Platforma Komunikacyjna Krakowa

"Komunikacja miejska ma być dla ludzi, nigdy na odwrót"
Teraz jest 16 wrz 2019, o 05:46

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 27 cze 2018, o 15:07 
Offline
Miłośnik

Dołączył(a): 5 sie 2016, o 19:07
Posty: 132
Lokalizacja: Kraków
Średnia (wg ilości wozokm) stawka Mobilisu na liniach miejskich dla 3 typów taboru wychodzi na rok 2018 dokładnie 6,95 netto.
Wystarczy to porównać do stawki MPK i wyjdzie o ile MPK jest droższe, a różnica realna jest jeszcze większa bo struktura taboru nie jest identyczna - MPK ma więcej autobusów mini i midi które są tańsze w utrzymaniu (paliwo).


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 cze 2018, o 19:03 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 15 gru 2011, o 18:08
Posty: 10768
Lokalizacja: Tereny Zapleszowskie
Kaszmir napisał(a):
Gdyby nie podmiany byłoby jeszcze droższe. [...]
Cukier napisał(a):
Więc no, naprawdę czuję się przekonany, że warto zostawić MPK z dominującą częścią puli wzkm.

Z tym się przecież zgodziłem - ba, sam zacząłem dyskusję na ten temat

(Na wstępie zakładam, że załapałeś bijącą z mojej wypowiedzi na kilometr ironię). Nie naginaj proszę faktów, bo jedyne co powiedziałeś, to że jesteś za oddawaniem dalszych linii pod przetargi, ale w ilości 30-40% całej puli wzkm. (w tym poście, o tutaj: viewtopic.php?p=209167#p209167). Z prostej matematyki wynika, że oddanie 30-40% pod przetargi oznacza pozostawienie 60-70% w rękach MPK, a więc nadal dominującą część puli wzkm.

Ja nadal czekam, aż ktoś w tym temacie mi powie, jakie są właściwie korzyści z oddawania jakiejkolwiek ilości wzkm miejskiemu przewoźnikowi. I chodzi mi rzecz jasna o korzyści dla pasażerów / budżetu na komunikację. I to jest moim zdaniem temat przewodni tego wątku, a kwestia podmian została podniesiona jedynie po to, żeby pokazać że MPK mimo tego typu procederu, często szkodliwego dla pasażera, i tak jest droższe od Mobilisa, a więc szkodliwe również dla budżetu.

Kaszmir napisał(a):
Dokładnie, i to by się zgadzało bo w Mobilis kurs przegubowca jest droższy o 1,25zł w stosunku do 12-metrowca (źródło). A przecież to nie są wyimaginowane liczby, stawka jest realnym odzwierciedleniem większych kosztów i skoro prywatny przewoźnik mówi że za przegubowca wychodzą mu koszty droższe o tą złotówkę z hakiem, to tak samo będą wyższe dla MPK, nawet jeśli oficjalnie się tego nie przelicza.

Przecież napisałem już, że owszem, podmiany niewątpliwie przynoszą oszczędności dla każdego przewoźnika. Ale żeby te oszczędności mógł odczuć również organizator (płatnik), to musi obowiązywać jasny i klarowny sposób rozliczania się. I w Mobilisie jest, dzięki czemu ZIKiT doskonale wie że za jeden kilometr krótszym wozem zaoszczędzi 1,25zł. A w MPK jest model mętny i niejednoznaczny, przez co jak sam napisałeś, o tych oszczędnościach można jedynie powiedzieć, że będzie to "coś koło tego". I ZIKiT tyle samo wie. Że no, niby coś tam oszczędza, ale nie wie ile oszczędza i w jakiej perspektywie czasu.

I tak jak powtarzam, każdy mętny i niejednoznaczny model rozliczania sprzyja różnego rodzaju defraudacjom i znikaniu funduszy w magiczny sposób.

Kaszmir napisał(a):
Trzeba by oczywiście dokonać szczegółowych podliczeń, jednak biorąc pod uwagę liczbę podmian i tę różnicę w kosztach to szacowałbym, że roczne oszczędności z podmian idą w sześciocyfrowe sumy.

No i właśnie obawiam się że niektórym bardzo zależy na tym, by nikt nigdy nie dokonał tych szczegółowych obliczeń, bo by się okazało że ktoś sporo zaoszczędził, ale nikt nie wie gdzie się te oszczędności podziały.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 cze 2018, o 21:54 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 30 mar 2010, o 17:45
Posty: 2101
Lokalizacja: Kraków
Słów parę o zamiataniu problemu torowisk pod dywan...
Obrazek
FB PKK napisał(a):
PROPONOWANY PODZIAŁ ZIKiT-u NIE ROZWIĄZUJE PATOLOGII Z UTRZYMANIEM TOROWISK TRAMWAJOWYCH

A dokładniej problem dalej jest zamiatany pod dywan. Dlaczego? Otóż za utrzymanie torowisk odpowiada dział utrzymania torowisk ZIKiT, a za remonty torowisk dział inwestycji – utrzymanie torowisk NIE JEST TOŻSAME z remontem torowisk. Oprócz tego za budowę nowej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej odpowiada osobna dedykowana spółka. Ponadto planuje się oddać budowę i utrzymanie nowej linii tramwajowej Mistrzejowice-Wieczysta zewnętrznemu, prywatnemu podmiotowi, co już jest zupełnym absurdem.

Poprzez rozdrobnienie odpowiedzialności na kilka jednostek, dochodzi do absurdalnych sytuacji, gdzie torowisko wymaga już generalnego remontu, ale przez brak odpowiedniej komunikacji i koordynacji między działem utrzymania torowisk, a działem inwestycji, remonty torowisk NIE ZOSTAŁY odpowiednio wcześnie przygotowane i zaplanowane. W wyniku opóźnionych remontów torowisk, konieczne są doraźne naprawy, na które wydaje (marnuje) się pieniądze, tylko po to, aby zapewnić drożność linii tramwajowych do momentu rozpoczęcia przebudowy danej ulicy. W wyniku takiego rozmycia odpowiedzialności pomiędzy różne miejskie jednostki, brakuje jednolitego i spójnego schematu realizacji inwestycji związanych z transportem publicznym, zwłaszcza części tramwajowej.

Natomiast obecny dział transportu ZIKiT na czele z dyrektorem Łukaszem Frankiem odpowiadają m.in. za siatkę połączeń i możemy go szczerze pochwalić za reorganizację układu połączeń, zwiększenie częstotliwości tramwajów i autobusów w okresie szkolnym (mamy trochę zastrzeżeń do rozkładu wakacyjnego, niemniej jednak mamy nadzieję, iż uda się poprawić ten aspekt) oraz działania na rzecz poprawy szybkości i punktualności komunikacji miejskiej poprzez wytyczenie nowych buspasów czy wydzielenie torowisk.

NASZA PROPOZYCJA

Za utrzymanie torowisk, remonty oraz budowę nowych linii tramwajowych POWINNA ODPOWIADAĆ JEDNA SPÓŁKA/JEDNOSTKA - najlepiej MPK S.A. w Krakowie. Tak właśnie jest w Warszawie i bardzo dobrze funkcjonuje taki model. Tym niemniej w obecnej sytuacji nagłe przejęcie obowiązków przez miejskiego przewoźnika mogłoby być trudne do wykonania, dlatego proponujemy, aby powyższe funkcje (utrzymanie torowisk, remonty oraz budowę nowych linii tramwajowych) skupić w jednym miejscu i rozszerzyć o nie zakres działalności Zarządu Transportu Publicznego.

Ponadto wnosimy o POWOŁANIE OFICERA ds. komunikacji miejskiej oraz okrągłego stołu komunikacyjnego, których głównym zadaniem byłoby przeprowadzanie audytów ws. remontów i budowy nowych linii tramwajowych, ponieważ w tym aspekcie pasażerowie komunikacji miejskiej są dyskryminowani i nie mają oficjalnego przedstawiciela, który skutecznie broniłby ich interesów.

Administracja PKK


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 lis 2018, o 19:09 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
No i w projekcie budżetu na przyszły rok zakłada się wydatki 562 mln zł na komunikację co oznacza wzrost 9% rok do roku.
Biorąc jednak pod uwagę, że 2018 do 2017 nie było wzrostu to de facto jest to korekta o 2 letni wzrost kosztów wozokilometra.

Ale oczywiście czekajmy na artykuły pochwalne jak to ludzki pan Profesor daje 10% na komunikację więcej.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lis 2018, o 14:13 
Offline
Inspektor

Dołączył(a): 23 lip 2017, o 13:19
Posty: 471
@Sgriffin, czyli wobec tego raczej nie ma co się spodziewać wzmocnień w żadnym rejonie? :no:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 09:33 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Nie wiem, niektórzy twierdzą że mimu braku zmian w budżecie środków na KM było więcej. Ale na jakiej zasadzie nie wiem.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 10:04 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22529
Ja myślę, że na tę chwilę ciężko cokolwiek wyrokować, bo nie wiemy jeszcze o ile podniosą się stawki za wzkm/pockm. W tramwajach może być sporo, w Warszawie cena za prąd wzrośnie o 50%, możemy mieć obawy że w Krakowie będzie podobnie :(

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 10:06 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Nie wiem jak na tramwaje, ale na autobusy chyba już możemy bo oidp waloryzacja jest od 1 stycznia na podstawie wskaźników z końca września ;)

Biorąc pod uwagę duży udział wzrostu wynagrodzeń i cen on (bodaj 70% waloryzacji), to pewnie procentowo będzie znów w okolicach 4-5%, ale to postaram się sprawdzić w najbliższych dniach :)

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 11:29 
Offline
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 wrz 2009, o 20:25
Posty: 22529
Sgriffin napisał(a):
Biorąc pod uwagę duży udział wzrostu wynagrodzeń i cen on (bodaj 70% waloryzacji), to pewnie procentowo będzie znów w okolicach 4-5%, ale to postaram się sprawdzić w najbliższych dniach :)

4-5% przy wzroście nakładów o 9% byłoby wynikiem dobrym, zostawiającym trochę na wzmocnienia. Oby tylko rewaloryzacja stawki za pockm nie zjadła tych nadwyżek :(

_________________
Krabok - krakowski blog o komunikacji
Profil pkk na fb


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 11:50 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Tylko tak jak wspominałem już kilkukrotnie - 2018 do 2017 mimo zapowiedzi wzrostu budżetu nie było. Oczywiście jest to jeszcze do weryfikacji jak wyjdzie wykonanie, ale budżet na 2018 zakładał takie same nakłady na komunikację miejską jak wykonanie za 2017 (ok 518 mln, nie pamiętam teraz dokładnie).

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 13:24 
Offline
Dyrektor

Dołączył(a): 17 gru 2011, o 10:03
Posty: 1452
Lokalizacja: WDZ
Ma jeszcze być podwyżka cen biletów - ciekawe, jak się skalkuluje...

_________________
Kupcy z Północy już wszystko widzieli i nie mieli wątpliwości, że jeszcze nieraz wszystko zobaczą
("Zakazana magia")


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2018, o 13:28 
Offline
Dyrektor
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 4 paź 2013, o 13:21
Posty: 2005
Lokalizacja: Kreuzberg
Bilety stanowią przychód miasta. Możliwe, że w budżecie jest takie założenie, że te 9% bierze się z większych dochodów.

_________________
"W przypadku, jeśli przetarg wygrywa przewoźnik prywatny (co wymaga ustalenia kryteriów rzeczywiście umożliwiających konkurencję) – średnia oszczędność względem przyznania zadania przewoźnikowi komunalnemu z wolnej ręki wynosi 1,12 - 1,13 zł"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lis 2018, o 19:42 
Offline
Administrator Techniczny

Dołączył(a): 28 lut 2017, o 16:58
Posty: 354
Sgriffin napisał(a):
Bilety stanowią przychód miasta. Możliwe, że w budżecie jest takie założenie, że te 9% bierze się z większych dochodów.

Pamiętaj również, iż weszła Krakowska Karta Mieszkańca. Pozwala ona na zakup tańszego biletu KKM.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 kwi 2019, o 11:00 
Offline
Specjalista

Dołączył(a): 29 paź 2011, o 19:53
Posty: 202
Lokalizacja: Kraków
http://ztp.krakow.pl/ to jest oficjalna strona ZTP? Jeśli tak, to świetnie oddaje śmieszność tej instytucji i całego podziału ZIKiT, który nic nie zmienił poza nazwami...


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 kwi 2019, o 12:46 
Offline
Dyspozytor

Dołączył(a): 28 maja 2011, o 15:43
Posty: 570
Lokalizacja: Kraków-Krakowiaków
edek3253 napisał(a):
http://ztp.krakow.pl/ to jest oficjalna strona ZTP? Jeśli tak, to świetnie oddaje śmieszność tej instytucji i całego podziału ZIKiT, który nic nie zmienił poza nazwami...

Tak, to jest (nie)stety oficjalna strona ZTP.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 64 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL