STADLER Tango Lajkonik i Lajkonik 2

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

STADLER Tango Lajkonik

#151 Post autor: Cukier » 20 cze 2020, o 14:15

MikiGry pisze:
Jacek Fink-Finowicki pisze: Trzeba po prostu obserwować przez określony czas czy aby na pewno koło się nie obróciło. I to zajmuje czas...
Niekoniecznie. Zamiast obserwować koło, możnaby badać napięcie indukujące się w silnikach gdy koło się obraca i nie jest napędzane. A potem prosty warunek AND. Brak napięcia i ktoś nacisnął przycisk otwierania (kierowca lub pasażer) powoduje uruchomienie mechanizmu
Przecież przy napędach z przemiennikami częstotliwości wektorowymi konieczne jest użycie enkodera lub resolwera do określenia położenia wału z dokładnością do tysięcznych stopnia. To nie koło od roweru że jest jeden magnes i kontaktron i zlicza się z dokładnością do jednego obrotu.

Nawet jeśli układ wolno wyhamowuje, to można na potrzeby drzwi przyjąć próg prędkości poniżej której uznaje się że pojazd stoi.

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1685
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

STADLER Tango Lajkonik

#152 Post autor: pasazer_mobilisu » 20 cze 2020, o 15:02

Cukier pisze:
20 cze 2020, o 14:06
Moim zdaniem bardzo dobrze, że robią skrupulatne odbiory każdej jednej sztuki
Zgoda. Odbierają w końcu produkt za ponad 7 baniek, w tym wypadku zdecydowanie warto "otworzyć paczkę przy kurierze i sprawdzić stan".
Cukier pisze:
20 cze 2020, o 14:06
Z pesą przecież były takie jazdy, że aby hajs z Unii nie przepadł to niektóre miasta podpisywały odbiory gołych szkieletów jako kompletne sprawne wagony.
Tego nie słyszałem, a ciekawe :)

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7983
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#153 Post autor: Locutus » 21 cze 2020, o 10:25

pasazer_mobilisu pisze:
20 cze 2020, o 15:02
Tego nie słyszałem, a ciekawe
Chodzi o MPK Łódź. W ostatnich dniach grudnia podpisali odbiory wszystkich swoich tramwajów. Ostatni z nich dotarł do nich bodajże na przełomie lutego i marca. Biorąc pod uwagę fakt, że w wywiadach pan Zaboklicki mówił, że cykl produkcyjny jednego wagonu trwa nieco ponad trzydzieści dni, prawdopodobnie nawet nie gołe szkielety, ale nawet wozy, których cykl produkcyjny jeszcze się nie zaczął formalnie odebrali…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
tomek_m
Dyrektor
Posty: 3327
Rejestracja: 7 mar 2014, o 12:22
Lokalizacja: Michałowice

STADLER Tango Lajkonik

#154 Post autor: tomek_m » 21 cze 2020, o 14:35

Locutus pisze:
21 cze 2020, o 10:25
...prawdopodobnie nawet nie gołe szkielety, ale nawet wozy, których cykl produkcyjny jeszcze się nie zaczął formalnie odebrali…

Pozdrawiam!
LOKI
Jak można odebrać coś co jeszcze fizycznie nie istnieje? :O Takie rzeczy tylko w Polsce

Jacek Fink-Finowicki
Inspektor
Posty: 301
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#155 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 22 cze 2020, o 02:23

Cukier pisze:
20 cze 2020, o 14:15
Przecież przy napędach z przemiennikami częstotliwości wektorowymi konieczne jest użycie enkodera lub resolwera do określenia położenia wału z dokładnością do tysięcznych stopnia.
Serio?

Jeden obrót to 360 stopni, więc określenie położenia do jednego stopnia to koło enkodera z 360 ząbkami. Proszę o podanie przykładu koła z większą liczbą zębów niż 100. Dla tysięcznnej dokładności to ja nie wiem jakim czujnikiem to by trzeba było mierzyć i po co... po co, bo średnice kół też mają swoją dokładność.

Zaś przy systemach bezpieczeństwa cholernie istotne jest nie samo zbadanie czy pojawił się jeden sygnał lecz istotne jest zapewnienie, że się nie pojawił... czyli nie wystarczy przeliczyć z prędkości liniowej 3 km/h (normatywny postój) na predkość kątową koła o średnicy 520 mm (maksynalnie zużyte) i z tego wyliczyć ile ząbków się powinno pojawić w jednostce czasu lub odwrotnie wyliczyć jaka jednostka czasu niepojawienia się żadnego ząbka wskazuje, że najpewniej jest to postój... o ile nie jazda w poślizgu, więc tu wchodzi komparator danych z conajmniej dwu zestawów kołowych...

pabloskrak
Miłośnik
Posty: 55
Rejestracja: 9 lip 2014, o 23:20

STADLER Tango Lajkonik

#156 Post autor: pabloskrak » 22 cze 2020, o 11:30

Witam

Wie ktoś może jaki cel na wyklejanie szyb od wewnątrz szyb folia przezroczysta w Lajkonikach?

Pesy Bombardiery i inne tramwaje nie maja takiego czegoś.

Awatar użytkownika
MarekB
Dyspozytor
Posty: 635
Rejestracja: 17 lis 2014, o 00:03

STADLER Tango Lajkonik

#157 Post autor: MarekB » 22 cze 2020, o 14:07

Prawdopodobnie zabezpieczenie antywandalowe. Jest to stosowane na szeroką skalę w innych miastach w Polsce w tramwajach, np w Gdańsku, Warszawie.
W Krakowie bez zmian, Wisła PANY!

GoMeZz391
Moderator fb pkk
Posty: 303
Rejestracja: 28 lis 2015, o 14:49
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#158 Post autor: GoMeZz391 » 22 cze 2020, o 19:21

Jutro na 14 i 18
#lajkomunikacja_mpk Gdyby ktoś jutro szukał Lajkoników to podpowiadamy, że będą kursować na linii nr 14 i 18
https://www.facebook.com/mpkkrakow/phot ... =3&theater

Awatar użytkownika
DaroKRK
Dyrektor
Posty: 2359
Rejestracja: 1 sie 2014, o 12:23
Lokalizacja: Kraków

STADLER Tango Lajkonik

#159 Post autor: DaroKRK » 22 cze 2020, o 19:58

Jak to się ma generalnie do stwierdzenia, że Bieżanów prosił o pojemniejsze wozy i dostali na tydzień większy pociąg ? :D
Chociaż jeszcze przyszło mi na myśl, że będa się wymieniać #RY825 z #RY826 pomiędzy 14 i 18 (jak obecnie pomiędzy 3 i 52) i testować warianty jadzy bez pantografu na pierwszej obwodnicy.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

STADLER Tango Lajkonik

#160 Post autor: Cukier » 22 cze 2020, o 22:55

Jacek Fink-Finowicki pisze:
22 cze 2020, o 02:23
Cukier pisze:
20 cze 2020, o 14:15
Przecież przy napędach z przemiennikami częstotliwości wektorowymi konieczne jest użycie enkodera lub resolwera do określenia położenia wału z dokładnością do tysięcznych stopnia.
Serio?

Jeden obrót to 360 stopni, więc określenie położenia do jednego stopnia to koło enkodera z 360 ząbkami. Proszę o podanie przykładu koła z większą liczbą zębów niż 100. Dla tysięcznnej dokładności to ja nie wiem jakim czujnikiem to by trzeba było mierzyć i po co... po co, bo średnice kół też mają swoją dokładność.

Zaś przy systemach bezpieczeństwa cholernie istotne jest nie samo zbadanie czy pojawił się jeden sygnał lecz istotne jest zapewnienie, że się nie pojawił... czyli nie wystarczy przeliczyć z prędkości liniowej 3 km/h (normatywny postój) na predkość kątową koła o średnicy 520 mm (maksynalnie zużyte) i z tego wyliczyć ile ząbków się powinno pojawić w jednostce czasu lub odwrotnie wyliczyć jaka jednostka czasu niepojawienia się żadnego ząbka wskazuje, że najpewniej jest to postój... o ile nie jazda w poślizgu, więc tu wchodzi komparator danych z conajmniej dwu zestawów kołowych...
Przyznaję, moją działką nie są maszyny, które jeżdżą i najbardziej zewnętrzną pętlą regulacji jest prędkość, tylko maszyny stacjonarne gdzie ostatnią pętlą jest regulacja pozycji. Dla regulowania tylko prędkości można mieć mniejszą rozdzielczość enkodera. Ząbki o których mówisz, rozumiem że odnoszą się do enkoderów magnetycznych, ale mogą przecież być też optyczne, a jako że koło jest sprzężone przekładnią z silnikiem, enkoder nie musi mierzyć samego koła, lecz może mierzyć wał tuż przy samym silniku, a prędkość liniową na krawędzi koła może wyliczać sterownik znając przełożenie przekładni i promień koła. I tak samo współcześnie odchodzi się od ręcznego obliczania czy zadawania jakiejkolwiek wartości w jednostkach wału silnika tylko wszystko się programuje w jednostkach finalnych. Jeśli więc finalnie regulujemy prędkość liniową pojazdu w m/s to w tej jednostce jest wartość zadana i aktualna.

Kwestia zabezpieczenia się na wypadek poślizgu faktycznie jest już istotniejszym problemem.

Jacek Fink-Finowicki
Inspektor
Posty: 301
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

STADLER Tango Lajkonik

#161 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 23 cze 2020, o 10:03

Spróbujmy sobie wyobrazić enkoder optyczny na kole czy nawet na silniku/przekładni w czasie, gdy chcemy by pojazd był myty co 2 tygodnie i przeglądany jak najrzadziej przy jednoczesnym wymogu by pojazd był odporny na pył uliczny, zdolny do przejazdu przez kałuże itd...

Zwróćmy uwagę, że również w motoryzacji dla obsługi systemów ABS i pochodnych stosuje się po prostu koła zębate współpracujące z magnetycznymi czujnikami. Przy systemach bezpieczeństwa potrzeba by były to czujniki dwukanałowe by cygnałem sterującym nie był sygnał z jendego kanału lecz porównanie danych z dwu kanałów.

I teraz mamy tramwaj co ma 4 wózki czyli 8 zestawów kołowych, gdzie każdy wózek jest trochę inaczej obciążony i w związku z tym kazdy wózek czy nawet każdy zestaw może się inaczej zachowywać na ślizkiej szynie a i szyna może mieć różną przyczepność na długości tramwaju - stąd konieczne jest mierzenie parametrów z więcej niż jednego zestawu kołowego i trzeba te sygnały przepuścić przez komparator... i mieć na to czas (wiem to milisekundy, jednak milisekunda do milisekundy...).

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1819
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

STADLER Tango Lajkonik

#162 Post autor: Jamnik » 24 cze 2020, o 08:08


Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1685
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

STADLER Tango Lajkonik

#163 Post autor: pasazer_mobilisu » 24 cze 2020, o 08:43

Jamnik pisze:
24 cze 2020, o 08:08
Piątka Lajkoników w Krakowie.
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 706621035/
Dopisany do listy w pierwszym poście. Poprzedni był dostarczony 4 dni temu, gdyby utrzymali takie tempo wyrobiliby się do końca roku, ale jak wiemy to raczej niemożliwe.

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1819
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

STADLER Tango Lajkonik

#164 Post autor: Jamnik » 24 cze 2020, o 09:10

A wyjaśni mi ktoś po co w Stadlerach dzwonek dzwoni z tyłu?

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1685
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

STADLER Tango Lajkonik

#165 Post autor: pasazer_mobilisu » 24 cze 2020, o 13:54

HY840 wpisany na stan Zajezdni Nowa Huta, co ciekawe omyłkowo z datą 25.06.2020

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”