[STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] 35+25 tramwajów - 28.09.2018

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Jopek36
Dyrektor
Posty: 2115
Rejestracja: 30 mar 2010, o 18:45
Lokalizacja: Kraków

[STADLER Tango Kraków Lajkonik 2] 35+25 tramwajów - 28.09.2018

#1 Post autor: Jopek36 » 1 paź 2018, o 09:51

Zakup 60 niskopodłogowych przegubowych wagonów tramwajowych
http://www.mpk.krakow.pl/pl/przetargi-i ... owych.html

Informacje wstępne oraz specyfikacja techniczna tramwaju - generalnie to samo co przy obecnym przetargu (silniki, koła, przekładnie, wózki, jazda bez zasilania z sieci 3 km):
http://www.mpk.krakow.pl/Data/Files/_pu ... nikami.pdf
Ciekawostką jest wymóg, aby tramwaj posiadał niską podłogę bez stopni na 85% powierzchni - jak dobrze pamiętam to przy wcześniejszych przetargach ten wymóg był trochę lżejszy.
 
 

Awatar użytkownika
lolek-12
Kierownik
Posty: 776
Rejestracja: 1 lis 2010, o 10:50
Lokalizacja: Kraków/Zabierzów

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#2 Post autor: lolek-12 » 1 paź 2018, o 10:07

Jopek36 pisze:Informacje wstępne oraz specyfikacja techniczna tramwaju - generalnie to samo co przy obecnym przetargu (silniki, koła, przekładnie, wózki, jazda bez zasilania z sieci 3 km):
Nie powinniśmy już tylko kupować tramwajów o długości raczej min. 35-45m? I myśleć o dodatkowej zajezdni gdzieś na Azorach/Górce Narodowej?

PanA
Kierownik
Posty: 914
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#3 Post autor: PanA » 1 paź 2018, o 10:22

lolek-12 pisze:Nie powinniśmy już tylko kupować tramwajów o długości raczej min. 35-45m? I myśleć o dodatkowej zajezdni gdzieś na Azorach/Górce Narodowej?
Kiedy pojemność jest zawyżana i tramwaje mieszczące po 200 osób określa się pojemnymi na 250, to nie ma co się łudzić, że chodzi im o zwiększenie pojemności. Wszakże docisk na 5 osób na metr kwadratowy to taki absurd, który nie występuje w normalnej komunikacji (czyli np. dopiero przy podstawieniu autobusów zastępczych za tramwaj przy nagłej awarii itp).
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1193
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#4 Post autor: pasazer_mobilisu » 1 paź 2018, o 10:44

Jopek36 pisze: Ciekawostką jest wymóg, aby tramwaj posiadał niską podłogę bez stopni na 85% powierzchni - jak dobrze pamiętam to przy wcześniejszych przetargach ten wymóg był trochę lżejszy.
Na pewno ten wymóg był lżejszy - Bombardiery mają 65% (NGT6) i 68% (NGT8) niskiej podłogi a 2014N podobno 75%.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#5 Post autor: kot_feliks » 1 paź 2018, o 11:25

PanA pisze:
lolek-12 pisze:Nie powinniśmy już tylko kupować tramwajów o długości raczej min. 35-45m? I myśleć o dodatkowej zajezdni gdzieś na Azorach/Górce Narodowej?
Kiedy pojemność jest zawyżana i tramwaje mieszczące po 200 osób określa się pojemnymi na 250, to nie ma co się łudzić, że chodzi im o zwiększenie pojemności. Wszakże docisk na 5 osób na metr kwadratowy to taki absurd, który nie występuje w normalnej komunikacji (czyli np. dopiero przy podstawieniu autobusów zastępczych za tramwaj przy nagłej awarii itp).
Z tą ilością osób w pojeździe, tłokiem, wsiadaniem do środka i upychaniem się jak największej ilości osób itd., to... wbrew pozorom na to ma imho wpływ również rynek pracy. Od pewnego momentu, kiedy rynek zaczął przesuwać się coraz bardziej w kierunku pracownika, to szczególnie w mieście takim jak Krk, gdzie jest dużo firm biurowych/usługowych zmienia się też trochę specyfika dojazdów itd.

Ot, coraz więcej firm oferuje np. mniej lub bardziej elastyczne godziny pracy swoim pracownikom, coraz mniej osób "spina się", że spóźni się 15 min do pracy (no najwyżej zostane chwilę dłużej, trudno itd), coraz częściej można pracować np. raz w tygodniu z domu itp. itd.

Oczywiście nie dotyczy to każdej firmy (a na pewno nie produkcyjnych / handlowych), ale u coraz większej ilości osób obserwuję coś w stylu:
- na którą jedziesz do pracy?
- aaaa, wiesz co, teraz jeżdżę trochę później bo nie ma korków / nie ma tłoku w tramwaju;

Albo czekając na tramwaj/autobus:
- to co, nie wsiadamy, przecież się spóźnimy?
- nie no, co ty, zobacz jaki tłok, pojedziemy sobie spokojnie kolejnym ;)

Ot, przykładowo, jak sam kiedyś musiałem być w firmie na 8 rano, tak obecnie mogę być między 8, a 9 (a w sumie to nawet 7-9).

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2607
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#6 Post autor: scyzor663 » 1 paź 2018, o 15:24

Na pewno ten wymóg był lżejszy - Bombardiery mają 65% (NGT6) i 68% (NGT8) niskiej podłogi a 2014N podobno 75%.
Tyle, że w obecnym przetargu liczy się chyba też ciągłość podłogi więc Krakowiak ze swoimi górami i dolinami znacząco obniżyłby ten współczynnik (ciągłość jest od końca pierwszego wózka do początku czwartego).

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7449
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#7 Post autor: Locutus » 1 paź 2018, o 17:11

Ciekaw jestem wielu rzeczy... Po pierwsze: czemu konkretnie ma służyć ten dialog techniczny, wydaje się wszakże, że MPK dobrze wie, co chce kupić... Czy jest to kolejna kiełbasa wyborcza, czy też może MPK naprawdę będzie szukać np. sposobu na to jak kupić bombardiery (tak przykładowo)? Po drugie - jak przy wózkach skrętnych z silnikami wewnątrz ramy wózka uzyskać 85% niskiej podłogi? Po trzecie - czy aby na pewno kupowanie tramwajów nieco ponad trzydziestometrowych to dobry wybór? Wraz z otwarciem nowych tras zapotrzebowanie na pojazdy o pojemności krakowiaka będzie raczej rosło niż malało...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

PanA
Kierownik
Posty: 914
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#8 Post autor: PanA » 1 paź 2018, o 17:31

Locutus pisze:jak przy wózkach skrętnych z silnikami wewnątrz ramy wózka uzyskać 85% niskiej podłogi?
No myślę, że m.in. z tego powodu będzie dialog techniczny :D
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 710
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#9 Post autor: gagacek » 1 paź 2018, o 17:39

Minuta szukania w pdf i widzę szerokość obręczy 90mm. Brawo beton, brawo.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3218
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#10 Post autor: tomek_m » 1 paź 2018, o 19:04

Ten dialog techniczny to nie jest przypadkiem zaproszenie potencjalnych producentów na rozmowy, aby przedstawili swoje ewentualne propozycje i zarazem wyjaśnili co jak i dlaczego? :hmm:
scyzor663 pisze: Tyle, że w obecnym przetargu liczy się chyba też ciągłość podłogi więc Krakowiak ze swoimi górami i dolinami znacząco obniżyłby ten współczynnik (ciągłość jest od końca pierwszego wózka do początku czwartego).
A w przetargu na "Krakowiaki" to nie była wysoko punktowana ciągłość niskiej podłogi i przez to mamy takiego wężykującego dziwoląga?

mario
Specjalista
Posty: 242
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 09:17
Lokalizacja: Skawina

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#11 Post autor: mario » 1 paź 2018, o 21:14

Dokładnie. Wysoko punktowana była długość jednego kawałka niskiej podłogi. Zwycięzca zgarniał całą pulę punktów. Stąd też wcięcia w stopniach. W przetargu na Solarisy był zapis, że stopnie mają być proste.

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 710
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#12 Post autor: gagacek » 2 paź 2018, o 09:42

To jak z tymi obręczami kolejowymi, ktoś w "sprytny" sposób temat pozamiatał (jak zwykle)?

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10925
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#13 Post autor: Cukier » 2 paź 2018, o 16:02

Pewnie MPK na złość PKK i Jopkowi celowo oddala perspektywę głębokiego rowka.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#14 Post autor: Kaszmir » 2 paź 2018, o 17:34

Cukier pisze:Pewnie MPK na złość PKK i Jopkowi celowo oddala perspektywę głębokiego rowka.
Ja bym powiedział, że przede wszystkim na złość pasażerom :(

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 710
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

[DIALOG TECHNICZNY] 60 tramwajów - 28.09.2018

#15 Post autor: gagacek » 3 paź 2018, o 08:39

Pan owad torpeduje, bo za szybko mogłyby jeździć? Q.. W takiej W-wie jakoś potrafią jechać 50 na wprost, na bok 15 i nikt od tego nie umarł. Doprawdy fascynujące.

To zbyt ważny temat, aby zostawić go w spokoju.

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Przetargi, zakupy, kasacje”