Wyświetlacze / informacja głosowa

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

krawiec
Kierownik
Posty: 992
Rejestracja: 2 lis 2009, o 16:24
Lokalizacja: Mistrzejowice

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1351 Post autor: krawiec » 17 lis 2018, o 12:42

Locutus pisze:Nawet Francuzi znani ze swojej niechęci do języków obcych i miłości do własnego zapowiadają np. lotniska po angielsku. Również podstawowe komunikaty (w stylu „proszę uważać na odstęp między pociągiem i krawędzią peronu” etc.) są kilkujęzyczne w paryskim metrze czy RER.

Pozdrawiam!
LOKI
No proszę Cię, to już byłby szczyt szczytów, żeby nie było zapowiedzi na lotnisku po angielsku!
W październiku ubiegłego roku zapowiedzi po angielsku były tylko przed wybranymi stacjami w RER (w Wersalu i przy końcowych przystankach).
Nie mówiąc o tym, że ciężko znaleźć napisy w metrze po angielsku i trzeba wiedzieć, że SORTIE to wyjście, tip.
Francja to najbardziej niesprzyjający kraj jeśli chodzi o nastawienie do turystów! Niektórzy Francuzi (kelnerzy, sprzedawcy), są wręcz złośliwi do ludzi, którzy nie są francuskojęzyczni. Ciemnogród jakich mało na świecie.

Castaway
Dyspozytor
Posty: 689
Rejestracja: 27 mar 2012, o 13:11
Lokalizacja: Małopolska

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1352 Post autor: Castaway » 17 lis 2018, o 18:42

Osoby, które mówią, że angielski jest niepotrzebny w komunikacji miejskiej tak popularnego wśród turystów miasta jak Kraków wystawiają same sobie świadectwo. Otóż - albo znają wszystkie europejskie języki i nie mają problemu z przetłumaczeniem zwrotów typu "wyjście", "następny przystanek" czy "bilet całodobowy" z duńskiego, portugalskiego albo greckiego na polski albo... nigdy nigdzie nie wyjechały i nie wiedzą jakim zbawieniem jest nieraz porządne przetłumaczenie potrzebnych napisów w przestrzeni publicznej na angielski :)
Oficjalna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys.
Realna liczba mieszkańców Krakowa: 766 tys. zameldowanych + 200 tys. studentów + 200 tys. byłych studentów i słoików + min. 300 tys. gości ze Wschodu + dziesiątki tysięcy turystów = minimum 1,5 mln.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1353 Post autor: Kaszmir » 18 lis 2018, o 11:01

Z innej beczki: będąc ostatnio w Warszawie, zastanowiło mnie jedno - czemu w Krakowie są stosowane inne standardy co do wyświetlaczy tylnych w tramwajach, a inne w autobusach? W Warszawie zarówno tramwaje, jak i autobusy mają na wyświetlaczu z tyłu również nazwę końcówki, w Krakowie tylko nowe tramwaje, podczas gdy nowe autobusy mają jedynie numer. Czemu tak jest? To jak, pasażer tramwaju dobiegający z tyłu musi wiedzieć, do jakiej końcówki jedzie dana linia, a pasażer autobusu poradzi sobie bez? Jeśli już to powinno być na odwrót, to w autobusach jest ważniejsza pętla ze względu na mnogość wariantów.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7633
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1354 Post autor: Locutus » 18 lis 2018, o 11:32

@ Krawiec – No ale ja właśnie o tym mówię. Nawet we Francji, która jest jak już sam zauważyłeś niesprzyjającym krajem wobec ludzi niemówiących po francusku, ładuje się zapowiedzi i komunikaty w innych językach. Więc w Krakowie też można.

@ Kaszmir
– Mnie i tak bardziej wkurza brak drugiego wyświetlacza bocznego w autobusach przegubowych czy fakt, że na ekranach podsufitowych informacji pasażerskiej służy ledwie 30% powierzchni. I wolałbym, by to zostało poprawione w pierwszej kolejności.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1355 Post autor: Cukier » 18 lis 2018, o 12:52

Kaszmir pisze:Z innej beczki: będąc ostatnio w Warszawie, zastanowiło mnie jedno - czemu w Krakowie są stosowane inne standardy co do wyświetlaczy tylnych w tramwajach, a inne w autobusach? W Warszawie zarówno tramwaje, jak i autobusy mają na wyświetlaczu z tyłu również nazwę końcówki, w Krakowie tylko nowe tramwaje, podczas gdy nowe autobusy mają jedynie numer. Czemu tak jest? To jak, pasażer tramwaju dobiegający z tyłu musi wiedzieć, do jakiej końcówki jedzie dana linia, a pasażer autobusu poradzi sobie bez? Jeśli już to powinno być na odwrót, to w autobusach jest ważniejsza pętla ze względu na mnogość wariantów.
Bo Kraków żyje w swoim świecie i to samo ma miejsce jeśli chodzi o oznaczenie niskiej podłogi w rozkładach, czy integrację taryfową z koleją. Oczywiście w Krakowie autobusy również powinny mieć z tyłu pełne wyświetlacze.

Swoją drogą, to mnie naszła kiedyś taka myśl - skąd właściwie taka popularność wyświetlaczy pomarańczowych i dlaczego e-papier znany z czytników e-booków w ogóle nie wkracza na ten rynek? Wyświetlacze emitujące światło są owszem, świetne w nocy, ale beznadziejne w słoneczny dzień - kiedy to muszą świecić bardzo jasno (potrzeba dużo energii) a mimo to czasem i tak przegrywają z zakłóceniem światłem słonecznym. E-papier zaś, jako powierzchnia o dużym kontraście i nie emitująca a jedynie odbijająca światło w mojej opinii w słoneczne dni byłaby opcją dużo czytelniejszą, bezkosztową (raz ustawiony obraz nie wymaga żadnej energii do podtrzymania), zaś w nocy myślę że dałoby się tak zrobić doświetlenie, że czytelność nie byłaby gorsza niż w dzień.

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1356 Post autor: PanA » 18 lis 2018, o 13:50

Bo LED-y są bardzo oszczędne, ważne jest wyświetlanie poprzez piksele (zwłaszcza dla dużych napisów) oraz przy awarii sterownika powodzenia z zakrywaniem nieaktualnej treści na wyświetlaczach.
Ostatnio zmieniony 18 lis 2018, o 13:50 przez PanA, łącznie zmieniany 1 raz.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Adrian
Inspektor
Posty: 361
Rejestracja: 28 lut 2017, o 16:58

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1357 Post autor: Adrian » 18 lis 2018, o 13:50

Cukier pisze: Swoją drogą, to mnie naszła kiedyś taka myśl - skąd właściwie taka popularność wyświetlaczy pomarańczowych i dlaczego e-papier znany z czytników e-booków w ogóle nie wkracza na ten rynek? Wyświetlacze emitujące światło są owszem, świetne w nocy, ale beznadziejne w słoneczny dzień - kiedy to muszą świecić bardzo jasno (potrzeba dużo energii) a mimo to czasem i tak przegrywają z zakłóceniem światłem słonecznym. E-papier zaś, jako powierzchnia o dużym kontraście i nie emitująca a jedynie odbijająca światło w mojej opinii w słoneczne dni byłaby opcją dużo czytelniejszą, bezkosztową (raz ustawiony obraz nie wymaga żadnej energii do podtrzymania), zaś w nocy myślę że dałoby się tak zrobić doświetlenie, że czytelność nie byłaby gorsza niż w dzień.
To ja się przy okazji zapytam, dlaczego RP650 ma biały wyświetlacz, a pozostałe NGT6 pomarańczowe, zielone (1 seria)?

busfan1234
Specjalista
Posty: 165
Rejestracja: 20 lut 2015, o 18:36

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1358 Post autor: busfan1234 » 18 lis 2018, o 14:08

Dostał takie tablice kilka lat temu przy okazji testów systemu NovaMedia w tym wagonie (obecnie jak reszta NGT6 ma sterowanie tablic przez panel systemu GPS).

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1359 Post autor: Cukier » 18 lis 2018, o 14:11

PanA pisze:Bo LED-y są bardzo oszczędne
E-papier gdy jest widno potrzebuje energii tylko do zmiany treści. LED potrzebuje energii ciągle, i fakt że potrzebuje jej znacznie mniej niż żarówka wolframowa nie znaczy że jest to oszczędne. Zwłaszcza gdy dołożymy kontekst autobusów bateryjnych, gdzie nad każdym watem trzeba się zastanowić.
PanA pisze:ważne jest wyświetlanie poprzez piksele (zwłaszcza dla dużych napisów)
W czym problem? Czytniki e-booków osiągają naprawdę dobre rozdzielczości, a pójście w drugą stronę i zmniejszanie DPI jest raczej zadaniem banalnym. Poza tym e-papierowe wyświetlacze przez swoją specyfikę braku animacji musiałyby pomieścić całą końcówkę bez żadnego przewijania, więc nieco więcej DPI i sterowanie każdym pikselem byłoby jak najbardziej wskazane.
PanA pisze:oraz przy awarii sterownika powodzenia z zakrywaniem nieaktualnej treści na wyświetlaczach.
Tak jakby przy wyświetlaczach LEDowych ten problem nie występował, że sterownik się zatnie i na wyświetlaczu lądują głupoty - czego sporo przykładów jest na fb pkk (np. https://www.facebook.com/PKKinfo/photos ... permPage=1) a kolejne można obserwować na mieście.
Adrian pisze:dlaczego RP650 ma biały wyświetlacz
Testowali czy białe będzie lepiej widoczne niż pomarańczowe. Okazało się że nie jest, więc skończyło się na testowcu.

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1360 Post autor: PanA » 18 lis 2018, o 15:48

Cukier pisze: E-papier gdy jest widno potrzebuje energii tylko do zmiany treści. LED potrzebuje energii ciągle, i fakt że potrzebuje jej znacznie mniej niż żarówka wolframowa nie znaczy że jest to oszczędne. Zwłaszcza gdy dołożymy kontekst autobusów bateryjnych, gdzie nad każdym watem trzeba się zastanowić.
Ameryki nie odkryłeś. Tylko że ta nadwyżka energii na LED-y jest tak znikoma, że z powodu następujących powodów i tak LED-y będą lepsze.
A jedną z niezauważanych przez wielu jest to, że LED-y działają obustronnie, więc w nowoczesnych wyświetlaczach są one regulatorami np. jasności wyświetlania czy poprawności działania (np. autodiagnoza przepalenia diod), bo dioda sama w sobie jest zasilana również przez światło, które na nią pada (no wiadomo - dokładniej wzbudza wtedy światło w obwodzie i poprawki korekcji jasności są dokonywane automatycznie, na żywo).
W czym problem? Czytniki e-booków osiągają naprawdę dobre rozdzielczości, a pójście w drugą stronę i zmniejszanie DPI jest raczej zadaniem banalnym. Poza tym e-papierowe wyświetlacze przez swoją specyfikę braku animacji musiałyby pomieścić całą końcówkę bez żadnego przewijania, więc nieco więcej DPI i sterowanie każdym pikselem byłoby jak najbardziej wskazane.
No nie za bardzo, bo e-papier nie działa na zasadzie pikseli. Idealnie widać to na zdjęciu wyświetlacza Kindla. Mikrokapsułki nie są w stanie zapewnić dokładności, a cele przy wyświetlaczach są inne: dla małych napisów wyświetlanie pikselowe jest wadą (aliasing, stąd antyaliasing oparty na wyświetlaniu subpikselowym na wyświetlaczach pikselowych), natomiast dla tak dużych napisów jak tablice kierunkowe pojazdów, jest potrzebny prosty, pikselowy krój.
Czytelność z tablic z e-papieru byłaby sto razy gorsza niż jak kiedyś z filmów na starych Jelczach.Obrazek
Tak jakby przy wyświetlaczach LEDowych ten problem nie występował, że sterownik się zatnie i na wyświetlaczu lądują głupoty - czego sporo przykładów jest na fb pkk (np. https://www.facebook.com/PKKinfo/photos ... permPage=1) a kolejne można obserwować na mieście.
Pomijając to, że krakowskie wyświetlacze to gunwo straszne, to są 3 sprawy:
1. Oparte na wykorzystywaniu prądu tylko przy zmianach były wyświetlacze klapkowe. I zostały one wycofane właśnie dlatego, że często przy problemach z zasilaniem lub programowymi, różne głupoty były wyświetlane dużo częściej, bo błędów podczas przełączania nie brakowało, mimo że SIP ogólnie poprawnie działa. Podsumowując - przy klapkach błędy dużo częstsze.
2. Przy braku zasilania, tablice LED się po prostu wyłączają, klapkowe czy e-papierowe, pokazywałyby po prostu nieaktualną treść. Kiedy tablica LED nie działa, to informacja się wyłącza i pasażerowie szukają wystawionych kartonowych. W przypadku nieaktualnej treści na takim e-papierze, wsiedliby do niewłaściwego pojazdu.
3. No i tak, jednak pominąć tego, że krakowskie wyświetlacze to gunwo straszne. W innych miastach takich sytuacji się nie obserwuje - działają poprawnie bez błędów w zasadzie przez cały czas, a jak coś się stanie poważniejszego - to po prostu tablice się wyłączają. A lepszy jest brak informacji niż informacja błędna. Tak więc rozwiązaniem na wiele błędów jest to, że komputery pokładowe do SIP-u powinno się wywalić i zamówić lepsze, a przynajmniej wprowadzać dobrze działające do nowych pojazdów.
Testowali czy białe będzie lepiej widoczne niż pomarańczowe. Okazało się że nie jest, więc skończyło się na testowcu.
Tak jak się robi coraz częściej tak za granicą, jak i w Polsce - powinno się brać LED-y RGB.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2612
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1361 Post autor: scyzor663 » 18 lis 2018, o 17:41

PanA pisze:A jedną z niezauważanych przez wielu jest to, że LED-y działają obustronnie, więc w nowoczesnych wyświetlaczach są one regulatorami np. jasności wyświetlania czy poprawności działania (np. autodiagnoza przepalenia diod), bo dioda sama w sobie jest zasilana również przez światło, które na nią pada (no wiadomo - dokładniej wzbudza wtedy światło w obwodzie i poprawki korekcji jasności są dokonywane automatycznie, na żywo).
LED to nie to samo co fotodioda bo chyba to miałeś na myśli.

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1362 Post autor: PanA » 18 lis 2018, o 19:53

LED-y również są fotodiodami. Działają w obie strony.
Oczywiście czasem ten efekt może być uniemożliwiony zastosowaniem materiałów, ale jak najbardziej większość diod LED może działać w obie strony i to w komunikacji jest jej pożądaną cechą. I również to jest wykorzystywane w wielu panelach, że wykonuje się pomiary prądu wstecznego i już mamy naświetlenie tablicy. Czy oświetlić zgaszoną diodę, zamienić zaciski i płynie prąd.
I wystarczy tylko odpowiednio skonstruować układ, by jej histereza był tak dobrana, by reagował np. wystarczająco późno, żeby rozświetlenia nie spowodowało minięcie samochodu czy latarni.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
scyzor663
Dyrektor
Posty: 2612
Rejestracja: 26 maja 2013, o 22:15
Lokalizacja: Krowodrza Górka

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1363 Post autor: scyzor663 » 19 lis 2018, o 07:50

Prąd wsteczny LED jest na tyle mały, a problem z jego wzmocnieniem na tyle duży, że po prostu się tego tak nie stosuje. W wyświetlaczach po prostu jest montowany fotoczuły element który podłączony jest do sterownika który reguluje napięcie.

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1364 Post autor: PanA » 19 lis 2018, o 21:51

Wiem, obecne tablice właśnie tak są robione.

Ale jeśli już został poruszony temat technologii jako takiej, to chciałem o tym wspomnieć, a w kontrolowanych warunkach takie testy nawet wychodzą, więc to raczej kwestia czasu, żeby wreszcie sama tablica miała te właściwości (podobnie jak ogólnie technologia LED się rozgałęzia).

Natomiast e-papier byłby fajny do zastąpienia papierowych rozkładów jazdy na przystankach - ogromna oszczędność papieru i możliwość wyświetlania dynamicznej treści. Co więcej, mógłby był gotowy do zastosowania już teraz, rozkłady i komunikaty i tak są czarno-białe. I nie byłoby takich cyrków, jakie były pod Teatrem Bagatela.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

PanA
Dyrektor
Posty: 1015
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Wyświetlacze / informacja głosowa

#1365 Post autor: PanA » 20 lis 2018, o 04:11

Locutus pisze:@ Kaszmir – Mnie i tak bardziej wkurza brak drugiego wyświetlacza bocznego w autobusach przegubowych czy fakt, że na ekranach podsufitowych informacji pasażerskiej służy ledwie 30% powierzchni. I wolałbym, by to zostało poprawione w pierwszej kolejności.
Tak zobaczyłem przed chwilą, że wrocławskie MPK udostępniło "wirtualny spacer" po swoim nowym autobusie. Ciekawe, może taki układ mógłby być inspiracją?
Obrazek

A jakby ktoś chciał zobaczyć: https://wnetrza3d.pl/realizacje/mpk/wroclaw/
MKM-owie to jednak wielkie: xD

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”