Strona 51 z 52

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 26 mar 2020, o 10:40
autor: etred
pasazer_mobilisu pisze:
26 mar 2020, o 09:48
gdy się mu bateryjki niespodziewanie rozładują
Większym problemem są chyba często psujące się ładowarki na końcówkach (a przynajmniej kiedyś były).

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 26 mar 2020, o 11:15
autor: Jamnik
etred pisze:
26 mar 2020, o 10:40
pasazer_mobilisu pisze:
26 mar 2020, o 09:48
gdy się mu bateryjki niespodziewanie rozładują
Większym problemem są chyba często psujące się ładowarki na końcówkach (a przynajmniej kiedyś były).
W tygodniu SU18 IV jeżdżą (jak jeżdżą) na "169". Na Górce Narodowej ładowarka się nie psuje bo jej tam nie ma, a na zajezdni łatwo zrobić ewentualną podmianę.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 26 mar 2020, o 12:07
autor: pasazer_mobilisu
Awarie będą naprawdę dużym problemem gdy nie będzie dość dieseli do podmian, dlatego uważam że ładowarki powinny być na obu końcówkach, nie tylko ze względu na awarie ale też na utrudnienia w ruchu.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 27 mar 2020, o 08:53
autor: Locutus
@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 27 mar 2020, o 08:59
autor: Coffee
Locutus pisze:
27 mar 2020, o 08:53
@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI
Choćby przez ilość składników systemu, które trzeba ze sobą zgrać. Do tego są spore różnice w ilości okablowania i ich połączeń.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 27 mar 2020, o 11:50
autor: franio
Napęd spalinowy również.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 27 mar 2020, o 16:33
autor: PanA
Coffee pisze:
27 mar 2020, o 08:59
Locutus pisze:
27 mar 2020, o 08:53
@ Coffee – możesz mnie oświecić czemu budowa autobusu elektrycznego miałaby być bardziej pracochłonna niż budowa autobusu spalinowego?

Pozdrawiam!
LOKI
Choćby przez ilość składników systemu, które trzeba ze sobą zgrać. Do tego są spore różnice w ilości okablowania i ich połączeń.
Napęd elektryczny jest dużo łatwiejszy do zainstalowania i utrzymania, a zwłaszcza przy obecnych silnikach Euro 6. A i tak taka sytuacja była zawsze. Napęd elektryczny jesteś w stanie złożyć nadal samodzielnie w garażu nawet, a silnik spalinowy Euro 6 ma mikrokomputer jako minimum techniczne, bo czysto mechanicznie nie ma szans spełnić wymagań, w dodatku jest dużo bardziej delikatny - a samo chłodzenie silnika! Czy właśnie najtrudniejsze obecnie odprowadzanie spalin.
Napęd elektryczny zawsze był, jest i będzie prostszy, wytrzymalszy i tańszy w eksploatacji od napędu spalinowego. Jedynym powodem upowszechnienia się napędu spalinowego (który rozwinął się dużo później od elektrycznego i nie bez powodu nie objął powszechnie małych pojazdów, a także pojazdów szynowych) było magazynowanie paliwa a magazynowanie prądu. Tylko że obecnie od tego się uwalniamy i dlatego napęd elektryczny rulez, bo pod każdym względem poza dostępnością ładowania, jest lepszy od napędu spalinowego, włącznie z budową i implementacją, montażem.

A to straszne okablowanie jest od sterowników i autokomputera, co przy napędzie spalinowym jest jeszcze gorsze, bo do diagnostyki (także w czasie rzeczywistym) musi być gotowa każda najmniejsza część, a już samo odlewanie współczesnych silników spalinowych to rocket science, a w dodatku silnik elektryczny ma mniej elementów.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 27 mar 2020, o 17:10
autor: tomek_m
PanA pisze:
27 mar 2020, o 16:33
silnik spalinowy Euro 6 ma mikrokomputer jako minimum techniczne, bo czysto mechanicznie nie ma szans spełnić wymagań,
Mikrokomputer do sterowania silnikiem spalinowym to już był przy normie Euro3, natomiast przy każdej kolejnej normie Euro4, 5 i 6 dochodziły kolejne bajery jak DPF, SCR itp... Coraz więcej bebechów które wymagają interwałów obsługi i regeneracji.
Nie bez powodu MPK co jakiś czas ogłasza przetargi na regenerację SCR i DPF

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 28 mar 2020, o 09:32
autor: Locutus
No właśnie tak mi się wydawało, PanA

Pozdrawiam!
LOKI

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 28 mar 2020, o 22:49
autor: Jacek Fink-Finowicki
tomek_m pisze:
27 mar 2020, o 17:10
Mikrokomputer ... już był przy normie Euro3, ...
No bez przesady. Euro3 to jeszcze się dało ograć na mechanice silnika - przy szczególnej uwadze w zakresie wymiany ładunku.

Euro 3 można było spokojnie osiągnąć bez elektroniki... tu polecam zapoznać się z instrukcją silnika 4CTi90 w wydaniu Euro 3:
https://chomikuj.pl/ajni/Andoria/Gazela ... 670441.doc

Dopiero Euro 4 wprowadzona w 2006 roku Euro 4, istotnie ograniczyła dozwolony poziom tlenków węgla, azotu i cząstek sadzy. To ona zasadniczo wymusiła stosowanie w większości silników o zapłonie samoczynnym filtrów DPF. Choć o ile dobrze pamietam, to Andoria próbowała homologować ulepszoną wersję 6CT107 w wersji Euro 4 bez żadnej elektroniki i wówczas zachodnie koncerny to oprotestowały, tłumacząc, że Euro 4 nie można osiągnąć bez elektroniki... Równolegle Andoria wprowadzała ADCR (z układem zasobnikowym i elektroniką) która spokojnie oparła się protestom.

Ze względu na coraz większą komplikację silnika, zaś przy Euro 6 złwaszcza układu wydechowego jako układu obróbki spalin (not bene dlatego MPK Kraków co przetarg daje dodatkowe punkty za osiągnięcie Euro 6 bez AdBlue i innych dziwadeł... i nikt tych punktów nie zgania, choć szkoda, bo gdyby któryś z producentów miał taką technologię to byłaby to wymieran oszczędność dla MPK) konieczne są częste prace serwisowe wokól silnika.

Zaś silniki elektryczne... cóż, napędy elektryczne w pojazdach szynowych wymagają jedynie dosmarowania łożysk co kilka lat i wymiany oleju w przekładni też co parę lat.

Krótko pisząc PanA ma rację

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 3 kwie 2020, o 16:11
autor: pasazer_mobilisu
Do Krakowa nie trafią autobusy elektryczne w ramach porozumienia podpisanego z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (porozumienie zakładało zakup do 161 pojazdów elektrycznych). Do MPK SA trafił już list, w którym dyrektor NCBR poinformował o zakończeniu Programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Przyczyną takiej decyzji jest m.in. brak możliwości zrealizowania zamówienia, które obejmuje opracowanie pojazdów i ich dostawę do końca roku 2023.
https://www.facebook.com/11843936483580 ... 604195514/

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 3 kwie 2020, o 16:20
autor: Tancin
Bardzo dobrze, 50 przegubowców wystarczy do spełnienia wymagań 5% autek na bateryjki w roku 2021 ;)

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 3 kwie 2020, o 16:45
autor: Jamnik
Też się cieszę. ;)

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 3 kwie 2020, o 18:14
autor: pasazer_mobilisu
Tancin pisze:
3 kwie 2020, o 16:20
Bardzo dobrze, 50 przegubowców wystarczy do spełnienia wymagań 5% autek na bateryjki w roku 2021 ;)
A nawet na 10% od 2023 o ile ilość autobusów znacznie nie wzrośnie.

Autobusy elektryczne i hybrydowe

: 3 kwie 2020, o 21:01
autor: Arsents
MPK wybrało , ale umowy jeszcze nie podpisało