Mapa komunikacji aglomeracyjnej

Bilety, działalność ZIKiT oraz pozostałe tematy związane z komunikacją miejską w Krakowie

Moderator: Moderatorzy

Wiadomość
Autor
Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

#121 Post autor: Kaszmir » 31 gru 2010, o 12:40

LK pisze:Pierwsza poprawka - Węgrzce Centrum Medyczne jest nad Zastowem (była już przed aktualizacją).
Dziwne, bo chyba usunąłem to wcześniej, a tu znowu się pojawiło. Poprawione.
LK pisze:Przystanki raczej na oko są ok, ale sprawdzę.
Głównie chodzi mi o położenie przystanku przy trasie pociągu oraz stacji kolejowej.
LK pisze:EDIT: prawie zapomniałem - sieć Telebusa musiała ulec zmianom (nie ma wjazdu z Kuklińskiego w Gromadzką od strony przystanku Płaszów, tfu Lipska.
Właśnie, jak teraz jedzie?

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#122 Post autor: LK » 31 gru 2010, o 13:17

Kaszmir pisze:
LK pisze:Pierwsza poprawka - Węgrzce Centrum Medyczne jest nad Zastowem (była już przed aktualizacją).
Dziwne, bo chyba usunąłem to wcześniej, a tu znowu się pojawiło. Poprawione.
Był wcześniej w innym miejscu.
Kaszmir pisze:
LK pisze:Przystanki raczej na oko są ok, ale sprawdzę.
Głównie chodzi mi o położenie przystanku przy trasie pociągu oraz stacji kolejowej.
Raczej w porządku - problem jest jeśli chodzi o Staniątki Wiadukt, gdyż do Niepołomic jest za linią kolejową (od Wieliczki), a z Niepołomic w drugą. ale niech już tak zostanie w końcu nie jest to mapa, a schemat (mimo nazwy).
Wypadałoby przesunąć w stronę Krakowa stację Podłęże (u ciebie jest oznaczona raczej na głowicy wschodniej).
Kaszmir pisze:
LK pisze:EDIT: prawie zapomniałem - sieć Telebusa musiała ulec zmianom (nie ma wjazdu z Kuklińskiego w Gromadzką od strony przystanku Płaszów, tfu Lipska.
Właśnie, jak teraz jedzie?
Zobaczę wkrótce.
Ostatnio zmieniony 31 gru 2010, o 13:19 przez LK, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

#123 Post autor: Kaszmir » 3 sty 2011, o 11:23

LK pisze:Raczej w porządku - problem jest jeśli chodzi o Staniątki Wiadukt, gdyż do Niepołomic jest za linią kolejową (od Wieliczki), a z Niepołomic w drugą. ale niech już tak zostanie w końcu nie jest to mapa, a schemat (mimo nazwy).
Dokładnie - niech zostanie tak, jak jest.
LK pisze:Wypadałoby przesunąć w stronę Krakowa stację Podłęże (u ciebie jest oznaczona raczej na głowicy wschodniej).
Ok, przesunę trochę przy najbliższej aktualizacji.
LK pisze:Zobaczę wkrótce.
Zatem czekam ;)

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#124 Post autor: LK » 4 sty 2011, o 21:42

Telebusa niestety będę musiał sprawdzić później niż planowałem... z powodów rodzinnych.
rafaello pisze:Czy ktoś już o tym wspominał na forum ?
http://www.zdit.krakow.pl/aktualnosci-a ... wany-bilet
Jako przypomnienie. Marzy mi się więc wspólny bilet do Brzeska :] .

Jeśli chodzi o mapkę spytałem się pewnej osoby po ASP (tam się projektuje także różne schematy, przystanki km - jako zadanie) i mam trochę uwag, które były przez niego wytknięte, ale dopiero jutro :hmm: .

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

#125 Post autor: Kaszmir » 5 sty 2011, o 11:52

LK pisze:Telebusa niestety będę musiał sprawdzić później niż planowałem... z powodów rodzinnych.
Ok.
LK pisze:Jako przypomnienie. Marzy mi się więc wspólny bilet do Brzeska :] .
Pamiętam, pamiętam ;)
LK pisze:Jeśli chodzi o mapkę spytałem się pewnej osoby po ASP (tam się projektuje także różne schematy, przystanki km - jako zadanie) i mam trochę uwag, które były przez niego wytknięte, ale dopiero jutro :hmm: .
Ja też swojego czasu pytałem się studentki grafiki ASP i było wg niej w porządku :D O gustach się nie dyskutuje, jednak z chęcią wysłucham propozycji... może czas odświeżyć układ graficzny?
Ostatnio zmieniony 5 sty 2011, o 11:53 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 1 raz.

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#126 Post autor: LK » 5 sty 2011, o 18:47

Kaszmir pisze:
LK pisze:Jeśli chodzi o mapkę spytałem się pewnej osoby po ASP (tam się projektuje także różne schematy, przystanki km - jako zadanie) i mam trochę uwag, które były przez niego wytknięte, ale dopiero jutro :hmm: .
Ja też swojego czasu pytałem się studentki grafiki ASP i było wg niej w porządku :D O gustach się nie dyskutuje, jednak z chęcią wysłucham propozycji... może czas odświeżyć układ graficzny?
Skupił się głównie na stronach, na które profesorowie zwracają uwagę (przynajmniej w czasach, gdy był wyższy próg):
- czytelność
- dobra legenda
- układ barw (z racji tego, iż jest kolorowy)
- łatwość zrozumienia
- coś co już zapomniałem.

Skala 6 punktów w każdej części.
Czytelność: 2,5 punktu - Skawina zbyt napaćkana (1); jedne linie często skręcają, a drugie są prawie proste (schemat powinien mieć więcej prostych) (1); a że miałem ciężki dzień zapomniałem dwa pozostałe.
Legenda - 4 punkty - język trochę odbiega od prostego użytkownika w którymś miejscu, niewystarczające wytłumaczenie np. przystanków jednokierunkowych - za oba po dwa punkty.
barwy - 5 punktów - kolor żółty na białym tle zabiera 1 punkt (nie jest on dobrym kolorem do schematów).
zrozumienie - 3 punkty - przystanki jednokierunkowe totalnie nie czytelne (po jakimś czasie poinformowałem go dokładnie jak to wygląda - nie bardzo mógł zrozumieć do końca) - 1 punkt,
a kolejną rzecz na 4,5 punktu.

Dziś jeszcze skontaktuję się z nim (miałem dziś dużo nauki w szkole) i przypomnę sobie te kilka pozostałych.

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#127 Post autor: tramwajem » 5 sty 2011, o 19:04

To może ja jeszcze się dorzucę:
1. odchudziłbym legendę:
- przystanki jednokierunkowe powinny być oznaczone jak na planach MPK trójkątem
- wówczas można wywalić z pierwszej częsci legendy oznaczenia:
' przystanek końcowy
' przystanek jednokierunkowy
' numer linii
' trasa linii i wszystko poniżej oprócz trasy wariantowej
- z drugiej:
' przystanki początkowe
' numer linii aglomeracyjnej i wszystko poniżej

2. Można by było nieco odświeżyć ramki dla legendy.
Ostatnio zmieniony 5 sty 2011, o 19:05 przez tramwajem, łącznie zmieniany 1 raz.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

Awatar użytkownika
Kaszmir
Moderator fb pkk
Posty: 22832
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 20:25
Kontakt:

#128 Post autor: Kaszmir » 7 sty 2011, o 12:08

LK pisze:Czytelność: 2,5 punktu - Skawina zbyt napaćkana (1); jedne linie często skręcają, a drugie są prawie proste (schemat powinien mieć więcej prostych) (1); a że miałem ciężki dzień zapomniałem dwa pozostałe.
Skawina - biję się w pierś, na razie rozważam poczekanie do otwarcia linii na Ruczaj, choć...
Za dużo prostych? Czy moja to wina, że część linii jedzie po prostych ulicach, a część po poskręcanych? ;) Chyba, że chodzi o uproszczenia na terenie miasta - miejscami faktycznie jest "za prosto" i będę to poprawiał, jak znajdę czas.
LK pisze:Legenda - 4 punkty - język trochę odbiega od prostego użytkownika w którymś miejscu, niewystarczające wytłumaczenie np. przystanków jednokierunkowych - za oba po dwa punkty.
Poproszę konkrety, bo zwłaszcza co do języka - napisałeś zbyt ogólnie. Co do jednokierunkowych - również czekam na sugestię.
LK pisze:barwy - 5 punktów - kolor żółty na białym tle zabiera 1 punkt (nie jest on dobrym kolorem do schematów).
Czyli kwestia gustu. Pytałem studentkę grafiki na ASP i na dzień dzisiejszy powiedziała, że jest ok (wcześniej żółty był zbyt jasny - i poprawiłem to). Z drugiej strony chcę, by poszczególne rejony w miarę możliwości miały własne gamy kolorów i żółty jest mi do tego wielce przydatny. Nie samym czerwonym, zielonym i niebieskim człowiek żyje :D
tramwajem pisze:- przystanki jednokierunkowe powinny być oznaczone jak na planach MPK trójkątem
Pomysł kupuję :thumbup: Muszę tylko sprawdzić, jak to będzie prezentowało się "w praniu" - jeśli ok, to śmiało to zmienię.
tramwajem pisze:- wówczas można wywalić z pierwszej częsci legendy oznaczenia:
' przystanek końcowy
' przystanek jednokierunkowy
' numer linii
' trasa linii i wszystko poniżej oprócz trasy wariantowej
- z drugiej:
' przystanki początkowe
' numer linii aglomeracyjnej i wszystko poniżej
Nie, bo zapewne wtedy inni by narzekali, że nie jest to oczywiste ;P Wolę za dużo informacji, niż za mało.
tramwajem pisze:2. Można by było nieco odświeżyć ramki dla legendy.
Tzn.? Obecne mi się podobają, jednak nie mówię nie... :yes:
Ostatnio zmieniony 7 sty 2011, o 12:09 przez Kaszmir, łącznie zmieniany 2 razy.

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#129 Post autor: tramwajem » 7 sty 2011, o 15:18

Nie, bo zapewne wtedy inni by narzekali, że nie jest to oczywiste Wolę za dużo informacji, niż za mało.
Rozumiem, że to trochę spór ideologiczny (OIDP tak samo było przy mojej mapie:)), ale zwróć uwagę, że rzadko który plan ma aż tyle oznaczeń, co Twój. No i jaki jest cel umieszczania na planie zajezdni?
Kaszmir pisze:Tzn.? Obecne mi się podobają, jednak nie mówię nie...
Hmm, zmniejszyłbym ilość wolnego miejsca na prawo od symboli, zrezygnował z 'trzeciego wymiaru' ramki, ewentualnie połączył poszególne ramki w jedną.

I może ciutkę ciemniejsze kolory.
Ostatnio zmieniony 7 sty 2011, o 15:19 przez tramwajem, łącznie zmieniany 1 raz.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#130 Post autor: LK » 7 sty 2011, o 18:43

Kaszmir pisze:
LK pisze:Czytelność: 2,5 punktu - Skawina zbyt napaćkana (1); jedne linie często skręcają, a drugie są prawie proste (schemat powinien mieć więcej prostych) (1); a że miałem ciężki dzień zapomniałem dwa pozostałe.
Skawina - biję się w pierś, na razie rozważam poczekanie do otwarcia linii na Ruczaj, choć...
Za dużo prostych? Czy moja to wina, że część linii jedzie po prostych ulicach, a część po poskręcanych? ;) Chyba, że chodzi o uproszczenia na terenie miasta - miejscami faktycznie jest "za prosto" i będę to poprawiał, jak znajdę czas.
Wręcz przeciwnie - jeszcze przed erą internetu schematy miały być jak najbardziej logiczne, a zarazem najprostsze, co oznaczało iż właśnie zakręty powinny być wyprostowane - schemat powinien mieć dużo mniej łuków (w aglo).
Kaszmir pisze:
LK pisze:Legenda - 4 punkty - język trochę odbiega od prostego użytkownika w którymś miejscu, niewystarczające wytłumaczenie np. przystanków jednokierunkowych - za oba po dwa punkty.
Poproszę konkrety, bo zwłaszcza co do języka - napisałeś zbyt ogólnie. Co do jednokierunkowych - również czekam na sugestię.
Przyczepił się do tego co ja kiedyś - "zgodnie z kierunkiem zaznaczenia", nie mógł do końca tego zrozumieć argumentując iż trzeba za dużo szukać - po jakimś czasie poinformowałem go iż położone to jest jak ty mi to tłumaczyłeś - uznał iż i tak jest to mało zrozumiałe dla przeciętnego zjadacza chleba.
Kaszmir pisze:
LK pisze:barwy - 5 punktów - kolor żółty na białym tle zabiera 1 punkt (nie jest on dobrym kolorem do schematów).
Czyli kwestia gustu. Pytałem studentkę grafiki na ASP i na dzień dzisiejszy powiedziała, że jest ok (wcześniej żółty był zbyt jasny - i poprawiłem to). Z drugiej strony chcę, by poszczególne rejony w miarę możliwości miały własne gamy kolorów i żółty jest mi do tego wielce przydatny. Nie samym czerwonym, zielonym i niebieskim człowiek żyje :D
Żółty jest w porządku, ale nie na białym, a na ciemnych kolorach, gdzie kontrastuje, a tu powinien być odcień wpadający w pomarańcz.
Kaszmir pisze:
tramwajem pisze:- przystanki jednokierunkowe powinny być oznaczone jak na planach MPK trójkątem
Pomysł kupuję :thumbup: Muszę tylko sprawdzić, jak to będzie prezentowało się "w praniu" - jeśli ok, to śmiało to zmienię.
Ja myślę iż będzie ok - będzie logiczniej dla pasażerów.
tramwajem pisze:
Nie, bo zapewne wtedy inni by narzekali, że nie jest to oczywiste Wolę za dużo informacji, niż za mało.
Rozumiem, że to trochę spór ideologiczny (OIDP tak samo było przy mojej mapie:)), ale zwróć uwagę, że rzadko który plan ma aż tyle oznaczeń, co Twój.
Można uprościć nieco legendę łącząc ze sobą dwa lub więcej z oznaczeń (numery), oddzielając je średnikami. Niektóre informacje można usunąć np. Zajezdnia MIM (włączyć pod zajezdnię tramwajowe).
tramwajem pisze:No i jaki jest cel umieszczania na planie zajezdni?
Kaszmir pisze:Tzn.? Obecne mi się podobają, jednak nie mówię nie...
Opiszę tu jak zrobić to co wyżej podałem na tym przykładzie:
obecnie mamy cztery wiersze, a wystarczyło by dać w jednym wierszu dać wszystkie piktogramy i napisać: "Zajezdnia: autobusowa MPK; autobusowa Mobilis; tramwajowa (MIM wrzucić wystarczy pod tramwaje).
Strefę podmiejską w legendzie można też uprościć podobnie do gdańskiego schematu tramwajów: http://www.ztm.gda.pl/img/2010-11-19.pdf

Część wyjątkowych sytuacji można opisać osobno np. sprawa Podstawek (Zwykłego/NŻ), oznaczyć można za pomocą gwiazdki przy przystanku, a w legendzie można opisać go jako "wyjątek (w celu uzyskania szczegółowych informacji bla, bla, bla) - wyjątki mogą myć opisane na dodatkowym "arkuszu", dzięki temu można opisać "MPL" i dodać linię "K" ZKKM :] .
Ostatnio zmieniony 7 sty 2011, o 18:50 przez LK, łącznie zmieniany 2 razy.

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#131 Post autor: tramwajem » 7 sty 2011, o 19:19

Jeśli chodzi o Skawinę, to możesz jeszcze przetestować inny sposób oznaczania tras jednokierunkowych:
http://www.tfl.gov.uk/assets/downloads/ ... rk-map.jpg
O ile kreski nie są zbyt wąskie, to powinno być czytelniej.

BTW, mogę zapytać w jakim programie rysujesz tę mapę? Bo trochę Ci poszatkował krzywe, lepiej byłoby to zrobić w czymś wektorowym i ładnie wyrenderować.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#132 Post autor: LK » 7 sty 2011, o 20:42

tramwajem pisze:O ile kreski nie są zbyt wąskie, to powinno być czytelniej.
Są za mało czytelne - zlewają się z dziurami pomiędzy - niestety.

Awatar użytkownika
Locutus
Moderator
Posty: 7414
Rejestracja: 19 wrz 2009, o 07:40
Lokalizacja: Romilly-sur-Seine
Kontakt:

#133 Post autor: Locutus » 8 sty 2011, o 10:23

LK pisze:(...) Wręcz przeciwnie - jeszcze przed erą internetu schematy miały być jak najbardziej logiczne, a zarazem najprostsze, co oznaczało iż właśnie zakręty powinny być wyprostowane - schemat powinien mieć dużo mniej łuków (w aglo). (...)
Może jestem jakimś dziwakiem, ale szczerze nienawidzę planów topologicznych – bo zbyt często dawałem się takim planom wprowadzić w błąd przez zafałszowane odległości i położenia. Jedyny słuszny typ planów to plany geograficzne.

Pozdrawiam!
LOKI
Komunikacja miejska ma być dla ludzi. Nigdy na odwrót.

LK
Dyrektor
Posty: 1605
Rejestracja: 21 wrz 2009, o 21:14
Lokalizacja: Lengyelország

#134 Post autor: LK » 8 sty 2011, o 11:47

Locutus pisze:Może jestem jakimś dziwakiem, ale szczerze nienawidzę planów topologicznych – bo zbyt często dawałem się takim planom wprowadzić w błąd przez zafałszowane odległości i położenia. Jedyny słuszny typ planów to plany geograficzne.
Schematy mają być jak najprostsze - to jest schemat, a nie plan (różnica jest znaczna).

tramwajem
Dyrektor
Posty: 2602
Rejestracja: 7 sty 2010, o 21:34
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#135 Post autor: tramwajem » 8 sty 2011, o 12:33

LK pisze:Schematy mają być jak najprostsze - to jest schemat, a nie plan (różnica jest znaczna).
Wydaje mi się, że to jednak jest plan, a nie schemat, mimo że nie posiada teoretycznych cech mapy.
I bike Kraków - wyższa kultura mobilności
http://ibikekrakow.com

ODPOWIEDZ

Wróć do „IV. Wokół KMK”