Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#1 Post autor: Kaszmir » 6 paź 2009, o 00:27

"Kraków: światła na pl. Inwalidów źle działają"
http://krakow.naszemiasto.pl/wydarzenia ... ,id,t.html
Ostatnio zmieniony 28 gru 2010, o 11:03 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 1 raz.

Mseifer
Administrator Techniczny
Posty: 9959
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 20:01
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#2 Post autor: Mseifer » 4 lis 2009, o 22:59

"Zadanie dla Siemensa: Zgrać cały ruch idealnie"
http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798, ... alnie.html

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

Sygnalizacje świetlne

#3 Post autor: rafaello » 5 lis 2009, o 07:58

Mseifer pisze:"Zadanie dla Siemensa: Zgrać cały ruch idealnie"
http://miasta.gazeta.pl/krakow/1,35798, ... alnie.html
Czytałem ten artykuł i nasuwa mi się jedna myśl. Powiem wprost choć nie jestem żadnym specjalistą czy projektantem. Poprawa ruchu tramwajów na rondzie Grzegórzeckim będzie miała miejsce tylko w przypadku koncepcji budowy przystanków tramwajowo-autobusowych przed rondem na każdym dojeździe do ronda a nie po zjeździe z niego. Wtedy wszystkie pojazdy komunikacji publicznej nie będą się blokować po zjeździe z Ronda (a osoby które będą się chciały przesiąść na linie które nadjechały na rondo z innego kierunku będą to mogły zrobić przystanek dalej: Pod Halą Targową., na Rondzie Mogilskim, na Al. Pokoju - na wysokości przychodni, przy Akademii Krakowskiej) gdyż z tego co mi wiadomo na wszystkich wlotach i wylotach będą w niedalekiej przyszłości dojeżdżać autobusy i tramwaje i skręcać we wszystkich kierunkach.

Mseifer
Administrator Techniczny
Posty: 9959
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 20:01
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
Kontakt:

#4 Post autor: Mseifer » 5 lis 2009, o 13:29

Na R. Kocmyrzowskim wprowadzony nowy program sygnalizacji świetlnej z priorytetem dla tramwajów.
Ostatnio zmieniony 5 lis 2009, o 19:07 przez Mseifer, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Rbrt
Specjalista
Posty: 205
Rejestracja: 24 wrz 2009, o 14:51
Lokalizacja: Osiedle A-31

#5 Post autor: Rbrt » 5 lis 2009, o 20:21

Teraz to samo powinno powstać na Grzegórzeckim...
Pozdrawiam, Rbrt

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#6 Post autor: Kaszmir » 5 lis 2009, o 21:45

rafaello pisze:Poprawa ruchu tramwajów na rondzie Grzegórzeckim będzie miała miejsce tylko w przypadku koncepcji budowy przystanków tramwajowo-autobusowych przed rondem na każdym dojeździe do ronda a nie po zjeździe z niego. Wtedy wszystkie pojazdy komunikacji publicznej nie będą się blokować po zjeździe z Ronda (a osoby które będą się chciały przesiąść na linie które nadjechały na rondo z innego kierunku będą to mogły zrobić przystanek dalej: Pod Halą Targową., na Rondzie Mogilskim, na Al. Pokoju - na wysokości przychodni, przy Akademii Krakowskiej)
Oznaczałoby to pogorszenie warunków podróży. Prosty przykład - jadę "9" od strony Hali Targowej, chcę się dostać do M1. Obecnie mogę wysiąść na R. Grzegórzeckim, przejść dwie sygnalizacje i mam wszystkie trzy linie w jednym miejscu.
Gdyby zrobić przystanki przed rondem, gdzie powinienem się przesiąść by mieć je wszystkie trzy do dyspozycji?

Już nie mówiąc o tym, jak bardzo potrafi dokuczyć taka przesiadka, w chwili gdy czekasz na jednym z przystanków, a z drugiego coś właśnie odjeżdża w Twoim kierunku. Zwłaszcza w okresach, gdy linie rzadko kursują, to ma znaczenie.

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

Sygnalizacje świetlne

#7 Post autor: rafaello » 5 lis 2009, o 22:11

Kaszmir pisze:Oznaczałoby to pogorszenie warunków podróży. Prosty przykład - jadę "9" od strony Hali Targowej, chcę się dostać do M1. Obecnie mogę wysiąść na R. Grzegórzeckim, przejść dwie sygnalizacje i mam wszystkie trzy linie w jednym miejscu.
Gdyby zrobić przystanki przed rondem, gdzie powinienem się przesiąść by mieć je wszystkie trzy do dyspozycji
Nie zgadzam się z Twoją wypowiedzią. Po pierwsze: owszem jadąc tak jak piszesz rzeczywiście masz do dyspozycji 3 linie tramwajowe a w wersji mojej (zaznaczam że taki układ miał miejsce dziesiątki lat ) to tracisz tylko jedną linię - "14". Po drugie: ile czasu musisz też poświęcić aby przejść z jednego przystanku do drugiego a w mojej wersji nie musisz przechodzić nigdzie. Po trzecie (wg. mnie najważniejsza rzecz): W chwili obecnej zarówno autobusy jak i tramwaje najczęćsiej tracą cenny czas na dwukrotnym zatrzymaniu się przed sygnalizatorami a następnie blokują jeszcze wyjazd z ronda stojąc na przystanku powodując że kolejne pojazdy muszą czekać na kolejny sygnał umożliwiający jazdę. Przy dawnej wersji z reguły pojazdy jadące na wprost stały tylko raz jednocześnie umożliwiając wymianę pasażerów a te skręcające stały niewiele dłużej bo często było tak że np. "9" ruszając z przystanku przed rondem gdy zmieniła kierunek to zaraz dostawała szczelinę pionową umożliwiającą jazdę i było po kłopocie a teraz tak nie jest.
Ostatnio zmieniony 5 lis 2009, o 22:12 przez rafaello, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#8 Post autor: Kaszmir » 5 lis 2009, o 22:48

rafaello pisze:Po pierwsze: owszem jadąc tak jak piszesz rzeczywiście masz do dyspozycji 3 linie tramwajowe a w wersji mojej (zaznaczam że taki układ miał miejsce dziesiątki lat ) to tracisz tylko jedną linię - "14".
To tylko przykład, przykład! W tym przypadku - z jedną linią. A jak to było kiedyś na Kocmyrzowskim, kiedy czekało się na "9"/"10"/"14" do Bieńczyc, a z drugiej strony uciekała "16"/"17"/"20"/"21"?

A argument "taki układ miał miejsce dziesiątki lat" nie jest zbyt silny, bo przecież nie znaczy to, że przez te wszystkie lata było dobrze. Co więcej, gdyby iść takim tokiem rozumowania, to żadna zmiana w mieście nie jest potrzebna. Tramwaj na Płaszów? Po co, przez tyle lat go nie było. Prywatyzacja? E tam, daliśmy radę przez tyle lat, więc musi być dobrze. Itd.
rafaello pisze:Po drugie: ile czasu musisz też poświęcić aby przejść z jednego przystanku do drugiego a w mojej wersji nie musisz przechodzić nigdzie.
Owszem, ale nikt mnie do tej przechadzki nie zmusza. Wróćmy do przykładu z "9" i dojazdem do Plazy. W Twojej wersji, jedyne co mogę zrobić, to wysiąść na Grzegórzeckim i czekać na "1" albo "22".
W mojej mogę tam wysiąść i przejść, owszem. Jednak jeśli nie chce mi się robić spacerów po rondzie (albo jeśli jest to osoba np. starsza) to można wysiąść na H. Targowej - efekt jest taki sam jak u Ciebie - "1" oraz "22".
Słowem, w moim przypadku jest albo tak samo, albo lepiej.
rafaello pisze:W chwili obecnej zarówno autobusy jak i tramwaje najczęściej tracą cenny czas na dwukrotnym zatrzymaniu się przed sygnalizatorami a następnie blokują jeszcze wyjazd z ronda stojąc na przystanku powodując że kolejne pojazdy muszą czekać na kolejny sygnał umożliwiający jazdę. Przy dawnej wersji z reguły pojazdy jadące na wprost stały tylko raz jednocześnie umożliwiając wymianę pasażerów a te skręcające stały niewiele dłużej bo często było tak że np. "9" ruszając z przystanku przed rondem gdy zmieniła kierunek to zaraz dostawała szczelinę pionową umożliwiającą jazdę i było po kłopocie a teraz tak nie jest.
Owszem, ale jest to argument za lepszą sygnalizacją oraz dłuższymi przystankami.

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

Sygnalizacje świetlne

#9 Post autor: rafaello » 6 lis 2009, o 07:20

Kaszmir pisze:To tylko przykład, przykład! W tym przypadku - z jedną linią. A jak to było kiedyś na Kocmyrzowskim, kiedy czekało się na "9"/"10"/"14" do Bieńczyc, a z drugiej strony uciekała "16"/"17"/"20"/"21"?
A argument "taki układ miał miejsce dziesiątki lat" nie jest zbyt silny, bo przecież nie znaczy to, że przez te wszystkie lata było dobrze. Co więcej, gdyby iść takim tokiem rozumowania, to żadna zmiana w mieście nie jest potrzebna. Tramwaj na Płaszów? Po co, przez tyle lat go nie było. Prywatyzacja? E tam, daliśmy radę przez tyle lat, więc musi być dobrze. Itd.
Owszem, ale nikt mnie do tej przechadzki nie zmusza. Wróćmy do przykładu z "9" i dojazdem do Plazy. W Twojej wersji, jedyne co mogę zrobić, to wysiąść na Grzegórzeckim i czekać na "1" albo "22".
W mojej mogę tam wysiąść i przejść, owszem. Jednak jeśli nie chce mi się robić spacerów po rondzie (albo jeśli jest to osoba np. starsza) to można wysiąść na H. Targowej - efekt jest taki sam jak u Ciebie - "1" oraz "22".
Słowem, w moim przypadku jest albo tak samo, albo lepiej.
Owszem, ale jest to argument za lepszą sygnalizacją oraz dłuższymi przystankami.
Uważam że nie ma sensu dalej dyskutować na ten temat. Ty uważasz że twoje argumenty są lepsze ja co innego (dla mnie i zapewne dla wielu pasażerów szczegolnie tych starszych, schorowanych czy rodziców z dziećmi) ważniejsza jest przesiadka przed rondem z jednoczesnym szybkim pokonaniem trasy przejazdu a nie ciągłym staniu na światłach i blokowaniu innych pojazdów. I jeszcze jedno: z sygnalizacją na tak ważnych węzłach komunikacyjnych jak Rondo Grzegórzeckie niewiele można zrobić gdyż zezwalając jednym na przejazd zablokujesz pozostałych. Nie chcę wyobrażać sobie skutków takiego myślenia - korki sięgałyby następne węzły komunikacyjne i sparaliżowałyby pół (jak nie lepiej) miasta.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#10 Post autor: Kaszmir » 6 lis 2009, o 11:37

Układ "przed-przystankowy" generalnie sprawdza się tylko w przypadku skrzyżowań bez możliwości zmiany kierunku, jak np. w centrum Warszawy.
rafaello pisze:Ty uważasz że twoje argumenty są lepsze ja co innego (dla mnie i zapewne dla wielu pasażerów szczegolnie tych starszych, schorowanych czy rodziców z dziećmi) ważniejsza jest przesiadka przed rondem
Hej, przecież właśnie udowodniłem, że w przypadku przystanków za rondem, dla osób chcących uniknąć spacerów, dalej istnieją te same możliwości przesiadki, bo można się przesiąść przystanek przed rondem.
A dla tych, co mogą spacerować, możliwości są jeszcze lepsze.

Zresztą bolesny przykład - R. Mogilskie. Ludzie chcący się dostać np. do Basztowej, muszą czekać między przystankami, bo albo przyjedzie "4"/"15", albo "14". Już nie mówiąc o tym, że jadącemu "124"/"152"/"5x2" można jedynie pomachać na pożegnanie...
rafaello pisze:z jednoczesnym szybkim pokonaniem trasy przejazdu a nie ciągłym staniu na światłach i blokowaniu innych pojazdów.
Zgadzam się z Tobą, lecz nie jest to argument przeciwko budowaniu przystanków za rondami, tylko przeciw sposobie budowania rond i sygnalizacji w naszym mieście.
rafaello pisze:I jeszcze jedno: z sygnalizacją na tak ważnych węzłach komunikacyjnych jak Rondo Grzegórzeckie niewiele można zrobić gdyż zezwalając jednym na przejazd zablokujesz pozostałych. Nie chcę wyobrażać sobie skutków takiego myślenia - korki sięgałyby następne węzły komunikacyjne i sparaliżowałyby pół (jak nie lepiej) miasta.
To prawda, niestety R. Grzegórzeckie będzie chyba zawsze słabym punktem KST. Zwłaszcza po oddaniu linii do Płaszowa.
Ostatnio zmieniony 6 lis 2009, o 11:37 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 1 raz.

Mseifer
Administrator Techniczny
Posty: 9959
Rejestracja: 14 wrz 2009, o 20:01
Lokalizacja: Kraków->Bieńczyce
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#11 Post autor: Mseifer » 6 lis 2009, o 11:58

Kaszmir pisze:
rafaello pisze:Poprawa ruchu tramwajów na rondzie Grzegórzeckim będzie miała miejsce tylko w przypadku koncepcji budowy przystanków tramwajowo-autobusowych przed rondem na każdym dojeździe do ronda a nie po zjeździe z niego. Wtedy wszystkie pojazdy komunikacji publicznej nie będą się blokować po zjeździe z Ronda (a osoby które będą się chciały przesiąść na linie które nadjechały na rondo z innego kierunku będą to mogły zrobić przystanek dalej: Pod Halą Targową., na Rondzie Mogilskim, na Al. Pokoju - na wysokości przychodni, przy Akademii Krakowskiej)
Oznaczałoby to pogorszenie warunków podróży. Prosty przykład - jadę "9" od strony Hali Targowej, chcę się dostać do M1. Obecnie mogę wysiąść na R. Grzegórzeckim, przejść dwie sygnalizacje i mam wszystkie trzy linie w jednym miejscu.
Gdyby zrobić przystanki przed rondem, gdzie powinienem się przesiąść by mieć je wszystkie trzy do dyspozycji?

Już nie mówiąc o tym, jak bardzo potrafi dokuczyć taka przesiadka, w chwili gdy czekasz na jednym z przystanków, a z drugiego coś właśnie odjeżdża w Twoim kierunku. Zwłaszcza w okresach, gdy linie rzadko kursują, to ma znaczenie.
Ja mam podobne zdanie do Lucjana. Jaki sens miałoby zrobienie przystanków przed rondem? Podam przykład choćby z R. Czyżyńskiego. Przyjeżdża powiedzmy "10" w tym momencie trwa wymiana pasażerów, tramwaj dostaje pionową szczelinę. Niestety przepada możliwość przejazdu. Czasem tak bywa że przez wymianę pasażerów nawet przez dwie szczeliny tramwaj nie może odjechać.

Awatar użytkownika
Coffee
Wisielec pomostowy
Posty: 6370
Rejestracja: 15 wrz 2009, o 15:59
Lokalizacja: Kraków - Borek Fał.
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#12 Post autor: Coffee » 6 lis 2009, o 20:23

Mseifer pisze:Ja mam podobne zdanie do Lucjana. Jaki sens miałoby zrobienie przystanków przed rondem? Podam przykład choćby z R. Czyżyńskiego. Przyjeżdża powiedzmy "10" w tym momencie trwa wymiana pasażerów, tramwaj dostaje pionową szczelinę. Niestety przepada możliwość przejazdu. Czasem tak bywa że przez wymianę pasażerów nawet przez dwie szczeliny tramwaj nie może odjechać.
Ja się z tym nie zgodzę. Tym bardziej, że w przypadku Ronda Grzegórzeckiego tu poszkodowana była tylko i wyłącznie "14", ale dzięki temu rondo się nie zapychało i nie powodowało to blokowania się większej ilości wozów, niż jeden... Tym bardziej, że zazwyczaj się zdarza, że ten, co utknie wewnątrz ronda, czeka praktycznie dwa cykle świateł.
Obrazek
Obrazek
Ich will dass ihr mir vertraut
Ich will dass ihr mir glaubt
Ich will eure Blicke spüren
Jeden Herzschlag kontrollieren

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne

#13 Post autor: Kaszmir » 6 lis 2009, o 20:58

Coffee pisze:Tym bardziej, że w przypadku Ronda Grzegórzeckiego tu poszkodowana była tylko i wyłącznie "14", ale dzięki temu rondo się nie zapychało i nie powodowało to blokowania się większej ilości wozów, niż jeden...
Owszem, ale nie jest to argument przeciwko przystankom za skrzyżowaniem, tylko raczej rondom turbinowym i sposobowi obecnej organizacji km na nich.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7481
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

#14 Post autor: Locutus » 7 lis 2009, o 09:54

Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy i trzeba po prostu zrobić obiektywny bilans tychże wad i zalet dla każdego skrzyżowania, a następnie wprowadzić takie rozwiązanie, które w tym bilansie wydaje się być najlepszym (czy może raczej po prostu mniejszym złem – bo przecież nigdy nie zadowolimy wszystkich). Osobiście jestem zwolennikiem przystanków za skrzyżowaniem ze względu na grupowanie linii jadących w jednym kierunku, co znacznie zmniejsza czas oczekiwania dla tych, którzy w owym kierunku z danego przystanku chcą pojechać. Co nie zmienia faktu, że takie rozwiązanie ma podstawowy minus w postaci pojazdu zatrzymującego się dwukrotnie – raz na światłach, drugi raz na przystanku – co zwiększa czas podróży…

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

rafaello
Dyrektor
Posty: 7949
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 23:20
Lokalizacja: Bieżanów

#15 Post autor: rafaello » 7 lis 2009, o 10:57

Locutus pisze:Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy i trzeba po prostu zrobić obiektywny bilans tychże wad i zalet dla każdego skrzyżowania, a następnie wprowadzić takie rozwiązanie, które w tym bilansie wydaje się być najlepszym (czy może raczej po prostu mniejszym złem – bo przecież nigdy nie zadowolimy wszystkich). Osobiście jestem zwolennikiem przystanków za skrzyżowaniem ze względu na grupowanie linii jadących w jednym kierunku, co znacznie zmniejsza czas oczekiwania dla tych, którzy w owym kierunku z danego przystanku chcą pojechać. Co nie zmienia faktu, że takie rozwiązanie ma podstawowy minus w postaci pojazdu zatrzymującego się dwukrotnie – raz na światłach, drugi raz na przystanku – co zwiększa czas podróży…
Pozdrawiam!
LOKI
Każdy chciałby aby było super. Niestety w przypdku ważnych węzłów komunikacyjnych zbyt wiele się nie da zrobić. A tak nawiasem mówiąc to na Rondzie Grzegórzeckim pojazdy komunikacji miejskiej przważnie muszą zatrzymywać się 3-krotnie (przed i na rondzie i niestety za skrzyżowaniem na przystanku perfekcyjnie blokując pozostałe pojazdy jadące w tym samym kierunku - niestety takie rozwiązanie jest gorsze od poprzedniego z tak dużą liczbą linii przejeżdżającą przez to skrzyżowanie a będzie jeszcze gorzej) a dwukrotne zatrzymanie to niestety rzadkość.
Ostatnio zmieniony 7 lis 2009, o 10:58 przez rafaello, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”