Strona 103 z 105

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 13 sty 2020, o 10:54
autor: PanA
Sgriffin pisze: Mobilis w Warszawie też ma pomieszanie z poplątaniem (część urządzeń używanych z poprzednich kontraktów) - mixy Macrosystemu, SIMSa, mobiteca...
I wszystko działa :)
Ale Mobilis w Warszawie jeździ tymi samymi autobusami przez cały czas trwania umowy, a krakowskie MPK wymienia tabor w trybie ciągłym, podobnie z SIP-em. W dodatku, jak widać, są eksperymenty. I samo w sobie jest OK, ale faktycznie, jeśli nie ma bazowej specyfikacji, to jest bardzo źle.
I chyba właśnie tu widzę dobre działanie SIP-u z Bygdoszczy. Bo i z SIMS, i z Pixela, ich komputerki są zgodne z KPP-2, który przecież swego czasu był jednym z najpopularniejszych w kraju. A eksperymentalne lub chaotyczne rozwiązania własne, no bolą.
pasazer_mobilisu pisze:Mobilis w Warszawie przypadkiem nie dostaje po łapach za niedziałający SIP? Nic tak nie motywuje do działania jak kara finansowa, niestety u nas jak już kilka osób pisało karanie MPK nie ma sensu. A problem z systemami robiącymi to samo ale różnych firm to nie tylko kwestia SIPu, ale też słynnych już GPSów w pojazdach. Niestety w systemach IT tam gdzie coś może być niekompatybilne to zwykle jest, a próby poprawy sytuacji kończą się tak:

Obrazek
Nie do końca, bo format wymiany danych jest prosty lub zawsze można to robić w centrali MPK, a takie komputerki i tak się programuje w asemblerze.

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 13 sty 2020, o 12:08
autor: Lw25
Skoro jest prosty, to czemu nasz wspaniały monopolista tego nie wprowadzi?

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 13 sty 2020, o 13:04
autor: PanA
Jego się zapytaj, czemu nie chce wymagać w przetargach zgodności z jednym z używanych systemów.

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 13 sty 2020, o 15:55
autor: Zieleńczanin
lolek-12 pisze:W ogóle w Tarnowie mają też fajny system, bo w okolicach dworca PKP wyświetlają bieżące godziny odjazdów pociągów. U nas by się coś takiego przydało, szczególnie gdyby w końcu zintegrowano KMK z SKA.
Jesteś pewien? Byłem w sobotę w Tarnowie i nie zauważyłem...

STADLER Tango Lajkonik

: 14 sty 2020, o 02:45
autor: Jacek Fink-Finowicki
Locutus pisze:do ogarnięcia SIP nie potrzeba wielkich nakładów finansowych.
Zależy na jakim poziomie ma to ogarnięcie polegać. Naprawdę dobry SIP to jest wiele wiele godzin pracy programistów, a to nie są tanie godziny.

STADLER Tango Lajkonik

: 14 sty 2020, o 07:42
autor: pasazer_mobilisu
@Jacku oczywiście że dobry SIP to wiele godzin programistów a również i project managerów, UI/UX designerów jak również QA engineerów tylko w Krakowie podstawowymi problemami są:
-przeznaczenie większej powierzchni wyświetlaczy na reklamy niż informacje pasażerską
-ciągnące się miesiącami aktualizowanie informacji w pojeździe po zmianach tras
-nie działanie tablic w ogóle

Naprawdę integrację systemów i wyświetlanie informacji w czasie rzeczywistym (przykładowo o przesiadkach z następnego przystanku biorąc pod uwagę rzeczywistą lokalizację pojazdów), które faktycznie wymagałyby pracy wyżej wymienionych na razie mamy w marzeniach.

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 07:52
autor: Locutus
@ Coffee - gdzieś Ty w Krakowie widział SIP od Pixela? Ostatnimi wozami, które miały SIP Pixela były scanie CN113CLL; pierwsza dostawa tantusów też miała SIP tej marki... Ale wozów tych już nie ma z nami od jesieni 2018... Owszem, Pixel dostarcza system monitoringu video do krakowskich autobusów, ale to tyle...

Pozdrawiam!
LOKI

STADLER Tango Lajkonik

: 14 sty 2020, o 07:59
autor: Locutus
@ Jacek Fink-Finowicki - tę pracę to akurat dostawcy sprzętu wykonują zanim jeszcze sprzęt zostanie zakupiony. W Krakowie głównym problemem są rzeczy, o których wspominał Pasażer Mobilisu. Każdy z używanych w Krakowie systemów ma możliwość użycia ekranów podsufitowych w całości do informacji pasażerskiej - i takie wykorzystanie nie generowałoby dodatkowych kosztów (ewentualnie odpadłyby zyski z reklam, ale przecież tam reklamują się głównie miejskie instytucje, wątpię, żeby płaciły one MPK kokosy). Wgrywanie na bieżąco nowych informacji do systemu też nie generuje wysokich kosztów. I wreszcie prawidłowa konserwacja systemu również może być zapewniona wewnętrznie przez techników MPK na zajezdni - a tymczasem mamy sytuację, w której lekką ręką połowa taboru na mieście jeździ z mniejszymi lub większymi usterkami SIP. I nikogo w MPK to nie obchodzi.

Pozdrawiam!
LOKI

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 09:45
autor: Jamnik
Locutus pisze:@ Coffee - gdzieś Ty w Krakowie widział SIP od Pixela? Ostatnimi wozami, które miały SIP Pixela były scanie CN113CLL; pierwsza dostawa tantusów też miała SIP tej marki... Ale wozów tych już nie ma z nami od jesieni 2018... Owszem, Pixel dostarcza system monitoringu video do krakowskich autobusów, ale to tyle...

Pozdrawiam!
LOKI
Rodzynki DE601, DE606 i DN005 (choć przy tym ostatnim pewności nie mam) mają Pixela.

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 11:35
autor: MarekB
005 raczej nie natomiast na pewno 977 ma Pixela.

STADLER Tango Lajkonik

: 14 sty 2020, o 12:17
autor: Jacek Fink-Finowicki
Chciałem napisać w odpowiedzi do Pasażera... ale Locutus już trochę podkręcił temat...
Locutus pisze:@ Jacek Fink-Finowicki - tę pracę to akurat dostawcy sprzętu wykonują zanim jeszcze sprzęt zostanie zakupiony. W Krakowie głównym problemem są rzeczy, o których wspominał Pasażer Mobilisu.

Zatem uporządkujmy temat.

SIP składa się z dwu warstw:
1 - Sprzętowej
2 - Programowej

Ilu programistów potrzebnych jest do warstwy sprzętowej? Zazwyczaj niewielu - w wielu przypadkach to są albo proste wyświetlacze albo proste stacje prezentujące z wgraną sekwencją i jedynie odpalanymi na sygnał potokami informacji.

Ilu programistów trzeba by uporać się choćby z tym:
pasazer_mobilisu pisze:-ciągnące się miesiącami aktualizowanie informacji w pojeździe po zmianach tras
-nie działanie tablic w ogóle
tu potrzeba po prostu "dobrego silnika" i jego dobrej integracji z danymi wejściowymi. To tu jest cała przewaga wielkich firm które poświęciły już miliony godzin na rozwój systemu względem rozwiązań szytych budżetowo pod małe projekty poszczególnych dostaw -nastu czy nawet kilkudziesięciu pojazdów.

Zaś tak na prawdę to:
pasazer_mobilisu pisze:Naprawdę integrację systemów i wyświetlanie informacji w czasie rzeczywistym (przykładowo o przesiadkach z następnego przystanku biorąc pod uwagę rzeczywistą lokalizację pojazdów), które faktycznie wymagałyby pracy wyżej wymienionych na razie mamy w marzeniach.
jest dopiero SIPem a nie barwnym umilaczem czasu przejazdu. Takie rozwiązania są w wielu miastach. Sam widziałem jak to działa w Monachium... i jak fajnie się jedzie metrem widząc za ile minut (w czasie rzeczywistym a nie rozkładowo) na najbliższej stacji będzie tramwaj.

Czy o tym należy tylko marzyć? Nie o tym trzeba rozmawiać, bo zaimplementowanie kompleksowego rozwiązania jest dla miasta TAŃSZE niż utrzymywanie mozaiki różnych systemów.

STADLER Tango Lajkonik

: 14 sty 2020, o 12:42
autor: pasazer_mobilisu
Jacek Fink-Finowicki pisze: tu potrzeba po prostu "dobrego silnika" i jego dobrej integracji z danymi wejściowymi. To tu jest cała przewaga wielkich firm które poświęciły już miliony godzin na rozwój systemu względem rozwiązań szytych budżetowo pod małe projekty poszczególnych dostaw -nastu czy nawet kilkudziesięciu pojazdów.
Firmy których SIP używany jest w Krakowie jak na polskie warunki są właśnie tymi wielkimi firmami i ich rozwiązania w innych miastach działają lepiej.
Jacek Fink-Finowicki pisze: fajnie się jedzie metrem widząc za ile minut (w czasie rzeczywistym a nie rozkładowo) na najbliższej stacji będzie tramwaj
Robię dokładnie to samo (jadąc autobusem/tramwajem) tyle że patrząc na smartfon a nie na ekrany w pojeździe. A żeby ogól pasażerów mógł z tego korzystać mając te informacje na wyświetlaczach w pojeździe, potrzebne właśnie jest:
Jacek Fink-Finowicki pisze: zaimplementowanie kompleksowego rozwiązania
I w ten sposób doszliśmy chyba do porozumienia, przy okazji prośba do moderacji o przeniesienie tej dyskusji do wątku Wyświetlacze / informacja głosowa

Posty przeniesione - mod.: Locutus

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 13:16
autor: Locutus
Jamnik pisze:Rodzynki DE601, DE606 i DN005 (choć przy tym ostatnim pewności nie mam) mają Pixela.
Racja. Zapomniałem o używanych rodzynkach...

@ Jacek Fink-Finowicki - Ogólnie zgadzam się z Tobą, tylko po prostu podobnie jak Pasażer Mobilisu myślę sobie, że oczekiwać od przewoźnika, który nie potrafi ogarnąć podstawowego, prostego SIPu, który ma, tak, by działał jako-tako, wdrożenia tak zaawansowanego systemu jak w Monachium oznacza poruszanie się w strefie marzeń...

@ Pasażer Mobilisu - NovaMedia nie jest "wielką firmą"... Jest raczej januszem polskiego biznesu, odpowiednikiem Pesy w branży kolejowo-tramwajowej... ;D

Pozdrawiam!
LOKI

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 15:27
autor: Lw25
Tylko zauważcie, że to, iż MPK nie korzysta z gotowych rozwiązań, tylko robi mozaikę to jest trochę ich modus operandi. To wygląda na celowe działanie, bo z automatami i KKM było to samo.

Wyświetlacze / informacja głosowa

: 14 sty 2020, o 16:00
autor: Jamnik
Lw25 pisze:Tylko zauważcie, że to, iż MPK nie korzysta z gotowych rozwiązań, tylko robi mozaikę to jest trochę ich modus operandi. To wygląda na celowe działanie, bo z automatami i KKM było to samo.
Celowe działanie, bo robi na złość ZTP, któremu też trzeba zarzucić, że nie stawia twardych wymagań.