BOMBARDIER NGT6 i NGT8

Parametry techniczne, rozdysponowanie, przetargi i informacje dotyczące taboru

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1254
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#676 Post autor: pasazer_mobilisu » 30 sty 2020, o 16:40

"Nie da się" nieaktualne?
Zależy nam także na tym, aby wszystkie nasze wagony były wyposażone w klimatyzację. Dlatego szukamy rozwiązań, które pozwolą zamontować ją również w tramwajach NGT6 – dodał.
http://m.infotram.pl/krakow-planuje-zak ... _uaywwtUHA

Wonsz_w_pomidorach
Miłośnik
Posty: 105
Rejestracja: 28 paź 2019, o 20:51

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#677 Post autor: Wonsz_w_pomidorach » 30 sty 2020, o 17:26

pasazer_mobilisu pisze:"Nie da się" nieaktualne?
Zależy nam także na tym, aby wszystkie nasze wagony były wyposażone w klimatyzację. Dlatego szukamy rozwiązań, które pozwolą zamontować ją również w tramwajach NGT6 – dodał.
http://m.infotram.pl/krakow-planuje-zak ... _uaywwtUHA
No przecież nie kłamał: "Szukają rozwiązań". A po długich poszukiwaniach okaże się, że "nie da się". :rotfl:

No obym się mylił. ^^" Też mam nadzieję na klimatyzowane skunksy. :P

PiVoSH92
Specjalista
Posty: 296
Rejestracja: 9 gru 2016, o 18:59

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#678 Post autor: PiVoSH92 » 3 lut 2020, o 08:36

Jeśli mają tu pojeździć jeszcze z 20 lat (a nie wydaje się to nierealne patrząc na ich stan) to cywilizacyjnym obowiązkiem byłoby to zrobić. Szczególnie, jeśli za jakiś czas to miałyby być jedyne tramwaje poniżej 30m w Krakowie.

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#679 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 3 lut 2020, o 12:33

Tu pojawia się pewien dysonans jak to zrobić.
Jeśli tramwaj nie był przygotowany konstrukcyjnie pod klimatyzator to może się okazać, że dziś można zastosować jedynie układ znacznie mniejszy (lżejszy ale też mniej wydajny) niż potrzeby kubaturowe pojazdu. Czy jednak można zastosować układ zbyt małowydajny na zasadzie, że lepszy taki niż w ogóle brak klimy?
A może po prostu trzeba poczekać aż postęp techniki pozwoli zamontować kiedyś w przyszłości klimę... tylko czy wówczas jeszcze będzie po co montować?

Powyższe proszę traktować jako luźle rozważania - nie znam konstrukcji NGT6/8 na tyle dokładnie by wypowiadać się o rezerwach konstrukcyjnych na poziomie pewności

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#680 Post autor: kot_feliks » 3 lut 2020, o 13:56

Jacek Fink-Finowicki pisze:Czy jednak można zastosować układ zbyt małowydajny na zasadzie, że lepszy taki niż w ogóle brak klimy?
A czy masz jakiekolwiek wątpliwości, jeśli chodzi o MPK w tym aspekcie? :D

Liczy się, że "jest klima", a czy działa, czy chłodzi itd., to już akurat drugorzędna sprawa :D

Awatar użytkownika
pasazer_mobilisu
Administrator Techniczny
Posty: 1254
Rejestracja: 8 sie 2017, o 12:19

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#681 Post autor: pasazer_mobilisu » 3 lut 2020, o 13:58

@Jacek Fink-Finowicki kilka stron wcześniej Jopek36 poruszył kwestie możliwości zamontowania klimatyzacji:
Przy okazji chciałem obalić mit związany z "rzekomym" przekroczeniem nacisków na oś w środkowym członie NGT6:
1) Wagon NGT8 - jak podają dane techniczne maksymalny nacisk na oś wynosi 7,8 tony (78kN)
2) Masa całkowita NGT8: 62,40 tony; NGT6: 46,65 tony
3) Masa 1 urządzenia wentylacyjno-grzewczego w NGT6 HKL 112/3: 0,16 tony; 1 klimatyzatora w NGT8 HKL 342: 0,48 tony
4) Konstrukcyjnie skrajne człony wagonu NGT6 i NGT8 są zbliżone, wobec czego można przyjąć, iż naciski na oś w skrajnych członach NGT6 też wynoszą ok. 7,8 t (78kN)
5) W SIWZ na Krakowiaki był wymóg, iż maksymalny nacisk na oś to 9 ton (90kN)
6) Gdyby wstawić w obecne miejsce urządzeń wentylacyjno-grzewczych NGT6, klimatyzator taki jak w NGT8, to jego masa jest większa o jedynie 0,32 tony, czyli 2 takie urządzenia zwiększą masę NGT6 o jedynie 0,64 tony
7) Z tego łatwo policzyć, że maksymalny nacisk na oś w członie środkowym NGT6 wyniesie 7,725 tony i nawet po montażu klimatyzacji (+0,11 tony na oś) nie przekroczy 9 ton (90kN)

Polecam też lekturę tego postu: viewtopic.php?p=113494#p113494 ;)

Jacek Fink-Finowicki
Specjalista
Posty: 201
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#682 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 6 lut 2020, o 22:40

@pasazer_mobilisu ukłon za link. :thumbup:
Rzeczywiście Jopek36 to całkiem fajnie rozpracował. Owszem pozostaje jeszcze kwestia ile przetwornice pomocnicze mogą pociągnąć, jakie są kable, jakie przekroje przewodów powietrznych w tym również jakie jest rozplanowanie układu pod kątem gromadzenia się kondensatu. Kto by chciał by mu kapał kondensat za kołnierz jak to pokazała na ostatnich Innotrans jedna z firm, która prezentowała pociąg piętrowy.

... a i jeszcze jeden smaczek dotyczący klimatyzatorów - kanały powietrzne w układach klimatyzatorów trzeba regularnie czyścić, odgrzybiać, dezynfekować... jeśli obecne kanały wentylacyjne są trudnodostępne serwisowo, to zabudowa klimatyzatorów bez przebudowy układu dystrybucji powietrza może się skończyć długimi i drogimi postojami na planowe przeglądy.

krakus
Kierownik
Posty: 770
Rejestracja: 21 cze 2013, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#683 Post autor: krakus » 14 lut 2020, o 18:43


Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7494
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#684 Post autor: Locutus » 31 lip 2020, o 10:10

Czy ktoś wie, kiedy RP610 zyskał nowe siedzenia (wymieniono oryginalne Ster 4MS na Kiel Centra)? I czy któryś z pozostałych skunksów z pierwszej i drugiej serii też zaliczył taką wymianę?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
MarekB
Dyspozytor
Posty: 562
Rejestracja: 17 lis 2014, o 00:03

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#685 Post autor: MarekB » 31 lip 2020, o 15:37

Locutus pisze:
31 lip 2020, o 10:10
Czy ktoś wie, kiedy RP610 zyskał nowe siedzenia (wymieniono oryginalne Ster 4MS na Kiel Centra)?
Jezeli chodzi Ci o siedzenia takie jak mają od RP627 to wydaje mi się że w przypadku 610 miało to miejsce dobrych kilka lat temu, jeszcze za czasów 2010.
W Krakowie bez zmian, Wisła PANY!

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7494
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#686 Post autor: Locutus » 1 sie 2020, o 11:12

Dzięki za informację. A któryś inny bombardier z pierwszej czy drugiej serii zyskał taki „upgrade”?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

lukaszpdg
Dyrektor
Posty: 3373
Rejestracja: 26 maja 2015, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

BOMBARDIER NGT6 i NGT8

#687 Post autor: lukaszpdg » 1 sie 2020, o 20:06

Locutus pisze:
1 sie 2020, o 11:12
Dzięki za informację. A któryś inny bombardier z pierwszej czy drugiej serii zyskał taki „upgrade”?

Pozdrawiam!
LOKI
Nie, tylko RP610. :)

ODPOWIEDZ

Wróć do „III. Pojazdy KMK”