Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 20 wrz 2019, o 02:25

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 19 cze 2018, o 21:15 
Offline
Moderator fb pkk

Dołączył(a): 15 mar 2014, o 21:03
Posty: 3504
Lokalizacja: Kraków->Nowa Huta
W Krakowie powstanie Zarząd Transportu Publicznego
http://www.psmkms.krakow.pl/index.php/1 ... ublicznego

Cytuj:
W Biuletynie Informacji Publicznej pojawiło się jednak Zarządzenie nr 1533/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 15.06.2018r., które zakłada przekazanie pod obrady Rady Miasta Krakowa projektu uchwały w sprawie utworzenia i zatwierdzenia statutu jednostki budżetowej o nazwie Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. Wszystko wskazuje więc na to, że w naszym mieście zastosowane zostanie rozwiązanie znane z innych polskich miast, w których funkcjonuje osobna jednostka zarządzająca transportem publicznym. Na podstawie projektu uchwały można wywnioskować, że nową jednostkę utworzyłyby niemal wszystkie działy obecnie tworzące Pion Transportu ZIKiT, w tym Dział Organizacji Transportu, Dział Nadzoru Transportu, Dział Infrastruktury Transportowej oraz Dział ds. Mobilności Aktywnej.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 cze 2018, o 21:21 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 23 lip 2017, o 13:19
Posty: 476
Czy może ta zmiana wpłynąć na zwiększenie budżetu na komunikację lub obniżenie stawki za wzkm? A może odwrotnie?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 cze 2018, o 21:52 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 12:22
Posty: 3082
Lokalizacja: Michałowice
Czyli historia zatoczy koło. W Krakowie już był twór administracyjny ZTP. Na samym początku.
A było to tak: ZTP > ZDiT > ZiKiT. Coś po drodze pominąłem?

Jak wierzycie że coś dzięki tej zmianie się zmieni na lepsze, to jesteście naiwni :hihi: To będzie to samo G* tylko przypudrowane. Moi drodzy wybory idą.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 cze 2018, o 22:19 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 23 lip 2017, o 13:19
Posty: 476
Najlepiej byłoby gdyby powierzyć te obowiązki MPK. Przynajmniej nie byłoby zawyżania stawki za wzkm, bo MPK płaciłoby same sobie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 09:21 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22553
obserwator napisał(a):
Najlepiej byłoby gdyby powierzyć te obowiązki MPK. Przynajmniej nie byłoby zawyżania stawki za wzkm, bo MPK płaciłoby same sobie.

Nie, nie byłoby bo MPK wtedy musiałoby też nadzorować Mobilis które jakby nie patrzyć jest jego konkurencją. Nie wymyślajmy koła na nowo, w dziesiątkach miast tak polskich jak i zagranicznych jest podział na organizatora transportu i na przewoźników (którzy są aż i tylko przewoźnikami) i niech tak będzie też w Krakowie.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 09:30 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Z drugiej strony tak też działa to np. w Niemczech czy Austrii (stąd też często nazywa się to modelem niemieckim), ma to swoje plusy i minusy. W mojej ocenie jednak powinno być tak jak to pisze Kaszmir czyli jasny podział.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 10:05 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 mar 2014, o 12:22
Posty: 3082
Lokalizacja: Michałowice
Kaszmir napisał(a):
Nie, nie byłoby bo MPK wtedy musiałoby też nadzorować Mobilis które jakby nie patrzyć jest jego konkurencją.

Konkurencja "papierowa" bo dla zwykłego pasażera niewidoczna, bilety KMK są jedne zarówno w liniach Mobilisowych jak i MPK bo to jest jeden system. Konkurencja jest wtedy jak np: dwóch przewoźników jeździ na jednej linii, ale jeden walczy z drugim ceną biletów, promocjami itp... jak to było na linii Kraków - Wrocław gdzie PB wygryzł LinkBusa i innych. :] To jest konkurencja.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 11:17 
Offline
Dyspozytor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 8 sie 2017, o 11:19
Posty: 584
Mobilis nie konkuruje o pasażera tylko konkuruje z innymi przewoźnikami w przetargach ogłaszanych przez organizatorów. Tak to działa w innych miastach (Warszawa, Wrocław) i chciałbym żeby było tak też w Krakowie. Na razie prywatny przewoźnik to dla ZIKiT niższa stawka za wzkm i wyższa klasa podróży dla pasażerów (była o tym niedawno dyskusja). Oczywiście wymaga to organizatora z prawdziwego zdarzenia - odpowiednich zabezpieczeń w umowach - kontroli, kar itd.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 11:29 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 27 kwi 2013, o 16:35
Posty: 2041
Lokalizacja: Kraków
tomek_m napisał(a):
Konkurencja "papierowa" bo dla zwykłego pasażera niewidoczna, bilety KMK są jedne zarówno w liniach Mobilisowych jak i MPK bo to jest jeden system. Konkurencja jest wtedy jak np: dwóch przewoźników jeździ na jednej linii, ale jeden walczy z drugim ceną biletów, promocjami itp... jak to było na linii Kraków - Wrocław gdzie PB wygryzł LinkBusa i innych. :] To jest konkurencja.

I konkurencja na trasie Krk -Wro się skończyła :D


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 11:37 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22553
tomek_m napisał(a):
Konkurencja "papierowa" bo dla zwykłego pasażera niewidoczna, bilety KMK są jedne zarówno w liniach Mobilisowych jak i MPK bo to jest jeden system. Konkurencja jest wtedy jak np: dwóch przewoźników jeździ na jednej linii, ale jeden walczy z drugim ceną biletów, promocjami itp... jak to było na linii Kraków - Wrocław gdzie PB wygryzł LinkBusa i innych. :] To jest konkurencja.

Pozwolę się nie zgodzić. Dzięki tej "papierowej" konkurencji MPK zaczęło choćby używać klimatyzacji w pojazdach (przypominam, przed wejściem Mobilis ignorowało temat, do tego stopnia że nie dość że nie zamawiało wozów z klimą, to jeszcze nie włączało jej nawet w tych, które ją mają). Do tego fakt, że jest konkurent zawsze działa jak bat, choćby w tym że MPK nie może sobie wymyślać stawek wziętych z powietrza (choć i tak ma je wyższe niż Mobilis).

pasazer_mobilisu napisał(a):
Mobilis nie konkuruje o pasażera tylko konkuruje z innymi przewoźnikami w przetargach ogłaszanych przez organizatorów. Tak to działa w innych miastach (Warszawa, Wrocław) i chciałbym żeby było tak też w Krakowie. Na razie prywatny przewoźnik to dla ZIKiT niższa stawka za wzkm i wyższa klasa podróży dla pasażerów (była o tym niedawno dyskusja). Oczywiście wymaga to organizatora z prawdziwego zdarzenia - odpowiednich zabezpieczeń w umowach - kontroli, kar itd.

Dokładnie. Swoją drogą, tak jak nie mam nic przeciwko by w Krakowie był "miejski", dominujący przewoźnik który ma większą część rynku, tak z chęcią poddałbym kolejne linie pod przetarg, tak by docelowo procent linii przetargowych wynosił powiedzmy 30-40% a nie bodajże 10 jak obecnie. Wszyscy byśmy na tym zyskali, bo niższe koszty dałyby możliwość albo zwiększenia liczby kursów, albo przynajmniej oszczędności budżetowych.

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 13:24 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Problem z niskim poziomem demonopolizacja jest taki, że:
- jest mała konkurencja między operatorami - raczej wygrywa ten który już jest w mieście ze względu na przewagę konkurencyjną w postaci informacji jak zachowuje się organizator (np. wie że organizator raczej da mu zamówienie uzupełniające, czy że raczej nigdy nie karze uchybienia danego typu),
- w przypadku wtopy w jednym przetargu (np. upadek wykonawcy) nie ma kto zastąpić upadającego - tak jak było w przypadku PTS, gdyby rynek był konkurencyjny to pojedynczy pakiet ma do przejęcia tymczasowo kilku przewoźników nie jeden.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 13:39 
Offline
Miłośnik

Dołączył(a): 28 lis 2015, o 22:03
Posty: 66
Lokalizacja: Kraków
Ja uważam że linie aglomeracyjne powinny być w całości oddane na przetarg do prywatnych przewoźników. Wyszłoby na pewno taniej i gminy takim samym kosztem mogłyby zamówić więcej wozokilometrów.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 16:15 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 27 kwi 2013, o 16:35
Posty: 2041
Lokalizacja: Kraków
Jesteś pewien? Swego czasu kilka gmin analizowało taką opcję, generalnie wyszło, że przy porównywalnym poziomie, jak MPK, dużo taniej (jeśli w ogóle), nie wyjdzie. Przy czym mówię tu stricte o liniach aglo na jakichś tam konkretnych obszarach, a nie np. przetargu na część linii miejskich + część aglo w tym samym rejonie itd.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 16:41 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Jakie gminy coś analizowały?
Jedyna informacja jaka była to, to że nie chcą prywatnego przewoźnika bo ZIKiT stawia tak wysokie wymagania przewoźnikom w przetargu, że będzie drożej. Jak każdy wie w przetargu konkurencyjnym jest taniej :)

Wystarczy zobaczyć jak to wygląda we Wrocławiu. Fabrycznie nowe, dostosowane do ruchu aglomeracyjnego (dużo siedzących) na kontrakcie 6 letnim za 4,66 zł/netto...

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 cze 2018, o 17:06 
Offline
Miłośnik

Dołączył(a): 28 lis 2015, o 22:03
Posty: 66
Lokalizacja: Kraków
Można by zrobić przetarg gdzie dopuszczano by przykładowo max 5 letnie pojazdy przy czym kryterium wieku mogłoby stanowić np. 30%, cena 60% a inne pierdoły 10%. Autobusy w wersji średnio biednej: biletomat tylko na karty, wewnątrz jeden wyświetlacz jednokolorowy, ramka na dechę z trasą przejazdu (jak w Warszawie czy Lublinie), klimatyzacja, ciepły guzik, układ drzwi 2-2-0 lub 2-2-2 (z premiowaniem tego pierwszego i dalekobieżnego układu siedzeń). Dzięki temu wygra przewoźnik który przedstawi w miarę nowe autobusy w jak najniższej cenie. Myślę że w takim przypadku dało radę by się zamknąć w granicach 4,50zł/km. Taki układ groziłby co prawda zbieraniną wynalazków ze wschodu czy jakiś Solbusowych odpadów ale lepiej mieć tanią komunikację i mieć jej więcej niż drogą i mało.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL