I tak, i nie. Jeśli PZP nie przewidywała prawa opcji, to owszem, lepszym rozwiązaniem było rozpisanie przetargu większego, niż mniejszego. Ale jeśli prawo opcji mamy, to jest ono przecież po to, aby dopiero po dostawie pierwszych sztuk można było realizować ew. opcję (na bazie jakichś tam już doświadczeń z kupionym produktem).Kaszmir pisze:Też tego nie rozumiem. Oraz tego, że jakby MPK od razu zamówiło 50 wozów to wszyscy by chwalili, a jak już zamówiło 35+15 (czyli też 50) to pojawiają się głosy krytyki że czemu bierze te 15 itd.
[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016
Moderator: Moderatorzy
-
- Dyrektor
- Posty: 2119
- Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
- Lokalizacja: Kraków
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
A dlaczego prawo opcji ma dotyczyć tylko "sprawdzenia" eksperymentalnego rozwiązania, a nie finansowania?
Gdyby było jak piszesz to zamówienia byłyby 1+49.
MPK dostało kredyt z EBI to zamawia...
Gdyby było jak piszesz to zamówienia byłyby 1+49.
MPK dostało kredyt z EBI to zamawia...
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
A nie chodziło przypadkiem o wykorzystanie dofinansowania? Reszta wypowiedzi też raczej tendencyjna. Nie każdy tramwaj Solarisa jest/był zły. Firma uczy się na błędach a w przeciwieństwie co do poniektórych jak np. padną łożyska to oficjalnie przyznaje się (chociaż projekt i wykonawstwo innej, cenionej firmy) i szuka szybkiego i SKUTECZNEGO rozwiązania. Życzyłbym sobie, aby inni wykonawcy umieli tak postępować. Jak to wygląda w praktce wiemy.Locutus pisze: wyobraźcie sobie, że poprzedni przetarg, ten który wygrała Pesa, miał podobną formułę i zamiast od razu 36 tramwajów, był na 24 tramwaje plus 12 w opcji. Czy gdyby MPK podpisało umowę na dostawę opcji przed dostawą pierwszego Krakowiaka, nie uważalibyście, że popełniło koszmarny błąd, w świetle tego jak Krakowiaki się sprawują? Tu, zważywszy na to, że dostawy z opcji mogły być rozłożone do 2023. roku
DokładnieSgriffin pisze:MPK dostało kredyt z EBI to zamawia...
-
- Miłośnik
- Posty: 117
- Rejestracja: 5 wrz 2014, o 10:59
- Lokalizacja: Ruczaj
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Moim zdaniem ważna tu jest kwestia dlaczego MPK rozpisało to jako 35+15, a nie po prostu 50. Zapewne bali się, że nie będą mieć kasy (czy to nie dostaną kredytu, czy to dofinansowania). Kasę zabezpieczyli to zamówili. Ale zgadzam się, że wygląda to dość nieroztropnie, zwłaszcza patrząc przez pryzmat jakości Krakowiaków.
A czy jak ktoś podpisze umowę na podstawowe zamówienie, to może odmówić podpisania umowy na opcję? Tzn. w tym wypadku np. w 2021 MPK idzie do SS i mówi: "wasze tramwaje są fajne, domówimy jeszcze te 15 sztuk z opcji", to czy SS może im powiedzieć: "Fajnie, ale prąd poszedł w górę, pensje poszły w górę, podzespoły poszły w górę i w takiej cenie nie opłaca się nam już tego tramwaju robić i nie podpiszemy umowy"? Bo jeśli takie coś jest realne to to może być kolejna kwestia, dlaczego MPK decyduje się na opcję teraz. Wszyscy wokół w końcu mówią jakie to podwyżki się nie szykują wszystkiego.
A czy jak ktoś podpisze umowę na podstawowe zamówienie, to może odmówić podpisania umowy na opcję? Tzn. w tym wypadku np. w 2021 MPK idzie do SS i mówi: "wasze tramwaje są fajne, domówimy jeszcze te 15 sztuk z opcji", to czy SS może im powiedzieć: "Fajnie, ale prąd poszedł w górę, pensje poszły w górę, podzespoły poszły w górę i w takiej cenie nie opłaca się nam już tego tramwaju robić i nie podpiszemy umowy"? Bo jeśli takie coś jest realne to to może być kolejna kwestia, dlaczego MPK decyduje się na opcję teraz. Wszyscy wokół w końcu mówią jakie to podwyżki się nie szykują wszystkiego.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Wg mnie nie jest możliwe. Składając ofertę S&S miało tego świadomość.mateuszwon94 pisze: A czy jak ktoś podpisze umowę na podstawowe zamówienie, to może odmówić podpisania umowy na opcję? Tzn. w tym wypadku np. w 2021 MPK idzie do SS i mówi: "wasze tramwaje są fajne, domówimy jeszcze te 15 sztuk z opcji", to czy SS może im powiedzieć: "Fajnie, ale prąd poszedł w górę, pensje poszły w górę, podzespoły poszły w górę i w takiej cenie nie opłaca się nam już tego tramwaju robić i nie podpiszemy umowy"? Bo jeśli takie coś jest realne to to może być kolejna kwestia, dlaczego MPK decyduje się na opcję teraz. Wszyscy wokół w końcu mówią jakie to podwyżki się nie szykują wszystkiego.
- Locutus
- Moderator
- Posty: 7983
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Na podpisanie umowy na opcję zamawiający ma tyle czasu, ile zostało przewidziane w SIWZ. I póki ten termin nie zostanie przekroczony, konsorcjum nie ma prawa odmówić. Natomiast o ile pamiętam, SIWZ przewidywała rewaloryzację stawek w sytuacji gdyby pojazdy zostały domówione później (nie bardzo mam jak sprawdzić, SIWZ została mi na poprzednim telefonie)...
Pozdrawiam!
LOKI
Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
W Lipsku.kot_feliks pisze: Tak, serio? A w którym mieście było już testowane _krakowskie_ Tramino albo tramwaj produkowany przez konsorcjum Solaris/Stadler?
Z planowanego budżetu UE na kolejne lata.kot_feliks pisze: Naprawdę...? A podasz, skąd ta wiedza? Bo może sporo ekspertów ds. funduszy ue by się dowiedziało czegoś nowego...
Ceny prądu, gazu, koszt pracy poszły mocno w górę.kot_feliks pisze: "Ceny tramwajów są wyższe", czy może tylko po prostu odpadł jeden podmiot oferujący tramwaje, jak się okazało, poniżej kosztów...?
Poza tym Pesa nadal startuje w przetargach, tylko teraz z cenami grubo powyżej budżetu zamawiającego.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Jeśli się mylę to mnie poprawcie, ale akurat w Lispku na razie jeżdżą Solarisy. Dopiero teraz przejął to zamówienie Stadler, a krakowski przetarg był pierwszym, w którym wystartowało konsorcjum (i tego ostatniego jestem pewien).Edi pisze:W Lipsku.kot_feliks pisze: Tak, serio? A w którym mieście było już testowane _krakowskie_ Tramino albo tramwaj produkowany przez konsorcjum Solaris/Stadler?
- Locutus
- Moderator
- Posty: 7983
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Masz oczywiście całkowitą rację, Jamnik... Od siebie dodam jeszcze, że lipskie Tramino budowane było w znacznej części na podzespołach niemieckich podczas gdy krakowskie ma powstać na polskich, co też dużo zmienia... Kozia rzyć nie waltornia, Medcom nie Vossloh...
Pozdrawiam!
LOKI
Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
-
- Dyrektor
- Posty: 2119
- Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
- Lokalizacja: Kraków
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
W Lipsku nie ma żadnego "Stadlero-Solarisa"...Edi pisze:W Lipsku.
Tzn...? Co wynika z planowanego budżetu UE na kolejne lata, poza tym, że Polska najprawdopodobniej dostanie mniej pieniędzy? Wynika może na co dostanie te pieniądze? Jak będą dzielone? Kto z tego skorzysta...? Ah, wait, nie może wynikać, bo część tych decyzji jest również po stronie PLEdi pisze: Z planowanego budżetu UE na kolejne lata.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu. Są bardzo, ale to bardzo mocni w SiC. Może nie będzie aż tak źle, czarnowidzu?Locutus pisze:Kozia rzyć nie waltornia, Medcom nie Vossloh...
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.gagacek pisze:Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Jest napęd i przetwornice 2x60kw i 1x30kw.tomek_m pisze:A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.gagacek pisze:Medcom to obecnie w 49% Mitsubishi, idą ostro do przodu.
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
To trochę nie tak. Od czasu debiutu krakowiaka czy darta trochę czasu upłynęło I chyba nie muszę przypominać, że wszystkie komponenty do tych cudów były, napiszmy tak: mocno budżetowe. Nie można też wszystkiego zwalać na moduły wykonawcze, bo nie pomogą najlepsze moduły jeżeli są nie zoptymalizowane połączenia z masą, ekranowanie, a każdy uskok zasilania to przepełnienie buforów i dyskoteka na pulpicie. Najlepszy napęd na tym się wyłoży. A jak dodatkowo reboot tego g. systemu ZTCW trwa ładnych parę minut, to mamy to, co mamy.tomek_m pisze:A czy przypadkiem w "Krakowiaku" nie są bebechy Modecoma? I pomimo że to obecnie w 49% Mitsubishi, podobno nie sprawują się tak idealnie. Podobnie w DART`ach.
W Dartach OIDP najbardziej awaryjnym elementem był sprowadzany z Hiszpanii dławik. Ogólnie pokutuje/pokutowała filozofia dobierania w ciemno elementów systemu i testowania go na kliencie.
A jak sprawują się nowe moduły, będzie można zaobserwować np. po padach Gamm
[STADLER&SOLARIS Tramino Kraków] 50 tramwajów - 17.08.2016
Kiedy przyjedzie do Krakowa pierwszy Tramino?