Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#796 Post autor: Łukasz » 17 paź 2019, o 21:14

Na Rondzie A. Matecznego zmienionio cykl sygnalizacji świetlnej i wprowadzony został priorytet dla tramwajów :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Jamnik
Dyrektor
Posty: 1669
Rejestracja: 3 paź 2017, o 19:57

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#797 Post autor: Jamnik » 17 paź 2019, o 23:49

Łukasz pisze:Na Rondzie A. Matecznego zmienionio cykl sygnalizacji świetlnej i wprowadzony został priorytet dla tramwajów :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Nie uważam, że to zła decyzja, ale korki do ronda z każdej strony, w których stoją też autobusy... chyba nie tak to powinno wyglądać.

PiVoSH92
Specjalista
Posty: 296
Rejestracja: 9 gru 2016, o 18:59

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#798 Post autor: PiVoSH92 » 17 paź 2019, o 23:54

Ale w sumie czy nie dałoby się zrobić buspasa między Ludwinowem a Matecznym? Ostatecznie jezdnia do ruchu ogólnego na wysokości ronda miałaby już te 2 pasy, więc ograniczenie przepustowości teoretycznie nie byłoby aż tak duże, jak w wypadku buspasa na Dębnickim.

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 09:02

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#799 Post autor: fysztof » 18 paź 2019, o 09:03

Kilka tygodni (miesięcy?) temu była mowa o tym, że zostanie wprowadzony priorytet dla tramwajów i przy okazji miał być co najmniej przedłużony buspas na Kamieńskiego. Od strony Ludwinowa i bez zmiany cyklu sygnalizacji ten buspas jest konieczny na wczoraj - i w sumie nie rozumiem, czemu go nie ma... Zgadzam się w 100% z przedmówcą, że ten buspas praktycznie nie wprowadzi ograniczenia przepustowości, bo jestem pewien, że na jednym cyklu i tak nie przejedzie więcej samochodów niż te, które zmieszczą się na rozszerzeniu przed samym rondem.

suchy
Dyrektor
Posty: 2430
Rejestracja: 18 maja 2012, o 00:08
Lokalizacja: KRK

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#800 Post autor: suchy » 18 paź 2019, o 09:05

Łukasz pisze:Na Rondzie A. Matecznego zmienionio cykl sygnalizacji świetlnej i wprowadzony został priorytet dla tramwajów :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Przecież ta zmiana (podwójny cykl zamiast pojedynczego) działa już od czerwca, kiedy został zamknięty przejazd przez Stradom i wszystkie linie skierowano objazdem przez Mateczny.

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#801 Post autor: Cukier » 18 paź 2019, o 16:08

PiVoSH92 pisze:Ale w sumie czy nie dałoby się zrobić buspasa między Ludwinowem a Matecznym? Ostatecznie jezdnia do ruchu ogólnego na wysokości ronda miałaby już te 2 pasy, więc ograniczenie przepustowości teoretycznie nie byłoby aż tak duże, jak w wypadku buspasa na Dębnickim.
Tutaj zgoda, ale dochodzi jeszcze nowe skrzyżowanie przy Wildze, gdzie byłyby światła przy jednym pasie ogólnym, co już może (nie musi) stworzyć wąskie gardło. Jeśli tamte światła dają zielone poprzecznemu kierunkowi raz na ruski rok, to nie powinno być problemu.

To jest naprawdę niebywałe, że Kraków z jednej strony buduje wielkie projekty takie jak Trasa Łagiewnicka, wraz z dość pokaźnym węzłem z ul. 6 Pułku Ułanów (której jeszcze nie ma i nie wiadomo kiedy i czy w ogóle powstanie), a z drugiej strony poszerzenie kilku naprawdę strategicznych mostów/wiaduktów urasta do rangi zadań absolutnie niewykonalnych.
  • Kamieńskiego - wiadukt nad torami, wiadukt nad Tischnera
  • Kamieńskiego - wiadukt nad Tischnera / Powstańców Śląskich
  • Konopnickiej - most nad Wilgą
  • Conrada - wiadukt nad torami
  • al. 29 Listopada / al. Słowackiego - wiadukt nad torami
  • al. 29 Listopada - most nad Białuchą
Wszystko to są potężne wąskie gardła, które blokują możliwość wytyczenia buspasa i korki rozwalają tam punktualność KMK. Do tego często w d*pie są rowerzyści dla których tam w ogóle nie ma miejsca. I szkoda że zwłaszcza Ci ostatnio często orędują za opcją "hurr durr nie budować infrastruktury drogowej tylko dobudować nam osobne kładki", która to opcja często cementuje dziadostwo oryginalnego obiektu.

kucyk
Dyrektor
Posty: 2915
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#802 Post autor: kucyk » 18 paź 2019, o 17:16

fysztof pisze:Kilka tygodni (miesięcy?) temu była mowa o tym, że zostanie wprowadzony priorytet dla tramwajów i przy okazji miał być co najmniej przedłużony buspas na Kamieńskiego. Od strony Ludwinowa i bez zmiany cyklu sygnalizacji ten buspas jest konieczny na wczoraj - i w sumie nie rozumiem, czemu go nie ma... Zgadzam się w 100% z przedmówcą, że ten buspas praktycznie nie wprowadzi ograniczenia przepustowości, bo jestem pewien, że na jednym cyklu i tak nie przejedzie więcej samochodów niż te, które zmieszczą się na rozszerzeniu przed samym rondem.
Widać, że nie jeździcie w tamte rejony. Zapraszam to zobaczycie co się tam dzieje w godzinach szczytu i późnym wieczorem. A Wy jeszcze chcecie ograniczać ruch wprowadzając buspas. Korki chyba sięgną wtedy wylotówki na Olkusz. :wall:
A nawiasem pisząc to buspas na Kamieńskiego i Wielickiej spowodował, że rano korek do miasta sięga stacji Orlen przy Jerzmanowskiego oraz boczne ulice Bieżanowa i Prokocimia (Jerzmanowskiego, Mała Góra) z ulicami Ćwiklińskiej i Teligi razem wzięte. :X

fysztof
Specjalista
Posty: 219
Rejestracja: 27 sie 2015, o 09:02

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#803 Post autor: fysztof » 18 paź 2019, o 19:51

A i owszem, jeżdżę całkiem często - bo mieszkam w południowej części miasta. I uważam, że buspas na Wielickiej jest absolutnie pozytywny. Przede wszystkim służy większej części mieszkańców Krakowa niż szkodzi. Podkreślam - mieszkańców. Więcej osób z Krakowa przewozi tam bowiem KM niż przewożą samochody.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#804 Post autor: kot_feliks » 18 paź 2019, o 20:41

kucyk pisze:A nawiasem pisząc to buspas na Kamieńskiego i Wielickiej spowodował, że rano korek do miasta sięga stacji Orlen przy Jerzmanowskiego oraz boczne ulice Bieżanowa i Prokocimia (Jerzmanowskiego, Mała Góra) z ulicami Ćwiklińskiej i Teligi razem wzięte. :X
Jak dla mnie to może sięgać nawet do Tarnowa, jeśli dzięki temu większość osób po mieście będzie się poruszać sprawniej :) Nikt nikogo nie zmusza do wjazdu autem z tamtych rejonów (tam akurat kolej działa całkiem w porządku).

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7633
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#805 Post autor: Locutus » 19 paź 2019, o 10:29

Pełna zgoda z Fysztofem i Kotem Feliksem.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

Awatar użytkownika
kbieniu7
Inspektor
Posty: 368
Rejestracja: 8 sty 2010, o 19:04
Lokalizacja: Kraków-Kurdwanów

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#806 Post autor: kbieniu7 » 21 paź 2019, o 11:50

Był jakiś artykuł/publikacja o tym, że zmieniono na Matecznym cykl sygnalizacji w październiku?
Właśnie zauważyłem, że ostatnio na Kamieńskiego rano korki się zwiększyły, a nawet wydłużyły w czasie (jest godzina 12:00, Google Maps nadal pokazuje zator aż do Bonarki...). Zgadzam się, tam buspas jest potrzebny na wczoraj. Słałem już nie raz wnioski o niego, za każdym razem odpisywali, że "rozważają"... Co więcej, od jakiegoś roku, korki od Bonarki w stronę Matecznego są nawet w godzinach wieczornych...

Co do Konopnickiej - tu trudniej, bo faktycznie może się zrobić większy zator wcześniej, ale też by był przydatny. Kiedyś widziałem sytuację, że jeszcze przed zakończeniem buspasa, na wysokości przystanku Ludwinów, zepsuł się samochód osobowy. Zrobiła się lokalna zwężka z trzech do jednego pasa (zamiast dwóch). Autobus tę zwężkę omijał buspasem, ale na tyle dławiło ruch, że odcinek Ludwinów->Rondo Matecznego przejeżdżało się bez zatorów :D

lukaszpdg
Dyrektor
Posty: 3459
Rejestracja: 26 maja 2015, o 17:08
Lokalizacja: Kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#807 Post autor: lukaszpdg » 21 paź 2019, o 12:26

suchy pisze:Przecież ta zmiana (podwójny cykl zamiast pojedynczego) działa już od czerwca, kiedy został zamknięty przejazd przez Stradom i wszystkie linie skierowano objazdem przez Mateczny.
Tak? To ciekawe, bo jakoś nie zauważyłem zmiany w czerwcu, a nawet się pogorszyło, bo tramwaje stały aż za przystankiem Rzemieślnicza. Teraz jest dużo lepiej, bo nie tworzy korków. Tramwaj krótko stoi i odjeżdża. Potwierdza nawet powyższy wpis, że na Kamieńskiego korki się zwiększyły.

Awatar użytkownika
yosujiro
Dyrektor
Posty: 1803
Rejestracja: 4 wrz 2013, o 13:58
Lokalizacja: Krowodrza, Tenczynek

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#808 Post autor: yosujiro » 9 gru 2019, o 12:47

Szczecin instaluje kolejne sekundniki i integruje je z ITS

W Szczecinie testowany jest kolejny, inteligentny system (ITS), który ma upłynnić ruch na kilku skrzyżowaniach na prawobrzeżu. Pod koniec listopada został on zintegrowany z nowymi licznikami światła, które od lat montowane są w tym mieście (...) Nowością jest zintegrowanie ich z ITS–em na skrzyżowaniach. System, który ma poprawiać płynność przejazdu na skrzyżowaniach i nadawać priorytet niektórym środkom transportu powoduje, że długość świateł bywa różna. Urzędnicy ze Szczecina tłumaczą, że do tej pory wydawało się, że zintegrowanie z ITS-em sekundników jest niemożliwe, ale w testach wyszło, że się da.
https://www.transport-publiczny.pl/mobi ... 63331.html

Jak się chce to się da...

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#809 Post autor: kot_feliks » 9 gru 2019, o 18:11

I tak i nie.

W Szczecinie ten ITS na skrzyżowaniach z sekundnikami jest tak "inteligentny", że dokonuje zmian między programami... stałoczasowymi :P I wtedy faktycznie wiadomo, ile poczekasz na czerwonym, czy ile trwać jeszcze będzie zielone.

U nas natomiast tramwaj dostaje zielone w postaci np. dodatkowej fazy, gdzie skróceniu może ulec wcześniejsza i już tak łatwo z sekundnikami się nie da ;P

Czyli przykładowo, w skrócie - Szczecin, masz:
- zielone 20 s -> sekundnik pokazuje 20 s;
- czerwone 40 s -> sekundnik pokazuje 40 s;
- zielone 20 s -> sekundnik pokazuje 20 s;
- czerwone 40 s -> sekundnik pokazuje 40 s (ok, pasuje zwiększyć długość zielonego);
- zielone 30 s -> sekundnik pokazuje 30 s;
- czerwone 30 s -> sekundnik pokazuje 30 s;
itp.

Kraków:
- zielone 20 s -> sekundnik pokazuje 20 s;
- czerwone 40 s -> sekundnik pokazuje 40 s;
- zielone 20 s -> sekundnik pokazuje 20 s;
- czerwone 40 s -> sekundnik pokazuje 40 s;
- zielone 20 s -> sekundnik pokazuje 20 s (ale jedzie tramwaj i faza ulega skróceniu, więc po 10 s zaczyna się palić czerwone);

W pierwszym przypadku ma stały cykl i sekundnik zamontujesz, w drugim będzie CI pokazywał głupoty

Awatar użytkownika
Cukier
Dyrektor
Posty: 10944
Rejestracja: 15 gru 2011, o 18:08
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie

Sygnalizacje świetlne / obszarowy system sterowania ruchem

#810 Post autor: Cukier » 9 gru 2019, o 20:53

Nie zmienia to jednak faktu, że sekwenser sygnalizacji wie o tym że w danym miejscu pojawi się zielone / czerwone klika sekund (mówi się że nawet siedem) przed tym co wyświetla sygnalizator i to można już pokazać.

A w wielu miejscach zmienna stałoczasówka generalnie dałaby radę. Jeśli nie ma w danym miejscu tramwajów i trzeba kierować tylko samochodami to opóźnienie dynamiki o jeden cykl wiele krzywdy nie zrobi.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”