Wyświetlacze / informacja głosowa
Moderator: Moderatorzy
- Locutus
- Moderator
- Posty: 7612
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
Informacja pasażerska
Zakładam ten temat, by podyskutować o informacji pasażerskiej w krakowskich autobusach, a raczej o jej braku… Czy to nie wstyd, że na początku dwudziestego pierwszego wieku drugie miasto w Polsce i pierwszy cel turystów zagranicznych może się „pochwalić” całkowitym brakiem informacji pasażerskiej wewnątrz autobusów (no chyba, że wyświetlane regularnie informacje o imieninach uznamy za takową)? Jedyne, czego się dowiemy z wyświetlaczy wewnętrznych (które ostatnio są – ze względu na priorytet dla przynoszących profity ekranów reklamowych – umiejscawiane tak, że i tak ich nie widać, zwłaszcza w przegubach, które powinny wszakże mieć dwa a nie jeden wyświetlacz, jak ma to miejsce w innych miastach Polski), to numer linii i nazwa przystanku końcowego (którą wszakże i tak zazwyczaj widzimy, gdy do pojazdu wsiadamy)... Zero informacji o kolejnych przystankach, zero informacji o trasie autobusu, czy to na rzeczonych wyświetlaczach, czy nawet w formie starej, dobrej, zwyczajnej choinki... Tak przyjezdni, jak i krakowianie wybierający się akurat w rejony miasta, które słabiej znają, mogą być mocno zagubieni podczas podróży krakowskim autobusem (no chyba, że akurat mają szczęście podróżować na nielicznych liniach oddanych ajentom)... MPK nic nie robi, by taki stan rzeczy chociażby stopniowo i powoli poprawiać, wręcz przeciwnie – co było widać w ostatnich dwóch przetargach na dostawę autobusów, z których – gdy tylko okazało się, że MPK nie wygrało przetargu ogłoszonego przez ZIKiT – natychmiastowo usunięto wymóg instalacji systemu informacji pasażerskiej. Biorąc pod uwagę, że informacja taka jest standardem nie tylko w Europie Zachodniej, ale również i w prawie całej Polsce – czy to w miastach wielkich, czy zupełnie maluśkich – Kraków wypada naprawdę bardzo blado i jest się czego wstydzić...
Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.
LOKI
Pozdrawiam i zapraszam do dyskusji.
LOKI
Ostatnio zmieniony 20 mar 2012, o 14:50 przez Locutus, łącznie zmieniany 2 razy.
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
Zgadzam się z Locutusem. Cóż, MPK zdaje się w ogóle nie zauważać, że ludzie są coraz mniej zadowoleni z usług. W efekcie ZIKiT kolejne linie oddaje prywatnym przewoźnikom i... dobrze.
Pozostaje trzymać kciuki za MPK, by w czas się zorientowali, że podpadanie organizatorowi komunikacji nie jest opłacalnym pomysłem. Z klimatyzacją już się poprawili, życzę by i w tym przypadku tak było.
Pozostaje trzymać kciuki za MPK, by w czas się zorientowali, że podpadanie organizatorowi komunikacji nie jest opłacalnym pomysłem. Z klimatyzacją już się poprawili, życzę by i w tym przypadku tak było.
- Coffee
- Wisielec pomostowy
- Posty: 6413
- Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
- Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
- Kontakt:
Ale już dużo wcześniej tak było. Tylko teraz ktoś zaczął zwracać na to uwagę.I.G.I pisze:Tak to jest jak organizator przewozów dopuszcza samowolkę...
Ostatnio zmieniony 21 paź 2009, o 16:33 przez Coffee, łącznie zmieniany 1 raz.


Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren
A najlepsze jest to, że jak MPK przegrało przetarg na obsługę linii to natychmiast zrezygnowali z "gadaczki" w zamawianych autobusach. Po co się męczyć z nagrywaniem przystanków, jak nie trzeba?
Jakby wygrali, to by i tak pewnie nagrali tylko linie z przetargu. :roll:

Wreszcie na odpowiedniej linii...
- Sędzia Czesław
- Miłośnik
- Posty: 108
- Rejestracja: 22 wrz 2009, o 13:22
- Lokalizacja: Kołobrzeg/Kraków
- Kontakt:
- Coffee
- Wisielec pomostowy
- Posty: 6413
- Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
- Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
- Kontakt:
Zastanawiam się, dlaczego w Krakowie zawsze była tendencja, że nawet w najnowszych NGT6 (oraz innych posiadających boczne wyświetlacze) powieszono blachy, a w autobusach nawet się nie da choinki zaprogramować, tak by pokazywała następny przystanek?
Już nie mówiąc, o tym, że (na przykładzie Citar i OmniCity) da się zamontować choinkę w widocznym miejscu i domontować drugą w przegubie (OmniCity), to nasze cacane MPK w tych miejscach dało sobie LCD na reklamy (Citara), powieszone na prowizorycznych poręczach, niczym w Jelczu...
Już nie mówiąc, o tym, że (na przykładzie Citar i OmniCity) da się zamontować choinkę w widocznym miejscu i domontować drugą w przegubie (OmniCity), to nasze cacane MPK w tych miejscach dało sobie LCD na reklamy (Citara), powieszone na prowizorycznych poręczach, niczym w Jelczu...
Ostatnio zmieniony 22 paź 2009, o 17:55 przez Coffee, łącznie zmieniany 3 razy.


Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren
Według mnie, dobrze, że jest tradycyjna "choinka" we wszystkich tramwajach. Są na niej zaznaczone wszystkie przystanki i punkty przesiadkowe. Elektryczna choinka pokazująca tylko 3 przystanki tego nie zapewnia.
Ostatnio zmieniony 23 paź 2009, o 00:34 przez EU8N, łącznie zmieniany 1 raz.
Wreszcie na odpowiedniej linii...
- Locutus
- Moderator
- Posty: 7612
- Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
- Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
- Kontakt:
Jak to: CHOINKI zaprogramować? Przecież w autobusach nie ma żadnej choinki, są tylko wewnętrzne wyświetlacze – zresztą w przegubach o jeden za mało (co w sumie nie dziwi, skoro i tak wyświetlacz nie jest do niczego wykorzystywany i chyba nigdy nie będzie za obecnego zarządu MPK)...Coffee pisze:Zastanawiam się, dlaczego w Krakowie zawsze była tendencja, że nawet w najnowszych NGT6 (oraz innych posiadających boczne wyświetlacze) powieszono blachy, a w autobusach nawet się nie da choinki zaprogramować, tak by pokazywała następny przystanek?
No niestety... Oczywiście ekrany też dałoby się wykorzystywać do pokazywania informacji pasażerskiej – i to w o wiele większej ilości niż można to zrobić na wyświetlaczu – robi się tak chociażby we Wrocławiu, ostatnio w Warszawie, znam też przykład z Grenoble czy mojego Antony (aczkolwiek tak szczerze mówiąc w Antony to akurat ekrany przez 99% czasu i tak są wyłączone)... No ale cóż – z „emitowania” kolejnych przystanków, możliwości przesiadki etc. kasa nie wpada, czyż nie?Coffee pisze: Już nie mówiąc, o tym, że (na przykładnie Citar i OmniCity) da się zamontować choinkę w widocznym miejscu i domontować drugą w przegubie (OmniCity), to nasze cacane MPK w tych miejscach dało sobie LCD na reklamy (Citara), powieszone na prowizorycznych poręczach, niczym w Jelczu...
Zresztą ja naprawdę nie mam gigantycznych wymagań... Oczywiście, że najlepiej by było, gdyby wykorzystywano te ekrany w ten sposób... Oczywiście, że dobrze by było, gdyby wyświetlacze wewnętrzne wreszcie zaczęły pokazywać coś więcej niż solenizantów... Ale zwykłą choinką, taką jak w tramwajach, też bym się zupełnie zadowolił... A przecież w przypadku choinki trudno już nawet wysunąć argument finansowy w obronie niemożliwości realizacji systemu informacji pasażerskiej, bo kosztuje ona tyle co nic (w przeciwieństwie do stosownych modułów, które trzeba by dokupić, by móc zacząć wykorzystywać wyświetlacze czy ekrany LCD).
Hmm... I tak i nie... Tak – bo rzeczywiście pasażer dostaje maksimum informacji. Nie – bo w sytuacji brygad, które mają łączenia albo dodaje to roboty motorniczemu, albo sprawia, że tramwaj jedzie z choinką nie swojej linii (bywały już takie przypadki, zwłaszcza w okresie, gdy w soboty brygady trójki przechodziły na dwunastkę i odwrotnie)... Ideałem byłoby zaprzęgnięcie ekranów LCD do wyświetlania wszystkich informacji obecnie dostępnych tylko dzięki choince (informacje takie miałyby ten plus, że mogłyby być aktualizowane na bieżąco, bo dzisiaj można mieć wiele zastrzeżeń do tego, co można znaleźć na choince w okresie remontów – na liniach, których trasa nie uległa zmianie można dowiedzieć się o przesiadkach, które nie są wcale zapewnione ze względu na remont)... No ale to jest pieśń przyszłości, a w starszych skunksach wręcz prawna niemożliwość, bo ekrany te zainstalowano w ramach wymiany barterowej w zamian za instalację kamer – i firma, która je zainstalowała, ma prawa na ileś tam lat wyłączności do korzystania z nich... Oczywiście zawsze można by się zastanowić nad systemem takim jak w Dreźnie, gdzie – AFAIR – są dwa ekrany obok siebie i na jednym lecą informacje pasażerskie, a na drugim reklamy...EU8N pisze:Według mnie, dobrze, że jest tradycyjna "choinka" we wszystkich tramwajach. Są niej zaznaczone wszystkie przystanki i punkty przesiadkowe. Elektryczna choinka pokazująca tylko 3 przystanki tego nie zapewnia.
Pozdrawiam!
LOKI
Ostatnio zmieniony 23 paź 2009, o 00:36 przez Locutus, łącznie zmieniany 1 raz.
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.
Jakby chodziło o Stozłomkę z tablicami, to owszem, jest to dużo roboty. W Skunksie to tylko zmiana dwóch choinek.Locutus pisze:Nie – bo w sytuacji brygad, które mają łączenia albo dodaje to roboty motorniczemu, albo sprawia, że tramwaj jedzie z choinką nie swojej linii (bywały już takie przypadki, zwłaszcza w okresie, gdy w soboty brygady trójki przechodziły na dwunastkę i odwrotnie)...
Wreszcie na odpowiedniej linii...
Zależy od wersji. W Wa-wie elektroniczne choinki pokazują znacznie więcej przystanków niż W Krakowie (choć dalej oczywiście jest to jedynie fragment trasy).EU8N pisze:Według mnie, dobrze, że jest tradycyjna "choinka" we wszystkich tramwajach. Są na niej zaznaczone wszystkie przystanki i punkty przesiadkowe. Elektryczna choinka pokazująca tylko 3 przystanki tego nie zapewnia.
Wyświetlacze / informacja głosowa
Temat rzeka.
Najnowsze osiągnięcia w tej dyscyplinie:
SU z najnowszej dostawy (nie licząc Solarisów, które przybyły w ostatnich dniach), linia "182", na wyświetlaczu wewnętrznym kierunek:
Dworzec Główny Wsc (ostatnie "c" ucięte w połowie na krawędzi wyświetlacza).
To ja chyba wolałem Dw. Gł. Wschód
Najnowsze osiągnięcia w tej dyscyplinie:
SU z najnowszej dostawy (nie licząc Solarisów, które przybyły w ostatnich dniach), linia "182", na wyświetlaczu wewnętrznym kierunek:
Dworzec Główny Wsc (ostatnie "c" ucięte w połowie na krawędzi wyświetlacza).
To ja chyba wolałem Dw. Gł. Wschód

Ostatnio zmieniony 3 mar 2010, o 04:24 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 2 razy.