Jacek Fink-Finowicki pisze: ↑22 cze 2020, o 02:23
Cukier pisze: ↑20 cze 2020, o 14:15
Przecież przy napędach z przemiennikami częstotliwości wektorowymi konieczne jest użycie enkodera lub resolwera do określenia położenia wału z dokładnością do
tysięcznych stopnia.
Serio?
Jeden obrót to 360 stopni, więc określenie położenia do jednego stopnia to koło enkodera z 360 ząbkami. Proszę o podanie przykładu koła z większą liczbą zębów niż 100. Dla tysięcznnej dokładności to ja nie wiem jakim czujnikiem to by trzeba było mierzyć i po co... po co, bo średnice kół też mają swoją dokładność.
Zaś przy systemach bezpieczeństwa cholernie istotne jest nie samo zbadanie czy pojawił się jeden sygnał lecz istotne jest zapewnienie, że się nie pojawił... czyli nie wystarczy przeliczyć z prędkości liniowej 3 km/h (normatywny postój) na predkość kątową koła o średnicy 520 mm (maksynalnie zużyte) i z tego wyliczyć ile ząbków się powinno pojawić w jednostce czasu lub odwrotnie wyliczyć jaka jednostka czasu niepojawienia się żadnego ząbka wskazuje, że najpewniej jest to postój... o ile nie jazda w poślizgu, więc tu wchodzi komparator danych z conajmniej dwu zestawów kołowych...
Przyznaję, moją działką nie są maszyny, które jeżdżą i najbardziej zewnętrzną pętlą regulacji jest prędkość, tylko maszyny stacjonarne gdzie ostatnią pętlą jest regulacja pozycji. Dla regulowania tylko prędkości można mieć mniejszą rozdzielczość enkodera. Ząbki o których mówisz, rozumiem że odnoszą się do enkoderów magnetycznych, ale mogą przecież być też optyczne, a jako że koło jest sprzężone przekładnią z silnikiem, enkoder nie musi mierzyć samego koła, lecz może mierzyć wał tuż przy samym silniku, a prędkość liniową na krawędzi koła może wyliczać sterownik znając przełożenie przekładni i promień koła. I tak samo współcześnie odchodzi się od ręcznego obliczania czy zadawania jakiejkolwiek wartości w jednostkach wału silnika tylko wszystko się programuje w jednostkach finalnych. Jeśli więc finalnie regulujemy prędkość liniową pojazdu w m/s to w tej jednostce jest wartość zadana i aktualna.
Kwestia zabezpieczenia się na wypadek poślizgu faktycznie jest już istotniejszym problemem.