Konstal 105N/Na

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

krakus
Kierownik
Posty: 777
Rejestracja: 21 cze 2013, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

#61 Post autor: krakus » 8 wrz 2013, o 15:12

tomta1 pisze:Wentylator rozruchu oporowego
Wentylatory umieszczone na wale przetwornicy(silnik+prądnica)

krakus
Kierownik
Posty: 777
Rejestracja: 21 cze 2013, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

#62 Post autor: krakus » 8 wrz 2013, o 15:22

Cukier pisze:Zarówno wiednie jak i stozłomki (EU8N, N8S czy GT8S również) mają rozruch oporowy. Krótko mówiąc polega on na tym że w czasie rozruchu należy ograniczyć prąd silników a robi się to poprzez kolejne odłączanie opornic. Opornice jak wiadomo są elementem rezystancyjnym (zamieniają energię elektryczną w ciepło) - czyli się grzeją. W stozłomkach inżynierowie dość niefortunnie zamontowali opornice rozruchowe centralnie pod podłogą mniej więcej na środku wagonu, więc konieczne stało się odprowadzenie od nich ciepła na zewnątrz wagonu. Realizuje to wentylator który chodzi non stop, a więc buczy.

W wiedniach itd. konstruktorzy już znacznie bardziej przemyśleli sprawę bo nie montowali opornic pod podłogą tylko zamontowali je na dachu wagonu co im znacząco ułatwiało sprawę bo nie trzeba ich chłodzić (ciepłe powietrze po prostu samo ulatuje) a więc montowanie jakichkolwiek wentylatorów stało się zbędne, więc nie ma co buczeć.

Można postawić pytanie: skoro wiednie powstały wcześniej i do tego miały lepsze rozwiązanie, to dlaczego projektanci 105N projektując go znacznie później po prostu go nie skopiowali tylko zdecydowali się na rozwiązanie zdecydowanie bardziej problematyczne? Odpowiedź jest prosta - w czasach gdy powstawały 105N istniała żelazna kurtyna i wieści z zachodu nie mogły tak po prostu przenikać do naszego kraju.
Troszkę sprostowania do tego co napisałeś. Opornice rozruchowe lub ramy oporowe-rozwiązanie to o którym napisałeś występowało w wagonach 102N i 13N. Natomiast w 105N oporniki rozruchu znajdują się na zewnątrz rozrusznika bębnowego umieszczonego pod podłogą na wysokości 3drzwi. Zaś na wale przetwornicy (silnik+prądnica) umieszczone są wentylatory które chłodzą rozrusznik (opornice) i silniki trakcyjne poprzez specjalne mieszki.
Ostatnio zmieniony 8 wrz 2013, o 15:54 przez krakus, łącznie zmieniany 1 raz.

Krakowiak2013
Dyrektor
Posty: 7015
Rejestracja: 1 sie 2013, o 08:24
Lokalizacja: Kraków

#63 Post autor: Krakowiak2013 » 13 wrz 2013, o 08:52

Według strony Michała Wojtaszka obecnie mamy na stanie 15 wozów 2x105Na.

PH-9 składów
PT-6 składów
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2013, o 08:52 przez Krakowiak2013, łącznie zmieniany 1 raz.

Impuls
Dyrektor
Posty: 1508
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 19:09
Lokalizacja: Kraków

#64 Post autor: Impuls » 13 wrz 2013, o 09:10

Krakowiak2013 pisze:Według strony Michała Wojtaszka obecnie mamy na stanie 15 wozów 2x105Na.

PH-9 składów
PT-6 składów
Źle zsumowałeś

PH-10 składów
PT-6 składów

Krakowiak2013
Dyrektor
Posty: 7015
Rejestracja: 1 sie 2013, o 08:24
Lokalizacja: Kraków

#65 Post autor: Krakowiak2013 » 13 wrz 2013, o 10:03

Z artykułu wczorajszego Michała Wojtaszka wychodzi iż ze stanu z Nowej Huty zdjęto
425+426 oraz 486+485.

Szczegóły w linku

http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... esien-2013
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2013, o 10:04 przez Krakowiak2013, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10942
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

#66 Post autor: Cukier » 13 wrz 2013, o 17:23

Krakowiak2013 pisze:Z artykułu wczorajszego Michała Wojtaszka
A przeczytaj dokładnie kto jest pod tym artykułem podpisany ;P

A w PH na stanie wciąż są:
#374+375
#402+403
#437+438
#450+451
#452+453
#454+455
#457+456
#461+462
#465+466
#470+471

razem 10 składów :) źródło

Krakowiak2013
Dyrektor
Posty: 7015
Rejestracja: 1 sie 2013, o 08:24
Lokalizacja: Kraków

#67 Post autor: Krakowiak2013 » 13 wrz 2013, o 17:42

No racja, faktycznie jest 10 składów dzięki za zwrócenie uwagi :) Widzę kto jest podpisany pod tym artykułem.
Ostatnio zmieniony 13 wrz 2013, o 17:58 przez Krakowiak2013, łącznie zmieniany 2 razy.

Carol
Inspektor
Posty: 373
Rejestracja: 21 sty 2011, o 11:35
Lokalizacja: Nowa-Huta Pleszów

#68 Post autor: Carol » 14 wrz 2013, o 22:28

Krakowiak2013 pisze:Z artykułu wczorajszego Michała Wojtaszka wychodzi iż ze stanu z Nowej Huty zdjęto
425+426 oraz 486+485.
Można także przeczytać o wywiezionym składzie 736+737.

Dziś jadąc ulicą Blokową widziałem stojący jeszcze wagon nr 739. W ogóle dziś stało tam chyba 5 lub 6 wagonów czekających na pocięcie. Ponad to nie było już śladu po czerwonym wagonie 4N, który jeszcze pod koniec sierpnia stał i czekał na spotkanie z palnikiem.

Krakowiak2013
Dyrektor
Posty: 7015
Rejestracja: 1 sie 2013, o 08:24
Lokalizacja: Kraków

#69 Post autor: Krakowiak2013 » 1 lis 2013, o 11:26

Coraz mniej składów 105Na na ulicach Krakowa - część IV

Wrzucam artykuł dotyczący 105Na ze strony Michała Wojtaszka . Zainteresował mnie szczególnie ten fragment, czyżby na 52 miały by trafić 2x105Na?
Być może „stopiątki” na ostatnie miesiące eksploatacji przeniesione zostaną na jeszcze inną linię, na której dotychczas praktycznie nigdy nie kursowały. Czy się tak stanie, przekonamy się już niedługo. Jednocześnie, dość duża rezerwa wagonów już w tej chwili pozwala MPK w niedalekiej przyszłości na kolejne kasacje wagonów 105Na.
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... a-czesc-iv
Ostatnio zmieniony 1 lis 2013, o 12:32 przez Krakowiak2013, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

#70 Post autor: tomta1 » 1 lis 2013, o 12:30

Wojtaszek to mężczyzna...

2x105Na nie kursowało (przynajmniej ostatnio) na "6", "8", "11", "18", "20" (no, po otwarciu trasy na Płaszów się zdarzało), no i oczywiście "50" :D
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Arsents
Dyrektor
Posty: 3111
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 16:37
Lokalizacja: zawsze Kraków

#71 Post autor: Arsents » 1 lis 2013, o 19:26

tomta1 pisze:Wojtaszek to mężczyzna...

2x105Na nie kursowało (przynajmniej ostatnio) na "6", "8", "11", "18", "20" (no, po otwarciu trasy na Płaszów się zdarzało), no i oczywiście "50" :D
Nie kursowało też na szczytowych "52" :)
29.09.2018 koniec unifikacji malowania taboru

suchy
Dyrektor
Posty: 2421
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

#72 Post autor: suchy » 2 lis 2013, o 23:34

tomta1 pisze:2x105Na nie kursowało (przynajmniej ostatnio) na "6", "8", "11", "18", "20" (no, po otwarciu trasy na Płaszów się zdarzało), no i oczywiście "50" :D
Jak to na 50tce nie kursowało? A rezerwy - co prawda tylko do R.Mogilskiego, ale zawsze - to co? :]

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

#73 Post autor: Kaszmir » 3 lis 2013, o 03:11

Jeszcze nie kursowały na nocnych :D

/ jednak jakoś się tego nie spodziewam ;) /
Ostatnio zmieniony 3 lis 2013, o 03:12 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
olek
Inspektor
Posty: 411
Rejestracja: 18 mar 2013, o 15:09

#74 Post autor: olek » 3 lis 2013, o 07:30

Kaszmir pisze:Jeszcze nie kursowały na nocnych :D

/ jednak jakoś się tego nie spodziewam ;) /
Raz udało mi się spotkać rezerwę na ,,62" w postaci 105Na, ale wydaje mi się żę było to wzmocnienie(odbywały się wtedy Wianki) :)

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

#75 Post autor: rafaello » 3 lis 2013, o 11:56

Jeszcze nic nie jest przesądzone co do tej zmiany obsługi 105 Na w ostatnich miesiącach posługi tych wozów - informacja "u źródła". :]

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”