Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni.

Moderator: Moderatorzy

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:14
Lokalizacja: Lengyelország

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni.

#1 Post autor: LK » 4 gru 2010, o 13:25

Na początku lat 90 utworzono KPTS (późniejsza KPPU), która przejęła po jakimś czasie część tras podmiejskich MPK. Część linii przejęło też FB. Wprowadzono nową numerację, po której pozostałości są widoczne na niektórych przystankach po dziś dzień (np. Łagiewniki).

Chciałbym się dowiedzieć jakie linie istniały (niektóre istnieją po dziś dzień), na jakiej trasie jeździły oraz jakie numery te linie posiadały wcześniej, a jakie dziś (jeżeli istnieją/ły).

Ten okres jest bowiem dość ciemnym okresem w historii komunikacji miejskiej - w epoce początków kapitalizmu.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#2 Post autor: Kaszmir » 4 gru 2010, o 14:02

LK pisze:Wprowadzono nową numerację, po której pozostałości są widoczne na niektórych przystankach po dziś dzień (np. Łagiewniki).
Chodzi Ci o bodajże linie 15, 25 na przystanku w kier. Borku? ;)

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:14
Lokalizacja: Lengyelország

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#3 Post autor: LK » 4 gru 2010, o 14:04

Kaszmir pisze:
LK pisze:Wprowadzono nową numerację, po której pozostałości są widoczne na niektórych przystankach po dziś dzień (np. Łagiewniki).
Chodzi Ci o bodajże linie 15, 25 na przystanku w kier. Borku? ;)
Tak i jeszcze pozostałość po numerze "35".

Awatar użytkownika
bombka
Kierownik
Posty: 843
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

#4 Post autor: bombka » 4 gru 2010, o 15:59

Oprócz tego były jeszcze linie "20" - BM -> Karniowice (Berliet PR100) "21" BM -> Radwanowice (Autosan H9-20 lub Berliet PR100, lecz pamiętam, że kiedyś na tej linii jechała Kapena Intercity) "30" BM -> Będkowice (Kapena Intercity) i "32" BM -> Tomaszowice (Autosan H9-35). Linie te zostały zlikwidowane 31 sierpnia 2006 z powodu uruchomienia linii odpowiednio: "268", "278" (później wydłużona do Krzeszowic), "210" i "230".
Ostatnio zmieniony 4 gru 2010, o 16:00 przez bombka, łącznie zmieniany 1 raz.

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:14
Lokalizacja: Lengyelország

#5 Post autor: LK » 4 gru 2010, o 16:06

bombka pisze:"278" (później wydłużona do Krzeszowic),
Ona tam od razu pojechała.

Awatar użytkownika
bombka
Kierownik
Posty: 843
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:09
Lokalizacja: Kraków-Czyżyny

#6 Post autor: bombka » 4 gru 2010, o 17:27

Ale było coś, że przez jakiś czas jeździła do Radwanowic.

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 22:14
Lokalizacja: Lengyelország

#7 Post autor: LK » 4 gru 2010, o 17:40

bombka pisze:Ale było coś, że przez jakiś czas jeździła do Radwanowic.
Miała tam zostać skrócona od marca tego roku...

pionek
Miłośnik
Posty: 145
Rejestracja: 4 paź 2010, o 22:55
Lokalizacja: Kraków

#8 Post autor: pionek » 6 gru 2010, o 20:16

35 i chyba 25 jeżdżą nadal. W Krakowie kończą na Nowym Kleparzu obecnie, choć chyba nie wszystkie kursy.

Flover
Inspektor
Posty: 367
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 19:52
Lokalizacja: aglo

#9 Post autor: Flover » 12 gru 2010, o 12:17

15 jeździ nadal pod FB, kończy na Kleparzu (Kraków, ul. Kamienna). 25 z Grunwaldzkiego, 35 też jeździ nadal, też FB, tylko jeździ już jako zwykły bus, tj. bez numerka, ma trochę bardziej pokręconą trasę. Swego czasu było też 85, zlikwidowane ze względu na nierentowność, tabor: nysa/iveco.

Trasy:
15 - Początkowo po trasie 215 i dalej do Ronda Grunwaldzkiego, w ubiegłym roku została obustronnie wydłużona tzn. Janowice (powiat Wielicki) do Nowego Kleparza. Trasę przez cały dzień obsługują dwa autokary. Nie kursuje w niedziele. W soboty można na niej zaobserwować uroczego starego melona w malowaniu warszawskim (?)

25 - Początkowo po trasie 225 i dalej do Ronda Grunwaldzkiego, obecnie linia powoli chyba wygaszana. Obsługiwana "busiarskim" taborem, czasem trafia się stary Jelcz ex MPK. Nie kursuje w soboty i niedziele. Ciekawostką jest, że niektóre kursy zostały wydłużone do Sieprawia-kawęcin, nie została natomiast wydłużona na Kleparz.

35 - Kraków (Matecznego)-Podstolice p. Zbydniowice, Ochojno. Obecnie jak napisałem jeździ bez numerka, tabor lekko przegniły, między innymi można spotkać fenomen: dostosowanego Lublina I. Nie kursuje w soboty i niedziele.

85 - Autobus kursował w latach 90tych po trasie 285, do Ronda Matecznego (do dziś jednak są po nim tabliczki). Został zlikwidowany, ze względu na brak zainteresowania ze strony klientów. Przegrał konkurencję z busami, gdyż oferował taką samą częstotliwość jak 285. Obsługiwany nysą, iveco

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#10 Post autor: Łukasz » 4 sty 2017, o 17:05

Ktoś pamieta jeszcze KPPU? Jakie linie obsługiwali, jaki mieli tabor? Dlaczego zniknęli z rynku?

smerf
Dyrektor
Posty: 2653
Rejestracja: 6 lut 2015, o 16:46

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#11 Post autor: smerf » 4 sty 2017, o 17:11

Ja pamiętam te rozklekotane Renaulty jeżdżące jeszcze do hipermarketu HIT:
http://www.kmk.krakow.pl/renault_pr180.html
"Jest super, jest super
Więc o co ci chodzi?"

Awatar użytkownika
yosujiro
Dyrektor
Posty: 1803
Rejestracja: 4 wrz 2013, o 13:58
Lokalizacja: Krowodrza, Tenczynek

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#12 Post autor: yosujiro » 4 sty 2017, o 18:24

lukaskrk pisze:Ktoś pamieta jeszcze KPPU? Jakie linie obsługiwali, jaki mieli tabor? Dlaczego zniknęli z rynku?
Do Krzeszowic jeździła linia 21, obsługiwana Berlietami, zawsze widziałem te autobusy pełne. Pętla to było kryterium uliczne- 3 maja -> DK79 -> Daszyńskiego -> przystanek końcowo- początkowy na ul. Wyki (obecnie nieistniejący). Po wyjeździe z 3 maja brak przystanków pośrednich. Pod koniec obsługi jeździli Kapeną Thesi, a po rezygnacji z obsługi linii przez KPPU, jeździł Autosan H9-21, ale nawet nie wiem do kogo należał, a jeździło tym coraz mniej ludzi. W sumie nie wiem co spowodowało odpływ pasażerów. Czy ceny, czy przesiadka na busy i samochody, czy pocięty rozkład. Jeszcze wtedy aż tak nie siedziałem w temacie.

Spadkobiercą linii 21 jest obecne 278, z tą róznicą, że 21 od Dubia jechało przez Siedlec i Żbik- część przejazdów przez Radwanowice to były wjazdy kieszeniowe, po których autobusy wracały do Rudawy i jechały przez Pisary. Ponieważ gm. Krzeszowice nie chciała dopłacać do aglo, to Siedlec i os. Żbik zostały pozostawione na pastwę busów, a 278 jedzie z Radwanowic do Dubia i wraca się do Rudawy na DK79.

Tu rozkład 21 z 1996r:
http://fotozajezdnia.pl/details.php?ima ... afa68d72m5

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#13 Post autor: tomek_m » 4 sty 2017, o 21:10

Podobno KPPU powstało na początku lat 90 jako konkurencja w komunikacji dla MPK, czyli miało być dwóch przewoźników w mieście obsługujących linie KMK. Nie wiem dokładnie jaka była historia tych Berlietów/Renault z KPPU, ale te pojazdy pierw trafiły do MPK lecz niedługo później, zostały przekazane do KPPU wraz z kilkoma Ikarusami 280. Miasto po jakimś czasie wycofało się z pomysłu wprowadzenia drugiego przewoźnika, i pozostawiło firmę w jako taki niebyt. Firma działała w przewozach pasażerskich gdzieś do roku 2003(?). Głównym powodem wycofania się firmy z rynku przewozów, był pogarszający się stan techniczny oraz duża awaryjność eksploatowanych pojazdów i brak funduszy na zakup nowego taboru. Firma nadal istnieje, tylko nie zajmuje się już przewozami pasażerskimi.
Po wycofaniu się KPPU z przewozów pasażerskich, część ich linii (na pewno 21,30,36,37) przejął w obsługę PKS Kraków stąd obecność H9, a część linii zlikwidowano.
Linie jakie były w obsłudze KPPU
20 - Bronowice Małe - Karniowice (obecnie 268 MPK)
21 - Bronowice Małe - Krzeszowice (obecnie 278 MPK)
30 - Bronowice Małe - Będkowice (obecnie 210 MPK)
31 - Bronowice Małe - Jerzmanowice (zlikwidowana jakoś w pod koniec lat 90)
32 - Bronowice Małe - Tomaszowice (obecnie 230 MPK)
34 - Kraków Dębniki - Rybna (zlikwidowana pod koniec lat 90)
36 - Kraków Dębniki - Przeginia Duchowna (częściowym spadkobiercą jest 249)
37 - Kraków Dębniki - Przeginia Duchowna (częściowym spadkobiercą jest 259)

Tyle co ja zapamiętałem z ówczesnych moich obserwacji. Ewentualne poprawki mile widziane ;D
Ostatnio zmieniony 4 sty 2017, o 21:25 przez tomek_m, łącznie zmieniany 1 raz.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Komunikacja podmiejska obsługiwana przez KPPU, FB i inni

#14 Post autor: Łukasz » 4 sty 2017, o 21:21

Oni mieli bazę na Balickiej?

ODPOWIEDZ

Wróć do „Historia i hobby KMK”