Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

kucyk
Dyrektor
Posty: 3288
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#1 Post autor: kucyk » 22 lip 2020, o 09:58

Zakładam nowy wątek bo widać, że coś w tym temacie rusza. Jest szansa na realizację w niedalekiej przyszłości.

Przetarg na koncepcję linii tramwajowej do osiedla Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki:

https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 65276.html

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7916
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#2 Post autor: Locutus » 23 lip 2020, o 08:28

Oby nic z tego nie wyszło - bo przecież będzie to oznaczało drastyczne cięcia na Bieżanowie...

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

James
Inspektor
Posty: 353
Rejestracja: 17 sie 2010, o 18:10
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#3 Post autor: James » 23 lip 2020, o 12:52

Jeśli dzisiaj taka linia zostałaby otwarta, wtedy owszem. Ale na szczęście o to się nie trzeba martwić. Jeśli udałoby się do czasu ewentualnego oddania tej linii zwiększyć liczbę tramwajów i dorobić lewoskręt z Wielickiej w Nowosądecką, to wtedy nie będzie trzeba się przejmować ani wąskim gardłem na Kablu, ani brakami taborowymi. Chyba, że zakładamy, że do czasu tej inwestycji nie wydarzy się absolutnie nic innego, to wtedy masz stuprocentową rację.

PanA
Dyrektor
Posty: 1084
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#4 Post autor: PanA » 23 lip 2020, o 15:44

Koncepcja, projekt, przecież przy optymistycznym wariancie do budowy zostały spokojnie 3-4 lata.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#5 Post autor: lucapacioli » 23 lip 2020, o 21:47

Locutus pisze:
23 lip 2020, o 08:28
Oby nic z tego nie wyszło - bo przecież będzie to oznaczało drastyczne cięcia na Bieżanowie...

Pozdrawiam!
LOKI
No tak, liczy się tylko jedynie słuszne osiedle. Plus za szczerość.

Co do meritum - jakoś niespecjalnie widzę sens, do Wieliczki jest kolej, Rżąka nie ma zapotrzebowania na tramwaj.
Zamiast planować budowanie 20 linii tramwajowych, jak to obecnie wygląda, wolałbym konkrety we sprawie jednej, czy dwóch.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#6 Post autor: tomta1 » 23 lip 2020, o 21:53

Przecież to nie chodzi tylko o Rżąkę, ale i o szpital i nie tylko…
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7916
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#7 Post autor: Locutus » 24 lip 2020, o 09:39

@ James - tu nie chodzi tylko o samą przepustowość, choć to też byłoby problemem, bo też i trasa przez Nowosądecką nie jest specjalnie atrakcyjna z punktu widzenia marszrut, które można ułożyć, ale raczej o to jak funkcjonuje miasto - gdzie w zasadzie niemal nigdy oddanie nowej trasy nie oznacza zwiększenia budżetu i planiści z ZIKiT/ZTP muszą działać w ramach stałej puli finansowej, bez dokładania wozokilometrów. Jak sobie przypomnę cięcia w Borku Fałęckim przy okazji otwarcia trasy do Czerwonych Maków, to mi gorzej. Jak otwierano trasę do Małego Płaszowa, to też oberwało Dąbie. Na otwarciu estakady nad Wielicką stracił ciąg Wielicka - Starowiślna - Grzegórzecka. Przy otwarciu Tunelu oberwała Pawia i Długa. Przy otwarciu Pawiej - Długa. A przy otwarciu trasy do Kurdwanowa cięcia zaliczył wschodni Kozłówek i zachodni Prokocim.

@ Lucapacioli - po prostu nie lubię polityki Robin Hooda. A sam przyznasz chyba, że nie ma takiej opcji by otwarcie trasy do Rżąki czy Wieliczki odbyło się bez cięć na północy Nowego Prokocimia i Nowego Bieżanowa.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

James
Inspektor
Posty: 353
Rejestracja: 17 sie 2010, o 18:10
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#8 Post autor: James » 24 lip 2020, o 10:54

Co zatem proponujesz? Nie budować żadnych odgałęzień, a jedynie przedłużenia? Wtedy będą miejsca, które albo na zawsze będą mogły się pożegnać z marzeniami o tramwaju, albo dostaną go w formie karykaturalnego, objazdowego zawijasa. Czy to twoim zdaniem lepsza opcja? Jest jeszcze trzecia: nic nie budować, zostawić jak jest. Tylko wątpię żeby to był dobry pomysł.

PanA
Dyrektor
Posty: 1084
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#9 Post autor: PanA » 24 lip 2020, o 16:26

Poza tym przedłużenia też więcej pckm wymagają. I to co, więcej pasażerów w zasięgu, a obawa o to, że przepustowość finalnie się zmniejszy, bo zwiększenie puli pckm nie nadąży. W takim wypadku lepiej nic nie budować.

Zanim odcinek zostanie wybudowany to spokojnie jeszcze ze 2 wybory samorządowe się odbędą. A jeśli w dziwny sposób będą chcieli bardzo przyspieszyć, to i tak 1 będą. Okazja do wymiany prądu w UM.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7916
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#10 Post autor: Locutus » 25 lip 2020, o 10:08

@ James - fakt, że przedłużenia są po prostu lepsze. Z Krowodrzy Górki pojadą tramwaje do Górki Narodowej i do Azorów i generalnie spokojnym można być o to, że Krowodrza Górka na tym nie straci, a być może nawet coś zyska (no dobrze, pomińmy milczeniem przebudowę układu drogowo-torowego, bo już dość w tej kwestii żółci wylaliśmy, zostańmy przy wozokilometrach). Natomiast tam, gdzie potrzebne rozgałęzienia, potrzeba je zrobić z głową i tak, by nie stosować metody Robin Hooda. Tak jak było w wypadku otwarcia trasy do Kurdwanowa może być - zabrano jedynie szóstkę (czyli jedną linię tramwajową) z odcinka ledwo dwóch przystanków, a poza tym dołożono wozokilometrów. Tak jak to było w wypadku Ruczaju - czyli że Borek Fałęcki rykoszetem stracił niemal połowę kursów - być nie może. Po prostu uważam, że podejście na zasadzie "hurra, unia da, to budujmy" bez uwzględnienia kosztów eksploatacji jest kiepskie. Jeśli mamy za co potem eksploatować nową linię - to owszem, budujmy - ale jak wiadomo, że nie będzie na to kasy i że całe miasto będzie musiało robić ściepę z wozokilometrów - to może lepiej niech zostanie jak jest?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#11 Post autor: tomta1 » 25 lip 2020, o 12:00

Ach, to głupie miasto, wybudowało tramwaj na Mały Płaszów i Ruczaj, takie zmiany zrobiło, nie ma na nic pieniędzy. Najlepiej to zaorać torowisko i przywrócić autobusy, oczywiście z taką samą częstotliwością, jak przed 2012/2010 rokiem.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

James
Inspektor
Posty: 353
Rejestracja: 17 sie 2010, o 18:10
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#12 Post autor: James » 25 lip 2020, o 12:30

Locutus pisze:
25 lip 2020, o 10:08
Jeśli mamy za co potem eksploatować nową linię - to owszem, budujmy - ale jak wiadomo, że nie będzie na to kasy i że całe miasto będzie musiało robić ściepę z wozokilometrów - to może lepiej niech zostanie jak jest?
No i to jest właśnie sedno. Biorąc pod uwagę ile czasu mija u nas przeciętnie od pomysłu na linię tramwajową do momentu oddania do ruchu, stawiałbym, że pierwsze tramwaje mogłyby nią pojechać pewnie gdzieś za 10 lat. Nie wiadomo jaka będzie wtedy sytuacja. Podejrzewam że nawet władze miasta nie mają pojęcia. Można zakładać że na pewno będzie źle, a może się okazać, że wcale nie. Założyłbyś się o jakąś dużą sumę? ;)

Póki co przetarg jest tylko po to, żeby zbadać scenariusz "jeśli chcielibyśmy budować taką linię, to jak ona mogłaby wyglądać". Nic więcej. Na moje pijane oko to trochę za wcześnie na panikę.

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 649
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#13 Post autor: lucapacioli » 25 lip 2020, o 13:05

@Locutus - Fajnie, tylko wątpię, że miałbyś takie samo zdanie, gdyby chodziło o inny rejon miasta.
@tomta1 - tak, wiem że chodzi też (czy może raczej przede wszystkim) o szpital, ale zdania nie zmieniam. Na chwilę obecną, gdy w kolejce do powstania czekają o wiele bardziej potrzebne linie, a ich budowa zajmie pewnie kilkanaście lat (wariant hurraoptymistyczny), to dla mnie jest to wyrzucanie miliona w błoto, bardzo niesmaczne w czasach, gdy nad wydaniem każdej złotówki trzeba zastanowić się tysiąc razy.
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

PanA
Dyrektor
Posty: 1084
Rejestracja: 8 lip 2015, o 11:07

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#14 Post autor: PanA » 25 lip 2020, o 13:09

Trzeba to też wziąć w inny sposób. Majchrowski wiecznie rządzić nie będzie i trzeba wybrać - co po nim chcecie mieć? Bardziej przewymiarowane drogi czy bzdurne zabawki, czy pozostawione linie tramwajowe + kolejne zaplanowane i w budowie, które będzie można niemal od ręki wozokilometrami uzupełnić? Bo naiwny jesteś, jeśli Majchrowski według ciebie zmniejszy budżety inwestycyjne na rzecz pociągokilometrów, Lucutusie.
Bo jeśli jest do wyboru mieć słabo z tramwajami i nadal mieć słabo z tramwajami, a mieć słabo z tramwajami, nowe trasy i szansę na to, że jak się zmieni władza prezydenta miasta i radnych, że łatwiej ucywilizują komunikację miejską, to lepiej to drugie. Jak się zmienią wiatry w urzędzie, to przynajmniej będą mieli do zrobienia tylko więcej tramwajów + więcej pckm niż zarówno więcej tramwajów + więcej pckm, jak i dopiero koncepcje, projekty i dopiero budowę nowych tras.
MKM-owie to jednak wielkie: xD

Jacek Fink-Finowicki
Inspektor
Posty: 301
Rejestracja: 17 wrz 2019, o 16:04
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Tramwaj do os. Rżąka z możliwością przedłużenia do Wieliczki

#15 Post autor: Jacek Fink-Finowicki » 25 lip 2020, o 16:08

Locutus pisze:
25 lip 2020, o 10:08
Po prostu uważam, że podejście na zasadzie "hurra, unia da, to budujmy" bez uwzględnienia kosztów eksploatacji jest kiepskie. [...] ale jak wiadomo, że nie będzie na to kasy [...]
Nie wiem jak tam u Was w pięknym grodzie Kraka... u nas w europejskiej stolicy bardzo często planowanie linii tramwajowych (tudzież metra) czy innych inwestycji liniowych idzie swoim (nomen omen) torem zaś planowanie rozwoju miasta swoim... i jest jak jest. Miasto buduje metro, a deweloperka korzysta ze wzrostu wartości terenu. Bardzo często planowane są linie, przystanki, stacje... tam gdzie nie ma ustalonego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i potem mamy takie koszmarki typu "Mordor", czy "Jana Kazimierza" (por. https://tustolica.pl/kiedy-na-jana-kazi ... busy_70798 ), gdzie korek goni korek.
Jeśli natomiast rejony gdzie planowana jest budowa tramwaju mają MPZP to wówczas można przewidywać, że poprawa komunikacji (inwestycja miasta) zwróci się w postaci większego wykorzystania terenów dziś takich sobie i kasie miasta zacznie się pojawiać kasa z podatków od firm i od mieszkańców... no ale jak wiemy, to tylko teoria*.

* - choć w Warszawie w penych rejonach takich jak Rondo Daszyńskiego się sprawdziła, choć sprawdziła się bardziej samorzutnie niż na skutek celowego działania "ratusza".

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”