STADLER Tango Lajkonik

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
kucyk
Dyrektor
Posty: 2446
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

STADLER Tango Lajkonik

#61 Post autor: kucyk » 3 kwie 2020, o 08:27

Dzisiaj szukajcie "Lajkonika" na ulicach miasta. Jak podaje MPK rozpoczęły się szkolenia prowadzących. :)

krakus
Kierownik
Posty: 758
Rejestracja: 21 cze 2013, o 16:08
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#62 Post autor: krakus » 3 kwie 2020, o 14:13

kucyk pisze:
3 kwie 2020, o 08:27
Dzisiaj szukajcie "Lajkonika" na ulicach miasta. Jak podaje MPK rozpoczęły się szkolenia prowadzących. :)
https://lovekrakow.pl/galeria/tramwaj-l ... _4658.html.
Około 14.30 zjechał do Zajezdni Podgórze.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1077
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#63 Post autor: pasazer_mobilisu » 3 kwie 2020, o 22:31

Według autora bloga PSMKMS Stadler potrafi z opuszczonymi drutami przejechać więcej niż 3km:
Okazuje się, że Stadler Tango Lajkonik najpewniej może przejechać znacznie dłuższą trasę bez podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania. Sporą część dzisiejszych jazd szkoleniowych po ulicach Krakowa odbył on bowiem z opuszczonym odbierakiem prądu.
.

Cały wpis i więcej zdjęć http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... o-lajkonik

kasztan
Inspektor
Posty: 386
Rejestracja: 27 gru 2012, o 18:39
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#64 Post autor: kasztan » 4 kwie 2020, o 10:15

pasazer_mobilisu pisze:
3 kwie 2020, o 22:31
Według autora bloga PSMKMS Stadler potrafi z opuszczonymi drutami przejechać więcej niż 3km:
Okazuje się, że Stadler Tango Lajkonik najpewniej może przejechać znacznie dłuższą trasę bez podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania. Sporą część dzisiejszych jazd szkoleniowych po ulicach Krakowa odbył on bowiem z opuszczonym odbierakiem prądu.
.

Cały wpis i więcej zdjęć http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... o-lajkonik
Myślę, że to wynika z faktu, że jest stosunkowo mało osób na pokładzie. Jak tramwaj będzie pełny, pojedzie chyba krótszą trasą bez podłączenia do sieci trakcyjnej.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1077
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#65 Post autor: pasazer_mobilisu » 4 kwie 2020, o 11:03

@kasztan bardzo możliwe, 200 pasażerów to dodatkowe kilkanaście ton, pytanie ile to też jest to "znacznie więcej" - 3,5km? 5km? Swoją drogą ciekawe jak (o ile w ogóle) będzie wykorzystywany ten mechanizm jazdy na bateriach.

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 155
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 15:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#66 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 5 kwie 2020, o 02:51

pasazer_mobilisu pisze:
4 kwie 2020, o 11:03
3,5km? 5km?
Po płaskim czy z górki? ;D

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1077
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#67 Post autor: pasazer_mobilisu » 5 kwie 2020, o 05:25

Jacek Fink-Finowicki pisze:
5 kwie 2020, o 02:51
pasazer_mobilisu pisze:
4 kwie 2020, o 11:03
3,5km? 5km?
Po płaskim czy z górki? ;D
50% po płaskim, 25% pod górkę, 25% z górki - a z jak dużej górki? Oczywiście z Krowodrzy Górki :) ze średnią prędkością godną szybkiego tramwaju - 22km/h, z maksymalną nie wyższą niż granica bezpieczeństwa 50km/h, z 12 przejazdami przez płytki rowek czyli koniecznością zwolnienia do 10km/h, z wyłączoną klimatyzacją, ekranami SIP ustawionymi na 80% jasności i dzwonkiem użytym 11 razy na 5 sekund.

A oprócz tego zostaje pytanie - po co to wszystko, był pomysł na budowę torowiska pod Wawelem, ale został mocno skrytykowany, więc korzystanie z nowej funkcji ograniczyć się może do parad w okrągłe rocznicę i przejazdów w dni dziecka/seniora itd.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3734
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#68 Post autor: tomta1 » 5 kwie 2020, o 09:08

pasazer_mobilisu pisze:
5 kwie 2020, o 05:25
A oprócz tego zostaje pytanie - po co to wszystko, był pomysł na budowę torowiska pod Wawelem, ale został mocno skrytykowany, więc korzystanie z nowej funkcji ograniczyć się może do parad w okrągłe rocznicę i przejazdów w dni dziecka/seniora itd.
  • Jakby ktoś wpadł na durny pomysł wyrzucenia sieci trakcyjnej z I obwodnicy.
  • Jakby trzeba było zrobić remont podstacji lub sieci trakcyjnej.
  • Jakby podstację wywaliło i awaryjnie Lajkoniki będą mogły jeździć (lepsze to niż same zatramwaje) – na przykład wywala Konarskiego albo Balicką i — zakładając że na szlaku nie ma nie-Lajkoników — mogą normalnie jeździć, podczas gdy inne będą musiały jechać np. do Cichego Kazika.
  • Jakby któryś motorman stanął na izolatorze, na przykład na słynnym łuku z APW w Mogilską, jako jedynym posiadającym znaki pionowe początku i końca izolatora :hihi:
Oczywiście z chwilą zwiększenia liczby takich pociągów prawdopodobieństwo wykorzystania zasilania akumulatorowego w ww. przypadkach wzrasta – bo przy obecnym stanie (czy nawet stanie za rok) prawdopodobieństwo wystąpienia np. tylko Lajkoników na odcinku do Bronowic Małych jest bardzo małe.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1077
Rejestracja: 8 sie 2017, o 11:19

STADLER Tango Lajkonik

#69 Post autor: pasazer_mobilisu » 5 kwie 2020, o 09:54

tomta1 pisze:
5 kwie 2020, o 09:08
Jakby ktoś wpadł na durny pomysł wyrzucenia sieci trakcyjnej z I obwodnicy.
No właśnie - durny :)
tomta1 pisze:
5 kwie 2020, o 09:08
Jakby trzeba było zrobić remont podstacji lub sieci trakcyjnej.
Jakby podstację wywaliło i awaryjnie Lajkoniki będą mogły jeździć (lepsze to niż same zatramwaje) – na przykład wywala Konarskiego albo Balicką i — zakładając że na szlaku nie ma nie-Lajkoników — mogą normalnie jeździć, podczas gdy inne będą musiały jechać np. do Cichego Kazika.
Awaryjnie to nie ma szans, żeby akurat trafiło na same Tango Lajkoniki. Przy planowanych remontach jest to jakaś opcja, żeby na weekend wysłać na jakąś linie same Lajkoniki (oczywiście gdy będzie ich więcej niż 2).
tomta1 pisze:
5 kwie 2020, o 09:08
Jakby któryś motorman stanął na izolatorze, na przykład na słynnym łuku z APW w Mogilską, jako jedynym posiadającym znaki pionowe początku i końca izolatora :hihi:
A do tego trzeba mieć aż superbaterie? Może się mylę, ale wydaje mi się że takie Sepsy czy inne Bombardiery też mają możliwość zjechania tego kawałka z izolatora.
tomta1 pisze:
5 kwie 2020, o 09:08
Oczywiście z chwilą zwiększenia liczby takich pociągów prawdopodobieństwo wykorzystania zasilania akumulatorowego w ww. przypadkach wzrasta – bo przy obecnym stanie (czy nawet stanie za rok) prawdopodobieństwo wystąpienia np. tylko Lajkoników na odcinku do Bronowic Małych jest bardzo małe.
No właśnie, będą tylko 2 takie sztuki, a kasy na zakup akumulatorów w czasach kryzysu może nie być. Nie neguje sensowności zakupu tramwaju z opcją jazdy bez sieci trakcyjnej, tylko nie widzę w najbliższych latach realnych korzyści z tego.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10900
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

STADLER Tango Lajkonik

#70 Post autor: Cukier » 5 kwie 2020, o 11:49

Mnie ciekawi jaka jest elektronika do tego. Obecnie rekuperacja w bombardierach i bydgoskich koniach trojańskich działa tak, że w obrębie tego samego odcinka sieci podczas ich hamowania musi być inny tramwaj który akurat rusza. Pytanie czy sztadlery będą mieć jakąś detekcję tego co się na danym odcinku dzieje i w reagować np. w sytuacji gdy hamują a na odcinku nie ma innego ruszającego tramwaju to doładować tym siebie, lub w sytuacji gdy nikt inny akurat nie hamuje a sztadler rusza to weźmie energię z kondensatorów żeby nie siać szpilki po sieci a później podczas jazdy sobie powoli je naładuje. Albo wręcz działać strefowo i ładować kondensatory tam gdzie podstacja ma nikłe obciążenie a zużywać z nich energię na rozruch tam gdzie podstacja jest przeciążona.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3734
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#71 Post autor: tomta1 » 5 kwie 2020, o 14:46

pasazer_mobilisu pisze:
5 kwie 2020, o 09:54
A do tego trzeba mieć aż superbaterie? Może się mylę, ale wydaje mi się że takie Sepsy czy inne Bombardiery też mają możliwość zjechania tego kawałka z izolatora.
Gdyby tak było, to nie byłoby tych słynnych scen na rondzie Mogilskim jak pasażerowie pchają tramwaj linii „9”…
Cukier pisze:
5 kwie 2020, o 11:49
bydgoskich koniach trojańskich
Cóż za synonim, żeby nie rzec: eufemizm :hihi:
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2605
Rejestracja: 26 maja 2013, o 21:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

STADLER Tango Lajkonik

#72 Post autor: scyzor663 » 5 kwie 2020, o 15:52

@Cukier to nie tak, że na danym odcinku musi być tramwaj który akurat rusza - na podstacji wszystkie zasilacze są połączone do jednej szyny zbiorczej - więc rekuperacja działa w obrębie całej podstacji a nie tylko odcinka izolowanego. Dwa, nie ma żadnych warunków na to kiedy tramwaj ma oddawać do sieci a kiedy na rezystor oprócz jednego - dopuszczalnego napięcia sieci. Jeśli napięcie jest niższe niż maksymalne pompujemy energię do sieci aż osiągniemy max i przechodzimy na rezystor hamowania. Oczywiście jeśli akurat ktoś jest w stanie odebrać tą energię to jest szansa, że napięcie nie wzrośnie na tyle żeby trzeba było grzać powietrze rezystorami i całość pójdzie w sieć.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10900
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

STADLER Tango Lajkonik

#73 Post autor: Cukier » 5 kwie 2020, o 16:01

tomta1 pisze:
5 kwie 2020, o 14:46
pasazer_mobilisu pisze:
5 kwie 2020, o 09:54
A do tego trzeba mieć aż superbaterie? Może się mylę, ale wydaje mi się że takie Sepsy czy inne Bombardiery też mają możliwość zjechania tego kawałka z izolatora.
Gdyby tak było, to nie byłoby tych słynnych scen na rondzie Mogilskim jak pasażerowie pchają tramwaj linii „9”…
Może gdyby linię "9" obsługiwały "takie Sepsy czy inne Bombardiery" a nie wiedeńczyki to też nie byłoby takich scen :)
scyzor663 pisze:
5 kwie 2020, o 15:52
@Cukier to nie tak, że na danym odcinku musi być tramwaj który akurat rusza - na podstacji wszystkie zasilacze są połączone do jednej szyny zbiorczej - więc rekuperacja działa w obrębie całej podstacji a nie tylko odcinka izolowanego. Dwa, nie ma żadnych warunków na to kiedy tramwaj ma oddawać do sieci a kiedy na rezystor oprócz jednego - dopuszczalnego napięcia sieci. Jeśli napięcie jest niższe niż maksymalne pompujemy energię do sieci aż osiągniemy max i przechodzimy na rezystor hamowania. Oczywiście jeśli akurat ktoś jest w stanie odebrać tą energię to jest szansa, że napięcie nie wzrośnie na tyle żeby trzeba było grzać powietrze rezystorami i całość pójdzie w sieć.
O, i fajnie, czyli wystarczy mierzyć napięcie. Czyli gdy napięcie jest maksymalne to sztadler zamiast w rezystor może pchać energię w kondensator, a kiedy jest niskie to w pierwszej kolejności ruszać z kondensatora, a dopiero gdy się on całkiem wyczerpie to z sieci. Choć tak naprawdę przydałoby się żeby w sytuacji gdy napięcie jest maksymalne sztadler również ładował kondensator z sieci, tak żeby bombardiery i bydgoskie konie trojańskie nie mogły odnotować maksymalnego napięcia w sieci i tym samym mogły cały czas oddawać energię bez potrzeby korzystania z rezystorów.

Tak czy siak myślę, że taki bufor energii szybkiego dostępu pozwoli w zauważalnym stopniu obniżyć koszty eksploatacji, co każe jedynie postawić pytanie - po jakim czasie zwróci to koszt inwestycyjny.

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2605
Rejestracja: 26 maja 2013, o 21:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

STADLER Tango Lajkonik

#74 Post autor: scyzor663 » 6 kwie 2020, o 14:40

Wbrew pozorom algorytm sterowania wcale nie musi być skomplikowany - trzeba tylko pilnować żeby nie przekroczyć sumarycznego maksymalnego prądu pobieranego z sieci przez napęd i kondensatory. Resztę załatwą prawa elektrotechniki, bo prąd sam popłynie od wyższego potencjału do niższego. Więc jak kondensator będzie wyładowany to się naładuje czy to z sieci czy z hamowania tramwaju, jak będzie naładowany a napięcie w sieci spadnie to odda do niej energię itd.

Trzeba też pamiętać o tym, że obecnie coraz mniej mamy tramwajów które mają rozruch oporowy, więc nie ma już "prądów rozruchowych". Dla tramwajów z falownikami prąd rozruchowy nie jest wyższy od znamionowego.

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

STADLER Tango Lajkonik

#75 Post autor: Łukasz » 7 kwie 2020, o 11:04


ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”