Wavelo (ex KMK bike)
Moderator: Moderatorzy
Wavelo (ex KMK bike)
Ciekawostka związana z Wavelo: miasto płaci BikeU 1500/m-c, a od maja BikeU płaci do kasy miasta 2000/m-c. Wychodzi, że na rowerkach miasto jeszcze zarabia... nieźle.
Wavelo (ex KMK bike)
Wavelo okazało się hitem. Milion kilometrów
http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosc ... ,12428704/
http://www.gazetakrakowska.pl/wiadomosc ... ,12428704/
Wavelo (ex KMK bike)
http://zikit.krakow.pl/ogolne/214372,17 ... nosci.htmlWavelo – podsumowanie roku działalności
poniedziałek, 23 października 2017 r.
23 października odbyła się konferencja prasowa podsumowująca pierwszy rok funkcjonowania Wavelo – najbardziej przyjaznych użytkownikom rowerom w Polsce. Podsumowania dokonał Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu oraz przedstawiciele firmy BikeU.
Fot. wavelo
Operatorem sytemu dostarczającego najnowocześniejsze rowery „czwartej generacji” w Krakowie jest firma BikeU. Rowery są bezpieczne, wygodne oraz łatwe do zlokalizowania (posiadają komputer pokładowy oraz GPS). W mieście do dyspozycji mieszkańców jest 156 stacji oraz 1500 rowerów. Użytkownicy mogą wykupić abonament (określoną liczbę darmowych minut dostępną w ciągu dnia) lub zapłacić za rzeczywisty czas wypożyczenia roweru.
W czasie roku działalności Wavelo mieszkańcy Krakowa przejechali w sumie 2.5 mln kilometrów (spędzili na rowerach 260 tys. godzin). Do najbardziej popularnych stacji w systemie należą te zlokalizowane przy Galerii Krakowskiej, Teatrze Bagatela i Placu Wszystkich Świętych. W godzinach porannych użytkownicy najczęściej wypożyczają rowery na Rondzie Mogilskim, a wieczorem przy ul. Pawiej. Stacją docelową w obu przypadkach jest ta zlokalizowana na końcu ul. Szewskiej. Zdeklarował on również, że system jest przygotowany i będzie funkcjonował przez cały okres zimowy.
Od początku przyświecał nam cel, by rowery miejskie stały się integralną częścią systemu komunikacji w Krakowie. Tanie abonamenty, rozwinięte sposoby płatności dla wszystkich, solidne jednoślady, powiększający się obszar systemu – to wszystko sprawiło, że krakowianie pokochali Wavelo i zaczęli regularnie z niego korzystać. Na efekty nie trzeba było długo czekać – magiczną liczbę 2 mln przejechanych kilometrów osiągnęliśmy w niecałe jedenaście miesięcy – powiedział Marcin Jeż, Dyrektor ds. Innowacji i Rozwoju, BikeU.
Przedstawiciel ZIKiT zaprezentował, jak wygląda rozwój „miękkiej” (zwanej też „niewidzialną”) infrastruktury rowerowej w Krakowie. Zaznaczył, że wkrótce Kraków dołączy do grona liderów w skali Polski, jeśli chodzi o liczbę ulic z wprowadzonym kontraruchem rowerowym i wyznaczonymi kontrapasami. Przedstawił informacje odnośnie trwających prac ułatwiających poruszanie się na rowerze (Śluza: na Czarnowiejskiej, Piłsudskiego przy Focha; Przejazdy: Kamienna, Łobzowska, Czysta-Reymonta, Most Dębnicki, Kościuszki, plac Bohaterów Getta, Józefińska).
„Nie ma złej pogody na rower jest tylko nieodpowiedni strój - powiedział Marcin Wójcik, Dział ds. Mobilności Aktywnej w ZIKiT.
Miniony rok pokazał, że przekazanie koncesji w ręce prywatnego operatora, w naszym przypadku - firmy BikeU, to naprawdę dobre rozwiązanie. Teraz czas pójść krok dalej. Sukces roweru miejskiego w obecnym wydaniu sprawił, że na ulicach pojawiło się wielu nowych rowerzystów. Do tych osób ZIKiT będzie kierował przez następny rok różne działania edukacyjne, które mają podnieść ich wiedzę z zakresu bezpiecznego poruszania się rowerem po mieście.
Będziemy zwracać uwagę rowerzystów, aby przestrzegali następujących zasad:
* Chodniki służą do chodzenia, nie do jeżdżenia
* Zawsze jedź po prawej stronie, również na drogach rowerowych
* Sygnalizuj zamiar a nie czynność
* Stosuj zasadę ograniczonego zaufania. Pokonując skrzyżowania postaraj się o kontakt wzrokowy z kierującymi pojazdami
* Zachowaj odstęp od krawężnika lub zaparkowanych aut – ok. 1 metr
* Na ulicy z torowiskiem blisko krawężnika, jedź środkiem torowiska (ulice: Długa, Karmelicka, Zwierzyniecka)
* Przecinając torowisko, postaraj się zrobić to po dużym kątem
* Uważaj na pieszych
* Nie rozmawiaj przez telefon podczas jazdy
* Jazda obok siebie jest dozwolona o ile nie utrudnia to ruchu innych pojazdów.
Przez kolejne miesiące ZIKiT chce skupić się, też na przypomnieniu, że niezależnie jaki środek transportu wybierzemy ostatecznie i tak wszyscy jesteśmy pieszymi. W propagowaniu tej idei, ma pomóc spot, który od poniedziałku będzie rozpowszechniany w Internecie.
Wavelo (ex KMK bike)
WAVELO MA ROK. CO SIĘ UDAŁO, GDZIE SĄ BRAKI?
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/wavelo ... 22718.html
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/wavelo ... 22718.html
Operator Wavelo nie ukrywa, że w najbliższym czasie nie planuje rozwijania systemu z własnych środków. Nic go zresztą do tego nie zobowiązuje, bo umowa z miastem dotycząca liczby stacji i rowerów jest wypełniana. Dlatego jeśli system będzie się powiększał, to raczej na zasadzie uruchamiania nowych stacji partnerskich lub finansowania nowych stacji z budżetu obywatelskiego. – Na pewno będziemy wspierać każdego mieszkańca, który będzie chciał w swojej dzielnicy dołożyć rowery i widzimy w tym duży potencjał – mówił przedstawiciel operatora.
Wavelo (ex KMK bike)
https://www.facebook.com/ZIKiT.Krakow/p ... =3&theaterRowery Wavelo cieszą się popularnością również w zimie. Dlatego na ulicach Krakowa pojawi się o 10% więcej miejskich rowerów, niż przewiduje koncesja!
Druga dobra wiadomość to zimowa promocja: do końca lutego w taryfie "Pay As You Go" można jeździć za 10 groszy za minutę. Korzystajcie!
Wavelo (ex KMK bike)
Jakby ktoś był zainteresowany rocznym abonamentem Wavelo w znacząco niższej cenie niż normalnie to proszę o kontakt (lub PW), mam dwa takie abonamenty na zbyciu ze współlokatorką - z takich już korzystamy i nie jesteśmy w stanie z przyczyn logistycznych po stronie systemu Wavelo korzystać z kolejnych w tym samym czasie obowiązywania obecnych, stąd okazja do zakupu.
Wavelo (ex KMK bike)
ROWER SCHOWANY W PIWNICY CZY PORZUCONY W KRZAKACH. EKIPA WAVELO DO ZADAŃ SPECJALNYCH
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/rower- ... 25087.htmlWywożenie rowerów miejskich poza granice miasta czy zamykanie ich na prywatnych posesjach to tylko niektóre przypadki łamania regulaminu krakowskiego Wavelo. Jak w takich przypadkach radzi sobie operator systemu?
Wavelo (ex KMK bike)
Rowery Wavelo wyjeżdżają z Krakowa...
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/to-ko ... 32883.htmlTo koniec rowerów Wavelo
Firma BikeU, która od października 2016 roku zarządza systemem publicznej wypożyczalni rowerów Wavelo, ma zamiar wypowiedzieć umowę miastu.
Urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego otrzymali list, w którym firma pisze, że chce wypowiedzieć miastu umowę. Wcześniej przedstawiciele spółki spotkali się z pracownikami miejskiej jednostki, aby omówić sprawę.
– Otrzymaliśmy takie pismo, ale nasi prawnicy potraktowali to jako nieskuteczne wypowiedzenie umowy – mówi w rozmowie z LoveKraków.pl Łukasz Franek, dyrektor ZTP. Z treści listu wynika, że operator przymierza się do zerwania umowy.
Urzędnicy przedstawienia jasnego stanowiska firmy BikeU oczekują na spotkaniu, które odbędzie się w środę 13 listopada. – Będziemy rozmawiać, czy rzeczywiście chcą wypowiedzieć skutecznie umowę – dodaje Franek.
Szef urzędu nie chce mówić o scenariuszach, co w sytuacji, kiedy Wavelo przestanie działać. – Zastanowimy się, co zrobić, aby rower miejski był dostępny od maja – podkreśla Łukasz Franek.
Wavelo (ex KMK bike)
Aj, wielka wielka szkoda.
System fajnie działał naprawdę.
System fajnie działał naprawdę.
-
- Dyspozytor
- Posty: 675
- Rejestracja: 16 cze 2012, o 12:56
- Lokalizacja: Z-cie/Kraków
Wavelo (ex KMK bike)
Szkoda, aczkolwiek wydaje mi się, że hulajnogi nie są jedyną przyczyną. Moim zdaniem dużą rolę odegrał też stan techniczny rowerów oraz komfort podróżowania nimi. Przez ostatnie 3 sezony przez co najmniej miesiąc miałem wykupiony abonament i mam poczucie, że jakość rowerów regularnie się obniżała. Szczerze mówiąc, w tym sezonie zrezygnowałem po miesiącu, gdyż przez ten czas nie udało mi się znaleźć roweru bez żadnego problemu. A to słabe hamulce (szczególnie kłopotliwe przy zjeździe z Mostu Kotlarskiego), a to coś ociera, a to przekładnia szwankuje.
A propos przekładni - czytałem gdzieś, że jest ona dość problematyczna z uwagi na łatwość uszkodzenia przy próbie zmiany przełożenia pod dużym obciążeniem. Przypominam - jak tworzyli Wavelo chwalili się, że dzięki temu typowi przekładni, nie będzie problemu spadających łańcuchów. Jak widać nie do końca wyszło.
Inną kwestią jest waga tych rowerów. Kraków, szczególnie na południu i północy jest dość pagórkowaty, a duża masa nie pomaga w pokonywaniu wzniesień.
Przyznam się, że ostatecznie porzuciłem Wavelo i zdecydowałem się na własny rower. Choć koszt nieporównywalnie wyższy, to jednak komfort jazdy to wynagradza.
A propos przekładni - czytałem gdzieś, że jest ona dość problematyczna z uwagi na łatwość uszkodzenia przy próbie zmiany przełożenia pod dużym obciążeniem. Przypominam - jak tworzyli Wavelo chwalili się, że dzięki temu typowi przekładni, nie będzie problemu spadających łańcuchów. Jak widać nie do końca wyszło.
Inną kwestią jest waga tych rowerów. Kraków, szczególnie na południu i północy jest dość pagórkowaty, a duża masa nie pomaga w pokonywaniu wzniesień.
Przyznam się, że ostatecznie porzuciłem Wavelo i zdecydowałem się na własny rower. Choć koszt nieporównywalnie wyższy, to jednak komfort jazdy to wynagradza.
-
- Administrator Techniczny
- Posty: 9959
- Rejestracja: 14 wrz 2009, o 20:01
- Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
- Kontakt:
Wavelo (ex KMK bike)
W Warszawie też problemy operatora rowerów:
https://warszawa.naszemiasto.pl/klopoty ... LKT69iq3Cw
https://warszawa.naszemiasto.pl/klopoty ... LKT69iq3Cw
Wavelo (ex KMK bike)
Warszawa za to (już jakiś czas temu) ogłosiła przetarg na Studium Rowerowe. Nie wiem czy już czasem opracowanie nie ujrzało światła dziennego. Ma ono wspomóc wybór firmy i kierunki rozwoju roweru.Mseifer pisze:W Warszawie też problemy operatora rowerów:
https://warszawa.naszemiasto.pl/klopoty ... LKT69iq3Cw
Wavelo (ex KMK bike)
Już jest:
https://zdm.waw.pl/veturilo2021/
Nawiasem mówiąc przetarg na to opracowanie był żałosny. Żadnych kryteriów dotyczących doświadczenia, słabo określony przedmiot zamówienia.
Więc przygotowała żona wrocławskiego oficera rowerowego...
A sam wrocławski oficer rowerowy został przedstawiony jako zewnętrzny ekspert
https://zdm.waw.pl/veturilo2021/
Nawiasem mówiąc przetarg na to opracowanie był żałosny. Żadnych kryteriów dotyczących doświadczenia, słabo określony przedmiot zamówienia.
Więc przygotowała żona wrocławskiego oficera rowerowego...
A sam wrocławski oficer rowerowy został przedstawiony jako zewnętrzny ekspert
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"