Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 24 wrz 2019, o 10:05

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 paź 2015, o 11:23 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 19 wrz 2009, o 07:40
Posty: 7049
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Inspiracją dla powstania poniższego wpisu był dla mnie fakt, iż nasi użytkownicy dosyć często nie orientują się w alternatywnych rozwiązaniach konstrukcyjnych stosowanych przy budowie tramwajów niskopodłogowych... Mam nadzieję, że choć trochę pomogę i rozjaśnię to i owo. Gdybyście mieli coś do dorzucenia do poniższego tekstu, to piszcie, chętnie zmodyfikuję post oryginalny.

KONSTRUKCJE TYPOWE

1. Tramwaj z wózkami sztywnymi i członami wiszącymi (nazywany czasem po prostu tramwajem wieloprzegubowym). W rozwiązaniu tym mamy na przemian człony krótkie, osadzone na sztywnych wózkach, oraz człony długie, zawieszone pomiędzy nimi. Zaletą takiego rozwiązania jest względnie niska cena (jest to najprostsza technika budowy tramwaju niskopodłogowego) a także fakt, iż tramwaj taki ma małą skrajnię i ładnie wpisuje się w krzywizny torowiska. Wadą są wysokie naciski na oś (przy długości 30-32 m mamy pięć członów ale tylko trzy wózki) oraz sztywne wózki, co niestety zużywa torowisko. Przykładem może być większość tramwajów Alstom Citadis, Bombardier Fleixty Outlook, Solaris Tramino Poznań, Pesa Tramicus, Swing oraz Jazz, Siemens Combino Classic, część CAF Urbos 3 (np. dla Budapesztu) czy Stadler Variobahn.

Obrazek
Rysunek techniczny pochodzi z oficjalnej strony Bombardiera

2. Tramwaj typu NGTx, z wózkami skrętnymi. W rozwiązaniu tym wszystkie wózki są skrętne, człony są dosyć długie i mogą być wiszące, oparte na jednym lub dwóch wózkach; położenie wózków jest zaś tak rozplanowane, by zablokować pozycję tramwaju i zapobiec wężykowaniu. Zaletą takiego rozwiązania jest niskie zużycie torowiska ze względu na małe naciski na oś (przy długości 30-32 m mamy trzy człony i cztery wózki) oraz skrętność wszystkich wózków. Wadą jest nieco wyższa cena, częstokroć niskopodłogowość tylko na części długości (zwłaszcza jeśli silniki są montowane wewnątrz ramy wózka) oraz spora skrajnia (ze względu na długość członów). Przykładem mogą być tramwaje takie jak Bombardier Flexity Classic, Solaris Tramino Leipzig, Pesa Twist, część CAF Urbos 3 (np. dla Sztokholmu) czy Alstom Citadis Dualis.

Obrazek
Rysunek techniczny pochodzi z oficjalnej strony Bombardiera

3. Tramwaj typu GTx (nazywany też krótkim wagonem przegubowym). W rozwiązaniu tym wszystkie wózki są skrętne, każdy człon osadzony jest na jednym wózku, zaś wężykowaniu zapobiegają specjalne siłowniki hydrauliczne stabilizujące tor jazdy. Pod względem wad i zalet jest to coś pośredniego pomiędzy dwoma poprzednimi rozwiązaniami... Naciski na oś są podobne co w tramwajach wieloprzegubowych (przy 29 m długości mamy trzy człony i trzy wózki, przy 35 m cztery człony i cztery wózki), ale wózki skrętne nieco zmniejszają nacisk na torowisko; skrajnia jest większa niż w wypadku tramwajów wieloprzegubowych... Przykładem może być Siemens Combino Supra oraz Siemens Avenio czy Solaris Tramino Braunschweig.

Obrazek

KONSTRUKCJE MIESZANE

Jak sama nazwa wkazuje chodzi o konstrukcje będące połączeniem powyższych. Klasycznym przykładem jest tramwaj wieloprzegubowy, w którym człony skrajne są długie i oparte na wózkach skrętnych, ale reszta tramwaju to już klasyczny tramwaj wieloprzegubowy. Przykładem mogą być np. Alstom Citadis dla Strasbourga, Škoda 30T (dla Bratysławy), Siemens Avanto, część Stadler Tango (np. te dla Lyonu) czy nasze dobre poczciwe Bombardiery NGT6. Innym przykładem konstrukcji mieszanych może być Stadler Tango dla Bazylei oraz Genewy... Mamy tam chyba wszystko, co się da... Skrajne człony oparte na wózkach skrętnych, przedostatnie krótkie na wózku sztywnym, a środkowe zawieszone na wózku Jacobsa... Kolejny przykład to jeżdżące po Zagrzebiu pojazdy Crotram – które są tramwajami typu GTx, w które wmontowano dodatkowe człony wiszące... Swoistym dziwadłem jest również Solaris Tramino Jena – wygląda jak tramwaj typu GTx, ale wszystkie wózki ma sztywne...

KONSTRUKCJE NIETYPOWE

W tej kategorii przychodzą mi do głowy w zasadzie dwa rodzaje pojazdów.


Pierwsze to Škoda 15T znane z Pragi czy Rygi. Czeskiemu producentowi udało się tu zastosować wózki Jacobsa w tramwaju całkowicie niskopodłogowym. Zalety są w zasadzie identyczne jak w wypadku tramwajów typu NGTx, dodatkową zaletą jest możliwość zamontowania większej ilości drzwi (jako że wózki umieszczone są pod przegubami a nie pod przestrzenią pasażerską). Wadą są wąskie przejścia w przegubach.

Drugim rodzajem jest Siemens ULF znany z Wiednia. Tramwaje te pozbawione są klasycznych wózków, zamiast tego mają jedynie parę kół pod każdym przegubem oraz dosyć krótkie człony.

Pozdrawiam!
LOKI

_________________
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 1 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL