Przystanki i ich wyposażenie

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Jaka nazwa dla obecnego przystanku "Centrum Kongresowe"?

Centrum Kongresowe ICE
28
45%
Rondo Grunwaldzkie
26
42%
Jest mi to obojętne
8
13%
 
Liczba głosów: 62

Wiadomość
Autor
kucyk
Dyrektor
Posty: 2446
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2626 Post autor: kucyk » 9 wrz 2019, o 21:31

lukaszpdg pisze:Dzisiaj o 13 w fleszu RMF Maxxx mówili o nowych wiatach (premium), które nie chronią przed słońcem i deszczem, i ludzie się skarżą, bo te poprzednie były lepsze. ZTP mówiło, że wiaty typu premium nie będą już się pojawiać na przystankach, będą tylko zwykłe wiaty. Faktycznie może tak jest bo w ostatnim czasie m.in. na Grota Roweckiego, Łagiewniki, Podgórze SKA pojawiły się wiaty normalne, ale z jednym się nie zgadzam, bo na Nowym Kleparzu (tam gdzie "130"->Azory) pojawiła się wiata, ale typu premium.
A które to są premium? =P

Edit. Już chyba wiem. To te kanciaste z daszkiem do góry? :hmm:

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Przystanki i ich wyposażenie

#2627 Post autor: Kaszmir » 9 wrz 2019, o 22:10

kucyk pisze:A które to są premium? =P

Edit. Już chyba wiem. To te kanciaste z daszkiem do góry? :hmm:
Wystarczy wpisać w google "Kraków wiaty premium"
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nowe- ... _9776.html

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3732
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2628 Post autor: tomta1 » 10 wrz 2019, o 05:46

Kaszmir pisze:Swoją drogą mnie to fascynuje, jak to jest że od wielu lat problemem jest stworzyć wiatę która rzeczywiście chroni przed deszczem.
Mnie też. Zapomina się o podstawowej funkcji wiaty, jaką jest ochrona przed warunkami atmosferycznymi. Obecne wiaty są ok, pod warunkiem, że deszcz/wiatr są prostopadle od strony obudowanej, a na przystanku są max 3 osoby.
Kaszmir pisze:Przecież to nie jest "rocket science", po prostu dać dłuższy dach zamiast krótszego.
No i tu jest problem wynikający z przepisów (warunki techniczne dla dróg publicznych). Wiata musi być odsunięta 1,5 m od krawędzi zatoki, a jeśli nie ma zatoki – 2,5 m od krawędzi jezdni. Wydłużanie dachu powoduje, że w wielu miejscach może nie być przestrzeni do wrzucenia wiaty z większym dachem.
Kaszmir pisze:Stworzyć wiatę która chroni kiepsko to jak zbudować tramwaj który nie jeździ.
Krakowskie wiaty mają tyle wspólnego z wiatami, co Krakowiak z tramwajami :hihi:
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

Przystanki i ich wyposażenie

#2629 Post autor: Kaszmir » 10 wrz 2019, o 08:01

tomta1 pisze:No i tu jest problem wynikający z przepisów (warunki techniczne dla dróg publicznych). Wiata musi być odsunięta 1,5 m od krawędzi zatoki, a jeśli nie ma zatoki – 2,5 m od krawędzi jezdni. Wydłużanie dachu powoduje, że w wielu miejscach może nie być przestrzeni do wrzucenia wiaty z większym dachem.
Dzięki, zawsze dobrze jest się czegoś nowego dowiedzieć :-) Natomiast nie ma co ukrywać, że tu jest problem raczej w mentalności. Wszak na węższe przystanki i tak przygotowane są inne, bardzo wąskie wiaty. Natomiast premium nierzadko były stawiane tam, gdzie jest masa miejsca - ot choćby wiata na PAT na Rondzie Grunwaldzkim - tam na szerokość zmieściłby się i parometrowy dach.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3732
Rejestracja: 14 lip 2013, o 18:48
Lokalizacja: Kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2630 Post autor: tomta1 » 10 wrz 2019, o 16:27

Swoją drogą, nie dość, że przepis jest durny, to jeszcze często nieprzestrzegany. Durny, bo skoro nie ma miejsca na wiatę przy jezdni (2,5 m + wiata), to tym bardziej nie będzie miejsca na wiatę przy zatoce (3,0 m zatoki + 1,5 m na odległości od wiaty + wiata). A że nieprzestrzegany, to wystarczy spojrzeć na przystanek Bonarka w kierunku ronda Matecznego.

Te 1,5 m wynika raczej stąd, żeby wiat nie montować przy krawędzi jezdni/zatoki, żeby zachować skrajnię dla pojazdów (0,5 m) oraz jakąkolwiek przyzwoitą szerokość dla pieszych idących chodnikiem i niekorzystających z przystanku. Te 2,5 m to nie wiem skąd się wzięło.

Co nie zmienia faktu, że wiaty, te sprzed wielu lat, te niebieskie sprzed kilku lat i wszystkie szare (zwykłe, podwójne, premium, wąskie) projektował ktoś, kto nigdy z komunikacji miejskiej nie korzystał. Ewentualnie korzystał tylko przy pogodzie lekko zachmurzonej, bezwietrznej i bezdeszczowej (czy ogólniej: bezopadowej) przy umiarkowanie wysokiej temperaturze. I tylko minutę, maksymalnie dwie. I sam, maksymalnie z dwoma pasażerami.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

smerf
Dyrektor
Posty: 2634
Rejestracja: 6 lut 2015, o 16:46

Przystanki i ich wyposażenie

#2631 Post autor: smerf » 15 wrz 2019, o 11:25

MPK Kraków pisze:
Kolejny zielony przystanek w Krakowie

Na tymczasowym przystanku tramwajowym Łagiewniki ZUS w kierunku centrum miasta została przygotowania specjalna konstrukcja, której podstawowym elementem będzie zieleń. Ponieważ w tej lokalizacji było za mało miejsca na postawienie tradycyjnej wiaty, zdecydowano się na inne rozwiązanie. Do powstania konstrukcji wykorzystano stare, przeznaczone do kasacji słupki przystankowe MPK. Odnowiono je i odmalowano, a następnie wkopano w rejonie przystanku. Obok nich posadzono specjalne rośliny szybkorosnące, odporne na susze i smog, które bardzo dobrze się sprawdzają w trudnych warunkach. Dzięki nim oczekujący na przystanku pasażerowie będą oddzieleni od dużego ruchu samochodowego na ulicy Zakopiańskiej. „Zielona ściana” ma też dawać cień i schronienie przed słońcem w okresie letnim dla oczekujących na tramwaj pasażerów.
http://mpk.krakow.pl/pl/aktualnosci/new ... kowie.html
Sprawdzam!
Tak wygląda przystanek po dwóch miesiącach. Warto zwrócić uwagę na roślinność, która rozrosła się do niebotycznych rozmiarów chroniąc i odseparowując pasażerów od wzmożonego ruchu ulicznego, dając im kawałek cienia...
Także tego, czekamy na kolejne pomysły zrobienia nam dobrze przez MPK ...
Kiedy nastąpi w końcu przejęcie funkcji organizacyjnych przez właściwy do tego podmiot, bo jak rozumiem nie jest to zrobione za darmo a cena tego czegoś ma odzwierciedlenie w cenie wzkm/pckm ...

Obrazek
"Jest super, jest super
Więc o co ci chodzi?"

mateuszwon94
Miłośnik
Posty: 112
Rejestracja: 5 wrz 2014, o 09:59
Lokalizacja: Ruczaj

Przystanki i ich wyposażenie

#2632 Post autor: mateuszwon94 » 17 wrz 2019, o 17:52

Przystanek Pędzichów, w obie strony stawiane są nowe wiaty przystankowe :)

Obrazek

Obrazek

kucyk
Dyrektor
Posty: 2446
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Przystanki i ich wyposażenie

#2633 Post autor: kucyk » 30 paź 2019, o 19:52

O tym przystanku piszą już media w całej Polsce. Dantejskie sceny są tu codziennością.

https://opinie.wp.pl/makowski-mamy-prze ... 860698753a.

Niestety Kraków nie ma się w tej kwestii czym pochwalić. A czuję, że będzie jeszcze gorzej bo w budowie są kolejne biurowce i być może kolejne jeszcze większe Centrum Handlowo - Biurowe. :ehh:

Awatar użytkownika
kbieniu7
Inspektor
Posty: 366
Rejestracja: 8 sty 2010, o 19:04
Lokalizacja: Kraków-Kurdwanów

Przystanki i ich wyposażenie

#2634 Post autor: kbieniu7 » 30 paź 2019, o 22:51

Niestety bardzo trafne :( mamy wiele przystanków, które są za małe w stosunku do liczby pasażerów, bez dobrego zadaszenia (Czy musimy się ograniczać do tych małych budek?), z niewygodnymi dojściami, gdzie autobusy są blokowane przez samochody i stoją w korkach...

Ja tylko przypomnę mój pomysł na wspomniany w tym artykule przystanek. Niestety, odrzucony przez Inżyniera Ruchu...

viewtopic.php?f=98&t=5769&view=unread#unread

Czasami myślę, że na wzór Oficera Rowerowego w mieście powinien pojawić się Oficer Spraw Pasażera...

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1132
Rejestracja: 3 paź 2017, o 18:57

Przystanki i ich wyposażenie

#2635 Post autor: Jamnik » 30 paź 2019, o 23:37

Ten inżynier ruchu podał jakieś uzasadnienie? Czy nie, bo nie? Przecież wiadomo, że jedynym sensownym i najprostszym sposobem jest likwidacja zatoki i obsługiwane przystanku z jezdni. Wiata też się wtedy zmieści, nawet dwie...

Awatar użytkownika
kbieniu7
Inspektor
Posty: 366
Rejestracja: 8 sty 2010, o 19:04
Lokalizacja: Kraków-Kurdwanów

Przystanki i ich wyposażenie

#2636 Post autor: kbieniu7 » 31 paź 2019, o 00:00

Generalnie się zgodził, że jest problem ale:
1. Najpierw trzeba przebudować, a to sprawa ZDMK (plus masa kasy na przebudowę całego układu, imo nierealne w najbliższym czasie...);
2. Zwęzić tak od razu się nie da bo korki;
3. Samej zatoki zlikwidować też nie;
4. Bardziej skomplikowane warianty odrzucone, bo zbyt nieczytelne.

Byłem osobiście też w ZTP i tam raczej z zainteresowaniem na moje propozycje popatrzono. Poniżej wklejam odpowiedź od Inżyniera Ruchu:
W odpowiedzi na przekazane z Zarządu Dróg Miasta Krakowa pismo nr UO.5303.2.179.2019 w sprawie organizacji ruchu we wskazanej lokalizacji Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu przedstawia następujące wyjaśnienia.

Po analizie istniejącej sytuacji i uzyskaniu opinii Zarządu Transportu Publicznego tyt. Wydział pozytywnie opiniuje wniosek na przebudowę przystanku. Jednakże zmiana organizacji ruchu polegająca na likwidacji zatoki autobusowej w przedmiotowym miejscu a co za tym idzie poszerzenie chodników dla pasażerów oczekujących na przyjazd komunikacji autobusowej wiążę się z przebudową układu drogowego. W związku z tym informujemy, że Zarząd Dróg Miasta Krakowa który pełni funkcję zarządcy drogi jest odpowiedzialny za przebudowę, utrzymanie oraz stan techniczny dróg i ulic oraz zabezpieczenie środków finansowych na realizację tych zadań.

Informujemy również, że likwidacja sygnalizacji świetlnej jest niekorzystna ze względu na ograniczenie widoczności na wyjeździe z CH Bonarka i blokowanie ruchu przez grupy pieszych przekraczających jezdnię. Rozwiązania proponowane w wariancie B i C są niedopuszczalne ze względu na nieczytelność organizacji ruchu oraz spiętrzenie ruchu na rondzie, jak również wprowadzenie dodatkowego punktu kolizji pomiędzy pojazdami jadącymi z i do CH Bonarka. Wariant A zakładający likwidację jednego pasa ruchu na jezdni pomiędzy rondem a ul. Kamieńskiego nie jest korzystny ze względu na konieczność zapewnienia właściwej długości odcinka akumulacji między rondem a skrzyżowaniem. Proponowana w tym wariancie zmiana będzie powodować powstawanie kolejki pojazdów na obwiedni ronda, a tym samym blokowanie pozostałych relacji ruchu.
Rozwiązaniem poprawiającym bezpieczeństwo pieszych w omawianym rejonie mogłaby być likwidacja zatoki autobusowej z jednoczesnym utworzeniem pasa dla autobusów wraz z przystankiem na jezdni. Związane jest to jednak z koniecznością przebudowy przedmiotowego odcinka jezdni. Natomiast niedopuszczalne jest wykonywanie rozwiązań tymczasowych z wykorzystaniem elementów nakładanych, separatorów bądź jedynie oznakowania poziomego z uwagi na uwarunkowania wysokościowe i geometryczne.

Biorąc powyższe pod uwagę należy zwrócić się z wnioskiem do Zarządu Dróg Miasta Krakowa o możliwość ujęcia przedmiotowej inwestycji w przyszłorocznym budżecie.

Yunkers
Specjalista
Posty: 187
Rejestracja: 27 paź 2017, o 20:36
Lokalizacja: Skawina

Wyświetlacze / informacja głosowa

#2637 Post autor: Yunkers » 21 sty 2020, o 13:32

Informacja moderatorska: ten post i następne zostały tu przeniesione z wątku o systemie informacji pasażerskiej. Mod.: Locutus
pasazer_mobilisu pisze:Ile osób odwiedza rocznie Teatr Słowackiego, a ile Dworzec Główny (niech już będzie sam kolejowy) - myślę że tym powinno się kierować nazywając przystanki, a nie chęcią przypodobania się środowisku osób powiązanych z teatrem.

A jak już żartujemy:
Rondo Mogilskie - możliwość dojścia do Opery Krakowskiej czy Fortu Lubicz, a może Unity Centre?
Odwracając pytanie: Ile osób używających tego przystanku odwiedza Dworzec Główny? Mnóstwo osób przychodzi na tem przystanek z zupełnie innych miejsc, a też gros osób używa tego przystanku jako dojazd do Galerii, mając Dworzec w nosie. Moim zdaniem nazwy powinny pochodzić przede wszystkim od tego co jest w pobliżu, a nie jaką funkcję pełnią (koniec końców niczyim celem podróży nie jest Rondo Mogilskie samo w sobie). Dlatego dla mnie nazwa "Teatr Słowackiego" jest lepsza niż "Dworzec Główny", choć najlepsze byłyby w ogóle nazwy "Westerplatte" lub "plac Nowaka-Jeziorańskiego". I jeszcze gdyby DG Wschód/Zachód zmienić na DG Autobusowy i DG Galeria to w ogóle byłoby miodzio.
Natomiast jeśli chodzi o sam komunikat, jak dla mnie jest on nieco irytujący na dłuższą metę, wystarczyłoby umieścić ikonę lokomotywy obok nazwy przystanku na rozkładach i SIP-ie. Ale takie komunikaty spotyka się też w innych miastach, a może to komuś kiedyś pomogło, więc nie jest to dla mnie jakiś wielki problem.

Awatar użytkownika
Wonsz_w_pomidorach
Miłośnik
Posty: 105
Rejestracja: 28 paź 2019, o 20:51

Wyświetlacze / informacja głosowa

#2638 Post autor: Wonsz_w_pomidorach » 21 sty 2020, o 13:34

pasazer_mobilisu pisze:Ile osób odwiedza rocznie Teatr Słowackiego, a ile Dworzec Główny (niech już będzie sam kolejowy) - myślę że tym powinno się kierować nazywając przystanki, a nie chęcią przypodobania się środowisku osób powiązanych z teatrem.
A ja uważam, że czwarty przystanek z dworcem w nazwie to kuriozum :O :wall:

W pełni zgadzam się z kolegą Yunkersem :)

Awatar użytkownika
yosujiro
Dyrektor
Posty: 1801
Rejestracja: 4 wrz 2013, o 12:58
Lokalizacja: Krowodrza, Tenczynek

Wyświetlacze / informacja głosowa

#2639 Post autor: yosujiro » 21 sty 2020, o 13:43

Drugi raz ta sama kłótnia, drugi raz te same argumenty, drugi raz nikt nikogo nie przekona... Mimo to dodam swoje dwa grosze. Obie nazwy są do bani, dla mnie ten przystanek ma tyle "posibilities" docelowych dla ludzi, że powinien się nazywać "Centrum"

Awatar użytkownika
lucapacioli
Dyspozytor
Posty: 641
Rejestracja: 26 gru 2009, o 21:42
Lokalizacja: Wieliczka/Kraków, os.Widok

Wyświetlacze / informacja głosowa

#2640 Post autor: lucapacioli » 21 sty 2020, o 17:02

Nie bardzo rozumiem, dlaczego ta nieszczęsna zapowiedź jest dla Was aż takim problemem? Dla Was i dla mnie jest bezużyteczna, ale pewnie znajdzie się kilka osób, którym pomoże, więc o co chodzi? Zrozumiałbym, gdyby to były jakieś wielkie koszty, ale przecież one są praktycznie zerowe. Więc co? narzekanie dla narzekania, czy podejście "skoro dla mnie jest bez sensu to dla wszystkich innych także"?
Co do nazwy przystanku, to akurat moim zdaniem "Centrum" było najgorszą możliwą opcją, bo nie niesie z sobą żadnej konkretnej informacji, równie dobra byłaby nazwa "Kraków ".
PanA pisze:Dojście do Kopca Wandy przy Bardosa, Forcie Mogiła i Bramie nr 4 xD
byłeś tam kiedyś? czy znalazłeś nazwy przystanków na stronie Mpk?
lepiej milczeć i sprawiać wrażenie głupiego, niż się odezwać i rozwiać wszelkie wątpliwości

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”