Różne

Komunikacja międzymiastowa, autokary oraz busy

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Różne

#16 Post autor: lucapacioli » 18 lut 2016, o 09:20

omega pisze: busy będą miały zakaz wjeżdżania do centrum miasta to po prostu tam nie wjadą.
Nie znam zupełnie Wadowic, ale ciekawi mnie na jakiej podstawie można zabronić busom (nie wyłączając przy okazji innych pojazdów) wjazdu do centrum? Nie chodzi mi o zatrzymywanie na przystankach, ale sam przejazd.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

Awatar użytkownika
Sgriffin
Dyrektor
Posty: 2039
Rejestracja: 4 paź 2013, o 14:21
Lokalizacja: Kreuzberg

Różne

#17 Post autor: Sgriffin » 18 lut 2016, o 10:28

Kaszmir pisze:
Sgriffin pisze:Modelowe rozwiązanie jak brać się za takie rzeczy jest w Nowym Sączu.
Jak jest to tam zorganizowane?
Pozwolę sobie zatem na trochę dłuższego posta. Przede wszystkim, aby doprecyzować jako wzorcowe mam na myśli "zepchnięcie" busiarzy na dworce, a nie samą organizację przewozów, ale o tym potem.

Najpierw należy cofnąć się do 2007 roku. Nowy Sącz był jednym z pierwszych miast które chciało ucywilizować busiarzy. Wtedy jeszcze nie było ustawy o PTZ zatem nie było odpowiednich mocy sprawczych. Rada miasta uchwaliła jednak przystanki na których można się zatrzymywać i dworce autobusowe wyprzedzając poniekąd w/w ustawę. Wszystkie przystanki zostały oznaczone jako Przystanki Komunikacji Miejskiej i był one zarządzane przez MPK. Pozwoliło to na pobieranie opłat i wydawanie zezwoleń za specjalną zgodą. Jako, że były to Przystanki Komunikacji MIEJSKIEJ, to można było bez problemu nie wyrazić zgody na korzystanie z przystanku jeżeli przystanek początkowy nie był na dworcu. W 2010 wszystko poszło do MZD (wymogi ustawowe) i działa to mniej więcej na tej samej zasadzie. Nie ma przewoźnika w Nowym Sączu który nie korzysta z jednego z 3 dworców - MPK (kierunki z północy) lub MDA (kierunki z południa) lub MPK Bulwar Narwiku (2 przewoźników).

Różnice między Nowym Sączem, a Krakowem są dwie:
- konsekwencja,
- kontrola.
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"

omega
Dyspozytor
Posty: 537
Rejestracja: 28 gru 2015, o 11:22

Różne

#18 Post autor: omega » 18 lut 2016, o 18:14

lucapacioli pisze:
omega pisze: busy będą miały zakaz wjeżdżania do centrum miasta to po prostu tam nie wjadą.
Nie znam zupełnie Wadowic, ale ciekawi mnie na jakiej podstawie można zabronić busom (nie wyłączając przy okazji innych pojazdów) wjazdu do centrum? Nie chodzi mi o zatrzymywanie na przystankach, ale sam przejazd.
Nie trzeba dużo główkować, by na to wpaść. Od kilku już lat przy wjeździe do centrum miasta (rynku) stoi znak zabraniający wjazdu samochodom powyżej 3,5 t z wyłączeniem pojazdów służb porządkowych i komunalnych. W praktyce jednak nie dotyczyło to również kierowców busów i autobusów, którzy jakoś musieli dojechać na przystanek zlokalizowany przy szpitalu. Praktyka pokazała jednak, że większe autobusy turystyczne bardzo często wjeżdżając tam uszkadzały kostkę brukową swoim ciężarem. M.in.dlatego właśnie jeden z przewoźników zdecydował się na likwidację jednego, wieczornego kursu z wjazdem tamże (linia: Cieszyn- Kraków). Wiadomo, że mniejsze busy nie powodują takich uszkodzeń. Obecnie wciąż zdarza się, że duże autokary tam wjeżdżają, ale są to sporadyczne sytuacje wynikające z nieznajomości miasta (najczęściej zagraniczne autobusy). Wiem też, że od marca znak zabraniający wjazdu pojazdom powyżej 3,5 t do centrum miasta będzie respektowany również w przypadku busów, toteż nie będzie nawet możliwości wjazdu na prywatny parking (zresztą w okolicy szpitala i ścisłego centrum znajduje się tylko jeden taki).

Z tego co wiem w Wadowicach wszystkie busy i autobusy (w tym dalekobieżne) będą odjeżdżały z jednego miejsca jakim jest właśnie Dworzec Autobusowy przy obwodnicy (naprzeciw PKP). Oczywiście będą również zatrzymywały się na innych przystankach, poza ścisłym centrum miasta, a wjazd na Plac Kościuszki (obecny przystanek) będzie miał tylko autobus Komunikacji Miejskiej- nawet mimo przekroczenia dopuszczalnego tonażu. Prawdą jest, że gdyby busiarze zachowywali się normalnie to nie byłoby żadnego problemu i podejrzewam, że dalej odjeżdżałyby spod szpitala. :puppyeyes:

aislinnek
Dyspozytor
Posty: 508
Rejestracja: 24 lis 2014, o 00:30

Różne

#19 Post autor: aislinnek » 18 lut 2016, o 20:35

omega pisze:Od kilku już lat przy wjeździe do centrum miasta (rynku) stoi znak zabraniający wjazdu samochodom powyżej 3,5 t z wyłączeniem pojazdów służb porządkowych i komunalnych.
Co z dostawami? Pytam szczerze, bez ironii, bo nie wiem. Myślę, że i pytanie lucapacioli(ego? - jak to odmieniać :D?) dotyczyło tego jak ograniczyć wjazd busom nie utrudniając wjazdu innym, a znak ograniczenie tonażowe dotyczy jednak większej ilości pojazdów niż tylko służb i KZ.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Różne

#20 Post autor: tomta1 » 18 lut 2016, o 20:50

Sgriffin pisze:Różnice między Nowym Sączem, a Krakowem są dwie:
- konsekwencja,
- kontrola.
Chyba jednak przede wszystkim: chęci...
aislinnek pisze:lucapacioli(ego? - jak to odmieniać :D?)
lucapaciolego
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

omega
Dyspozytor
Posty: 537
Rejestracja: 28 gru 2015, o 11:22

Różne

#21 Post autor: omega » 18 lut 2016, o 21:12

aislinnek pisze: Co z dostawami? Pytam szczerze, bez ironii, bo nie wiem. Myślę, że i pytanie lucapacioli(ego? - jak to odmieniać :D?) dotyczyło tego jak ograniczyć wjazd busom nie utrudniając wjazdu innym, a znak ograniczenie tonażowe dotyczy jednak większej ilości pojazdów niż tylko służb i KZ.
Z tego co słyszałem na razie ograniczenia wjazdu do rynku będą dotyczyły tylko busów pasażerskich, ale w przyszłości Burmistrz z radnymi będą dążyć do tego, by całkowicie wyłączyć ruch w centrum miasta, także dla samochodów osobowych. Jeśli chodzi o dostawy to obecnie funkcjonuje to na tej zasadzie, że i tak są one przeważnie do południa, później raczej sporadycznie. Jak już te ulice będą "deptakami" to na pewno nie będzie wolnej amerykanki i zostaną wprowadzone godziny dla dostaw, jak to jest chociażby na głównej ulicy handlowej. I żeby nie było - policja już teraz egzekwuje przepisy, o czym świadczy chociażby to zdjęcie:
www.fotosik.pl/zdjecie/19b8c32c77e74cdc

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Różne

#22 Post autor: lucapacioli » 18 lut 2016, o 22:41

aislinnek pisze:Co z dostawami? Pytam szczerze, bez ironii, bo nie wiem. Myślę, że i pytanie lucapacioli(ego? - jak to odmieniać ?) dotyczyło tego jak ograniczyć wjazd busom nie utrudniając wjazdu innym, a znak ograniczenie tonażowe dotyczy jednak większej ilości pojazdów niż tylko służb i KZ.
Dokładnie o to mi chodziło. Jaki konkretnie znak drogowy (z ewentualnymi wyłączeniami) został postawiony, by zabronić wjazdu jedynie busom. Dostałem co prawda bardzo obszerną odpowiedź, która jednak w sumie nic nie wyjaśnia, bo jeśli to działa tak jak zostało opisane, to równie dobrze można tam postawić B-1 i egzekwować go tylko od busiarzy.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

omega
Dyspozytor
Posty: 537
Rejestracja: 28 gru 2015, o 11:22

Różne

#23 Post autor: omega » 19 lut 2016, o 18:23

lucapacioli pisze:bo jeśli to działa tak jak zostało opisane, to równie dobrze można tam postawić B-1 i egzekwować go tylko od busiarzy.
Tak, teoretycznie można by postawić tam znak B-1, ale nie można byłoby egzekwować go tylko dla busiarzy, a to dlatego, że zaraz większe wozy z obwodnicy zaczęłyby pchać się do centrum miasta, gdzie bardzo często można przejechać szybciej przez Wadowice. Zresztą wadowicki rynek jest tak kiepsko zaprojektowany, że już większe samochody ciężarowe mają problem z przejechaniem tam przez jeden zakręt. Do tego piesi urządzili tam sobie "dzikie" przejście, co jeszcze bardziej wpływa na bezpieczeństwo. Ten znak, który stoi tam obecnie zabrania wjazdu wszystkim pojazdom, także dostawcom do sklepów. A, że nikt raczej się do niego nie stosuje to już inna sprawa. ;)

Tymczasem w Wadowicach wybrano przewoźnika, który od 1 marca będzie pełnił rolę dowozówki:
http://www.wadowiceonline.pl/polityka/7 ... kiego-busa
Usługi przewozowe dla Gminy Wadowice świadczyła będzie firma Bryl&Wójcik sp.z o.o. z Suchej Beskidzkiej (z siedzibą w Krakowie przy ul. Dietla 62). Warto również dodać, że za każdy kurs (3,2 km) miasto będzie płaciło 27,80 zł, a przewoźnik za niezrealizowanie jednego kursu zapłaci 200 zł kary. Obecna umowa obowiązywać będzie do końca wakacji, a więc do 31.08.2016 roku, a w tym czasie przewoźnik wykona 4714 kursów, za co otrzyma kwotę 131 049, 29 złotych. Wbrew temu co pierwotnie zakładano bus nie będzie kursował w niedzielę i święta. A na koniec dodam jeszcze, że ten przewoźnik znany jest już w Wadowicach, bowiem obsługuje kursy: Katowice- Zawoja (Sucha Beskidzka).

cezik
Miłośnik
Posty: 117
Rejestracja: 2 gru 2016, o 01:09

Różne

#24 Post autor: cezik » 3 wrz 2018, o 23:51

Co prawda sytuacja nie dotyczy Krakowa, ale pobliskiego Andrychowa.
Warto zapoznać się z artykułem. Chyba zbyt wcześniej miasto pochwaliło się sukcesem:

http://www.mamnewsa.pl/magazyn/dramat-k ... ch-potrzeb

Tak więc jeśli ktoś uważa, że w Krakowie i aglomeracji kierowcy mają źle to niech tam się przejedzie. :thumbdown:

sienioo
Kierownik
Posty: 893
Rejestracja: 15 kwie 2010, o 18:05
Lokalizacja: Kraków

Różne

#25 Post autor: sienioo » 3 sty 2019, o 18:48

Jak się zwalcza konkurencję w Krakowie. Na początku myślałem, że to pojazdy UNI-BUS, ale jedno zdjęcie nie pasuje (gwiazdy). Kogo to sprzęt?

http://lovekrakow.pl/aktualnosci/zdjecie/34455#photo

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1649
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

Różne

#26 Post autor: pasazer_mobilisu » 3 sty 2019, o 19:34

sienioo pisze:Jak się zwalcza konkurencję w Krakowie. Na początku myślałem, że to pojazdy UNI-BUS, ale jedno zdjęcie nie pasuje (gwiazdy). Kogo to sprzęt?

http://lovekrakow.pl/aktualnosci/zdjecie/34455#photo
Niestety na tych zdjęciach ciężko coś poznać, na innych było jeszcze widać Setrę serii 500 ale nie wyglądała na INTER/UNI-BUSa. Skąd pomysł że to zwalczanie konkurencji?

sienioo
Kierownik
Posty: 893
Rejestracja: 15 kwie 2010, o 18:05
Lokalizacja: Kraków

Różne

#27 Post autor: sienioo » 3 sty 2019, o 20:05

pasazer_mobilisu pisze:
sienioo pisze:Jak się zwalcza konkurencję w Krakowie. Na początku myślałem, że to pojazdy UNI-BUS, ale jedno zdjęcie nie pasuje (gwiazdy). Kogo to sprzęt?

http://lovekrakow.pl/aktualnosci/zdjecie/34455#photo
Niestety na tych zdjęciach ciężko coś poznać, na innych było jeszcze widać Setrę serii 500 ale nie wyglądała na INTER/UNI-BUSa. Skąd pomysł że to zwalczanie konkurencji?
Pierwsze co się nasuwa w tym mieście:D Nie takie rzeczy już się działy. Może faktycznie elektryka zawiodła i było zwarcie, ale sprzęt ze zdjęć to nie jakiś zdezelowany złom. A no i aż 5 sztuk poszło od jednego zwarcia i pożaru? Przecież ktoś się zawsze kręci (jakiś kierowca), a nie jest tak łatwo by ogień się zajął i przenosił na metalowych elementach.

ODPOWIEDZ

Wróć do „IV. Prywatni przewoźnicy”