Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#811 Post autor: tomta1 » 10 gru 2019, o 17:34

Cukier pisze:Nie zmienia to jednak faktu, że sekwenser sygnalizacji wie o tym że w danym miejscu pojawi się zielone / czerwone klika sekund (mówi się że nawet siedem) przed tym co wyświetla sygnalizator i to można już pokazać.
Niekoniecznie. Wszystko zależy od sterownika. Nie zawsze wie, co będzie, bo jeśli np. dostanie zgłoszenie z „bardziej priorytetowego” detektora, w ostatniej możliwej sekundzie może zmienić kolejność faz.

Poza tym, z tego, co gdzieś słyszałem (ale pewnie i artykuły naukowe o tym były pisane), sekundniki wcale nie są takie fajne.

Po pierwsze – mają praktyczne zastosowanie tylko dla sygnalizacji stałoczasowych. A takich jest coraz mniej. Albo są wyłączane (mały ruch, casus I obwodnicy), albo jest program akomodacyjny (duży ruch).

Po drugie – wcale nie poprawiają przepustowości. Z jednych badań wynikało, że czas pomiędzy zapaleniem się zielonego sygnału a przekroczeniem linii zatrzymań przez kierujących pojazdami nie różni się w sposób statystycznie istotny na skrzyżowaniach, gdzie sekundniki są zainstalowane, a tam, gdzie ich nie ma. Czas to jedno, przepustowość to drugie, wpływ znikomy, a poprawa bezpieczeństwa ujemna…

Po trzecie – …bo zaobserwowano, że są przypadki urządzania sobie „wyścigów”, skoro wyświetlacz odlicza czas do ruszenia spod świateł. Niektórzy nie wytrzymują presji i jadą na późnym czerwonym – no skoro wiedza, że za dwie sekundy będą mieli sygnał czerwony z żółtym, a sekundę później zielony, to po co mają czekać na czerwonym?
Cukier pisze:A w wielu miejscach zmienna stałoczasówka generalnie dałaby radę. Jeśli nie ma w danym miejscu tramwajów i trzeba kierować tylko samochodami to opóźnienie dynamiki o jeden cykl wiele krzywdy nie zrobi.
W stanach kongestii programy akomodacyjne działają tak, jakby były stałoczasówkami, więc i tak się wiele to nie różni.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 09:02

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#812 Post autor: fysztof » 10 sty 2020, o 15:05

Mam w głowie taką myśl - i pytanie w związku z tym. Mianowicie, są takie miejsca w Krakowie gdzie drobne wydaje się zmiany mogą sprawić małe ale odczuwalne przyjemności;-) Mianowicie, w okolicy, rodzą mi się takie usprawnienia:
1. Dodanie warunkowej strzałki na skrzyżowaniu Nowosądecka-Dauna.
W momencie, gdy na ogólnym sygnalizatorze jest czerwone, ewentualny warunkowy prawoskręt z Nowosądeckiej w Dauna nie będzie kolidował z niczym (w poprzek nie ma przejścia, a na równoległym jest czerwone). Chętni do skrętu w prawo mogliby więc przejechać bez utrudniania ruchu komukolwiek.
2. Możliwość zawracania na skrzyżowaniu Wielicka - Wolska.
Obecnie we wskazanym miejscu znajduje się sygnalizator kierunkowy w lewo, wobec czego dopuszczalny jest wyłącznie lewoskręt. Znajdują się tu jednak kierowcy, którzy zawracają... i właściwie miejsce wydaje się do tego dogodne. Wolska jest jednokierunkowa, więc nikt w fazie z lewoskrętem w przeciwną stronę nie jedzie. Przejścia dla pieszych również nie ma. Pasy są trzy, więc nawet pokaźne pojazdy dadzą radę, a i w sumie nie jest to zły pomysł, bo na całym odcinku Wielickiej od wjazdu do Krakowa po Kamieńskiego nie ma gdzie zawrócić (nie licząc kryteriów ulicznych po osiedlowych uliczkach...). Miejsce tym bardziej popularne, że po zawróceniu jest stacja, kilka biur i parę innych "motywatorów". Biorąc pod uwagę, że możliwość zawrócenia z niczym nie koliduje i nikomu innemu życia nie utrudni, wydaje się zasadna. Dodatkowo, i tak będzie sygnalizacja lekko zmieniania, bo powstaje tam przejazd rowerowy, który wymusi ingerencję w istniejący stan.
3. Inna organizacja pasów na wlocie Wlotowej w Wielicką.
Aktualnie pasy są namalowane tak, że prawy służy jednocześnie do prawoskrętu i jazdy na wprost, a lewy do lewoskrętu (na ogólnej fazie). Prawoskręt jest tu dość popularny (na pewno bardziej niż kierunek na wprost). Jest zielona strzałka, ale niestety często kilka aut do skrętu w prawo musi stać za jednym autem oczekującym na zielone na wprost. Sensowne wydaje się zatem przeniesienie kierunku na wprost na pas lewy. Dzięki temu skręt w prawo będzie miał dedykowany pas, a że nie ma tam przejść dla pieszych ani w poprzek ani wzdłuż, to nie wzrośnie zagrożenie związane z udrożnieniem tego przejazdu (nawet przy świadomości, że mało kto na warunkowej strzałce się zatrzymuje). Zmiana tym bardziej wydaje się na miejscu, że po przeciwnej stronie skrzyżowanie jest zorganizowane tak, jak wspomniałem.
Wszystkie powyższe zmiany wydają się drobne, ale w takich drobnych czasem tkwi realne ułatwienie i uprzyjemnienie życia. Tym bardziej, że nikomu nie wchodzą "w paradę". Kończąc, pytanie - komu takie zmiany i jak przekazać, żeby miały szanse być rozważone i zaistnieć?

Awatar użytkownika
kbieniu7
Inspektor
Posty: 370
Rejestracja: 8 sty 2010, o 19:04
Lokalizacja: Kraków-Kurdwanów

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#813 Post autor: kbieniu7 » 10 sty 2020, o 22:19

Twoje propozycje są sensowne, zgadzam się z nimi. Do punktu 2. - można by wtedy zlikwidować niebezpieczny lewoskręt z Kamieńskiego w Malborską (przynajmniej w kierunku Kabla). Do ostatniego miejsca zaś dodałbym przejście dla pieszych, całe to skrzyżowanie pod wszystkimi względami jest okropne dla pieszych :/ Pisma w tych kwestiach słać trzeba do Miejskiego Inżyniera Ruchu. Nie mogę nigdzie na Internecie znaleźć adresu na epuap, ale można wysłać do ZDMK (odnośnik do ich skrzynki podawczej na epuap tutaj), oni przekażą, gdzie trzeba.

Co ja bym zmienił w sygnalizacji, to na skrzyżowaniu al. Pokoju z Kordylewskiego (tutaj) - jeśli nadjeżdża tramwaj, żeby zapalało się zielone dla pieszych na dojściach na przystanek - tak aby uniknąć sytuacji, gdzie ludzie przebiegają na czerwonym, by zdążyć na tramwaj. Tak jest z tego, co kojarzę właśnie na Nowosądecka/Dauna, a nawet i Wielicka/Dworcowa.

Awatar użytkownika
tomta1
Dyrektor
Posty: 3747
Rejestracja: 14 lip 2013, o 19:48
Lokalizacja: Kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#814 Post autor: tomta1 » 11 sty 2020, o 10:32

fysztof pisze:2. Możliwość zawracania na skrzyżowaniu Wielicka - Wolska.
Obecnie we wskazanym miejscu znajduje się sygnalizator kierunkowy w lewo, wobec czego dopuszczalny jest wyłącznie lewoskręt. Znajdują się tu jednak kierowcy, którzy zawracają... i właściwie miejsce wydaje się do tego dogodne. Wolska jest jednokierunkowa, więc nikt w fazie z lewoskrętem w przeciwną stronę nie jedzie. Przejścia dla pieszych również nie ma. Pasy są trzy, więc nawet pokaźne pojazdy dadzą radę, a i w sumie nie jest to zły pomysł, bo na całym odcinku Wielickiej od wjazdu do Krakowa po Kamieńskiego nie ma gdzie zawrócić (nie licząc kryteriów ulicznych po osiedlowych uliczkach...). Miejsce tym bardziej popularne, że po zawróceniu jest stacja, kilka biur i parę innych "motywatorów". Biorąc pod uwagę, że możliwość zawrócenia z niczym nie koliduje i nikomu innemu życia nie utrudni, wydaje się zasadna. Dodatkowo, i tak będzie sygnalizacja lekko zmieniania, bo powstaje tam przejazd rowerowy, który wymusi ingerencję w istniejący stan.
Tutaj problemem może być wąski pas dzielący ul. Wielickiej, który powoduje zmniejszenie promienia zawracania. I o ile dla osobówek czy dostawczaków nie powinno być problemu (bo mogą wyjechać na środkowy albo prawy pas), o tyle samochody ciężarowe niekoniecznie będą miały taką możliwość. Ewentualnie istnieje możliwość zmiany sygnalizatorów kierunkowych z lewo na lewo-zawracanie oraz ustawienie znaku B-23 „Zakaz zawracania” z tabliczką „Nie dotyczy” oraz symbolem pojazdu ciężarowego, choć nie wiem czy jest to stosowane, a jeśli tak, to jak wygląda praktyka.
fysztof pisze:Kończąc, pytanie - komu takie zmiany i jak przekazać, żeby miały szanse być rozważone i zaistnieć?
Organem zarządzającym ruchem w mieście jest Wydział Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK, więc pytania kieruj do niego.
Tutaj znajdziesz różne mapy, schematy, obliczenia i wykazy, które dotychczas udostępniłem.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”