Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#1 Post autor: Kaszmir » 6 paź 2015, o 21:05

Myślę, że czas założyć osobny wątek dla linii tramwajowej do NHP.

Rusza "Nowa Huta Przyszłości". Urzędnicy precyzują plany
http://www.strefabiznesu.gazetakrakowsk ... zuja-plany
Sama Branicka ma zostać wydłużona do ul. Rzepakowej. Ta z kolei połączy się z Igołomską nowym skrzyżowaniem, przy którym powstanie pętla tramwajowa, terminal autobusowy i parking na 240 samochodów.

Awatar użytkownika
Sorig
Dyspozytor
Posty: 731
Rejestracja: 17 sty 2014, o 13:54
Lokalizacja: Kraków-Bronowice

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#2 Post autor: Sorig » 6 paź 2015, o 21:37

Ja mam jedynie nadzieję, że częścią tej inwestycji będzie prawdziwy korytarz KST (co najmniej z Kopca Wandy do końca, czyli do Branic) z prędkością maksymalną 70 km/h, a nie pseudo szybki tramwaj wlekący się 30 km/h. Siedemdziesiątka powinna być też rozwijana na planowanym przedłużeniu Płaszowskiego tramwaju (na Ch. Botewa i Surzyckiego) oraz, po odpowiedniej przebudowie np. na Al. Powst Warszawskiego czy Al. Pokoju. Bo o Al.JP II można niestety zapomnieć :/

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#3 Post autor: Mistrzejowiczanin » 6 paź 2015, o 22:03

Sorig pisze:Ja mam jedynie nadzieję, że częścią tej inwestycji będzie prawdziwy korytarz KST (co najmniej z Kopca Wandy do końca, czyli do Branic) z prędkością maksymalną 70 km/h, a nie pseudo szybki tramwaj wlekący się 30 km/h.
I tak będzie, jak zlikwidują większość przystanków z tego ciągu bo są zbędne, z wyjątkiem kilku, które najpewniej będą NŻ-ami. Poza tym będzie wreszcie tu nowe torowisko, więc nie widzę zastrzeżeń.
Sorig pisze:Siedemdziesiątka powinna być też rozwijana na planowanym przedłużeniu Płaszowskiego tramwaju (na Ch. Botewa i Surzyckiego)
Mało prawdopodobne w Krakowskich realiach, ale 60-tka powinna tu być. :)
Sorig pisze:oraz, po odpowiedniej przebudowie np. na Al. Powst Warszawskiego czy Al. Pokoju.
Na Al. Powstania to bym nie liczył. Owszem, rozwijają 60-tkę, ale póki co, to jest góra na tym ciągu. A Al. Pokoju, oczywiście, tylko że trzeba wpierw polikwidować część zbędnych przystanków i wyszlifować torowisko, bo póki co to przy 50 km/h jest bardzo głośno, a przy 70-tce to ja nie chcę nawet myśleć.
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10928
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#4 Post autor: Cukier » 6 paź 2015, o 22:31

Niech będzie i Rzepakowa, choć tramwaj w mojej opinii powinien kończyć przy ul. Jeziorko (droga do Ruszczy). No i pętla A+T powinna być po północnej stronie Igołomskiej, żeby tramwaj nie musiał bezsensownie przecinać ulicy. No i oczywiście trzeba powtórzyć jeszcze raz, że rozbudowa Igołomskiej do 2x2 nie ma sensu, bo będzie gorzej niż powtórka z Ruczaju - tam co prawda jest autostrada do centrum, lecz po zjechaniu z niej trzeba potulnie stać w korku nim się do tego centrum dojedzie - są więc racjonalne powody by zostawić auto na P+R. Tymczasem w Hucie korków jako takich nie ma, budowany łącznik do S7 sprawi że będzie ich jeszcze mniej, więc nie będzie powodów by zostawić auto w Branicach, skoro będzie można się bez korków dostać do Czyżyn jak do tej pory i zostawić tam auto, gdzie warunki przesiadkowe są dużo lepsze.
Sorig pisze:Ja mam jedynie nadzieję, że częścią tej inwestycji będzie prawdziwy korytarz KST (co najmniej z Kopca Wandy do końca, czyli do Branic) z prędkością maksymalną 70 km/h,
Gdyby polikwidować zbędne przystanki to bez większych problemów mogłyby być nawet 2km odcinki gdzie tramwaj by sunął bez zatrzymania. Fort Mogiła, potem Brama 5, potem Meksyk (przy barze o tej nazwie), potem Pleszów, potem Branice Drukarnia, potem pętla. Ewentualnie jakiś n/ż przy Giedroycia, bo spalarnia może wygenerować potoki na tym (obecnie) odludziu.
Mistrzejowiczanin pisze:Na Al. Powstania to bym nie liczył. Owszem, rozwijają 60-tkę, ale póki co, to jest góra na tym ciągu.
Bo i torowisko stanem nie powala..
Mistrzejowiczanin pisze:bo póki co to przy 50 km/h jest bardzo głośno, a przy 70-tce to ja nie chcę nawet myśleć.
Ja tam ilekroć jestem w mieście to utwierdzam się w przekonaniu, że głównym źródłem hałasu są samochody. A gdy obok siebie mamy nówkę drogę i nówkę torowisko (Ruczaj) to słychać to jeszcze bardziej.

Awatar użytkownika
DaroKRK
Dyrektor
Posty: 2348
Rejestracja: 1 sie 2014, o 12:23
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#5 Post autor: DaroKRK » 6 paź 2015, o 22:36

Co do przedłużenia na Płaszowie i prędkości. Mam nadzieję, że zrobią tam migające światła typu żółte z czerwonym jak np na niektórych agrafkach, bo jeżeli zrobią normalne to będzie masakra, a tam przecież nie ma dużego ruchu pieszego, no ale zapewne będzie inaczej. A co do tego korytarza do Nowej Huty Przyszłości to jak najbardziej tak powinno być.

Awatar użytkownika
Sorig
Dyspozytor
Posty: 731
Rejestracja: 17 sty 2014, o 13:54
Lokalizacja: Kraków-Bronowice

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#6 Post autor: Sorig » 6 paź 2015, o 23:36

Migające światła + niewielka liczba przystanków to jest oczywiście recepta, zgadzam się. Chciałem uprzedzić po prostu krakowski niedasizm ;D
---
Już nie wchodząc w temat lokalizacji przystanków (chociaż ten zaproponowany przez Cukra wydaje się najbardziej optymalnym) to zastanawiam się nad takim rozwiązaniem: pasażer oczekujący na tramwaj sygnalizuje prowadzącemu chęć wejścia do wagonu, np. przez naciśnięcie przycisku znajdującego się na przystanku, co spowodowałoby zaświecenie się odpowiedniego sygnalizatora wcześniej. Wtedy motorniczy miałby informację, że ma się zatrzymać, bo ktoś jest na przystanku i oczekuje na tramwaj. Jeżeli nie byłoby takiego sygnału, tramwaj nie musiałby zwalniać na tyle, żeby się zatrzymać, oczywiście zachowując szczególną ostrożność. Tak tylko rzucam pomysł, być może dość orginalny, ale sami pasażerowie z tamtych rejonów mnie zainspirowali, również dość niecodziennym sposobem zaznaczania swojej obecności na przystanku. Kto wie o co chodzi, ten wie ;P

Do reszty odniosę się jutro, bo teraz piszę z tabletu - pisanie dlugiego posta byłoby to dość kłopotliwe.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10928
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#7 Post autor: Cukier » 7 paź 2015, o 00:43

Sorig pisze:zastanawiam się nad takim rozwiązaniem: pasażer oczekujący na tramwaj sygnalizuje prowadzącemu chęć wejścia do wagonu, np. przez naciśnięcie przycisku znajdującego się na przystanku, co spowodowałoby zaświecenie się odpowiedniego sygnalizatora wcześniej. Wtedy motorniczy miałby informację, że ma się zatrzymać, bo ktoś jest na przystanku i oczekuje na tramwaj.
No dobrze, mamy w Branicach trzy linie: "4", "10" i "17", skąd motorniczowie tych linii mają wiedzieć którą z nich zamierza pojechać pasażer który 5 min temu wcisnął przycisk na przystanku Fort Mogiła? A może zamontujemy na przystankach panele dotykowe, gdzie będzie można sobie wybrać konkretny kurs konkretnej linii i zgłosić motorniczemu tego kursu, że ma się w danym miejscu zatrzymać? :D

Awatar użytkownika
tarantulaw2
Dyrektor
Posty: 1078
Rejestracja: 4 lis 2013, o 10:37

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#8 Post autor: tarantulaw2 » 7 paź 2015, o 00:47

Nawet nie musiałoby być chyba żadnego przycisku - wystarczy zwolnienie do prędkości pozwalającej na zatrzymanie pojazdu. W Elster Saale Bahn (Erfurter Bahn) takie coś funkcjonuje, a to nawet kolej jest.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#9 Post autor: Mistrzejowiczanin » 7 paź 2015, o 10:15

Cukier pisze: No dobrze, mamy w Branicach trzy linie: "4", "10" i "17", skąd motorniczowie tych linii mają wiedzieć którą z nich zamierza pojechać pasażer który 5 min temu wcisnął przycisk na przystanku Fort Mogiła? A może zamontujemy na przystankach panele dotykowe, gdzie będzie można sobie wybrać konkretny kurs konkretnej linii i zgłosić motorniczemu tego kursu, że ma się w danym miejscu zatrzymać? :D
Na przykład trzy przyciski, z odpowiednimi numerami linii. :) Wówczas pasażer naciśnie ten z numerem linii, którym będzie chciał pojechać. A na górze tego słupa z przyciskami z numerami linii sygnalizator, na którym po wywołaniu linii migałby jej numer. Wówczas motorniczy tej konkretnej linii wiedziałby, że ma się zatrzymać. :D
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
DaroKRK
Dyrektor
Posty: 2348
Rejestracja: 1 sie 2014, o 12:23
Lokalizacja: Kraków

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#10 Post autor: DaroKRK » 7 paź 2015, o 12:21

Rozwiązanie dobre, ale w naszych realiach funkcjonowało by parę dni i tyle. Raz, że pewnie by się psuło, dwa - zawieszało, trzy - było by dewastowane, cztery - pewne osoby mogły by sobie robić jaka wpisując i uciekając z przystanku, bądź wpisywać inną linię i nie wsiadać kwitując to śmiechem.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10928
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#11 Post autor: Cukier » 7 paź 2015, o 17:55

Panowie, snujecie zupełnie nierealne i w gruncie rzeczy niepotrzebne sajensfikszyn. Po prostu należy zachować model znany z przystanków na żądanie: pasażer wypatruje interesującego go tramwaju, gdy go dostrzeże to daje motorniczemu wyraźny znak że chce wsiąść np. poprzez machnięcie ręką bądź ustawienie się przy krawędzi peronu. Jeśli zaś nie jest tym konkretnym kursem zainteresowany to po prostu trzyma się z dala od krawędzi peronu, patrzy w inną stronę itd.

Nie trzeba do tego drogiej i podatnej na uszkodzenia elektroniki :)

Awatar użytkownika
Sorig
Dyspozytor
Posty: 731
Rejestracja: 17 sty 2014, o 13:54
Lokalizacja: Kraków-Bronowice

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#12 Post autor: Sorig » 7 paź 2015, o 20:20

Cukier pisze:Panowie, snujecie zupełnie nierealne i w gruncie rzeczy niepotrzebne sajensfikszyn. Po prostu należy zachować model znany z przystanków na żądanie: pasażer wypatruje interesującego go tramwaju, gdy go dostrzeże to daje motorniczemu wyraźny znak że chce wsiąść np. poprzez machnięcie ręką bądź ustawienie się przy krawędzi peronu. Jeśli zaś nie jest tym konkretnym kursem zainteresowany to po prostu trzyma się z dala od krawędzi peronu, patrzy w inną stronę itd.

Nie trzeba do tego drogiej i podatnej na uszkodzenia elektroniki :)
Być może, ale warto się zastanowić nad jakimś dodatkowym sposobem sygnalizacji wejścia do tramwaju. A propos tego mojego pomysłu - bo to nawet nie była propozycja, tylko luźna dyskusja jak to dobrze określiłeś "sajensfikszyn" ;D - być może jest jakiś inny, łatwiejszy sposób, żeby tramwaj nie musiał bardzo zwalniać przed N/Żetem.
No dobrze, mamy w Branicach trzy linie: "4", "10" i "17", skąd motorniczowie tych linii mają wiedzieć którą z nich zamierza pojechać pasażer który 5 min temu wcisnął przycisk na przystanku Fort Mogiła? A może zamontujemy na przystankach panele dotykowe, gdzie będzie można sobie wybrać konkretny kurs konkretnej linii i zgłosić motorniczemu tego kursu, że ma się w danym miejscu zatrzymać? :D
Proste - przycisk byłby jeden, i aktywowałby się wtedy, kiedy tramwaj znajdowałby się już w odpowiedniej odległości - powiedzmy 300-400m. Wszystko połączone z SIP-em.
Raz, że pewnie by się psuło, dwa - zawieszało, trzy - było by dewastowane, cztery - pewne osoby mogły by sobie robić jaka wpisując i uciekając z przystanku, bądź wpisywać inną linię i nie wsiadać kwitując to śmiechem.
A tam - sygnalizacja świetlna się nie zawiesza :). Teraz raczej nikt nie macha "dla jaj" ręką, żeby zatrzymać autobus/tramwaj, a potem tylko się głupio uśmiecha. Poza tym, mało komu chciałoby się dymać na Igołomską, tylko po to, żeby wcisnąć przycisk i uciec w krzaki.

---

Ale zeszliśmy trochę z tematu. Być może sama sygnalizacja ręką wystarczy, zwłaszcza w parze z dobrym oświetleniem peronu przystankowego, inaczej niż to tam ma miejsce teraz :). Podałem dość ekscentryczny przykład, ale chodzi po prostu o maksymalne przyspieszenie tramwaju :) I odwrócenie sytuacji - tramwaj byłby szybszą alternatywą dla samochodu.

obserwator
Dyspozytor
Posty: 564
Rejestracja: 23 lip 2017, o 14:19

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#13 Post autor: obserwator » 13 wrz 2017, o 23:57

Witam. Wytłumaczy mi ktoś jak ulica Cechowa ma się do projektu NHP? Bo nie trzeba być ekspertem by zauważyć jak te miejsca są od siebie odległe...
https://krakow.onet.pl/milionowe-inwest ... ie/fr0cr05

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10928
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Tramwaj do Nowej Huty Przyszłości

#14 Post autor: Cukier » 14 wrz 2017, o 16:47

To pewnie ma jakiś związek ze stacją kolejkową w Ruszczy :hihi: Chodziło oczywiście o Cementową (już poprawili), zaś nie było nic mowy o tramwaju, więc zdaje się że temat nie ten.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”