STADLER Tango Lajkonik

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Impuls
Dyrektor
Posty: 1544
Rejestracja: 23 wrz 2009, o 19:09
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#301 Post autor: Impuls » 1 paź 2020, o 23:25

Bombardier zalicza obsuwy kilkuletnie na dostawy w Wiedniu, Duisburgu czy Düsseldorfie. Pesa podobnie miała prawie roczne w Gdańsku, GOP czy Częstochowie. To jest normalne, jeden poddostawca ma problemy i się wszystko sypie u głównego dostawcy.
Niemcy czy Austria chcą mieć pojazdy ponad czasowe, dlatego to tak długo trwa. Musi być wszystko ok. pod każdym względem. Nie spieszą się.
Mając wcześniej jako dostawcę Bombardiera a później Pesę pod pręgieżem utraty dofinansowania, MPK Kraków już wie co to znaczy wyrób ponad czasowy typu NGT6. NG po 15 latach i później znowu spokój na kolejne 15 lat. Myślę, że teraz MPK jest bardzo skrupulatne i ma wysokie wymagania wobec Stadlera i się nie spieszy. Lepiej teraz sobie dopracować, niż za pięć lat tak jak w przypadku Pesy robić NG po gwarancji, za grubą kasę bo się tramwaje rozlatują. Pierwsze miesiące eksploatacji pokazują, że Stadlery mają niewielką ilość awarii, są ciche, szybkie, nie mają problemów ze skrajnią (no może poza lusterkami). Skorygowano choćby otwieranie drzwi, coś tam z mocowaniem pantografu. Dobra proporcja i wykonanie przyzwoite choć bez szału.
Kontrole po to, aby po latach wyrobom Stadlera było bliżej do udanych NGT6, niż mających wiele wad Krakowiaków. Bądźmy cierpliwi, idzie to w dobrym kierunku.

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

STADLER Tango Lajkonik

#302 Post autor: PanA » 1 paź 2020, o 23:41

MPK akurat nic ze Stadlerami nie robi. Jedyny sensowny test przyjęcia to kilka tysięcy kilometrów przejechany przez każdy wagon, wtedy przegląd i zatwierdzanie. I jedynym miastem w Polsce, które tak częściowo robi, jest Warszawa.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

krakus
Kierownik
Posty: 788
Rejestracja: 21 cze 2013, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#303 Post autor: krakus » 2 paź 2020, o 07:50

Do Podgórza dotarł RY829.

ciao
Pasażer
Posty: 7
Rejestracja: 12 gru 2019, o 15:08

STADLER Tango Lajkonik

#304 Post autor: ciao » 2 paź 2020, o 11:15

pasazer_mobilisu pisze:
1 paź 2020, o 12:22
To prawda że dostawy idą w żółwim tempie, ale nie możemy wykluczyć, że to MPK nie chce szybszych dostaw.
MPK chętnie przygarnęłoby te wagony jak najszybciej, ale ustawa covidowa daje producentowi możliwość opóźnienia w dostawach bez konsekwencji. Niemniej jednak jak widać dostawy są sukcesywnie realizowane, po kilka szt. w miesiącu to nie taka tragedia. Można się zatem domyślać, że w połowie przyszłego roku temat będzie zamknięty.
gagacek pisze:
1 paź 2020, o 15:26
Po drugie, nie siedzę teraz w temacie i mogę się mylić ale czy przypadkiem po odbiorze jednostki nie należy w stosownym momencie za nią zapłacić? A kasa pisząc euforycznie pełna nie jest.
Tramwaje kupuje MPK a nie miasto, przewoźnik ma kasę z UE i kredytów, więc śpij spokojnie :)

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1523
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

STADLER Tango Lajkonik

#305 Post autor: pasazer_mobilisu » 2 paź 2020, o 12:03

ciao pisze:
2 paź 2020, o 11:15
MPK chętnie przygarnęłoby te wagony jak najszybciej
Jesteś pewien? Po tym ile trwały ostatnie 2 odbiory odniosłem wrażenie, że pracownicy mieli dość innych zajęć i stąd dłuższe niż wcześniej odbiory.
ciao pisze:
2 paź 2020, o 11:15
Niemniej jednak jak widać dostawy są sukcesywnie realizowane, po kilka szt. w miesiącu to nie taka tragedia. Można się zatem domyślać, że w połowie przyszłego roku temat będzie zamknięty.
Kilka sztuk to było w lipcu (3), w sierpniu 2, a we wrześniu 1. Październik się dobrze zaczął, zobaczymy co dalej.

kucyk
Dyrektor
Posty: 2915
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

STADLER Tango Lajkonik

#306 Post autor: kucyk » 4 paź 2020, o 19:00

Krakowskie MPK odnosi się do zarzutów o kiepskiej jakości zastosowanych rozwiązaniach w Lajkonikach:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... /page-1434

Wygląda na to, że Stadler (tak jak przypuszczałem) pojechał trochę po bandzie i zapewne chcąc zaoszczędzić zastosował słabe rozwiązania techniczne. Przecież to dla biednego klienta z Polski. Dla Niemca, Francuza czy Brytyjczyka czegoś takiego by nie zrobiono

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7632
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#307 Post autor: Locutus » 5 paź 2020, o 08:01

Dobrze wiedzieć, że MPK jest świadome problemów i walczy o ich usunięcie.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#308 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 5 paź 2020, o 18:43

W temacie tempa dostaw, to zawsze mogło być gorzej:
https://olsztyn.wyborcza.pl/olsztyn/7,4 ... ztyna.html

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

STADLER Tango Lajkonik

#309 Post autor: gagacek » 6 paź 2020, o 08:33

kucyk pisze:
4 paź 2020, o 19:00
Krakowskie MPK odnosi się do zarzutów o kiepskiej jakości zastosowanych rozwiązaniach w Lajkonikach:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... /page-1434

Wygląda na to, że Stadler (tak jak przypuszczałem) pojechał trochę po bandzie i zapewne chcąc zaoszczędzić zastosował słabe rozwiązania techniczne. Przecież to dla biednego klienta z Polski. Dla Niemca, Francuza czy Brytyjczyka czegoś takiego by nie zrobiono
Z tymi spiskowymi teoriami, to wg mnie trochę tak nie do końca. Źle dobrane sterowniki (cokolwiek to znaczy :D) i proszę, producent je podmienia. Dokładając do interesu dwukrotną robociznę to chyba jednak nie oszczędza na tym? I umówmy się też, że wymiana wzmacniacza w nagłośnieniu to są grosze. Dosłownie, aby to aby to poprawić rzemieślniczym sposobem, to na części potrzebne są dwa grosze. Dla takiego Niemca, Francuza czy Brytyjczyka to wg Twojej torii, ramach mocnych rozwiązań technicznych, pewnie wydaliby ze cztery grosze :) Gorzej z klimatyzacją, to poważna sprawa ale dobrze, że wyszło to na początku dostaw. I zostanie to skorygowane, na pewno nie w sposób do którego 'przyzwyczajał' zwycięzca poprzedniego przetargu :)

A tak serio to dokładnie jak pisze @Impuls, trochę cierpliwości i po mieście będą zasuwać niezłe, niezawodne tramwaje.

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#310 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 6 paź 2020, o 11:09

gagacek pisze:
6 paź 2020, o 08:33
Z tymi spiskowymi teoriami, to wg mnie trochę tak nie do końca. ...
Ja bym tego nie ubierał w teorie spiskowe lecz raczej w politykę ofertowania. Owszem Kraków wybitnie mądrze wybrał model punktowania w porównaniu do większości przypadków w kraju. Jednak pozostawiając na boku omyłki jakie się mogą zdarzyć w każdym projekcie (sterowanie drzwiami, wzmacniacze głośników...) i patrząc tylko na przypadek klimatyzacji.

Wyobraźmy sobie, że od razu projektowana jest właściwa klimatyzacja, która: ma większe zużycie energii oraz większą masę, która to większa masa wymaga większego wzmocnienia miejsca mocowania, czyli większej masy członu... a każda większa masa to też większe zużycie energii. Stąd wymiana klimatyzacji powinna zakończyć się przynajmniej głęboką analizą zmian i weryfikacją, czy po wymianie klimatyzatorów nie potrzeba powtórzyć wybranych prób homologacyjnych oraz czy nie należy powtórzyć próby przejazdu na akumulatorach.

I tu wracamy do "teorii spiskowych" - w kontraktach typu dostarcz i prowadź wieloletnie utrzymanie wszelkie ryzyka wpisane wynikające z oszczędzania są wpisane w ryzyko projektu... czyli cena jednostkowa pojazdu rośnie, lecz koszt jednostkowy pasażerokilometra bardzo często drastycznie spada... i właśnie dlatego w wielu przypadkach na zachodzie jest zupełnie inne podejście skutkujące zupełnie inną jakością (i ceną dostaw).

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

STADLER Tango Lajkonik

#311 Post autor: gagacek » 6 paź 2020, o 13:30

Obawiam się,, że kolejny raz uprawiasz pisarstwo dla samego pisania. Przypomnij wszystkim ile waży przeciętny klimatyzator? Jak wygląda zapas konstrukcyjny biorąc pod uwagę zasady prawidłowego projektowania, hmm? Na uboczu pozostawiamy sposób liczenia wymiany powietrza biorąc pod uwagę powiększone okna, otwory drzwiowe itp itd. Na Twoim miejscu skupiłbym się na własnej firmie macierzystej, a nie na pisaniu o Lajkoniku czy tam dostawach Durmazlara w kilku miejscach na raz.. :(

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 290
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#312 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 6 paź 2020, o 21:11

Przypomnij może dlaczego na pewnych wagonach nie można zamontować klimatyzatorów? Zbyt lekkie są?

Zaś tak informacyjnie... w pierszej kolejności jestem Polakiem i patriotą, a to w ramach mojego zamiłowania do pojazdów szynowych oznacza szerokie interesowanie się sprawami i uważne patrzenie na ręce, aby nie tylko nie dochodziło do psucia runku co jeszcze, abyśmy jako społeczeństwo nie ponosili przez kolejne lata kosztów złych decyzji, niedbalstwa czy innej bylejakości. Jeśli Tobie nie pasuje co piszę - nie musisz czytać... możesz czytać biuletyn informacyjny macierzystej firmy. ;)

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

STADLER Tango Lajkonik

#313 Post autor: PanA » 7 paź 2020, o 06:29

No tak, jedna sekcja klimatyzacji to tylko tak ze 300-350 kg oraz 100-150 dla motorniczego :D
No więc niby tylko tona, tona sto... Ale jednak w szczególności z dachem mogą być problemy czy to z masą, czy to z miejscem. Wygospodarować te 4-4,5x2 metry nie jest łatwo zwłaszcza jeśli trzeba wzmocnić. A przestrzeń na klimatyzator to jednak powierzchnia 1/3 do pół członu.

Niby wiadomo, wiadomo, ale większość z forumowiczów, w tym ja, nie zajmowała się obliczeniami wytrzymałościowymi czy skomplikowaną kinematyką, więc fajnie, gdybyście rozmawiali bardziej otwarcie, każdy się czegoś nauczy i przy okazji niech się skonfrontują opinie :P
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7632
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#314 Post autor: Locutus » 7 paź 2020, o 08:04

Popieram PanaA / PanĘ... Też chciałbym się dowiedzieć, czy fakt, że klimatyzatory oryginalne są za małe to drobny problem na miarę tych wzmacniaczy audio czy sterownika do drzwi, czy jednak wtopa, która być może powinna nawet zakończyć się zerwaniem kontraktu (bo zmodyfikowany tramwaj nie będzie już spełniał parametrów podanych w ofercie, a zwłaszcza parametrów, które stanowiły kryteria oceny oferty i które sprawiły, że pokonał konkurencję - jak chociażby ilość czynnika chłodniczego)...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

STADLER Tango Lajkonik

#315 Post autor: gagacek » 7 paź 2020, o 08:47

Jacek Fink-Finowicki pisze:
6 paź 2020, o 21:11
Przypomnij może dlaczego na pewnych wagonach nie można zamontować klimatyzatorów? Zbyt lekkie są?
PanA pisze:
7 paź 2020, o 06:29
więc fajnie, gdybyście rozmawiali bardziej otwarcie, każdy się czegoś nauczy i przy okazji niech się skonfrontują opinie :P
Locutus pisze:
7 paź 2020, o 08:04
Popieram PanaA / PanĘ... Też chciałbym się dowiedzieć
@PanA przyjąłem, sorry.
@Jacek Fink-Finowicki Rozumiem, że w tak zaowalowany sposób nawiązujesz do NGT6? ZTCW tak właśnie jest, ale weź pod uwagę, że ta konstrukcja po prostu nie przewiduje dodatkowego obciążenia. A fachowcy z Krakowa przy okazji remontu wiedzieli jak podejść do tematu i w przeciwieństwie do fachowców z wybrzeża zrezygnowali z klimatyzacji, prawda? :) Ta konstrukcja nie jest do tego przygotowana ALE konstrukcja Lajkonika jest. To wielka różnica. Jednak nie wiemy (dokładnie, to ja nie wiem) z jakiego punktu startujemy, jaki będzie konieczny przyrost masy klimatyzatorów, więc w sumie możemy tylko czekać na rozwój wypadków tj. czy będą wymagane wzmocnienia konstrukcji itd.
- A o LCC pisałem nie raz...

@Locutus Kompletnie zaskoczyłeś mnie tym czynnikiem, o tym nawet nie pomyślałem. Fakt, mogą być hece.
A o tym dlaczego klimatyzatory są tak niedoszacowane pewnie będą wiedzieć tylko te osoby

Obrazek (ale się tego naszukałem...)

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”