Torowiska

Torowiska, drogi, chodniki, parkingi i dyskusja o ruchu drogowym

Moderator: Moderatorzy

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Torowiska

#1576 Post autor: Mistrzejowiczanin » 14 lis 2018, o 22:54

gagacek pisze:Prawidłowo wykonane torowisko powinno bez problemu wytrzymać 25 lat
Tak, ale. Ale Karmelicka podobnie jak Królewska, Krakowska, Basztowa, Starowiślna czy inne zostały wykonane w technologii tzw. płyt węgierskich z szynami blokowymi typu LK-1, trzymanymi gumą. Był to bardzo tani sposób na remonty torowisk w latach 80. i 90., a miały one raczej gwarancję teoretyczną, nie jakąś konkretną, że 25 lat, a jak będą awarie, to wykonawca przeprowadza powtórny remont na swój koszt - też inne były realia prawne w tamtych czasach. Zawodność, awaryjność tej technologii, w co wchodzi również fakt wybrzuszeń tych szyn, kwalifikuje wszystkie torowiska w niej wykonane do jak najszybszego remontu i wdrożenia nowocześniejszej technologii - jak ta, którą się instaluje teraz na wyremontowanych torowiskach w centrum. Karmelicka prędzej czy później też musiałaby iść do takiego remontu i niezmiernie cieszy, że spółka zajmująca się torowiskami dostrzegła możliwość wyremontowania jej równolegle z Królewską, co oczywiście ograniczy w perspektywie lat następne zamknięcia trasy do Bronowic i wyeliminuje zjawisko fuszery sieciowej, jaka się tu kroiła podobnie jak na trasie do Pleszowa. Pozostaje jeszcze oczywiście kwestia rozjazdów pod Bagatelą i tych esów torowych - odgięć w ciągu Dunajewskiego i Podwala.
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7610
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 08:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

Torowiska

#1577 Post autor: Locutus » 15 lis 2018, o 08:07

gagacek pisze: Jest też trochę pozytywów, np. wybrany remont Krakowskiej.
Gdzie Ty pozytywy widzisz we wpuszczeniu samochodów na torowisko?

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Torowiska

#1578 Post autor: kot_feliks » 15 lis 2018, o 09:07

Mistrzejowiczanin pisze:Zawodność, awaryjność tej technologii, w co wchodzi również fakt wybrzuszeń tych szyn, kwalifikuje wszystkie torowiska w niej wykonane do jak najszybszego remontu i wdrożenia nowocześniejszej technologii - jak ta, którą się instaluje teraz na wyremontowanych torowiskach w centrum.
Co jest niby tak zawodnego w tej technologii poza tym, że w Krk totalnie olano utrzymanie torowisk...?

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

Torowiska

#1579 Post autor: gagacek » 15 lis 2018, o 14:41

W takim Gdańsku właśnie trwa heblowanie torów. Niektórzy idą z duchem czasu.
Specjalny pojazd szynowo-drogowy hebluje gdańskie tory, co ma przynieść Gdańskowi i gdańszczanom same korzyści.
Maszyna pracę w Gdańsku rozpoczęła w poniedziałek, 22 października. Metr po metrze, przy pomocy specjalistycznej aparatury, struga stalowe szyny torowisk tramwajowych. Usuwa powierzchniową warstwę, grubości od 0,7 do 0,9 milimetra. Jest bardzo precyzyjna - wystarczy jeden taki “przejazd". Swoją pracę skończy na przełomie listopada i grudnia. Maszyna ma w ten sposób wyheblować kilkadziesiąt kilometrów gdańskich torowisk.
http://infotram.pl/heblowanie-torow-w-g ... 09970.html
U nas raz na ruski rok przejedzie kawalątko Unimog czy podobny wynalazek i poszlifuje sobie tu i tam, za grubą grubą kasę. No cóż, można i tak...

A, prawda
Locutus pisze:Gdzie Ty pozytywy widzisz we wpuszczeniu samochodów na torowisko?
-? Przecież w niektórych miejscach jedynym sposobem aby tak auta nie wjeżdżały jest... zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego. Alternatywą może być oczywiście wydzielenie ruchu jednokierunkowego, podzielenie go między Starowiślną i Krakowską. Obawiam się jednak, że żaden dział zikit (bez urazy) nie raczy sprostać temu zadaniu.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 21:25
Kontakt:

Torowiska

#1580 Post autor: Kaszmir » 15 lis 2018, o 15:39

gagacek pisze:-? Przecież w niektórych miejscach jedynym sposobem aby tak auta nie wjeżdżały jest... zamknięcie ulicy dla ruchu samochodowego.
Nie, nie jest i było to wielokrotnie wałkowane.

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

Torowiska

#1581 Post autor: gagacek » 15 lis 2018, o 18:21

Kaszmir pisze:Nie, nie jest i było to wielokrotnie wałkowane.
A to dla mnie novum. Mogę prosić o linka? Z chęcią przeczytam, thx z góry.

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Torowiska

#1582 Post autor: Mistrzejowiczanin » 15 lis 2018, o 22:00

kot_feliks pisze:Co jest niby tak zawodnego w tej technologii poza tym, że w Krk totalnie olano utrzymanie torowisk...?
Nie słyszałem, aby w Krk (takie miasto na wyspie o tej samej nazwie w Chorwacji) były torowiska tramwajowe. Natomiast odnośnie technologii to była to metoda bardzo tania i szybka w realizacji, co w latach 80. i 90. było niewątpliwą zaletą, natomiast w kontekście wad - ta zawodność polega z jednej strony na użyciu lżejszych szyn typu LK-1, które są trzymane gumą. Guma natomiast bardzo szybko się nagrzewa w szczerym słońcu, co z jednej strony powoduje oddawanie tej energii szynie, co sprawia rozszerzanie się stali, a z drugiej strony sama guma traci swoją gęstość - ulega zmiękczeniu i te czynniki w połączeniu z lżejszą masą szyny blokowej powodują tzw. wybrzuszenia się szyn - typowe problemy miast, które wprowadziły taką technologię na torowiska. Kraków sobie radzi z tymi problemami, z resztą nie tylko Kraków poprzez zalewanie takiego torowiska chłodną wodą, celem schłodzenia materiału. Oczywiście z drugiej strony szyny typu LK-1 mają tendencję do szybszego zużywania się w porównaniu do szyn typu S49, Ri60N czy UIC60 - z reguły mają krótszą żywotność w założeniu. To również prowadzi do notorycznych konieczności zamykania ciągów tramwajowych, odcinania dzielnic od tego środka transportu w celu zmiany tam szyn w jakichś odcinkach czy całych płyt, bo one też są nienajlepszej klasy. Tak więc, to jest technologia po całości do wymiany i to jak najszybciej mając na względzie te fakty.

Jeżeli mówimy o utrzymaniu torowisk, to ja bym był bardziej powściągliwy w tego typu twierdzeniach, że totalnie olano, a raczej użyłbym stwierdzenia, że w dużym stopniu zaniedbano utrzymanie torowisk.
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Torowiska

#1583 Post autor: kot_feliks » 15 lis 2018, o 22:24

Mistrzejowiczanin pisze:Jeżeli mówimy o utrzymaniu torowisk, to ja bym był bardziej powściągliwy w tego typu twierdzeniach, że totalnie olano, a raczej użyłbym stwierdzenia, że w dużym stopniu zaniedbano utrzymanie torowisk.
Jeśli przy torowiskach nie robi się praktycznie nic poza generalnymi remontami, to jednak trzymałbym się stwierdzenia, że utrzymanie torowisk totalnie olano. :) No chyba, że przeszlifowanie torowiska raz na kilka lat,czy kilka mini remontów tuż przed wyborami (gdy te same odcinki wielokrotnie znowuż totalnie olewano we wcześniejszych latach, mimo ich zamknięcia), to to wielkie :utrzymanie torowisk" :)

Awatar użytkownika
Mistrzejowiczanin
Dyrektor
Posty: 3920
Rejestracja: 24 lip 2014, o 22:35
Lokalizacja: Kraków - Mistrzejowice

Torowiska

#1584 Post autor: Mistrzejowiczanin » 15 lis 2018, o 23:17

Nawet przejazd szlifierki raz do roku, jak to bywało jeszcze kilka lat temu, choć i dzisiaj ten temat jest również dyskusyjny to już jest coś, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę specyfikę miasta Krakowa wiadomą wszystkim, choć nieraz wyolbrzymianą do rangi ,,Niedasie - produkt regionalny".
Linia 14 z taborem mieszanym NGT6 i NGT8, Linia 52 w Krakowiakach i NGT8, stanowcze NIE dla bezzasadnej faworyzacji Krowodrzy Górki pod względem taborowym, NIE dla tuneli tramwajowych zamiast metra !!!

Awatar użytkownika
gagacek
Dyspozytor
Posty: 741
Rejestracja: 13 wrz 2016, o 10:00

Torowiska

#1585 Post autor: gagacek » 16 lis 2018, o 10:09

Mistrzejowiczanin pisze:Guma natomiast bardzo szybko się nagrzewa w szczerym słońcu, co z jednej strony powoduje oddawanie tej energii szynie, co sprawia rozszerzanie się stali, a z drugiej strony sama guma traci swoją gęstość - ulega zmiękczeniu i te czynniki w połączeniu z lżejszą masą szyny blokowej powodują tzw. wybrzuszenia się szyn - typowe problemy miast, które wprowadziły taką technologię na torowiska. Kraków sobie radzi z tymi problemami, z resztą nie tylko Kraków poprzez zalewanie takiego torowiska chłodną wodą
Nie. Po pierwsze wybrzuszanie jest pochodną klinowania się szyn, które w tym systemie MUSZĄ mieć swobodę przemieszczania się. Brak jakiejkolwiek konserwacji, nie mówiąc już o wymianie elastomerów czy podbijaniu powoduje stan obecny. Gumy starzejąc się twardnieją. Guma nie oddaje energii cieplnej szynie, tylko szyna gumie. Polewanie wodą to był wręcz cud, ponieważ twardogłowie rozdem z zikit latami twierdziło, że to bzdura.
Prawidłowo utrzymane torowiska tego typu, choćby w W-wie, potrafią bezproblemowo po 20 latach funkcjonować jak nowe. Zaletą jest niska wysokość zabudowy, pozwalająca na optymalne projektowanie przejść podziemnych ect.

kot_feliks
Dyrektor
Posty: 2119
Rejestracja: 27 kwie 2013, o 17:35
Lokalizacja: Kraków

Torowiska

#1586 Post autor: kot_feliks » 16 lis 2018, o 10:28

Mistrzejowiczanin pisze:Nawet przejazd szlifierki raz do roku, jak to bywało jeszcze kilka lat temu, choć i dzisiaj ten temat jest również dyskusyjny to już jest coś, zwłaszcza jeżeli weźmiemy pod uwagę specyfikę miasta Krakowa wiadomą wszystkim, choć nieraz wyolbrzymianą do rangi ,,Niedasie - produkt regionalny".
W Krakowie chyba nigdy szlifierka nie jeździła raz do roku po danym torowisku ;) Owszem, jeździła "raz do roku", robiła jakiś krótki odcinek i tyle. U nas są torowiska nieszlifowane i 10 lat...

tjakub
Moderator fb pkk
Posty: 42
Rejestracja: 16 lut 2016, o 18:52

Torowiska

#1587 Post autor: tjakub » 15 sty 2019, o 14:08

ZUE na szczęście uznało, że wystarczy im remont trasy do Bronowic :)
http://lovekrakow.pl/aktualnosci/nie-be ... 28747.html

Łukasz
Moderator fb pkk
Posty: 3543
Rejestracja: 15 mar 2014, o 21:03
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta

Torowiska

#1588 Post autor: Łukasz » 22 sty 2019, o 20:20

Chyba czeka nas wymiana łuków na Rondzie Dywizjonu 308. Stosowne wytyczne geodezyjne w dniu dzisiejszym pojawiły się na torowisku.

kucyk
Dyrektor
Posty: 2862
Rejestracja: 10 lut 2014, o 16:35
Lokalizacja: kraków

Torowiska

#1589 Post autor: kucyk » 23 sty 2019, o 05:14

Łukasz pisze:Chyba czeka nas wymiana łuków na Rondzie Dywizjonu 308. Stosowne wytyczne geodezyjne w dniu dzisiejszym pojawiły się na torowisku.
Póki co od tego poniedziałku szlifują nocami szyny na Limanowskiego od Pl. Bohaterów Getta do Cmentarza Podgórskiego bo kończy się gwarancja. :lol-above: W najbliższe noce "69" pojedzie przez estakadę w Płaszowie a "669" będzie skrócone od Bieżanowskiej. :)

marcin1410
Dyspozytor
Posty: 673
Rejestracja: 16 cze 2012, o 12:56
Lokalizacja: Z-cie/Kraków

Torowiska

#1590 Post autor: marcin1410 » 30 sty 2019, o 01:04

Dzisiaj w nocy szlifierka jeździ po Wadowickiej. Już drugą noc z rzędu trwają również prace na Rondzie 308. Dywizjonu - na obu torach od strony M1.

ODPOWIEDZ

Wróć do „I. Infrastruktura drogowa i torowa”