasazer_mobilisu pisze:Na FB MPK jest tylko "co najmniej 32 metrów", podobnie nie wiadomo ile członów miałaby mieć ta konstrukcja chyba że koledzy będący na otwarciu kopert wiedzą coś więcej?
Niestety nic z tego. Jawna część zakończyła się na cyferkach, które napisałem powyżej.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1428
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#247 Post autor: pasazer_mobilisu » 17 wrz 2019, o 16:50

@Arsents obecnie z 50 :) Nie wiadomo czy MPK dołoży kasę i czy zdecyduje się na opcje czy tylko na podstawowe zamówienie. Nieco dziwnym zagraniem było wzięcie opcji na 15 tramwajów w poprzednim przetargu przed dostarczeniem chociaż jednej sztuki z zamówienia podstawowego, zapewne chodziło o czas i potrzebę jak najszybszego wprowadzenia ich do ruchu.

krk
Specjalista
Posty: 284
Rejestracja: 8 maja 2010, o 14:00
Lokalizacja: Kraków-Łobzów

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#248 Post autor: krk » 17 wrz 2019, o 17:29

Myślę, że budżet wcale nie został niedoszacowany przez MPK. To raczej Stadler poczuł się zbyt pewnie i podbił cenę. Żeby nie patrzeć daleko to podobnie robi ostatnio Solaris na rynku trolejbusów i elektryków szczególnie po praktycznej upadłości Ursusa. Natomiast co do nieobecności innych producentów to być może zostali też zniechęceni przez ostatnie przejścia Pesy z MPK. Nie mówię, że nie były one nieuzasadnione, ale być może producenci przekalkulowali ryzyko tego kontraktu i wyszło im, że nie warto go podejmować.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7569
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#249 Post autor: Locutus » 17 wrz 2019, o 18:56

@ Volferssj - ej, serio, zamiast pisać o niespodziance i to niemiłej, mogłeś napisać, że wpłynęła tylko oferta Stadlera. Też tylko jedno zdanie, tyle samo stukania na komórce, a o ileż bardziej wartościowa informacja...

@ Jamnik - mam podobne odczucia. Z jednej strony spore rozczarowanie, bo liczyłem na ciekawą walkę, spore emocje, nawet na ewentualny powrót Bombardiera czy może zwycięstwo Siemensa (którego 37 metrów przydałoby się bardziej niż bardzo)... Z drugiej dobrze, że Pesa nie będzie mieszać...

@ Kaszmir - sam jestem ciekaw, jaką dokładnie konstrukcję zaproponował Stadler.

@ Arsents - mam podobne zastrzeżenia...

@ Krk - jest jeszcze jedna opcja: MPK celowo nie doszacowało kosztów, by móc przetarg unieważnić, gdyby miał wygrać nie ten co trzeba. Praktyka dosyć powszechna w Polsce. Zobaczymy czy będzie akcja-akceptacja czy unieważnienie...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

kucyk
Dyrektor
Posty: 2828
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#250 Post autor: kucyk » 17 wrz 2019, o 19:19

Dla mnie osobiście ten przetarg już przepadł. Za mało kasy przeznaczyli (czy znajdą się brakujące miliony?). W dodatku jedyna oferta - czy atrakcyjna? Wątpię. Osobiście spodziewam się powtórki z ogłoszeniem - być może wtedy coś się bardziej wykluje?

Na dodatek nie ma pewności, że i tak przy znalezieniu kasy i spełnieniu zachcianek MPK przez tego jedynego oferenta kasa na dofinansowanie się znajdzie? ;P

Myślę, że cały ten cyrk z dialogiem technicznym (dlaczego nie od razu przetarg?), ciągłym tym przedłużaniem terminów otwarcia i równie ciągłe zapytania od potencjalnych oferentów było tylko mydleniem nam oczu. :hihi:

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3257
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#251 Post autor: tomek_m » 17 wrz 2019, o 20:02

Arsents pisze:Naszła mnie pesymistyczna myśl. Co będzie jeśli by się okazało, że Stadlery są awaryjne, złe gorsze niż Pesa. Jesteśmy ze 110 takimi tramwajami.
A słyszy się aby gdzieś na świecie gdzie jeżdżą Stadlery były jakieś większe z nimi problemy? :hmm: Bo o Pesie to aż dudni.

Impuls
Dyrektor
Posty: 1529
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 19:09
Lokalizacja: Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#252 Post autor: Impuls » 17 wrz 2019, o 21:22

W Ostrawie ze Stadlerów, są ponoć zadowoleni. Ale np. Bazylei jedna z firm BVB wycofała się z kontraktu na Tanga Stadlera, rozpisała nowy przetarg i ma Bombardiery. Z pewnością Stadlera nie ma co porównywać z naszymi z Bydzi. Nie powinno być znaczących problemów.

Ten przetarg, może okazać się wyrafinowanym sposobem na pozbycie się niechcianych producentów. Sedno tkwi w tym, że zamówienie podstawowe obejmuje tylko 10 egzemplarzy. Koszty projektu bardzo skomplikowanego na Kraków tramwaju, nie seryjnego, spowodowały że producenci wymiękli. Gdyby dali cenę niską za te pierwsze 10 tramwajów, przy braku zamówienia na kolejne musieliby dołożyć do interesu. Zbyt mała pewna pula do realizacji i konieczność przygotowania projektu oraz serwisu itd. spowodowała brak zgłoszeń. A Stadler miał projekt prawie gotowy z obecnego przetargu trochę go tylko zmodyfikował.
W sumie cena przekracza tylko o 10% zaplanowany budżet. Ostatnio przy rozbudowie Zajezdni w Hucie przetarg przekroczył zaplanowany budżet. MPK zwiększyło zaplanowany budżet i podpisali umowę. Przynajmniej na te 10 na pewno zwiększą budżet i podpiszą umowę. Oby tylko specyfikacja była zgodna z zamówieniem.

krk
Specjalista
Posty: 284
Rejestracja: 8 maja 2010, o 14:00
Lokalizacja: Kraków-Łobzów

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#253 Post autor: krk » 17 wrz 2019, o 21:51

tomek_m pisze: A słyszy się aby gdzieś na świecie gdzie jeżdżą Stadlery były jakieś większe z nimi problemy? :hmm: Bo o Pesie to aż dudni.
Tylko prawie wszystkie Stadlery na świecie nie są "made in" Siedlce lub "made in" Środa Wielkopolska. Także pożyjemy zobaczymy.

volferssj
Kierownik
Posty: 778
Rejestracja: 9 gru 2014, o 23:02
Lokalizacja: Kraków

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#254 Post autor: volferssj » 17 wrz 2019, o 22:42

krk pisze:Tylko prawie wszystkie Stadlery na świecie nie są "made in" Siedlce lub "made in" Środa Wielkopolska. Także pożyjemy zobaczymy.
Tak naprawdę to "Made in Siedlce i Środa Wielkopolska" czy jednak na odwrót (Środa spawanie szkieletów, Siedlce kompletacja i uruchomienie).
Pierwszym przypadkiem jest Ostrawa czy nasze Tramino?

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7569
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[W TRAKCIE] do 60 tramwajów - 28.09.2018

#255 Post autor: Locutus » 18 wrz 2019, o 08:01

@ Impuls - w grodzie bazyliszka BVB nie zerwało umowy ze Stadlerem dlatego, że Tango dostarczone do BLT okazały się być felerne, lecz dlatego, że mieszkańcy bardzo je znielubili za układ podłogi przypominający kolejkę górską (wózki napędowe znajdują się pod czlonami pierwszym i szóstym, a także pomiędzy trzecim i czwartym {wózek Jacobsa} - zaś nad wózkami napędowymi znajduje się klasyczna wysoka podłoga do której prowadzą dwa strome stopnie)... Natomiast były problemy z Variobahnami w Monachium, które skończyły się rezygnacją z opcji i rozpisaniem nowego przetargu. Nie do końca zgodzę się także, że Kraków wymagał nowego projektu szytego na miarę. NGT8 od Bombardiera łapie się bez modyfikacji pod SIWZ, wydaje mi się, że Urbos AXL od CAF również, podobnie jak wynalazki Škody z fińskiej fabryki czy wreszcie wyrobek Alstomu, który wygrał przetarg we Frankfurcie... No chyba że większość z tych produktów miałaby ten sam problem, który prawdopodobnie zniechęcił Siemensa, skądinąd bardzo aktywnego na etapie dialogu technicznego oraz pytań do SIWZ - czyli wózki o zbyt dużym minimalnym promieniu skrętu... Tego nie wiem (i nie wiem, czy można łatwo sprawdzić)...

@ Volferssj - pierwsze były Tango dla Ostrawy, drugie Tramino dla Brunszwika, nasze będą trzecie.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Przetargi, zakupy, kasacje”