[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Jamnik
Dyrektor
Posty: 1118
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1726 Post autor: Jamnik » 7 mar 2020, o 23:41

kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Dlaczego MPK nie zdecydowało się na sprawdzone i generalnie niezawodne wagony Bombardiera?
Hmm.. może dlatego, że Bombardier w ogóle już nie startuje w krakowskich przetargach...
kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Poza tym wiem, że MPK rozpoczyna duży zakres remontów "nieśmiertelnych" 105Na a na pierwszy rzut złomowania idą E1 razem z C3.
To bardzo dobra dezycja. Najpierw wiednie, później stopiątki.
kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Dziwię się tym bardziej informacji o kolejnym rozstrzygnięciu na 10 a nawet 60 nowych wagonów od Stadlera.
Czyli może wcale nie jest tak źle, jak piszesz?

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 16:35
Lokalizacja: Kraków

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1727 Post autor: kot_feliks » 8 mar 2020, o 00:16

kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Nie będę owiniał w bawełnę. Pierwszy że Stadlerów nie do końca przeszedł pozytywnie testy związane z homologacją. Wyszło wiele małych ale jednak ujemnych niuansów.
Raczej był jeden 'spory' problem, który udało się już rozwiązać.
kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Coś nie bardzo widzę te wagony - podobne problemy jak z polskimi Pesami/ "Krakowiakami".
Skoro piszesz takie rzeczy, to świadczy, że raczej masz małe pojęcie o tych wagonach. Bombardier to owszem - nie jest, ale z porównaniu z pesami to jednak zdecydowanie co innego :)

suchy
Dyrektor
Posty: 2386
Rejestracja: 17 maja 2012, o 23:08
Lokalizacja: KRK

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1728 Post autor: suchy » 8 mar 2020, o 01:21

kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Dlaczego MPK nie zdecydowało się na sprawdzone i generalnie niezawodne wagony Bombardiera? Wolą polskie wynalazki z kooperantem zagranicznym? Słabo to widzę.
Dlatego, że chyba zapomniałeś o istnieniu czegoś takiego jak Ustawa Prawo Zamówień Publicznych - wedle której kupujący nie może sobie ot tak wybrać dowolnego produktu lub usługi, tylko musi ogłosić przetarg z określonymi kryteriami, a wygrywa go ten, który uzyskał najwięcej punktów :puppyeyes:

Zatem po 1. najpierw Bombardier musi wystartować w przetargu, a po 2. musi dostać najwięcej punktów spośród wszystkich złożonych ofert (za cenę i kryteria techniczne) = wtedy MPK może wybrać ich wagony. Jeśli więc w pierwszym przetargu na 50 wagonów Newag we współpracy z Bombardierem złożyli najdroższą ofertę ze wszystkich, a w obecnym na 60 wagonów w ogóle nie przystąpili i nie złożyli żadnej oferty - to jakim cudem MPK miałoby ich wybrać? :puppyeyes:
kucyk pisze:Chore to wszystko tym bardziej, że składy 105Na już miały iść pod palnik zaraz po ŚDM.
Z tego co można znaleźć w internetach, to po ŚDM miała zostać zakończona eksploatacja TRÓJSKŁADÓW 105Na (a nie samych wagonów jako takich):
Spora część "trumien" pożegna się z Krakowem już w połowie tego roku, po tym jak dostarczonych zostanie 36 tramwajów wyprodukowanych przez PESĘ. Mierzące 43 metry pociągi z Bydgoszczy będą najdłuższymi tramwajami w Polsce. Skorzystają z nich przede wszystkim mieszkańcy Nowej Huty,bo znikną wszystkie trzywagonowe składy "akwariów". "Te jeździły do tej pory m.in. na liniach 4 czy 24" - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Od połowy tego roku "trumny" spotkamy więc tylko na mniej popularnych liniach, m.in. 3, 9 czy 16.
I tak też się stało - ufoków już nie ma, jeżdżą tylko dwuskłady 105tek. Owszem, część Konstali została skasowana po dostawie 35szt. Krakowiaków, ale nigdzie nie było powiedziane, że wylecą wszystkie. A ponad setki pozostałych jeszcze składów (105tek i E1-c3) nie da się fizycznie pozbyć NARAZ w jednej chwili, bo co wyjedzie w zamian? Najpierw trzeba kupić nowe, żeby zastąpić stare - i to się właśnie teraz dzieje. Przyjdzie cały komplet 50szt. Stadlerów, to wylecą kolejne stare wagony (zapewne wiedeńce).

Awatar użytkownika
DaroKRK
Dyrektor
Posty: 2345
Rejestracja: 1 sie 2014, o 11:23
Lokalizacja: Kraków

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1729 Post autor: DaroKRK » 8 mar 2020, o 10:34

kot_feliks pisze:
8 mar 2020, o 00:16
Raczej był jeden 'spory' problem, który udało się już rozwiązać.
Jaki?

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1730 Post autor: Locutus » 8 mar 2020, o 10:37

@ Kucyk & Kot Feliks – a możecie napisać, co konkretnie miało niby dolegać Lajkonikom?

Poza tym poniekąd rozumiem rozżalenie Kucyka, że MPK nie kupuje już bombardierów. Oczywiście, jest prawo zamówień publicznych, ale przecież istnienie prawa zamówień publicznych jest wymogiem unijnym, takowe prawo istnieje w każdym kraju UE, a jakoś Bombardierowi udaje się wygrywać przetargi w Niemczech, Austrii, Belgii czy Szwecji – co oznacza, że da się tak napisać SIWZ, by producent ten miał jakieś szanse, czyż nie?

W sprawie tego, które tramwaje mają być kasowane jako pierwsze – w mojej opinii pierwsze powinny pójść pod nóż E1 solo, co nieco zwiększy liczbę dłuższych pojazdów na mieście, ale potem powinni się wziąć za kasowanie stozłomek, nie E1+c3… Krakowską bolączką jest nadmiar mało pojemnych tramwajów i niedomiar pojemniejszych, więc wchodzenie Lajkoników za 2*105Na jako zwiększające pojemność taboru byłoby ze wszech miar pożądane…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1051
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1731 Post autor: pasazer_mobilisu » 8 mar 2020, o 12:39

Locutus pisze:
8 mar 2020, o 10:37
w mojej opinii pierwsze powinny pójść pod nóż E1 solo
Zapewne tak się stanie, dalej to już kwestia sporna pojemniejsze z opcją samospalenia E1+c3 vs. nowsze ale mniej wygodne 105Na - co powinno być skasowane jako pierwsze to przedłużenie wieloletniej dyskusji "który szrot jest mniej zły".
suchy pisze:
8 mar 2020, o 01:21
dostawie 35szt. Krakowiaków
36 chociaż faktycznie jest ich teraz 35 :lmao:
kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Poza tym na chwilę obecną są razem z #RY 825 wyprodukowane 3 wagony z czego 1 z tych 2 znajdujących się poza Krakowem też stwarza duże problemy z uruchomieniem.
A nie są to problemy wieku dziecięcego po prostu? Nie tylko Krakowiaki je miały, przykładowo hybrydy SU18 też początkowo padały na mieście dzień po dniu. Zastanawia mnie natomiast jak oni mają zamiar zdążyć z kolejnymi 32 sztukami do czerwca?
kucyk pisze:
7 mar 2020, o 23:17
Dziwię się tym bardziej informacji o kolejnym rozstrzygnięciu na 10 a nawet 60 nowych wagonów od Stadlera.
A ja się jakoś specjalnie nie dziwie, szrot (E1, 105Na) trzeba na coś wymienić, a Bombardier lata temu kosztował 10 baniek (źródło: http://infotram.pl/krakowski-bombardier ... 47546.html), teraz prawdopodobnie ceniliby się jeszcze wyżej.

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 144
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1732 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 8 mar 2020, o 22:36

pasazer_mobilisu pisze:
8 mar 2020, o 12:39
a Bombardier lata temu kosztował 10 baniek
10 baniek w 2010 to po uwzględnieniu różnic kursowych i inflacji powinno być jakieś 12,7 baniek na dzień składania ofert... i do tego trzeba by dodać koszt montażu końcowego, który w poprzednim przypadku był na Podgórzu, więc zapewne było taniej niż gdzieś robić to w 100% komercyjnie.


* - jest to moje luźne szacowanie bez wnikania w strukturę zakupów podzespołów

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1051
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1733 Post autor: pasazer_mobilisu » 9 mar 2020, o 05:07

@Jacek Fink-Finowicki no właśnie czy do słynnej już solidności Bombardierów nie przyczyniło się "u siebie rób jak u siebie, a u kogoś na..."?

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 144
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1734 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 9 mar 2020, o 10:30

@Pasażer... i wlaśnie dlatego uważam, że duże przedsiębiorstwa posiadające potężne zaplecza (Warszawa, Kraków, Poznań, Wrocław, "GOP", Łódź...) a zwłaszcza krakowski MPK (który osobiscie uwazam, że pod względem techniki taborowej jest absolutnym topem w skali kraju) powinny iść w model zakupu zbliżony do "starego Bombardiera" czyli umowy na dostawę kluczowych podzespołów, technologii, homologacji pojazdu itd... zaś nie tylko finalny montaż, lecz również częściowy wpływ na wybór dostawców elementów wyposażenia wnętrza (dla jednolitości siedzień, poręczy, wyświetlaczy itd..) powinien być w rękach Zamawiającego.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3180
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1735 Post autor: tomek_m » 9 mar 2020, o 19:24

Jacek Fink-Finowicki@ Ale czy unijne przepisy nie zabraniają takich praktyk? Z jakiegoś powodu już się nie praktykuje składania u siebie jak np: pierwszą dostawę SU12 II

PanA
Kierownik
Posty: 879
Rejestracja: 8 lip 2015, o 10:07

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1736 Post autor: PanA » 9 mar 2020, o 20:49

Przecież z wyposażeniem tak jest...
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Amber
Miłośnik
Posty: 87
Rejestracja: 25 sie 2012, o 14:30
Lokalizacja: znikąd

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1737 Post autor: Amber » 9 mar 2020, o 22:04

Locutus pisze:
8 mar 2020, o 10:37
Możecie napisać, co konkretnie miało niby dolegać Lajkonikom?
Blokujący się hamulec postojowy w czasie jazdy.

Jacek Fink-Finowicki
Miłośnik
Posty: 144
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1738 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 9 mar 2020, o 22:11

tomek_m pisze:
9 mar 2020, o 19:24
Ale czy unijne przepisy nie zabraniają takich praktyk?
Gdyby zabraniały to i serwis pojazdów musiałby się odbywać po za terenem zajezdni... wszak co to za korzystanie z infrastruktury klienta?

Po prostu trudniej zapisać przetarg na taką formułę, choć np. Szczecin coś podobnego ćwiczył niedawno z Modertransem. Zaś MPK Kraków jak robi przebudowy na EU8N... tu przetarg na dokumentację, tam na spawanie członu, tam na dostawy podzespołów... i fru, jaki ładny?

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7396
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1739 Post autor: Locutus » 10 mar 2020, o 07:56

W Paryżu RATP tak składało sobie paręnaście lat temu nowe pociągi metra (MF01, obsługujące obecnie linie 2, 5 i 9). Wózki i budy od Bombardiera, wnętrze, silniki i osprzęt elektryczny od Alstomu, pilotaż automatyczny i automatyka drzwi od Ansaldo... Poszło im to tak wspaniale, że stwierdzili, że nigdy więcej i od tego czasu ogłaszają przetargi na kompletne składy...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1051
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

[STADLER Tango Kraków Lajkonik] 50 tramwajów - 17.08.2016

#1740 Post autor: pasazer_mobilisu » 11 mar 2020, o 00:14

Ciekawostka: RY825 miał w poniedziałek testy SIP z linią i kierunkiem "19 Dworzec Towarowy", do tej pory widziałem tylko "50".
Z jednej strony to tylko testy, lecz z drugiej strony może to podpowiedź na jaką linie trafi? Osobiście byłbym zdziwiony, ale kto wie...

ODPOWIEDZ

Wróć do „1. Przetargi, zakupy, kasacje”